Rozporządzenie delegowane 2019/361 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 151/2013 w odniesieniu do dostępu do danych przechowywanych w repozytoriach transakcji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/361
z dnia 13 grudnia 2018 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 151/2013 w odniesieniu do dostępu do danych przechowywanych w repozytoriach transakcji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 81 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 32 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 2  zmieniono art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 poprzez dodanie szeregu podmiotów do wykazu tych podmiotów, którym repozytoria transakcji muszą udostępniać informacje dotyczące instrumentów pochodnych, tak aby umożliwić tym podmiotom wykonywanie ich obowiązków i uprawnień. W związku z tym podmioty te należy również uwzględnić w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 151/2013 3 , wraz z określeniem poziomu dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych, jaki należy zapewnić, oraz rodzaju tych informacji. Istotne jest zatem, aby repozytoria transakcji były w stanie precyzyjnie określić odpowiednich kontrahentów i odpowiednie transakcje. Dostęp zapewniany przez repozytoria transakcji powinien obejmować dostęp do szczegółowych danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których kontrakty są zawierane przez kontrahenta, niezależnie od tego, czy dany kontrahent jest jednostką dominującą czy też jednostką zależną innego przedsiębiorstwa, pod warunkiem że przedmiotem wymaganego dostępu są informacje niezbędne do wykonywania przez odpowiednie podmioty ich obowiązków i uprawnień.

(2) Wielu podmiotom spośród wymienionych w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 przysługuje szereg różnorodnych uprawnień oraz mają one wiele zróżnicowanych obowiązków. W celu uniknięcia sytuacji, w której repozytoria transakcji zmuszone byłyby nieustannie sprawdzać, na podstawie jakiego uprawnienia i do jakich konkretnie potrzeb dany podmiot żąda dostępu, a tym samym uniknięcia zbytecznych obciążeń administracyjnych dla tych repozytoriów transakcji, należy zezwolić repozytoriom transakcji na zapewnienie każdemu podmiotowi pojedynczego dostępu, który powinien obejmować obowiązki i uprawnienia tego podmiotu.

(3) Dostęp podmiotów wymienionych w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 do wszystkich szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych, w tym szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych, których zgłoszenia zostały odrzucone przez repozytorium transakcji, oraz szczegółowych informacji będących wynikiem przeprowadzenia procedury uzgodnienia danych dotyczących instrumentów pochodnych, o której mowa w art. 19 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 150/2013 4 , ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia tym podmiotom możliwości wykonywania ich obowiązków i uprawnień.

(4) Niektóre podmioty wymienione w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 są odpowiedzialne za monitorowanie ryzyka systemowego zagrażającego stabilności finansowej. Do prawidłowego wykonywania swoich zadań podmioty te potrzebują dostępu do jak najszerszego spektrum uczestników rynku i systemów obrotu oraz jak najbardziej kompleksowych i szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych, które są dostępne dla ich obszarów odpowiedzialności, którym to obszarem może być - w zależności od danego podmiotu - państwo członkowskie, strefa euro lub cała Unia.

(5) Ze względu na powiązania między instrumentami pochodnymi a polityką pieniężną członek Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), o którym mowa w art. 81 ust. 3 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, powinien mieć dostęp do danych o pozycjach w odniesieniu do kontraktów pochodnych denominowanych w walucie emitowanej przez tego członka ESBC. Dane o pozycjach powinny obejmować dane dotyczące instrumentów pochodnych zagregowane według kryteriów takich jak instrument bazowy, produkt i termin zapadalności dla poszczególnych kontrahentów.

(6) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB), Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) oraz Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) stanowią część Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego i posiadają - w kontekście stabilności finansowej i ryzyka systemowego - uprawnienia i obowiązki, które są bardzo podobne do uprawnień i obowiązków Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA). Dlatego też ważne jest, aby te organy, podobnie jak ESMA, posiadały dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych.

(7) Rozporządzeniem Rady (UE) nr 1024/2013 5  ustanowiono Jednolity Mechanizm Nadzorczy. Repozytorium transakcji powinno zatem zapewnić Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których kontrakty są zawierane przez dowolnego kontrahenta, który - w ramach jednolitego mechanizmu nadzorczego - podlega nadzorowi ze strony EBC na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.

(8) Na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 6  organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji należy zapewnić skuteczne środki działania w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 1 tej dyrektywy, aby zapobiec efektowi domina. Każdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien zatem dysponować dostępem do danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych zgłaszanych przez te podmioty.

