Rozporządzenie wykonawcze 2019/1140 ustanawiające wzory sprawozdań z kontroli i rocznych sprawozdań z audytu, dotyczących instrumentów finansowych wdrażanych przez EBI i inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1303/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/1140
z dnia 3 lipca 2019 r.
ustanawiające wzory sprawozdań z kontroli i rocznych sprawozdań z audytu, dotyczących instrumentów finansowych wdrażanych przez EBI i inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1303/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , zmienione rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046 2 , w szczególności jego art. 40 ust. 1 akapit czwarty,

po konsultacji z Komitetem Koordynującym Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 40 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, zmienionego rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046, określono wymóg, zgodnie z którym EBI i inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, mają obowiązek przedstawienia, z jednej strony, sprawozdania z kontroli wraz z każdym wnioskiem o płatność instytucjom desygnowanym zgodnie z art. 124 tego rozporządzenia i z art. 65 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 3 , a z drugiej strony rocznego sprawozdania z audytu sporządzonego przez swoich audytorów zewnętrznych - Komisji i desygnowanym instytucjom.

(2) Aby zapewnić spójność, jakość i terminowe przekazywanie informacji przez EBI lub inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, desygnowanym instytucjom i Komisji, zwłaszcza w świetle terminu na złożenie sprawozdania, o którym mowa w art. 127 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 i w art. 9 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 4 , należy ustanowić standardowy format określający jednolite wymogi dotyczące struktury, terminów oraz treści informacji zarówno w odniesieniu do sprawozdania z kontroli, jak i rocznego sprawozdania z audytu.

(3) Aby umożliwić desygnowanym instytucjom wypełnianie ich obowiązków w zakresie weryfikacji, kontroli i audytów, EBI lub inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, powinny przekazywać desygnowanym instytucjom niezbędne dokumenty.

(4) W celu zapewnienia skutecznego korzystania przez desygnowane instytucje z nowych przepisów, które mają zastosowanie od dnia 2 sierpnia 2018 r., zgodnie z art. 282 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wzór sprawozdania z kontroli

Sprawozdanie z kontroli, o którym mowa w art. 40 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, sporządza się zgodnie ze wzorem określonym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wzór rocznego sprawozdania z audytu

Roczne sprawozdanie z audytu, o którym mowa w art. 40 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, sporządza się zgodnie ze wzorem określonym w załączniku II do niniejszego rozporządzenia i przedkłada desygnowanym instytucjom i Komisji do dnia 31 grudnia następującego po zakończeniu danego roku obrachunkowego.

Artykuł  3

Dokumenty niezbędne do celów weryfikacji i audytów

EBI lub inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, przekazują desygnowanym instytucjom wszelkie dokumenty, które są tym instytucjom niezbędne do wypełniania obowiązków określonych w art. 125 ust. 5 i art. 127 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 oraz w art. 9 i art. 59 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 3 lipca 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wzór sprawozdania z kontroli

