Rozporządzenie wykonawcze 2019/1130 w sprawie jednolitych warunków zharmonizowanego stosowania typologii terytorialnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/1130
z dnia 2 lipca 2019 r.
w sprawie jednolitych warunków zharmonizowanego stosowania typologii terytorialnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS) 1 , w szczególności jego art. 4b ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1059/2003 stanowi ramy prawne klasyfikacji regionalnej Unii w celu umożliwienia gromadzenia, zestawiania i rozpowszechniania zharmonizowanych statystyk regionalnych.

(2) Art. 4b rozporządzenia (WE) nr 1059/2003 upoważnia Komisję do ustanowienia na poziomie Unii jednolitych warunków zharmonizowanego stosowania typologii terytorialnych, o których mowa w tym artykule.

(3) W warunkach tych należy określić metodę przypisywania typologii do poszczególnych lokalnych jednostek administracyjnych (LAU) i regionów poziomu 3 według klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS).

(4) Przy stosowaniu jednolitych warunków istotne jest uwzględnienie uwarunkowań geograficznych, społecznoekonomicznych, historycznych, kulturowych i środowiskowych.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Jednolite warunki zharmonizowanego stosowania typologii opartej na siatce oraz typologii na poziomie lokalnych jednostek administracyjnych (LAU) i jednostek poziomu NUTS 3 są określone w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 2 lipca 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

1.
Jednolite warunki zharmonizowanego stosowania typologii opartej na siatce są następujące:
Element określony w rozporządzeniu (WE) nr 1059/2003 Oznaczenia Warunki
Typologia oparta na siatce "Komórki siatki obszarów wiejskich" lub "Komórki siatki o małej gęstości zaludnienia" Komórki siatki 1 km2 o gęstości zaludnienia poniżej 300 mieszkańców/km2 oraz inne komórki poza klastrami miejskimi.
"Klastry miejskie"

lub "Klastry o umiarkowanej gęstości zaludnienia"

Sąsiadujące ze sobą (w tym narożnikami) komórki siatki 1 km2 o gęstości zaludnienia co najmniej 300 mieszkańców/km2 oraz liczba ludności klastra wynosząca co najmniej 5 000 mieszkańców.
"Ośrodki miejskie" lub "Klastry o dużej gęstości zaludnienia" Sąsiadujące ze sobą (z wyjątkiem sąsiadujących narożnikami) komórki siatki 1 km2 w ramach "klastra miejskiego" o gęstości zaludnienia co najmniej 1 500 mieszkańców/km2 oraz liczba ludności klastra wynosząca co najmniej 50 000 mieszkańców po wypełnieniu luk.
2.
Jednolite warunki zharmonizowanego stosowania typologii na poziomie lokalnych jednostek administracyjnych (LAU) są następujące:
Element określony w rozporządzeniu (WE) nr 1059/2003 Oznaczenia Warunki
Stopień urbanizacji (DE-GURBA) "Obszary miejskie" "Miasta" lub "Obszary gęsto zaludnione" Jednostki terytorialne na poziomie LAU, w których co najmniej 50 % ludności mieszka w ośrodkach miejskich.
"Małe miasta i przedmieścia" lub "Obszary o średniej gęstości zaludnienia" Jednostki terytorialne na poziomie LAU, w których mniej niż 50 % ludności mieszka w komórkach siatki obszarów wiejskich i mniej niż 50 % ludności mieszka w ośrodkach miejskich.
"Obszary wiejskie" lub "Obszary słabo zaludnione" Jednostki terytorialne na poziomie LAU, w których co najmniej 50 % ludności mieszka w komórkach siatki obszarów wiejskich.
Funkcjonalne obszary miejskie "Funkcjonalne obszary miejskie" "Miasta" Jednostki terytorialne na poziomie LAU zdefiniowane jako "Miasta" lub "Obszary gęsto zaludnione"
"Strefy dojazdu do pracy" Jednostki terytorialne na poziomie LAU, z których dojeżdża do miasta co najmniej 15 % ludności zatrudnionej, przy czym enklawy są włączone, a eksklawy są wyłączone.
Obszary przybrzeżne "Obszary przybrzeżne" Jednostki terytorialne na poziomie LAU, które graniczą z morzem lub których co najmniej 50 % powierzchni znajduje się w odległości do 10 km od morza. Dodaje się enklawy (LAU nieprzybrzeżne otoczone przylegającymi do nich LAU przybrzeżnymi).
"Obszary nieprzybrzeżne" Jednostki terytorialne na poziomie LAU, które nie są "obszarami przybrzeżnymi", tzn. nie graniczą z morzem i mniej niż 50 % ich powierzchni znajduje się w odległości do 10 km od morza.
3.
Jednolite warunki zharmonizowanego stosowania typologii na poziomie NUTS 3 są następujące:
Element określony w rozporządzeniu (WE) nr 1059/2003 Oznaczenia Warunki
Typologia miejsko-wiejska "Regiony przeważająco miejskie" Regiony na poziomie NUTS 3, w których co najmniej 80 % ludności mieszka w klastrach miejskich.
"Regiony pośrednie" Regiony na poziomie NUTS 3, w których co najmniej 50 %, lecz mniej niż 80 % ludności mieszka w klastrach miejskich.
"Regiony przeważająco wiejskie" Regiony na poziomie NUTS 3, w których co najmniej 50 % ludności mieszka w komórkach siatki obszarów wiejskich.
Typologia metropolitalna "Regiony metropolitalne" Pojedyncze lub zagregowane regiony na poziomie NUTS 3, w których co najmniej 50 % ludności mieszka w funkcjonalnych obszarach miejskich liczących co najmniej 250 000 mieszkańców.
"Regiony niemetropolitalne" Regiony na poziomie NUTS 3, które nie są "regionami metropolitalnymi".
Typologia przybrzeżna "Regiony przybrzeżne" Regiony na poziomie NUTS 3, które graniczą z morzem lub w których co najmniej 50 % ludności mieszka w odległości do 50 km od wybrzeża, oraz region NUTS 3 Hamburg (Niemcy).
"Regiony nieprzybrzeżne" Regiony na poziomie NUTS 3, które nie są "regionami przybrzeżnymi".
1 Dz.U. L 154 z 21.6.2003, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.179.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/1130 w sprawie jednolitych warunków zharmonizowanego stosowania typologii terytorialnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 02/07/2019
Data ogłoszenia: 03/07/2019
Data wejścia w życie: 23/07/2019