ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/249
z dnia 15 lutego 2018 r.
dotyczące zezwolenia na stosowanie tauryny, beta-alaniny, L-alaniny, L-argininy, kwasu L-asparaginowego, L-histydyny, D,L-izoleucyny, L-leucyny, L-fenyloalaniny, L-proliny, D,L-seryny, L-tyrozyny, L-metioniny, L-waliny, L-cysteiny, glicyny, glutaminianu monosodowego i kwasu L-glutaminowego jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt oraz jednowodnego chlorowodorku L-cysteiny jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków zwierząt z wyjątkiem kotów i psów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury przyznawania takich zezwoleń. W art. 10 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Substancje tauryna, beta-alanina, L-alanina, L-arginina, kwas L-asparaginowy, L-histydyna, D,L-izoleucyna, L-leucyna, L-fenyloalanina, L-prolina, D,L-seryna, L-tyrozyna, L-metionina, L-walina, L-cysteina, jednowodny chlorowodorek L-cysteiny, glicyna, glutaminian monosodowy i kwas L-glutaminowy ("przedmiotowe substancje") zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Substancje te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono wniosek o ponowną ocenę przedmiotowych substancji wytwarzanych w drodze fermentacji, hydrolizy białek i syntezy chemicznej jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o zaklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne". Do wniosku dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w opinii z dnia 9 kwietnia 2014 r. 3 stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania przedmiotowe substancje nie mają niekorzystnego wpływu na zdrowie zwierząt i ludzi ani na środowisko. Brak informacji o szczepach bakteryjnych wykorzystywanych do produkcji uniemożliwia przyjęcie konkluzji w odniesieniu do przedmiotowych substancji wytwarzanych w drodze fermentacji. Urząd stwierdził, że skoro przedmiotowe substancje są skuteczne w zastosowaniach w żywności jako środki aromatyzujące, a ich funkcja w paszy jest zasadniczo taka sama co w żywności, nie jest konieczne dalsze wykazywanie ich skuteczności. Stąd wniosek ten można ekstrapolować na paszę. Wnioskodawca wycofał wniosek dotyczący stosowania przedmiotowych substancji w wodzie do pojenia.
(5) Urząd stwierdził ponadto, że z uwagi na brak danych przedmiotowe substancje należy uznać za drażniące dla skóry i oczu oraz za substancje działające uczulająco na skórę. Urząd stwierdził ponadto, że przedmiotowe substancje działają drażniąco na drogi oddechowe i potencjalnie mogą wytwarzać niebezpieczny kurz. W związku z tym należy stosować odpowiednie środki ochronne. Zdaniem Urzędu nie ma potrzeby wprowadzania szczegółowych wymogów dotyczących monitorowania po wprowadzeniu do obrotu. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metody analizy dodatków paszowych w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione na mocy rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(6) Ocena przedmiotowych substancji dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione z wyjątkiem przedmiotowych substancji wytworzonych w drodze fermentacji. Brak informacji o szczepach bakteryjnych wykorzystywanych do produkcji uniemożliwia ocenę bezpieczeństwa. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie przedmiotowych substancji wytworzonych w procesie syntezy chemicznej i hydrolizy białek, jak określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(7) Wnioskodawca przedstawił Urzędowi propozycje poziomów stosowania przedmiotowych substancji. Na podstawie tego wniosku Urząd uznał, że niektóre poziomy stosowania są bezpieczne ("poziomy uznane przez Urząd"). Do celów kontroli urzędowych prowadzonych na wszystkich etapach łańcucha żywnościowego należy przewidzieć pewne wymagania dotyczące etykietowania. W szczególności w przypadkach, gdy poziomy stosowania przekraczają poziomy uznane przez Urząd, należy ustanowić wymóg, zgodnie z którym pewne informacje - w tym odesłanie do poziomów uznanych przez Urząd - muszą być umieszczone na etykietach premiksów oraz zawarte w ramach etykietowania materiałów paszowych oraz mieszanek paszowych zawierających przedmiotowe substancje.
(8) Fakt niedopuszczenia przedmiotowych substancji do stosowania w wodzie do pojenia nie wyklucza ich stosowania w mieszankach paszowych podawanych z wodą.
(9) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia na stosowanie przedmiotowych substancji, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: