Rozporządzenie wykonawcze 2016/1801 w sprawie ustanowienia wykonawczych standardów technicznych dotyczących przyporządkowania ocen kredytowych wystawianych przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej w odniesieniu do sekurytyzacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/1801
z dnia 11 października 2016 r.
w sprawie ustanowienia wykonawczych standardów technicznych dotyczących przyporządkowania ocen kredytowych wystawianych przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej w odniesieniu do sekurytyzacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 270 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 270 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 ustanowiono wymóg określenia, w odniesieniu do wszystkich zewnętrznych instytucji oceny wiarygodności kredytowej (ECAI), powiązania odpowiednich ocen kredytowych wystawianych przez ECAI ze stopniami jakości kredytowej określonymi w rozdziale 5 tego rozporządzenia ("przyporządkowanie"). ECAI są agencjami ratingowymi zarejestrowanymi lub certyfikowanymi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 2  bądź też bankami centralnymi wystawiającymi ratingi kredytowe, które są wyłączone z zakresu stosowania tego rozporządzenia.

(2) Niektóre podobne terminy i pojęcia stosowane w rozporządzeniu (WE) nr 1060/2009 oraz w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 mogą być przedmiotem nieporozumień. "Ocena kredytowa" to termin stosowany w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 zarówno w odniesieniu do "oznaczeń" poszczególnych kategorii ratingów wystawianych przez ECAI, jak i w odniesieniu do przypisywania jednego takiego ratingu konkretnej pozycji. W art. 3 ust. 1 lit. h) i a) rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 wprowadzono jednak wyraźne rozróżnienie między tymi dwoma pojęciami, stosując odpowiednio terminy "kategoria ratingowa" i "rating kredytowy". Aby uniknąć nieporozumień oraz biorąc pod uwagę potrzebę odwoływania się do tych dwóch konkretnych pojęć oddzielnie, a także ze względu na komplementarność obu rozporządzeń, terminy te powinny być stosowane w niniejszym rozporządzeniu w znaczeniu, w jakim są stosowane w rozporządzeniu (WE) nr 1060/2009.

(3) Art. 267 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 umożliwia korzystanie z ratingów kredytowych w celu określenia wagi ryzyka danej pozycji sekurytyzacyjnej wyłącznie wtedy, gdy rating kredytowy został wydany lub zatwierdzony przez ECAI zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009. Ponadto art. 268 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 uzależnia korzystanie z ratingów kredytowych wystawianych przez ECAI od opublikowania przez ECAI procedur, metod, założeń i kluczowych elementów stanowiących podstawę ocen zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009. W art. 10 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 ustanowiono ponadto, że wyraźnie odróżnia się kategorie ratingowe przypisywane strukturyzowanym instrumentom finansowym od kategorii ratingowych stosowanych w odniesieniu do wszelkich innych podmiotów. W związku z tym należy określić powiązanie ocen kredytowych wystawianych przez ECAI ze stopniami jakości kredytowej określonymi w rozdziale 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 wyłącznie w odniesieniu do tych kategorii ratingowych przypisanych pozycjom sekurytyzacyjnym, które spełniają wszystkie te warunki.

(4) W przyporządkowaniach ratingów kredytowych dla pozycji sekurytyzacyjnych należy uwzględniać czynniki ilościowe, takie jak współczynnik niewykonania zobowiązań lub wskaźniki strat oraz historyczne wyniki ratingów kredytowych, a także czynniki jakościowe, takie jak zakres transakcji, metody i znaczenie kategorii ratingowych. Należy jednak zauważyć, że ratingi kredytowe sekurytyzacji mają zastosowanie w stosunku do szerokiego zakresu transakcji, które w przeszłości miały bardzo zróżnicowane wyniki podczas kryzysu finansowego w latach 2007-2009. Ponadto w następstwie kryzysu zarówno metody ECAI, jak i podejście regulacyjne Unii w stosunku do sekurytyzacji ulegają zmianom, a koncepcja sekurytyzacji jest również przedmiotem dyskusji na poziomie międzynarodowym. W celu uwzględnienia tych zmian ram regulacyjnych i zróżnicowanych wyników ratingów kredytowych sekurytyzacji oraz celem uniknięcia zakłóceń na rynku sekurytyzacji konieczne jest podkreślenie jakościowych aspektów analizy dostępnych danych ilościowych.

(5) W kontekście analizy jakościowej, aby zapewnić obiektywne i spójne przyporządkowanie oraz aby zapewnić sprawne przystosowanie się rynku, należy opierać się na przyporządkowaniu ocen kredytowych do stopni jakości kredytowej, które zostało opublikowane w 2006 r. na podstawie art. 97 dyrektywy 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Przyporządkowania te, mające zastosowanie do ECAI wystawiających w tamtym czasie ratingi sekurytyzacji, były oparte nie tylko na metodzie przyporządkowania ilościowego, lecz także na danych historycznych odnoszących się do wyników ratingów kredytowych sprzed kryzysu finansowego. Przyporządkowania te zostały opracowane w celu zapewnienia ogólnej obiektywności i spójności między względnymi stopniami ryzyka wyrażonymi przez poszczególne klasy ratingowe stosowane do przydzielania ratingów kredytowych przez ECAI działające wówczas na rynku sekurytyzacji.

(6) Nowe ECAI, które weszły na rynek sekurytyzacji po opracowaniu przyporządkowań w 2006 r. na podstawie art. 97 dyrektywy 2006/48/WE, nie wystawiły wystarczającej liczby ratingów, aby historyczne wyniki tych ratingów mogły zostać ocenione ze statystycznym poziomem ufności. Niemniej jednak konieczne jest rozszerzenie na nowe ECAI przyporządkowania ocen kredytowych do stopni jakości kredytowej przypisanego od dawna istniejącym ECAI w celu osiągnięcia odpowiedniej równowagi pomiędzy opracowaniem ostrożnego przyporządkowania w przypadku wszystkich ECAI i niedoprowadzaniem do istotnego osłabienia konkurencji.

(7) Ze względu na to, że według metody standardowej sekurytyzacji na podstawie art. 251 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do obliczania kwot ekspozycji ważonych ryzykiem zastosowanie mają odrębne stopnie jakości kredytowej, które różnią się od tych mających zastosowanie do pozycji sekurytyzacyjnych według metody ratingów zewnętrznych, o której mowa w art. 261 tego rozporządzenia, należy zapewnić odrębne przyporządkowania w odniesieniu do metody standardowej i metody ratingów zewnętrznych.

(8) Zarówno art. 251, jak i art. 261 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 zawierają odniesienia do stopni jakości kredytowej pozycji resekurytyzacyjnych. W konsekwencji koncepcja sekurytyzacji w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 obejmuje również pozycje resekurytyzacyjne. W związku z tym przyporządkowania powinny obejmować ratingi kredytowe przypisane zarówno pozycjom sekurytyzacyjnym, jak i resekurytyzacyjnym.

(9) Po zakończeniu przeprowadzanych obecnie reform regulacyjnych dotyczących wymogów kapitałowych mających zastosowanie do sekurytyzacji oraz w celu uwzględnienia doświadczeń obejmujących dostatecznie obszerne dane historyczne przyporządkowanie powinno być aktualizowane w miarę dostępności informacji, które mogą przyczynić się do lepszego opracowania w pełni spójnej i obiektywnej metody przyporządkowania ilościowego, zgodnie z art. 270 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, która w rosnącym stopniu uwzględniałaby dane ilościowe.

(10) Biorąc pod uwagę nacisk na jakościowe aspekty analizy wyników ratingów sekurytyzacji, należy regularnie monitorować zgłaszane dane w celu rozważenia zasadności zmiany przypisanych przyporządkowań, jeżeli stwierdzone zostanie niewykonanie zobowiązań z tytułu pozycji sekurytyzacyjnych, oraz w celu rozważenia zmiany przyporządkowań, w stosownych przypadkach, zgodnie z art. 270 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 575/2013.

(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego).

(12) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 5

 (uchylony).

Artykuł  2  6

Tabele przyporządkowania według metody opartej na zewnętrznych ratingach

W załączniku II do niniejszego rozporządzenia ustanawia się przyporządkowanie kategorii ratingowych wystawianych przez poszczególne zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej w odniesieniu do pozycji sekurytyzacyj- nych podlegających metodzie opartej na zewnętrznych ratingach do stopni jakości kredytowej, określonych w art. 263 i 264 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 października 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  7

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  II  8

Tabele przyporządkowania do celów art. 2

CQS 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Wszystkie pozostałe
A.M. Best (EU) Rating Services B.V.
Skala długoterminowego ratingu kredytowego emisji
aaa(sf) aa+(sf) aa(sf) aa-(sf) a+(sf) a(sf) a-(sf) bbb+(sf) bbb(sf) bbb-(sf) bb+(sf) bb(sf) bb-(sf) b+(sf) b(sf) b-(sf) ccc+(sf), ccc(sf), ccc- (sf) Poniżej ccc-(sf)
Skala krótkoterminowego ratingu emisji
AMB-1 +(sf), AMB-1(sf) AMB-2(sf) AMB-3(sf) Poniżej

