Decyzja 2017/2429 uchylająca decyzję 2008/713/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie

DECYZJA RADY (UE) 2017/2429
z dnia 5 grudnia 2017 r.
uchylająca decyzję 2008/713/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 8 lipca 2008 r., w następstwie zalecenia Komisji, w drodze decyzji 2008/713/WE 1  przyjętej na podstawie art. 104 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), Rada stwierdziła istnienie nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie. Rada odnotowała, że - zgodnie z danymi przesłanymi przez władze Zjednoczonego Królestwa w ramach procedury nadmiernego deficytu w marcu 2008 r. - deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych Zjednoczonego Królestwa w roku 2008/2009 miał wynieść 3,2 % PKB, przekraczając tym samym określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 3 % PKB. Ponadto po opublikowaniu budżetu z marca 2008 r. w dniu 13 maja 2008 r. zapowiedziano obniżenie podatku dochodowego od osób fizycznych w roku 2008/2009, co miało doprowadzić do dalszego wzrostu deficytu we wspomnianym roku budżetowym. Uwzględnienie tego środka w prognozie Komisji z wiosny 2008 r. oznaczało deficyt wynoszący 3,5 % PKB w roku 2008/2009. Uznano również, że nadmierny deficyt nie jest tymczasowy, ponieważ prognoza Komisji, uwzględniająca niezmienny kursu polityki, zapowiadała szacowany deficyt w roku 2009/2010 na poziomie 3,3 % PKB. Rada odnotowała ponadto, że wskaźnik ogólnego zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych pozostawał znacznie poniżej wartości referencyjnej wynoszącej 60 % mimo prognozowanej tendencji wzrostowej do roku 2009/2010.

(2) W tym samym dniu, zgodnie z art. 104 ust. 7 TWE oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 2 , Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Zjednoczonego Królestwa zalecenie w celu zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do roku budżetowego 2009/2010. Rada wyznaczyła też dzień 8 stycznia 2009 r. jako termin na podjęcie skutecznych działań.

(3) Zgodnie z art. 104 ust. 8 TWE w dniu 27 kwietnia 2009 r. Rada podjęła decyzję 2009/409/WE 3  stwierdzającą, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2008 r.

(4) Uwzględniając fakt, że sytuacja budżetowa Zjednoczonego Królestwa w roku budżetowym 2009/2010 była rezultatem wprowadzenia środków odpowiadających około 1,5 % PKB, które stanowiły właściwą odpowiedź na Europejski plan naprawy gospodarczej, oraz swobodnego działania automatycznych stabilizatorów, w dniu 2 grudnia 2009 r. Rada wydała zmienione zalecenie na podstawie art. 126 ust. 7 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), zalecając, aby Zjednoczone Królestwo zlikwidowało nadmierny deficyt do roku budżetowego 2014/2015. W szczególności - w celu obniżenia ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych poniżej poziomu 3 % PKB w wiarygodny i trwały sposób -zalecono Zjednoczonemu Królestwu zapewnienie średniego rocznego wysiłku fiskalnego na poziomie 1¾ % PKB w okresie między rokiem 2010/2011 a 2014/2015. W swoim zaleceniu z dnia 2 grudnia 2009 r. Rada wyznaczyła dzień 2 czerwca 2010 r. jako termin na podjęcie skutecznych działań zgodnie z art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1467/97.

(5) W dniu 6 lipca 2010 r. Komisja stwierdziła, w oparciu o swoją prognozę z wiosny 2010 r., że Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. wydanym na podstawie art. 126 ust. 7 TFUE.

