uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego 1 , w szczególności jego art. 26 ust. 4 i art. 29 ust. 1,
(1) W celu zapewnienia pewności prawa konieczne jest jasne określenie, że organ delegowany może również działać w charakterze organu wdrażającego. W takim przypadku instytucja audytowa funkcjonuje niezależnie od organu delegowanego, w tym również, gdy ten ostatni działa w charakterze organu wdrażającego.
(2) W pierwszych rozliczeniach rachunków przeprowadzonych na podstawie art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/378 2 podkreślono potrzebę doprecyzowania kwestii zakresu audytów systemu, które mają być przeprowadzone przez instytucję audytową w celu ujednolicenia przedmiotowego rozporządzenia z kluczowymi wymogami określonymi w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/378. Doprecyzowanie zakresu audytów systemu powinno umożliwić określenie głównych rodzajów nieprawidłowości i odpowiedniego poziomu korekt finansowych związanych z niedoskonałościami systemu, jak również stosowanie ich w spójny i porównywalny sposób przez państwa członkowskie.
(3) W celu uspójnienia rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1042/2014(3 ) z art. 29 rozporządzenia (UE) nr 514/2014 i z art. 59 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 4 należy wprowadzić odniesienie do spoczywającego na instytucji audytowej obowiązku przeprowadzania kontroli w zakresie wydatków.
(4) Dla celów kontroli wydatków konieczne jest ustalenie, że populacja podlegająca kontroli powinna zawierać dane finansowe dotyczące płatności dokonanych przez organ odpowiedzialny w całym roku budżetowym, jak również, w przypadku Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, liczbę osób przemieszczonych, przesiedlonych, przeniesionych i legalnie przyjętych.
(5) W celu zapewnienia odpowiedniego zakresu i skuteczności kontroli wydatków oraz przeprowadzania ich według tych samych standardów przez wszystkie instytucje audytowe, należy określić minimalne wymogi dotyczące dobierania prób, które instytucje audytowe powinny stosować przy ustalaniu lub zatwierdzaniu metody doboru próby.
(6) Zgodnie z art. 30 rozporządzenia (UE) nr 514/2014, na potrzeby składania Komisji sprawozdań dotyczących wyników kontroli konieczne jest przedstawienie wzoru rocznego sprawozdania z kontroli, w którym przedstawione będą informacje i dane, które mają być dostarczane każdego roku w celu potwierdzenia opinii przedstawionych przez instytucję audytową wraz z zestawieniem wydatków. To roczne sprawozdanie z kontroli należy przesłać do Komisji za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany danych, o którym mowa w art. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 802/2014 5 ("SFC 2014"), w szczególności poprzez moduł dla audytorów krajowych i służb audytowych Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.241.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/1291 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 1042/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 w odniesieniu do wyznaczenia organów odpowiedzialnych oraz ich obowiązków w dziedzinie zarządzania i kontroli, a także w odniesieniu do statusu i obowiązków organów audytowych |
| Data aktu: | 16/05/2018 |
| Data ogłoszenia: | 26/09/2018 |
| Data wejścia w życie: | 16/10/2018 |