Rozporządzenie wykonawcze 2019/1140 ustanawiające wzory sprawozdań z kontroli i rocznych sprawozdań z audytu, dotyczących instrumentów finansowych wdrażanych przez EBI i inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1303/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/1140
z dnia 3 lipca 2019 r.
ustanawiające wzory sprawozdań z kontroli i rocznych sprawozdań z audytu, dotyczących instrumentów finansowych wdrażanych przez EBI i inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1303/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , zmienione rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046 2 , w szczególności jego art. 40 ust. 1 akapit czwarty,

po konsultacji z Komitetem Koordynującym Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 40 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, zmienionego rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046, określono wymóg, zgodnie z którym EBI i inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, mają obowiązek przedstawienia, z jednej strony, sprawozdania z kontroli wraz z każdym wnioskiem o płatność instytucjom desygnowanym zgodnie z art. 124 tego rozporządzenia i z art. 65 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 3 , a z drugiej strony rocznego sprawozdania z audytu sporządzonego przez swoich audytorów zewnętrznych - Komisji i desygnowanym instytucjom.

(2) Aby zapewnić spójność, jakość i terminowe przekazywanie informacji przez EBI lub inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, desygnowanym instytucjom i Komisji, zwłaszcza w świetle terminu na złożenie sprawozdania, o którym mowa w art. 127 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 i w art. 9 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 4 , należy ustanowić standardowy format określający jednolite wymogi dotyczące struktury, terminów oraz treści informacji zarówno w odniesieniu do sprawozdania z kontroli, jak i rocznego sprawozdania z audytu.

(3) Aby umożliwić desygnowanym instytucjom wypełnianie ich obowiązków w zakresie weryfikacji, kontroli i audytów, EBI lub inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, powinny przekazywać desygnowanym instytucjom niezbędne dokumenty.

(4) W celu zapewnienia skutecznego korzystania przez desygnowane instytucje z nowych przepisów, które mają zastosowanie od dnia 2 sierpnia 2018 r., zgodnie z art. 282 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wzór sprawozdania z kontroli

Sprawozdanie z kontroli, o którym mowa w art. 40 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, sporządza się zgodnie ze wzorem określonym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wzór rocznego sprawozdania z audytu

Roczne sprawozdanie z audytu, o którym mowa w art. 40 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, sporządza się zgodnie ze wzorem określonym w załączniku II do niniejszego rozporządzenia i przedkłada desygnowanym instytucjom i Komisji do dnia 31 grudnia następującego po zakończeniu danego roku obrachunkowego.

Artykuł  3

Dokumenty niezbędne do celów weryfikacji i audytów

EBI lub inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, przekazują desygnowanym instytucjom wszelkie dokumenty, które są tym instytucjom niezbędne do wypełniania obowiązków określonych w art. 125 ust. 5 i art. 127 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 oraz w art. 9 i art. 59 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 3 lipca 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wzór sprawozdania z kontroli