(6) W dniu 19 czerwca 2015 r., zgodnie z art. 126 ust. 8 TFUE, Rada podjęła decyzję stwierdzającą, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. 4 . Rada odnotowała, że w Zjednoczonym Królestwie wystąpiło znaczne spowolnienie wzrostu realnego PKB w wyniku światowego kryzysu gospodarczego i finansowego w 2008 r. i 2009 r., który wpłynął również negatywnie na finanse publiczne. Zjednoczone Królestwo wdrożyło następnie plan konsolidacji budżetowej, a ogólny deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych, wyrażony jako odsetek PKB, malał we wszystkich kolejnych latach budżetowych od roku 2009/2010 do 2014/2015. Z drugiej strony, w okresie tym wzrosło ogólne zadłużenie sektora instytucji rządowych i samorządowych, napędzane głównie przez deficyt nominalny, ale także przez interwencje w sektorze finansowym. Rada stwierdziła, że mimo przyjęcia i wdrożenia programu konsolidacji budżetowej Zjednoczone Królestwo nie zlikwidowało swojego nadmiernego deficytu do roku 2014/2015. Ponadto Zjednoczone Królestwo nie zastosowało się do zalecenia Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. wzywającego do zapewnienia rocznego wysiłku fiskalnego na poziomie 1¾ % PKB.

(7) W dniu 19 czerwca 2015 r., zgodnie z art. 126 ust. 7 TFUE oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1467/97, Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Zjednoczonego Królestwa zalecenie, aby do roku budżetowego 2016/2017 skorygowało ono swój nadmierny deficyt. W szczególności Zjednoczonemu Królestwu zalecono, aby osiągnęło deficyt nominalny na poziomie 4,1 % PKB w roku 2015/2016 oraz 2,7 % PKB w roku 2016/2017, co odpowiadałoby, jak oczekiwano, rocznej poprawie salda strukturalnego na poziomie 0,5 % PKB w roku 2015/2016 oraz 1,1 % PKB w roku 2016/2017, biorąc za podstawę zaktualizowaną prognozę Komisji z wiosny 2015 r.

(8) W dniu 16 listopada 2015 r. Komisja stwierdziła, że Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania na rzecz korekty nadmiernego deficytu do roku budżetowego 2016/2017 zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 19 czerwca 2015 r.

(9) Zgodnie z art. 4 Protokołu (nr 12) w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do TFUE, Komisja dostarcza dane na potrzeby stosowania tej procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przekazują dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, tj. przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 5 .

(10) Rada podejmuje decyzje o uchyleniu decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu na podstawie przekazanych danych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna być uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą wartości referencyjnej określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB 6 .

(11) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009, w następstwie programu konwergencji z 2017 r., powiadomienia z września 2017 r. przedstawionego przez Zjednoczone Królestwo oraz prognozy Komisji z jesieni 2017 r., uzasadnione jest sformułowanie następujących wniosków:

- Zjednoczone Królestwo osiągnęło zalecane wartości docelowe ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w ostatnich latach. Po osiągnięciu w roku 2009/2010 najwyższej wartości 10 % PKB nominalny ogólny deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wykazywał stałą tendencję spadkową i obniżył się w roku 2015/2016 do 4 %, a w 2016/2017 - do 2,3 %, zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 19 czerwca 2015 r. Konsolidacja budżetowa realizowana w tym okresie opierała się w głównej mierze na wydatkach, przy czym całkowite wydatki bieżące spadły z 42,9 % PKB w roku 2009/2010 do 38 % PKB w roku 2016/2017. Przyczynił się do tego również, choć w mniejszym stopniu, wzrost wskaźnika dochodów sektora instytucji rządowych i samorządowych: z 37,4 % PKB w roku 2009/2010 do 38,6 % PKB w roku 2016/2017.

