uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Do decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1152/2003/WE 3 wprowadzony ma być szereg zmian. Dla zachowania przejrzystości decyzja ta powinna zostać przekształcona.
(2) Dyrektywa Rady (UE) 2020/262 4 stanowi, że towarom przewożonym między terytoriami państw członkowskich w ramach systemu zawieszenia podatku akcyzowego towarzyszyć musi dokument wypełniony przez nadawcę.
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 684/2009 5 określa strukturę i treść dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w dyrektywie (UE) 2020/262, oraz procedurę jego stosowania.
(4) Aby poprawić kontrole i umożliwić uproszczenie przemieszczania wyrobów akcyzowych w Unii, decyzją nr 1152/2003/WE wprowadzono system skomputeryzowany.
(5) Niezbędne jest dalsze utrzymywanie i rozwijanie skomputeryzowanego systemu monitorowania przepływu wyrobów akcyzowych, aby umożliwić państwom członkowskim uzyskiwanie informacji w czasie rzeczywistym dotyczących takiego przepływu i przeprowadzanie wymaganych ręcznych i zautomatyzowanych kontroli, łącznie z kontrolami podczas przepływu wyrobów akcyzowych w rozumieniu rozdziałów IV i V dyrektywy (UE) 2020/262 oraz rozdziału IV rozporządzenia Rady (UE) nr 389/2012 6 .
(6) Modyfikacja, rozszerzenie i funkcjonowanie systemu skomputeryzowanego powinny umożliwić wewnątrzunijny przepływ wyrobów akcyzowych w ramach zawieszenia poboru akcyzy oraz przepływ wyrobów akcyzowych, które zostały już dopuszczone do konsumpcji na obszarze jednego państwa członkowskiego i są przemieszczane na obszar innego państwa członkowskiego w celu dostarczenia do celów handlowych.
(7) Modyfikacja i rozszerzenie skomputeryzowanego systemu służą uwydatnieniu aspektów przepływu wyrobów akcyzowych związanych z rynkiem wewnętrznym. Wszelkie aspekty fiskalne odnoszące się do przepływu wyrobów akcyzowych powinny być rozwiązane zmianą dyrektywy (UE) 2020/262 lub rozporządzenia (UE) nr 389/2012. Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla podstawy prawnej wszelkich dalszych zmian dyrektywy (UE) 2020/262 lub rozporządzenia (UE) nr 389/2012.
(8) Niezbędne jest określenie podziału na unijne i nieunijne części składowe skomputeryzowanego systemu, jak również odpowiednich obowiązków Komisji i państw członkowskich w odniesieniu do rozwoju i wprowadzenia systemu. W tym kontekście Komisja, wspomagana przez stosowny komitet, powinna spełniać istotną rolę w koordynowaniu, organizowaniu i zarządzaniu systemem.
(9) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania środków niezbędnych dla modyfikacji, rozszerzenia i funkcjonowania skomputeryzowanego systemu należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 7 .
(10) Należy dokonać uzgodnień dotyczących oceny wdrażania skomputeryzowanego systemu monitorowania wyrobów akcyzowych.
(11) Zanim nowe rozszerzenie skomputeryzowanego systemu zacznie funkcjonować i z uwzględnieniem problemów, których doświadczono, Komisja, we współpracy z państwami członkowskimi i z uwzględnieniem poglądów zainteresowanych sektorów handlu, powinna sprawdzić, czy obecne systemy oparte na dokumentach papierowych są wciąż odpowiednie.
(12) Koszty skomputeryzowanego systemu powinny być rozdzielone między Unię i państwa członkowskie.
(13) Z powodu rozmiaru i złożoności skomputeryzowanego systemu konieczne jest, aby zarówno Unia, jak i państwa członkowskie zapewniły zasoby ludzkie i finansowe w celu rozwijania i wprowadzenia systemu. Rozwijając krajowe części składowe, państwa członkowskie powinny stosować zasady ustanowione w odniesieniu do rządowych systemów elektronicznych i traktować podmioty gospodarcze w taki sam sposób jak w innych dziedzinach, w których utworzone są systemy komputerowe. W szczególności, powinny one umożliwiać podmiotom gospodarczym, zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorstwom działającym w tym sektorze, użytkowanie krajowych części składowych przy możliwie najniższym koszcie oraz powinny wspierać wszystkie środki mające na celu zachowanie ich konkurencyjności.
(14) Ponieważ cel niniejszej decyzji, a mianowicie zapewnienie podstawy dla zarządzania dalszą automatyzacją procesów określonych w przepisach unijnych dotyczących podatku akcyzowego, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast z uwagi na prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Unii, może ona przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| N. BRNJAC | D.M. SASSOLI |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.58.43 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2020/263 w sprawie komputeryzacji przepływu wyrobów akcyzowych i nadzoru nad nimi (wersja przekształcona) |
| Data aktu: | 15/01/2020 |
| Data ogłoszenia: | 27/02/2020 |
| Data wejścia w życie: | 18/03/2020, 27/02/2020 |