A.
Sprawozdanie z kontroli dotyczące wniosku o płatność składanego do Komisji: [sygn. akt] [planowany termin]
B.
Data wezwania ze strony państwa członkowskiego do sporządzenia sprawozdania z kontroli (co najmniej dwa miesiące przed planowanym terminem wskazanym w pkt A powyżej): [data]
C.
Okres odniesienia:
1.
Łączna kwota płatności dla ostatecznych odbiorców oraz - w przypadkach, o których mowa w art. 37 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 - płatności na rzecz ostatecznych odbiorców, ze wskazaniem oddzielnie kwot finansowania z EFSI i wkładów krajowych publicznych i prywatnych.
2.
Łączna kwota zasobów zaangażowanych w ramach umów gwarancyjnych, zaległych lub takich, których termin zapadalności już upłynął, w celu pokrycia ewentualnych roszczeń gwarancyjnych z tytułu strat, obliczonych na podstawie ostrożnej oceny ryzyka ex ante, pokrywających wielokrotność kwoty nowych pożyczek lub innych instrumentów obarczonych ryzykiem na nowe inwestycje u ostatecznych odbiorców, ze wskazaniem oddzielnie kwot finansowania z EFSI i wkładów krajowych publicznych i prywatnych.
3.
Łączna kwota kosztów zarządzania lub opłat za zarządzanie poniesionych przez instrument finansowy, ze wskazaniem oddzielnie kwot finansowania z EFSI i wkładów krajowych publicznych i prywatnych.
4.
Stan realizacji strategii inwestycyjnej lub dokumentów równoważnych zgodnie z definicją zawartą w umowie o finansowaniu.
5.
Analiza postępów: wielkość zaangażowanych kwot z programu operacyjnego i wypłat na rzecz pośredników finansowych.
6.
Działania monitorujące i wynikające z nich działania następcze.
7.
Poziom odsetek i innych zysków związanych ze wsparciem z EFSI, wypłaconych na rzecz instrumentów finansowych, o których mowa w art. 43 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
8.
Poziom zasobów zwróconych do instrumentów finansowych z inwestycji lub z uwolnienia zasobów przeznaczonych na umowy gwarancyjne, w tym zwroty z kapitału i zyski oraz inne dochody, takie jak odsetki, opłaty gwarancyjne, dywidendy, zyski kapitałowe lub wszelkie inne wpływy wygenerowane przez inwestycje, które mogą być przypisane wsparciu z EFSI, o których mowa w art. 44 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
Załącznik: wykaz transakcji na rzecz ostatecznych odbiorców, którzy otrzymali wsparcie z instrumentu finansowego, których suma powinna odpowiadać kwotom, o których mowa w pkt 1 i 2 powyżej, oraz szczegółowy podział kwot, o których mowa w pkt 3 powyżej.

ZAŁĄCZNIK  II

Wzór rocznego sprawozdania z audytu

1.
WPROWADZENIE
1.1.
Dane dotyczące zewnętrznej firmy audytorskiej, która uczestniczyła w przygotowaniu sprawozdania.
1.2.
Okres odniesienia (np. od 1 lipca roku N-1 do 30 czerwca roku N).
1.3.
Wskazanie instrumentu(-ów) finansowego(-ych)/mandatu(-ów) i programu(-ów) operacyjnego(-ych) lub programu(-ów) rozwoju obszarów wiejskich będącego(-ych) przedmiotem sprawozdania z audytu. Wskazanie umowy o finansowaniu, której dotyczy sprawozdanie ("umowa o finansowaniu").
2.
AUDYT SYSTEMÓW KONTROLI WEWNĘTRZNEJ STOSOWANYCH PRZEZ EBI/EFI LUB INNE MIĘDZYNARODOWE INSTYTUCJE FINANSOWE

Wyniki zewnętrznego audytu systemu kontroli wewnętrznej EBI lub innych międzynarodowych instytucji finansowych, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, który ocenia strukturę i skuteczność systemu kontroli wewnętrznej i obejmuje następujące elementy:

2.1.
Proces przyjmowania zlecenia.
2.2.
Proces oceny i wyboru pośredników finansowych: ocena formalna i ocena jakości.
2.3.
Proces zatwierdzania transakcji z pośrednikami finansowymi oraz podpisywanie odpowiednich umów o finansowanie.
2.4.
W przypadku wkładu finansowego na rzecz instrumentów finansowych ustanowionych na poziomie Unii, w tym instrumentów inicjatywy na rzecz MŚP oraz w przypadku łączenia EFSI z EFIS zgodnie z art. 39a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 - proces tworzenia instrumentu zgodnie z zasadami określonymi w odpowiednich artykułach (np. art. 39 lub art. 39a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013).
2.5.
Procesy monitorowania pośredników finansowych dotyczące:
2.5.1.
sprawozdawczości pośredników finansowych;
2.5.2.
prowadzenia rejestrów;
2.5.3.
wypłat dla ostatecznych odbiorców;
2.5.4.
kwalifikowalności ostatecznych odbiorców do wsparcia;
2.5.5.
opłat za zarządzanie i kosztów ponoszonych przez pośredników finansowych;
2.5.6.
wymogów w zakresie widoczności;
2.5.7.
spełniania przez pośredników finansowych wymogów dotyczących pomocy państwa, a w przypadku EFRROW (częściowo wyłączonego z zasad pomocy państwa) spełnianie wymogów dotyczących poszczególnych funduszy, w tym - w stosownych przypadkach - przepisów dotyczących kumulacji pomocy;
2.5.8.
zróżnicowanego traktowania inwestorów, w stosownych przypadkach;
2.5.9.
zgodności z wymogami podatkowymi określonymi w art. 38 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, zaktualizowanymi w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046.
2.6.
Systemy przetwarzania płatności otrzymanych od instytucji zarządzającej.
2.7.
Systemy obliczania i wypłacania kwot związanych z kosztami zarządzania i opłatami za zarządzanie.
2.8.
Systemy przetwarzania płatności dla pośredników finansowych.
2.9.
Systemy przetwarzania odsetek i innych zysków generowanych przez wsparcie z EFIS do instrumentów finansowych.