- W programie konwergencji na 2016/2017 r. przedłożonym przez władze Zjednoczonego Królestwa w dniu 27 kwietnia 2017 r., obejmującym okres od roku 2016/2017 do 2021/2022, przewidziano wzrost ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do 2,8 % PKB w roku 2017/2018, a następnie jego spadek do 1,9 % PKB w roku 2018/2019. Prognoza ta zakładała planowany ogólny deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w wysokości 2,7 % w roku 2016/2017, zgodnie z danymi przekazanymi przez władze Zjednoczonego Królestwa w ramach procedury nadmiernego deficytu w marcu 2017 r. Po przedłożeniu programu konwergencji krajowy urząd statystyczny (ONS) skorygował w dół szacowaną wielkość ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w roku 2016/2017 do 2,3 % PKB. Chociaż władze Zjednoczonego Królestwa nie opublikowały następnie zaktualizowanej prognozy dotyczącej ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych, w swojej prognozie z jesieni 2017 r. Komisja przewidziała deficyt na poziomie 2,5 % w roku 2017/2018, 1,8 % w roku 2018/2019 oraz 1,3 % w roku 2019/2020, przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki. Oczekuje się zatem, że w okresie objętym prognozą deficyt utrzyma się na poziomie niższym od wartości referencyjnej określonej w Traktacie, wynoszącej 3 % PKB.

- Zgodnie ze swoją prognozą z jesieni 2017 r. Komisja szacuje, że w okresie między rokiem 2008/2009 a 2016/2017 saldo strukturalne, tj. ogólne saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, uległo poprawie o 3,2 % PKB.

- Od czasu podjęcia przez Radę decyzji stwierdzającej, że w Zjednoczonym Królestwie istnieje nadmierny deficyt, tj. od dnia 8 lipca 2008 r., wskaźnik ogólnego zadłużenia brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych Zjednoczonego Królestwa znacząco się zwiększył. Wskaźnik ogólnego zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrósł z 41 % PKB w roku 2007/2008 do 86,8 % w roku 2016/2017, co odzwierciedla wyższy nominalny ogólny deficyt tego sektora, a także podejmowane w tym okresie interwencje w sektorze finansowym. Zgodnie z prognozą Komisji z jesieni 2017 r. zakłada się, że relacja długu do PKB osiągnęła najwyższą wartość w roku 2016/2017 i że będzie się ona stopniowo obniżać do poziomu 82,9 % PKB w roku 2019/2020.

(12) Zgodnie z art. 126 ust. 12 TFUE decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu uchyla się, gdy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.

(13) W opinii Rady nadmierny deficyt w Zjednoczonym Królestwie został skorygowany i w związku z tym należy uchylić decyzję 2008/713/WE.

(14) Począwszy od roku 2017/2018, czyli roku budżetowego następującego po roku, w którym nastąpiła korekta nadmiernego deficytu, Zjednoczone Królestwo podlega części zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu i powinno w odpowiednim tempie czynić postępy na drodze do osiągnięcia minimalnego średniookresowego celu budżetowego, przestrzegając przy tym wartości odniesienia dotyczącej wydatków, oraz spełniać kryterium długu zgodnie z art. 2 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z ogólnej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Zjednoczonym Królestwie został skorygowany.

Artykuł  2

Niniejszym uchyla się decyzję 2008/713/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2017 r.
W imieniu Rady
T. TÕNISTE
Przewodniczący
1 Decyzja Rady 2008/713/WE z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie (Dz.U. L 238 z 5.9.2008, s. 5).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6).
3 Decyzja Rady 2009/409/WE z dnia 27 kwietnia 2009 r. stwierdzająca zgodnie z art. 104 ust. 8 Traktatu, czy Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2008 r. na mocy art. 104 ust. 7 (Dz.U. L 132 z 29.5.2009, s. 11).
4 Decyzja Rady (UE) 2015/1098 z dnia 19 czerwca 2015 r. stwierdzająca, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. (Dz.U. L 180 z 8.7.2015, s. 1).
5 Rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1).
6 Zgodnie z dokumentem zatytułowanym "Szczegółowe zasady wdrażania paktu stabilności i wzrostu oraz wytyczne dotyczące formy i treści programów stabilności i konwergencji" z dnia 3 września 2012 r. Zob.: http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/pdf/coc/code_of_conduct_en.pdf

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024