Decyzja wykonawcza 2017/369 w sprawie poddania 2-[[1-(cykloheksylometylo)-1H-indolo-3-karbonylo]amino]-3,3-dimetylobutanianu metylu (MDMB-CHMICA) środkom kontroli

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2017/369
z dnia 27 lutego 2017 r.
w sprawie poddania 2-[[1-(cykloheksylometylo)-1H-indolo-3-karbonylo]amino]-3,3-dimetylo-butanianu metylu (MDMB-CHMICA) środkom kontroli

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2005/387/WSiSW z dnia 10 maja 2005 r. w sprawie wymiany informacji, oceny ryzyka i kontroli nowych substancji psychoaktywnych 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Sprawozdanie na temat oceny zagrożeń dotyczące nowej substancji psychoaktywnej 2-[[1-(cykloheksylometylo)-1H-indolo-3-karbonylo]amino]-3,3-dimetylobutanianu metylu (MDMB-CHMICA) zostało sporządzone zgodnie z decyzją 2005/387/WSiSW w ramach sesji specjalnej komitetu naukowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii w poszerzonym składzie, a następnie przedłożone Komisji i Radzie w dniu 28 lipca 2016 r.

(2) MDMB-CHMICA jest klasyfikowana jako syntetyczny agonista receptorów kannabinoidowych. Syntetyczne agonisty receptorów kannabinoidowych, zwane także syntetycznymi kannabinoidami, są zróżnicowaną pod względem chemicznym grupą substancji, pod względem funkcjonalnym podobnymi do Δ9-tetrahydrokannabinolu (Δ9-THC), głównej psychoaktywnej substancji zawartej w konopiach. Δ9-THC oraz syntetyczne kannabinoidy, naftalen-1-ylo(1-pentylo-1H-indolo-3-ylo)metanon (JWH-018) i 1-(5-fluoropentylo)-1H-indolo-3-ylo]-(naftalen-1-ylo)-metanon (AM-2201) są agonistami receptorów objętymi kontrolą w ramach konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r.

(3) Duża siła działania MDMB-CHMICA i bardzo zróżnicowane ilości tego związku chemicznego w "dopalaczach" (legalnych substancjach psychoaktywnych) stanowią wysokie ryzyko ostrej toksyczności.

(4) Substancja MDMB-CHMICA jest dostępna na rynku narkotyków w Unii Europejskiej co najmniej od sierpnia 2014 r. i została wykryta w 23 państwach członkowskich. Zazwyczaj jest ona sprzedawana jako produkty handlowe nazywane "dopalaczami" w sklepach z dopalaczami, a także w internecie jako "legalny" zamiennik konopi. Dostępne informacje sugerują, że substancje MDMB-CHMICA w proszku luzem są produkowane przez przedsiębiorstwa chemiczne z siedzibą w Chinach. Substancje te są importowane do Unii, gdzie następnie są poddawane obróbce i pakowane w formie preparatu do palenia przeznaczonego do celów handlowych albo sprzedawane jako proszek. Nie ma informacji wskazujących na wytwarzanie MDMB-CHMICA na terytorium Unii.

(5) MDMB-CHMICA jest zazwyczaj podawana w formie mieszanki ziołowej do palenia, która albo pochodzi z gotowego do użycia produktu handlowego zwanego "dopalaczem" albo - rzadziej - jest samodzielnie przygotowywana. W przypadku produktów handlowych zazwyczaj nie podaje się, czy dany produkt zawiera MDMB-CHMICA lub inne syntetyczne agonisty receptorów kannabinoidowych. W związku z tym wiele osób narażonych na MDMB-CHMICA może nie wiedzieć, że zażywa tę substancję. Ponadto takie osoby mogą nie być świadome, jaką dawkę zażywają. Proces wytwarzania może także prowadzić do nierównomiernego rozmieszczenia tej substancji w materiale roślinnym, co skutkuje tym, że stężenie kannabinoidów w niektórych produktach jest miejscami wysokie, co zwiększa ryzyko ostrej toksyczności i wybuchu masowych zatruć.

(6) Dostępne dane sugerują, że MDMB-CHMICA jest stosowana przez osoby zażywające konopie indyjskie, tzw. "psychonautów" i osoby, które regularnie poddawane są testom narkotyków, w tym osoby przebywające w więzieniu.

(7) Choć nie ma konkretnych informacji na temat możliwego wpływu zażywania MDMB-CHIMICA na najbliższe otoczenie społeczne lub na całe społeczeństwo, liczne sprawozdania wskazują na możliwość wystąpienia gwałtownych i agresywnych zachowań będących skutkiem zażywania tej substancji. Ponadto wykrycie MDMB-CHMICA w przypadkach domniemanego prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości wskazywało na możliwość większego zagrożenia dla bezpieczeństwa publicznego.

