uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
(1) Artykuł 15 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE 1 stanowi, że w przypadku gdy dany produkt spełnia kryteria określone w ust. 2, jest on objęty środkami wykonawczymi lub środkami samoregulacji.
(2) Artykuł 15 ust. 2 dyrektywy 2009/125/WE określa kryteria objęcia produktów środkami wykonawczymi lub środkami samoregulacji, takie jak między innymi znacząca wysokość sprzedaży produktu w Unii (orientacyjnie wynosząca powyżej 200 000 sztuk w ciągu roku), znaczący wpływ produktu na środowisko naturalne i znaczący potencjał w zakresie poprawy wpływu na środowisko bez pociągania za sobą nadmiernych kosztów, z uwzględnieniem braku innego odpowiedniego prawodawstwa unijnego, braku rozwiązania problemu przez siły rynkowe oraz dużych rozbieżności w zakresie ekologiczności pomiędzy dostępnymi na rynku produktami o równorzędnej funkcji.
(3) Artykuł 17 dyrektywy 2009/125/WE stanowi, że dobrowolne umowy lub inne środki o charakterze samoregulacji mogą być przedstawiane jako alternatywa dla środków wykonawczych oraz należy je oceniać co najmniej na podstawie załącznika VIII do dyrektywy.
(4) Produkty powinny być objęte alternatywnymi sposobami działania, takimi jak dobrowolne umowy o charakterze samoregulacji, o których mowa w art. 17 dyrektywy 2009/125/WE, nie zaś obowiązkowymi środkami wykonawczymi, jeśli prawdopodobne jest, iż takie działanie spowoduje szybsze lub mniej kosztowne osiągnięcie celów polityki niż wprowadzenie wymogów obowiązkowych.
(5) Komisja przygotowała wytyczne dotyczące środków samoregulacji przyjętych przez branże przemysłowe w celu ułatwienia procesu tworzenia i wdrażania takich środków oraz zapewnienia ich spójności.
(6) Wytyczne w szczególności odnoszą się do wykazu kryteriów określonych w załączniku VIII do dyrektywy 2009/125/WE, które mogą służyć Komisji do oceny dopuszczalności inicjatyw samoregulacji jako alternatywy dla środka wykonawczego, a dotyczą możliwości udziału, wartości dodanej, reprezentatywności, mierzalnych i rozłożonych w czasie celów, udziału społeczeństwa obywatelskiego, nadzoru i sprawozdawczości, opłacalności administrowania inicjatywą, zrównoważonego charakteru i spójności zachęt.
(7) Załącznik VIII do dyrektywy 2009/125/WE stanowi, że wykaz zawartych w nim kryteriów nie jest wyczerpujący, natomiast art. 17 przedmiotowej dyrektywy przewiduje poddanie środka samoregulacji ocenie co najmniej na podstawie załącznika VIII. Wytyczne powinny w szczególności koncentrować się na tym, w jaki sposób należy zarządzać funkcjonowaniem środka samoregulacji, kto może w nim uczestniczyć, a także na informowaniu oraz nadzorze, sprawozdawczości i zgodności.
(8) Wytyczne zostały omówione z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami na forum konsultacyjnym powołanym na mocy art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(9) Zgodnie z wymogami pkt 6 załącznika VIII do dyrektywy 2009/125/WE środki samoregulacji powinny zawierać dobrze zaprojektowany system sprawozdawczości i nadzoru. Komisja, wspomagana przez Forum Konsultacyjne i Komitet, o którym mowa w art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE, powinna nadzorować stosowanie środków samoregulacji i rozważyć wprowadzenie obowiązkowych środków wykonawczych, jeżeli cele środków samoregulacji nie zostały spełnione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Miguel ARIAS CAÑETE | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.329.109 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2016/2125 w sprawie wytycznych dotyczących środków samoregulacji przyjętych przez branże przemysłowe zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE |
| Data aktu: | 30/11/2016 |
| Data ogłoszenia: | 03/12/2016 |
| Data wejścia w życie: | 30/11/2016 |