(9) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 7  Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji jest odpowiedzialna za skuteczne i spójne funkcjonowanie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, m.in. poprzez sporządzanie planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dla podmiotów, o których mowa w art. 2 tego rozporządzenia. Aby umożliwić Jednolitej Radzie ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji sporządzanie tych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, repozytoria transakcji powinny zapewnić jej dostęp do danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których kontrakty są zawierane przez dowolnego kontrahenta, który jest objęty zakresem rozporządzenia (UE) nr 806/2014.

(10) Aby umożliwić organom, o których mowa w art. 81 ust. 3 lit. o) i p) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, wykonywanie ich obowiązków i uprawnień, należy im zapewnić dostęp do danych zgłaszanych przez kontrahentów objętych zakresem ich obowiązków i uprawnień.

(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez ESMA.

(12) Przed przedłożeniem projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ESMA przeprowadził konsultacje z odpowiednimi organami oraz członkami ESBC. ESMA przeprowadził również otwarte konsultacje publiczne, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 8 .

(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 151/2013,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 151/2013 wprowadza się następujące zmiany:

(i)
art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 151/2013 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Dostęp do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych stosownie do obowiązków i uprawnień każdego zainteresowanego organu

1. Repozytorium transakcji zapewnia, aby szczegółowe dane transakcyjne dotyczące instrumentów pochodnych, udostępniane podmiotom wymienionym w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zgodnie z ust. 3-17 niniejszego artykułu, obejmowały następujące dane:

a) zgłoszenia instrumentów pochodnych przekazane zgodnie z tabelami 1 i 2 w załączniku do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 148/2013 * , w tym ostatnie statusy instrumentów pochodnych, których termin zapadalności jeszcze nie upłynął lub które nie były przedmiotem zgłoszeń zawierających wyszczególnienie rodzajów czynności »Error«, »Early termination«, »Compression« i »Position component«, o których mowa w polu 93 w tabeli 2 w załączniku do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 148/2013;

b) odpowiednie szczegółowe informacje zawarte w zgłoszeniach instrumentów pochodnych odrzuconych przez repozytorium transakcji, w tym we wszystkich zgłoszeniach instrumentów pochodnych odrzuconych w poprzednim dniu roboczym oraz powody ich odrzucenia;

c) stan uzgodnienia wszystkich zgłoszonych instrumentów pochodnych, w przypadku których repozytorium transakcji przeprowadziło procedurę uzgodnienia zgodnie z art. 19 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 150/2013.

2. Repozytorium transakcji zapewnia podmiotom, które zgodnie z art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 posiadają szereg obowiązków i uprawnień, pojedynczy punkt dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych objętych zakresem tych obowiązków i uprawnień.

3. Repozytorium transakcji zapewnia EUNGiPW dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, aby umożliwić temu urzędowi korzystanie z kompetencji zgodnie z zakresem jego obowiązków i uprawnień.

4. Repozytorium transakcji zapewnia Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego (EUNB), Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) oraz Europejskiej Radzie ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych.

5. Repozytorium transakcji zapewnia Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których instrumentem bazowym jest energia.

6. Repozytorium transakcji zapewnia organowi sprawującemu nadzór nad systemami obrotu dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w odniesieniu do których transakcje są realizowane w tych systemach obrotu.

7. Repozytorium transakcji zapewnia organowi nadzoru wyznaczonemu zgodnie z art. 4 dyrektywy 2004/25/WE dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w których instrumentem bazowym jest papier wartościowy wyemitowany przez przedsiębiorstwo spełniające co najmniej jeden z następujących warunków:

a) papiery wartościowe przedsiębiorstwa dopuszczono do obrotu na rynku regulowanym utworzonym w państwie członkowskim tego organu, a oferty przejęcia dotyczące papierów wartościowych tego przedsiębiorstwa wchodzą w zakres obowiązków i uprawnień nadzorczych tego organu;

b) przedsiębiorstwo ma siedzibę statutową lub siedzibę główną w państwie członkowskim tego organu, a oferty przejęcia dotyczące papierów wartościowych tego przedsiębiorstwa wchodzą w zakres obowiązków i uprawnień nadzorczych tego organu;

c) przedsiębiorstwo jest oferentem w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2004/25/WE w odniesieniu do przedsiębiorstw, o których mowa w lit. a) i b), a oferowane przez nią świadczenia obejmują papiery wartościowe.

