uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 16 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 2 w przypadku urządzeń radiowych spełniających normy zharmonizowane lub części norm zharmonizowanych, do których odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zakłada się, że spełniają one zasadnicze wymagania określone w art. 3 tej dyrektywy i objęte tymi normami zharmonizowanymi lub ich częściami.
(2) W swojej decyzji wykonawczej C(2015) 5376 3 Komisja zwróciła się z wnioskiem do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki oraz Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) o opracowanie i zmianę norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń radiowych na potrzeby dyrektywy 2014/53/UE.
(3) Na podstawie wniosku zawartego w decyzji wykonawczej C(2015) 5376 ETSI opracował następujące normy zharmonizowane: EN 300 328 V2.2.2 dla urządzeń transmisji danych pracujących w paśmie 2,4 GHz; EN 300 698 V2.3.1 dla nadajników i odbiorników radiotelefonów dla morskich służb ruchomych; EN 303 098 V2.2.1 dla morskich urządzeń małej mocy do osobistej lokalizacji; EN 303 520 V1.2.1 dla urządzeń medycznych ultra małej mocy (ULP) z bezprzewodową kapsułką endoskopową; EN 300 674-2-2 V 2.2.1 dla systemów telematyki transportu i ruchu drogowego (TTT).
(4) Komisja wraz z ETSI oceniła te normy zharmonizowane pod kątem ich zgodności z wnioskiem zawartym w decyzji wykonawczej C(2015) 5376.
(5) Normy zharmonizowane EN 300 328 V2.2.2, EN 303 098 V2.2.1 i EN 300 674-2-2 V 2.2.1 spełniają zasadnicze wymagania, które mają uwzględniać i które zostały określone w dyrektywie 2014/53/UE. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(6) Klauzula 8.2.3 normy zharmonizowanej EN 300 698 V2.3.1 zezwala producentom na odstępstwo od maksymalnej mocy częstotliwości radiowej zadeklarowanej zgodnie z art. 10 ust. 8 dyrektywy 2014/53/UE i wskazanej w dokumentacji technicznej sporządzonej zgodnie z art. 21 tej dyrektywy. Odniesienie do tej normy zharmonizowanej należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.
(7) Norma zharmonizowana EN 303 520 V1.2.1 zezwala producentom na negocjowanie z laboratoriami badawczymi określonych metod badania. Ponadto zezwala ona producentom na badanie urządzeń w temperaturach, które mogą nie odpowiadać zamierzonemu zastosowaniu. Zakres dopuszczalnych negocjacji i interpretacji w tej normie zharmonizowanej może mieć wpływ na wykazanie zgodności urządzenia radiowego z zasadniczymi wymaganiami określonymi w art. 3 ust. 2 dyrektywy 2014/53/UE. Odniesienie do tej normy zharmonizowanej należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.
(8) Na podstawie decyzji wykonawczej C(2015) 5376 ETSI zastąpił następujące normy zharmonizowane, do których odniesienia zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 4 : normę EN 300 328 V2.1.1 (zastąpiona przez normę EN 300 328 V2.2.2); normę EN 303 098 V2.1.1 (zastąpiona przez normę EN 303 098 V2.2.1); normę EN 303 520 V1.1.1 (zastąpiona przez normę EN 303 520 V1.2.1); normę EN 300 698 V2.2.1 (zastąpiona przez normę EN 300 698 V2.3.1) oraz normę EN 300 674-2-2 V2.1.1 (zastąpiona przez normę EN 300 674-2-2 V2.2.1).
(9) W normie zharmonizowanej EN 302 065-3 V2.1.1, do której odniesienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 5 , nie opisano technik osłabiania zakłóceń w trybie "trigger-before-transmit". Jednakże w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/785 6 określono wymogi techniczne, które począwszy od dnia 16 listo pada 2019 r. należy stosować w zakresach częstotliwości 3,8-4,2 GHz i 6-8,5 GHz w przypadku systemów dostępu do pojazdów wykorzystujących tryb "trigger-before-transmit". Decyzja wykonawcza (UE) 2019/785 stanowi, że w przypadku systemów dostępu do pojazdów należy stosować techniki osłabiania zakłóceń w trybie "trigger-before-transmit", które zapewniają odpowiedni poziom skuteczności działania, tak aby spełnić zasadnicze wymagania określone w dyrektywie 2014/53/UE. Ponieważ w normie zharmonizowanej EN 302 065-3 V2.1.1 nie uwzględniono technik osłabiania zakłóceń w trybie "trigger-before-transmit", należy wskazać, że zgodność z tą normą zharmonizowaną nie zapewnia zgodności z wymaganiami określonymi w decyzji wykonawczej (UE) 2019/785, które odnoszą się do tych technik, a tym samym nie stanowi podstawy do domniemania zgodności z tymi zasadniczymi wymaganiami określonymi w art. 3 ust. 2 dyrektywy 2014/53/UE, które odnoszą się do tych technik. Odniesienie do tej normy zharmonizowanej należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.
(10) Norma zharmonizowana EN 302 752 V1.1.1, do której odniesienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 7 z zastrzeżeniem, została przyjęta przez ETSI w 2009 r. na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1999/5/WE 8 . W trakcie dostosowywania tej normy zharmonizowanej do wymogów dyrektywy 2014/53/UE ETSI wstrzymał odnośne prace, uznając, że "nie zidentyfikowano żadnych interesów zainteresowanych stron", "nie wskazano żadnych konsekwencji w przypadku, gdy nie będzie istniała żadna norma zharmonizowana dotycząca aktywnych urządzeń radarowych do wskazywania celów, gdyż nie zidentyfikowano żadnych interesów branżowych" oraz że "normę zharmonizowaną można uznać za zbędną i należy ją wycofać".
(11) Należy zatem wycofać z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 9 odniesienia do zastępowanych norm, odniesienie do normy zharmonizowanej EN 302 065-3 V2.1.1, które powinno zostać opublikowane z zastrzeżeniem, oraz odniesienie do normy zharmonizowanej EN 302 752 V1.1.1, które uznaje się za zbędne. Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania norm zharmonizowanych, które zastępują dotychczasowe normy, należy odroczyć wycofanie odniesień do norm, które są zastępowane. Aby dać również producentom czas na przygotowanie się do wycofania odniesienia do normy zharmonizowanej EN 302 752 V1.1.1, należy odroczyć wycofanie odniesienia do tej normy.
(12) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 553/2020 z dnia 21 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.127.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 22 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 1562/2020 z dnia 26 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.357.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 października 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 1196/2021 z dnia 19 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.258.53) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 lipca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/498 z dnia 22 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.101.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 marca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 1562/2020 z dnia 26 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.357.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 października 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 1196/2021 z dnia 19 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.258.53) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 lipca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/498 z dnia 22 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.101.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 marca 2022 r.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 553/2020 z dnia 21 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.127.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 22 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 1562/2020 z dnia 26 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.357.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 października 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 1196/2021 z dnia 19 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.258.53) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 lipca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/498 z dnia 22 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.101.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 marca 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.34.46 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/167 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń radiowych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE |
| Data aktu: | 05/02/2020 |
| Data ogłoszenia: | 06/02/2020 |
| Data wejścia w życie: | 06/02/2020 |