W odniesieniu do pkt 2.1-2.4 powyżej po przedłożeniu pierwszego rocznego sprawozdania z audytu: informacje dotyczące jedynie aktualizacji lub zmian istniejących procedur lub ustaleń oraz ich ocena w kolejnych sprawozdaniach rocznych.

W odniesieniu do pkt 2.5-2.9 powyżej: wyniki badań audytowych obejmujących odpowiednie obowiązujące wewnętrzne systemy i procesy.

2.10.
W momencie zamknięcia należy w ostatnim rocznym sprawozdaniu z audytu oprócz elementów, o których mowa w pkt 2.1-2.9 powyżej, uwzględnić następujące elementy:
2.10.1.
stosowanie zróżnicowanego traktowania inwestorów;
2.10.2.
osiągnięty współczynnik mnożnikowy w porównaniu z uzgodnionym współczynnikiem mnożnikowym w umowach gwarancyjnych dotyczących instrumentów finansowych;
2.10.3.
kwota skapitalizowanych dotacji na spłatę odsetek lub dotacji na opłaty gwarancyjne zgodnie z art. 42 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013;
2.10.4.
kwota skapitalizowanych kosztów zarządzania i płatności dotyczących opłat za zarządzanie zgodnie z art. 42 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013;
2.10.5.
kwota wkładu z programu wpłacona na rachunek powierniczy zgodnie z art. 42 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013;
2.10.6.
wykorzystanie odsetek i innych zysków związanych ze wsparciem z EFSI wypłaconym na rzecz instrumentów finansowych zgodnie art. 43 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013;
2.10.7.
wykorzystanie zasobów zwróconych do instrumentów finansowych, które mogą być przypisane wsparciu z EFSI, do końca okresu kwalifikowalności i rozwiązania wprowadzone w celu wykorzystania takich zasobów po zakończeniu okresu kwalifikowalności zgodnie z art. 44 i 45 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
3.
WNIOSKI Z AUDYTU
3.1.
Wniosek dotyczący tego, czy zewnętrzna firma audytorska może zapewnić wystarczającą pewność, że struktura i skuteczność systemu kontroli wewnętrznej ustanowionego przez EBI lub inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, są zgodne z obowiązującymi przepisami, na podstawie elementów, o których mowa w sekcji 2.
3.2.
Ustalenia i zalecenia wynikające z przeprowadzonych prac audytowych.
Punkty 3.1 i 3.2 powinny opierać się na wynikach prac audytowych, o których mowa w sekcji 2, oraz w stosownych przypadkach uwzględniać wyniki innych krajowych lub unijnych prac audytowych przeprowadzonych w odniesieniu do tego samego podmiotu wdrażającego instrumenty finansowe lub tego samego zlecenia dotyczącego instrumentów finansowych.
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.180.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/1140 ustanawiające wzory sprawozdań z kontroli i rocznych sprawozdań z audytu, dotyczących instrumentów finansowych wdrażanych przez EBI i inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwa członkowskie posiadają akcje lub udziały, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1303/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 03/07/2019
Data ogłoszenia: 04/07/2019
Data wejścia w życie: 05/07/2019