Decyzja wykonawcza 2018/321 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/224 określającą specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/321
z dnia 2 marca 2018 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/224 określającą specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie realizacji i eksploatacji europejskich systemów nawigacji satelitarnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 876/2002 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 1  (WE) nr 683/2008, w szczególności jego art. 12 ust. 3 lit. d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Specyfikacje techniczne i operacyjne określone w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2017/224 2  przewidują, że specyfikacje ogólne usługi "CS o wysokiej dokładności" dostarczanej w ramach usługi komercyjnej zapewniają błąd pozycjonowania nieprzekraczający jednego decymetra, a dostęp do usługi "CS o wysokiej dokładności", kontrolowany przez jednego lub wielu usługodawców, jest płatny w zależności od obowiązującej polityki cenowej.

(2) Wydaje się jednak, że płatny dostęp do usługi o wysokiej dokładności w ramach usługi komercyjnej mógłby hamować rozwój wymagających korzystania z niej zastosowań i powstrzymać, w szczególności wewnątrz Unii, obiecujący wzrost działalności gospodarczej opartej na nawigacji satelitarnej. Mógłby on ponadto stanowić przeszkodę w penetracji światowych rynków przez system ustanowiony w ramach programu Galileo, biorąc pod uwagę, że konkurencyjne systemy oferują usługi o wysokiej dokładności bezpłatnie.

(3) Z drugiej strony przedsiębiorstwa w szybko rozwijających się branżach będące najbardziej prawdopodobnymi użytkownikami usługi komercyjnej o wysokiej dokładności, takie jak działające w dziedzinie pojazdów autonomicznych, robotyki lub dronów, nie potrzebują tak wielkiej dokładności pozycjonowania, jak pierwotnie przewidywana dla usługi komercyjnej. Przedsiębiorstwom tym wystarcza dokładność nieprzekraczająca dwóch decymetrów, która jest tym bardziej interesująca, jeśli można ją osiągnąć w krótszym okresie czasu. Istnieje bowiem pozytywna korelacja między dokładnością pozycjonowania i czasem niezbędnym do jej uzyskania. Zmniejszeniu minimalnej dokładności z jednego decymetra do dwóch decymetrów towarzyszy zatem skrócenie czasu niezbędnego do uzyskania tej dokładności, uzależnione od stosowanej technologii oraz od środowiska i lokalizacji użytkownika.

(4) Ponadto użytkownicy potrzebujący usługi zapewniającej błąd pozycjonowania mniejszy niż oferowany w ramach usługi "CS o wysokiej dokładności" zawsze będą mogli ją uzyskać od przedsiębiorstw, które już oferują, w sposób lokalny, usługi komercyjne zapewniające taką precyzję.

(5) Należy również zaznaczyć, że nieodpłatne świadczenie usługi o wysokiej dokładności w ramach usługi komercyjnej nie wpływa na ewentualnie odpłatny charakter innych usług świadczonych przez system ustanowiony w ramach programu Galileo.

(6) Należy w związku z tym przewidzieć z jednej strony, że dostęp do usługi "CS o wysokiej dokładności" świadczonej w ramach usługi komercyjnej powinien być bezpłatny, a z drugiej strony, że specyfikacje ogólne usługi "CS o wysokiej dokładności" powinny zapewniać błąd pozycjonowania mniejszy niż dwa decymetry.

(7) Wreszcie, jeśli chodzi o wprowadzenie usługi "CS o wysokiej dokładności", należy nieznacznie zmienić nazwy dwóch przewidzianych etapów, aby lepiej odzwierciedlić rzeczywistość.

(8) Należy odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2017/224.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2017/224 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w wierszu zatytułowanym "Specyfikacje ogólne" i w kolumnie zatytułowanej "CS o wysokiej dokładności" tekst otrzymuje brzmienie:

"Dostarczanie danych o bardzo dużej dokładności, tak aby błąd pozycjonowania w znormalizowanych warunkach użytkowania nie przekraczał dwóch decymetrów";

2)
w wierszu zatytułowanym "Dostęp do usługi" i w kolumnie zatytułowanej "CS o wysokiej dokładności" tekst otrzymuje brzmienie:

"- Dostęp bezpłatny";

3)
w wierszu zatytułowanym "Wprowadzenie usługi" i w kolumnie zatytułowanej "CS o wysokiej dokładności" słowa "- Faza wstępnej operacyjności komercyjnej, lata 2018-2020 - Faza pełnej operacyjności komercyjnej, od 2020 r." zastępuje się słowami

"- Faza wstępnego dostarczania sygnałów, lata 2018-2020 - Faza kompletnego świadczenia usług, od 2020 r.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 marca 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/224 z dnia 8 lutego 2017 r. określająca specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 (Dz.U. L 34 z 9.2.2017, s. 36).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.62.34

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/321 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/224 określającą specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013
Data aktu: 02/03/2018
Data ogłoszenia: 05/03/2018
Data wejścia w życie: 25/03/2018