uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 5 i 6,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 określa ogólne zadania laboratoriów referencyjnych Unii Europejskiej ("laboratoria referencyjne UE") ds. żywności i pasz oraz ds. zdrowia zwierząt, a także dotyczące ich wymogi. Zgodnie z powyższym rozporządzeniem laboratoria referencyjne UE są odpowiedzialne w szczególności za przekazywanie krajowym laboratoriom referencyjnym szczegółowych danych dotyczących metod analitycznych oraz koordynację stosowania tych metod. Laboratoria referencyjne UE ds. żywności i pasz zostały wymienione w części I załącznika VII do powyższego rozporządzenia. W dziedzinie zanieczyszczeń w paszy i żywności wyznaczone zostały: laboratorium referencyjne UE ds. metali ciężkich w paszach i żywności, laboratorium referencyjne UE ds. mikotoksyn, laboratorium referencyjne UE ds. wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) oraz laboratorium referencyjne UE ds. dioksyn i PCB w paszach i żywności.
(2) Wspólne Centrum Badawcze (JRC) Komisji Europejskiej, które pełni obecnie funkcję laboratorium referencyjnego UE ds. metali ciężkich w paszach i żywności, laboratorium referencyjnego UE ds. wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) oraz od 2006 r. laboratorium referencyjnego UE ds. mikotoksyn w żywności i paszy, poinformowało Dyrekcję Generalną ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności, że od 1 stycznia 2018 r. nie będzie już pełnić funkcji tych laboratoriów referencyjnych UE.
(3) Skuteczność kontroli urzędowych i innych działań kontrolnych w tych obszarach zależy od jakości, jednolitości i wiarygodności metod analizy i wyników analiz przeprowadzanych przez laboratoria urzędowe i nadal istnieje potrzeba propagowania jednolitej praktyki w zakresie stosowania metod analitycznych. Konieczne jest utrzymanie laboratoriów referencyjnych UE w tych dziedzinach, a w związku z tym - wyznaczenie nowych laboratoriów referencyjnych UE. Ponadto ponieważ od 2006 r. wskazano nowe priorytety w dziedzinie metali, związków azotowych, zanieczyszczeń procesowych i toksyn roślinnych, konieczne jest rozszerzenie zakresu działalności i zadań nowych laboratoriów referencyjnych UE, które mają zostać wyznaczone.
(4) Zakres działalności i zadania obecnego laboratorium referencyjnego UE ds. metali ciężkich w paszach i żywności należy zatem rozszerzyć na wszystkie metale i związki azotu w paszach i żywności, obecnego laboratorium referencyjnego UE ds. wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) - na wszystkie zanieczyszczenia procesowe, a obecnego laboratorium referencyjnego UE ds. mikotoksyn w żywności i paszy - na mikotoksyny i toksyny roślinne w paszach i żywności.
(5) W związku z tym w dniu 23 stycznia 2017 r. Komisja opublikowała zaproszenie do składania wniosków w celu dokonania wyboru i wyznaczenia laboratorium referencyjnego UE w wyżej wymienionych dziedzinach. Należy wyznaczyć wybrane laboratorium Państwowy Instytut ds. Żywności Duńskiego Uniwersytetu Technicznego (Dania) jako laboratorium referencyjne UE ds. metali i związków azotu w paszy i żywności, laboratorium Państwowy Instytut ds. Żywności Duńskiego Uniwersytetu Technicznego (Dania) jako laboratorium referencyjne UE ds. zanieczyszczeń procesowych i laboratorium RIKILT (Stichting Wageningen Research) (Niderlandy) jako laboratorium referencyjne UE ds. mikotoksyn i toksyn roślinnych w paszy i żywności.
(6) Ze względu na rosnące znaczenie trwałych chlorowanych zanieczyszczeń innych niż PCB i dioksyny, trwałych bromowanych zanieczyszczeń i trwałych fluorowanych zanieczyszczeń dla bezpieczeństwa pasz i żywności, należy również rozszerzyć zakres kompetencji laboratorium referencyjnego UE ds. dioksyn i PCB w paszach i żywności na wszystkie trwałe fluorowcowane zanieczyszczenia organiczne (TZO) w paszach i żywności. W związku z tym nazwę laboratorium referencyjnego UE ds. dioksyn i PCB w paszach i żywności należy zmienić na laboratorium referencyjne UE ds. trwałych fluorowcowanych zanieczyszczeń organicznych (TZO) w paszach i żywności, aby uwzględnić to rozszerzenie zakresu.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić część I załącznika VII do rozporządzenia (WE) nr 882/2004.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.36.15 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2018/192 zmieniające załącznik VII do rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do laboratoriów referencyjnych UE w dziedzinie zanieczyszczeń w paszy i żywności |
| Data aktu: | 08/02/2018 |
| Data ogłoszenia: | 09/02/2018 |
| Data wejścia w życie: | 01/03/2018 |