(8) Osiem państw członkowskich zgłosiło łącznie 28 przypadków śmiertelnych i 25 przypadków ostrego zatrucia, w przypadkach gdzie wykryto MDMB-CHMICA. Jeżeli MDMB-CHMICA stałaby się powszechniej dostępna i używana, konsekwencje dla zdrowia osób i zdrowia publicznego mogłyby być znaczące.

(9) Dostępne są ograniczone informacje sugerujące ewentualny udział przestępczości zorganizowanej w produkcji, dystrybucji, nielegalnym handlu i dostawach MDMB-CHMICA w Unii Europejskiej.

(10) MDMB-CHMICA nie jest wymieniona w wykazie substancji poddanych kontroli w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających z 1961 r. i Konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r. Jest ona jednak wymieniona wśród substancji uwzględnionych w przeglądzie na 38. posiedzeniu Komitetu Ekspertów ds. Uzależnień od Środków Odurzających Światowej Organizacji Zdrowia, który wydaje zalecenia Komisji ONZ ds. Środków Odurzających w sprawie środków kontroli, które uważa za stosowne.

(11) MDMB-CHMICA nie ma ustalonego ani uznanego zastosowania medycznego u ludzi ani u zwierząt. Poza wykorzystywaniem tej substancji w analitycznych materiałach referencyjnych i w badaniach naukowych analizujących ją pod względem chemicznym, farmakologicznym i toksykologicznym w wyniku jej pojawienia się na rynku narkotykowym, nic nie wskazuje na to, że substancję tę stosuje się do innych celów.

(12) W sprawozdaniu na temat oceny zagrożeń ujawniono, że dostępne dane naukowe dotyczące MDMB-CHMICA są ograniczone i wskazano, że istnieje potrzeba przeprowadzenia dalszych badań. Dostępne dowody i informacje na temat zagrożeń dla zdrowia i zagrożeń społecznych, jakie niesie z sobą ta substancja, stanowią jednak dostateczne uzasadnienie, by objąć tę substancję środkami kontrolnymi w całej Unii.

(13) Zważywszy na fakt, że 10 państw członkowskich kontroluje MDMB-CHMICA na mocy przepisów krajowych zgodnie z zobowiązaniami wynikającymi z konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r., a pięć państw członkowskich stosuje inne środki prawne w celu kontroli tej substancji, poddanie jej środkom kontroli w całej Unii pomogłoby uniknąć pojawienia się przeszkód w transgranicznym egzekwowaniu prawa i współpracy sądowej, a także umożliwiłoby ochronę przed zagrożeniami, które może się pojawić w wyniku jej dostępności i używania.

(14) Decyzja 2005/387/WSiSW powierza Radzie uprawnienia wykonawcze mające na celu szybkie i oparte na wiedzy fachowej reagowanie na poziomie Unii na pojawianie się nowych substancji psychoaktywnych wykrywanych i zgłaszanych przez państwa członkowskie, poprzez poddawanie tych substancji środkom kontroli w całej Unii. Ponieważ spełnione są warunki i procedura zainicjowania wykonywania tych uprawnień wykonawczych, należy przyjąć decyzję wykonawczą, aby poddać MDMB-CHMICA środkom kontroli w całej Unii.

(15) Dania jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem bierze udział w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.

(16) Irlandia jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem bierze udział w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.

(17) Zjednoczone Królestwo nie jest związane decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW, nie jest nią związane ani jej nie stosuje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Nową substancję psychoaktywną 2-[[1-(cykloheksylometylo)-1H-indolo-3-karbonylo]amino]-3,3-dimetylobutanianu metylu (MDMB-CHMICA) poddaje się środkom kontroli w całej Unii.

Artykuł  2

Możliwie najszybciej, lecz nie później niż w terminie do dnia 4 marca 2018 r. państwa członkowskie podejmują niezbędne działania zgodnie z ich prawem krajowym w celu poddania nowej substancji psychoaktywnej, o której mowa w art. 1, środkom kontroli i sankcjom karnym przewidzianym w ich prawodawstwie zgodnie z ich zobowiązaniami w ramach konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 lutego 2017 r.

W imieniu Rady

K. MIZZI

Przewodniczący

1 Dz.U. L 127 z 20.5.2005, s. 32.
2 Opinia z dnia 14 lutego 2017 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.56.210

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/369 w sprawie poddania 2-[[1-(cykloheksylometylo)-1H-indolo-3-karbonylo]amino]-3,3-dimetylobutanianu metylu (MDMB-CHMICA) środkom kontroli
Data aktu: 27/02/2017
Data ogłoszenia: 03/03/2017
Data wejścia w życie: 04/03/2017