uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 1,
(1) W opinii z dnia 26-27 czerwca 2012 r. 2 Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS) stwierdził, że 3 i 4-(4-hydroksy-4- metylopentylo)cycloheks-3-eno-1-karboaldehyd (HICC), nazwa INCI Hydroxyi-sohexyl 3-cyclohexene carboxaldehyde, 2,6-dihydroksy-4-metylobenzaldehyd (atranol) oraz 3-chloro-2,6-dihydroksy-4-metylobenzaldehyd (chloroatranol) nie powinny być stosowane w produktach kosmetycznych, ponieważ są one substancjami zapachowymi mogącymi powodować alergie, które wywołały największą liczbę przypadków alergii kontaktowych w ostatnich latach.
(2) W związku z tym istnieje potencjalne ryzyko dla zdrowia ludzi, zatem stosowanie tych substancji w produktach kosmetycznych powinno zostać zakazane.
(3) HICC został uregulowany w pozycji 79 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009, w której określono, że jego obecność musi być uwzględniana w wykazie składników, o którym mowa w art. 19 ust. 1 lit. g) wspomnianego rozporządzenia, jeżeli występuje on w stężeniu przekraczającym 0,001 % w produkcie niespłukiwanym, a 0,01 % w produkcie spłukiwanym. Ponieważ stosowanie HICC w produktach kosmetycznych powinno być zakazane, konieczne jest skreślenie tej pozycji.
(4) W opinii z dnia 26-27 czerwca 2012 r. SCCS stwierdził, że atranol i chloroatranol to naturalne składniki ekstraktu mchu dębowego (Evernia prunastri) i ekstraktu mchu drzewnego (Evernia furfuracea), uregulowanych w pozycjach, odpowiednio, 91 i 92 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009.
(5) Należy zapewnić sektorowi rozsądne okresy czasu na dostosowanie się do nowych zakazów i w konsekwencji zaprzestanie wprowadzania do obrotu lub udostępniania na rynku odnośnych produktów, które zawierają jedną lub większą liczbę substancji zakazanych. Ustalając te okresy czasu, należy także odpowiednio uwzględnić potencjalne ryzyko, jakie produkty te stwarzają dla zdrowia ludzi. Ograniczenie dotyczące HICC określone w pozycji 79 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 powinno nadal obowiązywać do momentu, w którym udostępnianie produktów zawierających tę substancję nie będzie już dozwolone. Skreślenie tej pozycji powinno zatem zostać odroczone.
(6) W szczególności fakt, że proces zmiany składu kompozycji zapachowych jest wyjątkowo złożony i długotrwały, a konsumenci wyrażają obawy co do zmiany właściwości zapachowych kompozycji zapachowych, powinien znaleźć odzwierciedlenie w wyznaczeniu sektorowi dłuższego niż zwykle terminu na dostosowanie produktów. Objawy alergii kontaktowych wywołanych substancjami zapachowymi są zazwyczaj ograniczone do skóry. Konsumenci z alergią kontaktową na substancje zapachowe mogące powodować alergie często mają świadomość, że ich skóra nie toleruje produktów zawierających substancje zapachowe, i w związku z tym mają możliwość ich unikania.
(7) Załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.202.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2017/1410 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych |
| Data aktu: | 02/08/2017 |
| Data ogłoszenia: | 03/08/2017 |
| Data wejścia w życie: | 23/08/2017, 23/08/2021 |