uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/589 z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie europejskiej sieci służb zatrudnienia (EURES), dostępu pracowników do usług w zakresie mobilności i dalszej integracji rynków pracy oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 492/2011 i (UE) nr 1296/2013 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 3,
(1) Art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/589 nakłada na państwa członkowskie obowiązek ustanowienia procedur gromadzenia danych dotyczących działań EURES realizowanych na poziomie krajowym.
(2) Aby zmierzyć efektywność sieci EURES oraz jej działań w dokładny i spójny sposób, należy ustanowić wspólne ramy koncepcyjne i proceduralne oraz określić wskaźniki i minimalne wymogi co do danych, które mają być zebrane.
(3) Ramy te powinny pomóc w ocenie postępów w realizacji celów określonych dla sieci EURES na mocy rozporządzenia (UE) 2016/589.
(4) Aby zmierzyć efektywność sieci EURES w kompleksowy sposób i umożliwić optymalną ocenę jej funkcjonowania, ramy powinny zawierać dwa dodatkowe wymiary, oprócz trzech wymiarów dotyczących usług wsparcia dla pracowników i pracodawców, o których mowa w art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/589: informacje i wytyczne, rezultaty zatrudnieniowe oraz informacje na temat zadowolenia klientów. Te dwa dodatkowe wymiary działania sieci EURES to udzielone wsparcie horyzontalne (takie jak szkolenia), komunikacja, współpraca oraz działania informacyjne (takie jak wydarzenia rekrutacyjne i wysiłki skierowane na zapewnienie przejrzystości informacji na temat rynku pracy). Włączenie tych dwóch dodatkowych wymiarów do systemu pomiaru efektywności EURES umożliwi spełnienie różnych wymogów dotyczących informacji zawartych w rozporządzeniu (UE) 2016/589 i sprawi, że system pomiaru efektywności EURES będzie kompatybilny z innymi mechanizmami sprawozdawczości określonymi w tym samym rozporządzeniu. Maksymalne wykorzystanie potencjalnych korzyści dla sieci EURES może zatem doprowadzić do zmniejszenia obciążeń związanych ze sprawozdawczością spoczywających na państwach członkowskich.
(5) Aby ułatwić gromadzenie i analizę danych oraz uniknąć powielania pracy, ramy powinny zasadzać się na istniejących praktykach państw członkowskich, zwłaszcza na praktykach istniejących w publicznych służbach zatrudnienia.
(6) Ramy muszą być na tyle elastyczne, aby umożliwić wykorzystanie alternatywnych źródeł danych lub metod ich gromadzenia w tych przypadkach, w których trudno zmierzyć bezpośrednie wyniki poszczególnych działań, takich jak procesy rekrutacji i uzyskania zatrudnienia.
(7) Należy wykorzystać wszystkie możliwe synergie wynikające z ustaleń i procedur dotyczących rocznego planowania, monitorowania i oceny działań sieci EURES realizowanych na podstawie art. 31 rozporządzenia (UE) 2016/589, w szczególności tak, aby uwzględnić analizę pomiaru efektywności w kolejnych krajowych programach prac.
(8) Ramy powinny umożliwić skuteczne zarządzanie działaniami EURES na poziomie krajowym i unijnym oraz dopomóc w ocenie konieczności zmian strategicznych lub operacyjnych. Powinny wspierać w ramach sieci EURES rozwój kultury pomiaru efektywności, której głównymi składowymi będzie zorientowanie na wyniki, opłacalność i odpowiedzialność za wydatki.
(9) Ramy mają być instrumentem gromadzenia porównywalnych ilościowo i jakościowo danych, aby mierzyć przedmiotowe działania sieci EURES, do ich analizy i interpretacji należy podchodzić jednak ostrożnie, uwzględniając czynniki kontekstowe na poziomie krajowym oraz sytuacje na rynku pracy, struktury organizacyjne i ogólne podejście do mobilności. Z tych względów każde państwo członkowskie powinno być odpowiedzialne za analizę na poziomie krajowym.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. EURES,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.31.104 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/170 w sprawie jednolitych szczegółowych specyfikacji dotyczących gromadzenia i analizy danych w celu monitorowania i oceny funkcjonowania sieci EURES |
| Data aktu: | 02/02/2018 |
| Data ogłoszenia: | 03/02/2018 |
| Data wejścia w życie: | 03/02/2019 |