uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
(1) Unia jest zaangażowana w działania na rzecz rozwijania zrównoważonego, konkurencyjnego, bezpiecznego i niskoemisyjnego systemu energetycznego. Unia energetyczna wyznacza ambitne cele unijne. W szczególności dąży do: (i) redukcji emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 40 % do 2030 r. w porównaniu z 1990 r., (ii) zwiększenia udziału zużycia energii ze źródeł odnawialnych do co najmniej 32 % oraz (iii) uzyskania oszczędności energii, wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne, konkurencyjność i zrównoważony rozwój Unii. W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE 1 ("dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej"), zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2002 2 , wyznaczono cel w zakresie efektywności energetycznej, jakim jest osiągnięcie oszczędności wynoszących co najmniej 32,5 % na poziomie Unii do 2030 r.
(2) Ogrzewanie i chłodzenie to najbardziej znaczące źródła zużycia energii przez odbiorców końcowych, stanowiące około 50 % całkowitego zapotrzebowania na energię w Unii Europejskiej. Z tego około 80 % wykorzystywane jest w budynkach. W związku z tym wysiłki Unii mające na celu renowację zasobów budowlanych i propagowanie bardziej optymalnej eksploatacji budynków i ich użytkowania mają ogromny wpływ na realizację przez Unię celów w zakresie energii i klimatu.
(3) Przejrzyste i aktualne informacje oraz rachunki za energię wystawione na podstawie rzeczywistego zużycia umożliwiają odbiorcom odgrywanie aktywnej roli w zmniejszaniu zapotrzebowania na energię do celów ogrzewania i chłodzenia. Ponad 40 % lokali mieszkalnych w Unii znajduje się w budynkach wielorodzinnych lub domach dwurodzinnych, z których wiele posiada wspólne systemy dostarczania ogrzewania do pomieszczeń lub przygotowywania ciepłej wody użytkowej. W związku z tym dla użytkowników takich lokali mieszkalnych istotne są dokładne, wiarygodne, przejrzyste i aktualne informacje o zużyciu energii, niezależnie od tego, czy łączy ich bezpośredni, indywidualny stosunek umowny z dostawcą energii.
(4) Dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej stanowi akt prawny na szczeblu Unii odnoszący się do opomiarowania i rozliczeń dostaw energii cieplnej. Dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej została zmieniona w 2018 r. Jednym z celów tej zmiany było doprecyzowanie i wzmocnienie stosownych przepisów dotyczących opomiarowania i rozliczeń.
(5) Wyjaśnienia obejmują wprowadzenie pojęcia "użytkownicy końcowi" obok pojęcia "odbiorca końcowy" stosowanego już w dyrektywie w sprawie efektywności energetycznej w celu doprecyzowania, że prawa do informacji o rozliczeniach i zużyciu przysługują również odbiorcom, którzy nie zawarli indywidualnych ani bezpośrednich umów z dostawcą energii wykorzystywanej w systemach zbiorowego ogrzewania, chłodzenia lub produkcji ciepłej wody użytkowej w budynkach wielorodzinnych.
(6) W zmianach jasno zaznaczono również, że państwa członkowskie są zobowiązane do publikowania kryteriów, metod i procedur stosowanych w celu przyznania zwolnień z ogólnego wymogu w zakresie opomiarowania podlicznikami w budynkach wielorodzinnych oraz w celu wyjaśnienia bezwarunkowego wymogu dotyczącego indywidualnego opomiarowania ciepłej wody użytkowej w mieszkalnych częściach nowych budynków wielorodzinnych.
(7) Biorąc pod uwagę ich duże znaczenie dla ułatwienia osiągnięcia sprawiedliwych wyników i ustanowienia odpowiednich zachęt wśród użytkowników budynków wielomieszkaniowych i wielofunkcyjnych, dyrektywa (UE) 2018/2002 zawiera również wymóg, aby państwa członkowskie wprowadziły przejrzyste i publicznie dostępne przepisy dotyczące podziału kosztów w odniesieniu do takich budynków.
(8) Aby wzmocnić wpływ opomiarowania i rozliczeń pod względem zmiany zachowań, którą mogą spowodować, oraz wynikających z niej oszczędności energii, zmieniona dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej zawiera również bardziej przejrzyste wymogi w celu zapewnienia bardziej przydatnych i kompletnych informacji o rozliczeniach opartych na danych dotyczących zużycia z korektą na warunki klimatyczne. Obejmuje to stosowne porównania i nowe elementy, takie jak informacje na temat powiązanego koszyka energetycznego i emisji gazów cieplarnianych oraz dostępnych procedur składania skarg lub metod rozstrzygania sporów.
(9) Jednocześnie bardziej restrykcyjne wymogi w zakresie częstego udzielania informacji o rozliczeniach lub zużyciu, jeżeli urządzenia umożliwiające zdalny odczyt połączono z przepisami zapewniającymi stopniowe przejście na zdalnie odczytywalne liczniki i podzielniki kosztów ciepła, mają na celu zapewnienie, aby bardziej aktualne i częściej przekazywane informacje były ostatecznie dostępne dla wszystkich użytkowników końcowych.
(10) Państwa członkowskie mają wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne transponujące przepisy dyrektywy (UE) 2018/2002 dotyczące opomiarowania i rozliczeń najpóźniej do dnia 25 października 2020 r.
(11) W dyrektywie w sprawie efektywności energetycznej przyznano państwom członkowskim margines swobody przy transponowaniu i wdrażaniu zmienionego zbioru wymogów dotyczących opomiarowania i rozliczeń, pozwalając im na dokonanie tego w sposób, który najlepiej pasuje do ich warunków krajowych, w tym warunków klimatycznych, modeli najmu i modeli własności nieruchomości oraz zasobów budowlanych. W niniejszym zaleceniu wyjaśniono zmienione wymogi i przedstawiono sposób, w jaki można osiągnąć cele dyrektywy. Celem jest w szczególności zapewnienie, aby państwa członkowskie, opracowując swoje środki transpozycji, interpretowały dyrektywę w sprawie efektywności energetycznej w jednolity sposób.
(12) Wytyczne zawarte w niniejszym zaleceniu uzupełniają i częściowo zastępują wytyczne wydane wcześniej przez Komisję w odniesieniu do art. 9-11 dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej 3 .
(13) Niniejsze zalecenie nie zmienia skutków prawnych dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej i pozostaje bez uszczerbku dla wiążącej wykładni przepisów tej dyrektywy dokonanej przez Trybunał Sprawiedliwości. W zaleceniu skoncentrowano się na przepisach dotyczących opomiarowania i rozliczeń oraz odniesiono się do art. 9a, 9b, 9c, 10a i 11a dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej i załącznika VIIa do tej dyrektywy,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Państwa członkowskie powinny stosować się do wytycznych zawartych w załączniku do niniejszego zalecenia przy transpozycji wymogów wprowadzonych dyrektywą (UE) 2018/2002 oraz określonych w art. 9a, 9b, 9c, 10a i 11a dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej i załączniku VIIa do tej dyrektywy.
| W imieniu Komisji | |
| Miguel ARIAS CAÑETE | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.275.121 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2019/1660 dotyczące wdrożenia nowych przepisów z zakresu opomiarowania i rozliczeń zawartych w dyrektywie 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej |
| Data aktu: | 25/09/2019 |
| Data ogłoszenia: | 28/10/2019 |
| Data wejścia w życie: | 25/09/2019 |