uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 382 ust. 5 akapit czwarty,
(1) Zgodnie z art. 382 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 transakcje między instytucją, z jednej strony, a kontrahentem niefinansowym zdefiniowanym w art. 2 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 , z drugiej strony, które nie przekraczają progu wiążącego się z obowiązkiem rozliczania, o którym mowa w art. 10 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, są wykluczone z wymogu w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka związanego z korektą wyceny kredytowej, niezależnie od tego, czy ten kontrahent niefinansowy ma siedzibę w Unii czy w państwie trzecim.
(2) W art. 2 pkt 9 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 "kontrahenta niefinansowego" zdefiniowano jako przedsiębiorstwo mające siedzibę w Unii. W konsekwencji próg wiążący się z obowiązkiem rozliczania, o którym mowa w art. 10 ust. 1 tego rozporządzenia, nie ma zastosowania do kontrahentów niefinansowych z siedzibą w państwie trzecim.
(3) W art. 382 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 nie wprowadzono rozróżnienia między kontrahentami niefinansowymi mającymi siedzibę w Unii a kontrahentami niefinansowymi z siedzibą w państwie trzecim. Aby zapewnić równe warunki działania, te same przepisy powinny mieć zastosowanie do kontrahentów niefinansowych mających siedzibę w Unii i kontrahentów niefinansowych z siedzibą w państwie trzecim.
(4) W art. 11 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 149/2013 3 ustanowiono progi wiążące się z obowiązkiem rozliczania dla poszczególnych klas instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, zgodnie z wymogiem w art. 10 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 648/2012. W motywie 25 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 149/2013 wyjaśniono, że "przekroczenie jednej z wartości określonych dla klasy instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym powinno powodować przekroczenie progu rozliczeniowego dla wszystkich klas".
(5) Aby kontrakt mógł pozostać objęty zwolnieniem do terminu jego rozliczenia, zgodnie z art. 382 ust. 4 akapit ostatni rozporządzenia (UE) nr 575/2013, powinno wystarczać, by wymogi tego rozporządzenia były spełnione w momencie zawarcia kontraktu. Mogą jednak zaistnieć przypadki, w których instytucja bardzo często zawiera transakcje z danym kontrahentem niefinansowym, a w niektórych przypadkach nawet codziennie. Weryfikacja, czy status kontrahenta niefinansowego mającego siedzibę w państwie trzecim jest odpowiednio odzwierciedlony w wymogu instytucji w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka związanego z korektą wyceny kredytowej, może w tych przypadkach stanowić nieproporcjonalne obciążenie dla tej instytucji. Należy zatem zapewnić alternatywne rozwiązanie w postaci corocznej weryfikacji statusu kontrahentów niefinansowych z siedzibą w państwie trzecim. Weryfikacja powinna jednak być przeprowadzana częściej, tj. co trzy miesiące, jeżeli kwota referencyjna brutto transakcji dla danej klasy instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym zawieranych przez kontrahenta niefinansowego jest bliska przekroczenia progu wiążącego się z obowiązkiem rozliczania mającego zastosowanie do tej klasy. Powinno to umożliwić częstsze monitorowanie tego, czy próg wiążący się z obowiązkiem rozliczania został przekroczony, biorąc pod uwagę większe prawdopodobieństwo tego, że to nastąpi.
(6) W art. 382 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 ustanowiono, że transakcje z kontrahentami niefinansowymi, które nie przekraczają progu wiążącego się z obowiązkiem rozliczania określonego w art. 10 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, są wykluczone z wymogu w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka związanego z korektą wyceny kredytowej. Jeżeli zatem po przeprowadzeniu oceny określonej w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 instytucja stwierdzi, że jeden z jej kontrahentów z siedzibą w państwie trzecim nie kwalifikuje się, by uznać go za kontrahenta niefinansowego, lub jeżeli dane transakcje przekraczają określony w tym rozporządzeniu próg wiążący się z obowiązkiem rozliczania, instytucja jest zobowiązana do obliczenia wymogu w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka związanego z korektą wyceny kredytowej zgodnie z tytułem VI tego rozporządzenia dla wszystkich kontraktów na instrumenty pochodne będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym zawartych z tym kontrahentem, które to instrumenty objęte są zakresem art. 382 ust. 1 tego rozporządzenia.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych opracowane we współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych i przedstawione Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.123.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/728 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących procedur wykluczania transakcji z kontrahentami niefinansowymi z siedzibą w państwie trzecim z wymogu w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka związanego z korektą wyceny kredytowej |
| Data aktu: | 24/01/2018 |
| Data ogłoszenia: | 18/05/2018 |
| Data wejścia w życie: | 07/06/2018 |