A.
Sprawozdanie z kontroli dotyczące wniosku o płatność składanego do Komisji: [sygn. akt] [planowany termin]
B.
Data wezwania ze strony państwa członkowskiego do sporządzenia sprawozdania z kontroli (co najmniej dwa miesiące przed planowanym terminem wskazanym w pkt A powyżej): [data]
C.
Okres odniesienia:
1.
Łączna kwota płatności dla ostatecznych odbiorców oraz - w przypadkach, o których mowa w art. 37 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 - płatności na rzecz ostatecznych odbiorców, ze wskazaniem oddzielnie kwot finansowania z EFSI i wkładów krajowych publicznych i prywatnych.
2.
Łączna kwota zasobów zaangażowanych w ramach umów gwarancyjnych, zaległych lub takich, których termin zapadalności już upłynął, w celu pokrycia ewentualnych roszczeń gwarancyjnych z tytułu strat, obliczonych na podstawie ostrożnej oceny ryzyka ex ante, pokrywających wielokrotność kwoty nowych pożyczek lub innych instrumentów obarczonych ryzykiem na nowe inwestycje u ostatecznych odbiorców, ze wskazaniem oddzielnie kwot finansowania z EFSI i wkładów krajowych publicznych i prywatnych.
3.
Łączna kwota kosztów zarządzania lub opłat za zarządzanie poniesionych przez instrument finansowy, ze wskazaniem oddzielnie kwot finansowania z EFSI i wkładów krajowych publicznych i prywatnych.
4.
Stan realizacji strategii inwestycyjnej lub dokumentów równoważnych zgodnie z definicją zawartą w umowie o finansowaniu.
5.
Analiza postępów: wielkość zaangażowanych kwot z programu operacyjnego i wypłat na rzecz pośredników finansowych.
6.
Działania monitorujące i wynikające z nich działania następcze.
7.
Poziom odsetek i innych zysków związanych ze wsparciem z EFSI, wypłaconych na rzecz instrumentów finansowych, o których mowa w art. 43 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
8.
Poziom zasobów zwróconych do instrumentów finansowych z inwestycji lub z uwolnienia zasobów przeznaczonych na umowy gwarancyjne, w tym zwroty z kapitału i zyski oraz inne dochody, takie jak odsetki, opłaty gwarancyjne, dywidendy, zyski kapitałowe lub wszelkie inne wpływy wygenerowane przez inwestycje, które mogą być przypisane wsparciu z EFSI, o których mowa w art. 44 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
Załącznik: wykaz transakcji na rzecz ostatecznych odbiorców, którzy otrzymali wsparcie z instrumentu finansowego, których suma powinna odpowiadać kwotom, o których mowa w pkt 1 i 2 powyżej, oraz szczegółowy podział kwot, o których mowa w pkt 3 powyżej.

ZAŁĄCZNIK  II

Wzór rocznego sprawozdania z audytu

1.
WPROWADZENIE
1.1.
Dane dotyczące zewnętrznej firmy audytorskiej, która uczestniczyła w przygotowaniu sprawozdania.
1.2.
Okres odniesienia (np. od 1 lipca roku N-1 do 30 czerwca roku N).
1.3.
Wskazanie instrumentu(-ów) finansowego(-ych)/mandatu(-ów) i programu(-ów) operacyjnego(-ych) lub programu(-ów) rozwoju obszarów wiejskich będącego(-ych) przedmiotem sprawozdania z audytu. Wskazanie umowy o finansowaniu, której dotyczy sprawozdanie ("umowa o finansowaniu").
2.
AUDYT SYSTEMÓW KONTROLI WEWNĘTRZNEJ STOSOWANYCH PRZEZ EBI/EFI LUB INNE MIĘDZYNARODOWE INSTYTUCJE FINANSOWE

Wyniki zewnętrznego audytu systemu kontroli wewnętrznej EBI lub innych międzynarodowych instytucji finansowych, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, który ocenia strukturę i skuteczność systemu kontroli wewnętrznej i obejmuje następujące elementy:

2.1.
Proces przyjmowania zlecenia.
2.2.
Proces oceny i wyboru pośredników finansowych: ocena formalna i ocena jakości.
2.3.
Proces zatwierdzania transakcji z pośrednikami finansowymi oraz podpisywanie odpowiednich umów o finansowanie.
2.4.
W przypadku wkładu finansowego na rzecz instrumentów finansowych ustanowionych na poziomie Unii, w tym instrumentów inicjatywy na rzecz MŚP oraz w przypadku łączenia EFSI z EFIS zgodnie z art. 39a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 - proces tworzenia instrumentu zgodnie z zasadami określonymi w odpowiednich artykułach (np. art. 39 lub art. 39a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013).
2.5.
Procesy monitorowania pośredników finansowych dotyczące:
2.5.1.
sprawozdawczości pośredników finansowych;
2.5.2.
prowadzenia rejestrów;
2.5.3.
wypłat dla ostatecznych odbiorców;
2.5.4.
kwalifikowalności ostatecznych odbiorców do wsparcia;
2.5.5.
opłat za zarządzanie i kosztów ponoszonych przez pośredników finansowych;
2.5.6.
wymogów w zakresie widoczności;
2.5.7.
spełniania przez pośredników finansowych wymogów dotyczących pomocy państwa, a w przypadku EFRROW (częściowo wyłączonego z zasad pomocy państwa) spełnianie wymogów dotyczących poszczególnych funduszy, w tym - w stosownych przypadkach - przepisów dotyczących kumulacji pomocy;
2.5.8.
zróżnicowanego traktowania inwestorów, w stosownych przypadkach;
2.5.9.
zgodności z wymogami podatkowymi określonymi w art. 38 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, zaktualizowanymi w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046.
2.6.
Systemy przetwarzania płatności otrzymanych od instytucji zarządzającej.
2.7.
Systemy obliczania i wypłacania kwot związanych z kosztami zarządzania i opłatami za zarządzanie.
2.8.
Systemy przetwarzania płatności dla pośredników finansowych.
2.9.
Systemy przetwarzania odsetek i innych zysków generowanych przez wsparcie z EFIS do instrumentów finansowych.

