Decyzja 2020/509 w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Rumunii

DECYZJA RADY (UE) 2020/509
z dnia 3 kwietnia 2020 r.
w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Rumunii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 6,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając uwagi Rumunii,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 126 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) państwa członkowskie są zobowiązane unikać nadmiernego deficytu budżetowego.

(2) Pakt stabilności i wzrostu opiera się na dążeniu do korzystania ze zdrowych finansów państwa jako środka służącego umocnieniu warunków stabilności cen oraz silnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego tworzeniu miejsc pracy.

(3) Procedura nadmiernego deficytu na podstawie art. 126 TFUE, doprecyzowana w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1467/97 1  (wchodzącym w skład paktu stabilności i wzrostu), przewiduje podjęcie decyzji w sprawie stwierdzenia istnienia nadmiernego deficytu. Protokół nr 12 w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączony do Traktatu o Unii Europejskiej i TFUE, zawiera dodatkowe postanowienia w sprawie wdrażania procedury nadmiernego deficytu. W rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2009 2  określono szczegółowe zasady i definicje do celów stosowania tych postanowień.

(4) Art. 126 ust. 5 TFUE wymaga, aby Komisja, jeżeli uzna, że w państwie członkowskim istnieje nadmierny deficyt lub że taki deficyt może wystąpić, kierowała opinię do danego państwa członkowskiego i informowała o tym Radę. Uwzględniając sprawozdanie Komisji przyjęte zgodnie z art. 126 ust. 3 TFUE oraz opinię Komitetu Ekonomiczno- Finansowego przyjętą zgodnie z art. 126 ust. 4 TFUE, Komisja stwierdziła, że w Rumunii istnieje nadmierny deficyt. W dniu 4 marca 2020 r. Komisja skierowała zatem do Rumunii opinię w tej sprawie i poinformowała o tym Radę 3 .

(5) Zgodnie z art. 126 ust. 6 TFUE Rada rozważa ewentualne uwagi danego państwa członkowskiego przed podjęciem decyzji o istnieniu nadmiernego deficytu, którą powinno poprzedzać dokonanie ogólnej oceny. W przypadku Rumunii ta ogólna ocena prowadzi do następujących wniosków.

(6) Z danych zgłoszonych przez władze rumuńskie w dniu 30 września 2019 r., które zostały następnie zatwierdzone przez Eurostat, wynika, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych Rumunii wyniósł 3 % produktu krajowego brutto (PKB) w 2018 r., a dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - 35 % PKB. Po uwzględnieniu skorygowanych wartości PKB ogłoszonych przez rumuński krajowy urząd statystyczny po publikacji komunikatu prasowego Eurostatu wskaźniki te zmieniły się nieznacznie - deficyt wyniósł 2,9 % PKB, a dług -34,7 % PKB w 2018 r. Na 2019 r. w zgłoszeniu wskazano na przewidziany deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych na poziomie 2,8 % PKB.

(7) W dniu 10 grudnia 2019 r. rząd przyjął strategię fiskalno-budżetową na lata 2020-2022 (zwaną dalej "strategią fiskalną"), określającą docelowy deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych na poziomie 3,8 % PKB w 2019 r. Poziom ten znacznie przekracza wartość referencyjną określoną w TFUE, która wynosi 3 % PKB. Przekroczenie w 2019 r. wartości referencyjnej określonej w TFUE nie ma charakteru wyjątkowego, gdyż nie jest wynikiem ani nadzwyczajnego zdarzenia, ani znacznego pogorszenia koniunktury gospodarczej w rozumieniu TFUE oraz paktu stabilności i wzrostu. W prognozie Komisji z zimy 2020 r. przewidziano, że wzrost realnego PKB wyniesie 3,9 % w 2019 r. i 3,8 % w 2020 r., natomiast luka produktowa będzie zbliżona do zera. Wpływ działań jednorazowych, które polegały na zwrocie opłaty środowiskowej od samochodów, wyniósł w 2019 r. 0,1 % PKB. Przewidywane przekroczenie wartości referencyjnej TFUE nie ma charakteru tymczasowego do celów TFUE ani paktu stabilności i wzrostu. Zimowa prognoza Komisji z 2020 r., uzupełniona o zmienne budżetowe, przewiduje, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniesie 4 % PKB w 2019 r., 4,9 % w 2020 r. i 6,9 % w 2021 r. Głównym źródłem tego prognozowanego wzrostu deficytu są znaczne podwyżki emerytur. W strategii fiskalnej rząd prognozuje ponadto, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych utrzyma się powyżej wartości referencyjnej TFUE w 2020 r. i 2021 r. i wyniesie 3,6 % PKB w 2020 r. i 3,4 % w 2021 r. Przewidziane w TFUE kryterium deficytu na pierwszy rzut oka nie jest zatem spełnione.

(8) W 2018 r. dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Rumunii wyniósł 34,7 % PKB. Zarówno w strategii fiskalnej, jak i w zimowej prognozie Komisji z 2020 r., poszerzonej o zmienne budżetowe, przewidziano, że dług sektora instytucji rządowych i samorządowych będzie wzrastać do 2021 r., ale utrzyma się poniżej wartości referencyjnej określonej w TFUE. W strategii fiskalnej przewidziano, że dług sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrośnie do 37,8 % PKB w 2021 r. Komisja prognozuje jeszcze większy wzrost, do poziomu 41,9 % PKB w 2021 r. Kryterium długu określone w TFUE jest zatem spełnione.

(9) Zgodnie z wymogami art. 126 ust. 3 TFUE Komisja przeanalizowała też wszystkie istotne czynniki w sprawozdaniu sporządzonym na podstawie art. 126 ust. 3 TFUE. Zgodnie z art. 2 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1467/97, jeśli relacja długu publicznego do PKB nie przekracza wartości referencyjnej, odpowiednie czynniki uwzględnia się przy podejmowaniu kroków prowadzących do decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu. W ocenie zgodności Rumunii z kryterium deficytu uwzględniono odpowiednie czynniki, w szczególności brak skutecznych działań od 2017 r. w odpowiedzi na zalecenie Rady w ramach procedury znaczącego odchylenia, ograniczone postępy Rumunii w zakresie reform strukturalnych i wysokie ryzyko dla stabilności finansów publicznych Rumunii w perspektywie średnio- i długoterminowej. Czynniki te nie wpłynęły na wniosek, zgodnie z którym określone w TFUE kryterium deficytu nie jest spełnione,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z ogólnej oceny wynika, że w Rumunii istnieje nadmierny deficyt wynikający z niespełnienia kryterium deficytu.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 kwietnia 2020 r.
W imieniu Rady
G. GRLIĆ RADMAN
Przewodniczący
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024