8. Repozytorium transakcji zapewnia organowi, o którym mowa w art. 81 ust. 3 lit. j) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych powiązanych z rynkami, kontraktami, instrumentami bazowymi, wskaźnikami i kontrahentami objętymi zakresem obowiązków i uprawnień nadzorczych tego organu.

9. Repozytorium transakcji zapewnia członkowi ESBC z państwa członkowskiego, którego walutą jest euro, dostęp do:

a) wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których podmiot referencyjny instrumentu pochodnego ma siedzibę w państwie członkowskim tego członka ESBC lub w państwie członkowskim, którego walutą jest euro, i jest objęty zakresem kompetencji tego członka zgodnie z jego obowiązkami i uprawnieniami nadzorczymi, lub w przypadku których zobowiązanie referencyjne stanowi dług państwa członkowskiego tego członka ESBC lub państwa członkowskiego, którego walutą jest euro;

b) danych o pozycjach w odniesieniu do kontraktów pochodnych denominowanych w euro.

10. Repozytorium transakcji zapewnia organowi wymienionemu w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, który monitoruje ryzyko systemowe zagrażające stabilności finansowej i w przypadku którego walutą jego państwa członkowskiego jest euro, dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których kontrakty są zawierane w systemach obrotu lub przez CCP i kontrahentów objętych zakresem obowiązków i uprawnień tego organu przy monitorowaniu ryzyka systemowego zagrażającego stabilności finansowej w strefie euro.

11. Repozytorium transakcji zapewnia członkowi ESBC z państwa członkowskiego, którego walutą nie jest euro, dostęp do:

a) wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których podmiot referencyjny instrumentu pochodnego ma siedzibę w państwie członkowskim tego członka ESBC i jest objęty zakresem kompetencji tego członka zgodnie z jego obowiązkami i uprawnieniami nadzorczymi, lub w przypadku których zobowiązanie referencyjne stanowi dług państwa członkowskiego tego członka ESBC;

b) danych o pozycjach w odniesieniu do instrumentów pochodnych denominowanych w walucie emitowanej przez tego członka ESBC.

12. Repozytorium transakcji zapewnia organowi wymienionemu w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, który monitoruje ryzyko systemowe zagrażające stabilności finansowej i w przypadku którego walutą jego państwa członkowskiego nie jest euro, dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których kontrakty są zawierane w systemach obrotu lub przez CCP i kontrahentów objętych zakresem obowiązków i uprawnień tego organu przy monitorowaniu ryzyka systemowego zagrażającego stabilności finansowej w państwie członkowskim, którego walutą nie jest euro.

13. Repozytorium transakcji zapewnia EBC - w kontekście wykonywania przez EBC zadań w ramach jednolitego mechanizmu nadzorczego na podstawie rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 - dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których kontrakty są zawierane przez dowolnego kontrahenta, który - w ramach jednolitego mechanizmu nadzorczego - podlega nadzorowi ze strony EBC na podstawie rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 * .

14. Repozytorium transakcji zapewnia właściwemu organowi wymienionemu w art. 81 ust. 3 lit. o) i p) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których kontrakty są zawierane przez kontrahentów objętych zakresem obowiązków i uprawnień tego organu.

15. Repozytorium transakcji zapewnia organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o którym mowa w art. 81 ust. 3 lit. m) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których kontrakty są zawierane przez kontrahentów objętych zakresem obowiązków i uprawnień tego organu.

16. Repozytorium transakcji zapewnia Jednolitej Radzie ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których kontrakty są zawierane przez kontrahentów objętych zakresem rozporządzenia (UE) nr 806/2014.

17. Repozytorium transakcji zapewnia organowi sprawującemu nadzór nad kontrahentem centralnym (CCP) oraz, w stosownych przypadkach, odpowiedniemu członkowi Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) sprawującemu dozór nad tym CCP dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych rozliczonych przez tego CCP.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz. U. L 337 z 23.12.2015, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 151/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających dane, które mają być publikowane i udostępniane przez repozytoria transakcji, a także standardy operacyjne dotyczące agregowania i porównywania danych oraz dostępu do tych danych (Dz.U. L 52 z 23.2.2013, s. 33).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 150/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegóły dotyczące wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji (Dz.U. L 52 z 23.2.2013, s. 25).
5 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 148/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalny poziom szczegółowości informacji podlegających zgłoszeniu repozytoriom transakcji (Dz.U. L 52 z 23.2.2013, s. 1).
**) Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024