W odniesieniu do pkt 2.1-2.4 powyżej po przedłożeniu pierwszego rocznego sprawozdania z audytu: informacje dotyczące jedynie aktualizacji lub zmian istniejących procedur lub ustaleń oraz ich ocena w kolejnych sprawozdaniach rocznych.

W odniesieniu do pkt 2.5-2.9 powyżej: wyniki badań audytowych obejmujących odpowiednie obowiązujące wewnętrzne systemy i procesy.

2.10.
W momencie zamknięcia należy w ostatnim rocznym sprawozdaniu z audytu oprócz elementów, o których mowa w pkt 2.1-2.9 powyżej, uwzględnić następujące elementy:
2.10.1.
stosowanie zróżnicowanego traktowania inwestorów;
2.10.2.
osiągnięty współczynnik mnożnikowy w porównaniu z uzgodnionym współczynnikiem mnożnikowym w umowach gwarancyjnych dotyczących instrumentów finansowych;
2.10.3.
kwota skapitalizowanych dotacji na spłatę odsetek lub dotacji na opłaty gwarancyjne zgodnie z art. 42 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013;
2.10.4.
kwota skapitalizowanych kosztów zarządzania i płatności dotyczących opłat za zarządzanie zgodnie z art. 42 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013;
2.10.5.
kwota wkładu z programu wpłacona na rachunek powierniczy zgodnie z art. 42 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013;
2.10.6.
wykorzystanie odsetek i innych zysków związanych ze wsparciem z EFSI wypłaconym na rzecz instrumentów finansowych zgodnie art. 43 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013;
2.10.7.
wykorzystanie zasobów zwróconych do instrumentów finansowych, które mogą być przypisane wsparciu z EFSI, do końca okresu kwalifikowalności i rozwiązania wprowadzone w celu wykorzystania takich zasobów po zakończeniu okresu kwalifikowalności zgodnie z art. 44 i 45 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
3.
WNIOSKI Z AUDYTU
3.1.
Wniosek dotyczący tego, czy zewnętrzna firma audytorska może zapewnić wystarczającą pewność, że struktura i skuteczność systemu kontroli wewnętrznej ustanowionego przez EBI lub inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, są zgodne z obowiązującymi przepisami, na podstawie elementów, o których mowa w sekcji 2.
3.2.
Ustalenia i zalecenia wynikające z przeprowadzonych prac audytowych.
Punkty 3.1 i 3.2 powinny opierać się na wynikach prac audytowych, o których mowa w sekcji 2, oraz w stosownych przypadkach uwzględniać wyniki innych krajowych lub unijnych prac audytowych przeprowadzonych w odniesieniu do tego samego podmiotu wdrażającego instrumenty finansowe lub tego samego zlecenia dotyczącego instrumentów finansowych.
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.180.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/1140 ustanawiające wzory sprawozdań z kontroli i rocznych sprawozdań z audytu, dotyczących instrumentów finansowych wdrażanych przez EBI i inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1303/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 03/07/2019
Data ogłoszenia: 04/07/2019
Data wejścia w życie: 05/07/2019