AMB-3(sf)

ARC Ratings S.A.
Skala średnioterminowego i długoterminowego ratingu emisji
AAAsf AA+sf AAsf AA-sf A+sf Asf A-sf BBB+sf BBBsf BBB-SF BB+SF BBSF BB-SF B + SF BsF B-SF CCC

+ SFCCCSF, CCC-SF

Poniżej CCC-SF
Skala krótkoterminowego ratingu emisji
A-1+sf, A-1 SF A-2sf A-3sf Poniżej

A-3sf

CQS 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Wszystkie pozostałe
Axesor Risk Management S.L.
Skala długoterminowego ratingu kredytowego finansowania strukturyzowanego
AAA(sf) AA+(sf) AA(sf) AA-(sf) A+(sf A(sf A-(sf BBB + (sf BBB(sf BBB-(sf BB+(sf BB(sf BB-(sf B + (sf) B(sf) B-(sf) CCC

+ (sf),CCC(sf), CCC-(sf)

Poniżej CCC-(sf)
Creditreform Rating AG
Skala długoterminowego ratingu kredytowego
AAAsf AA+sf AAsf AA-sf A+sf Asf A-sf BBB+sf BBBsf BBB-sf BB+sf BBsf BB-sf B + sf Bsf B-sf CCCsf Poniżej CCCsf
DBRS Ratings GmbH
Skala długoterminowego ratingu zobowiązań
AAA(sf) AA(high)(sf) AA(sf AA(low)(sf A(high)(sf A(sf A(low)(sf) BBB(high)(sf) BBB(sf BBB(low)(sf) BB(high)(sf BB(sf BB(low)(sf B(high)(sf) B(sf) B(low)(sf) CCC(high)(sf),

CCC(sf), CCC(low)(sf

Poniżej

CCC(low)(sf)

Skala ratingu papierów dłużnych i krótkoterminowego ratingu zadłużenia
R 1(high)(sf), R-1(middle) (sf), R-1(low)

(sf

R 2(high)(sf), R-2(middle) (sf), R-2(low) (sf) R-3(sf Poniżej

R-3(sf)

CQS 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Wszystkie pozostałe
Fitch Ratings Ireland Limited
Skala ratingu długoterminowego
AAASF AA+sf AASF AA-SF A+sf ASF A-SF BBB+sf BBBSF BBB-SF BB+sf BBSF BB-SF B + SF BSF B-SF CCCsf Poniżej CCCsf
Skala ratingu krótkoterminowego
F1+sf, F1 sf F2sf F3sf Poniżej

F3sf

HR Ratings de México, S.A. de C.V.
Skala długoterminowego ratingu kredytowego
HR AAA

(E)

HR AA+

(E)

HR AA (E) HR AA- (E) HR A+ (E) HR A (E) HR A- (E) HR BBB+

(E)

HR BBB (E) HR BBB-

(E)

HR BB+ (E) HR BB (E) HR BB- (E) HR B+ (E) HR B (E) HR B- (E) HR C+ (E) Poniżej HR C+ (E)
ICAP S.A.
Skala globalnego ratingu kredytowego
AAASF, AAA-SF AA+sf AASF AA-SF A+sf ASF A-sf BBB+sf BBBsf BBB-SF BB+sf BBsf BB-SF B + SF BSF B-SF CCC+sf, CCCsf, CCC-sf Poniżej CCC-sf
CQS 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Wszystkie pozostałe
Japan Credit Rating Agency Ltd
Skala długoterminowego ratingu emisji
AAA AA+ AA AA- A+ A A- BBB+ BBB BBB- BB+ BB BB- B+ B B- CCC Poniżej CCC
Skala krótkoterminowego ratingu emisji
J-1+, J-1 J-2 J-3 Poniżej J-3
Kroll Bond Rating Agency Europe Limited
Skala długoterminowego ratingu kredytowego
AAA(sf) AA+(sf) AA(sf) AA-(sf) A+(sf) A(sf) A-(sf) BBB+(sf) BBB(sf) BBB-(sf) BB+(sf) BB(sf) BB-(sf) B + (sf) B(sf) B-(sf) CCC+(sf), CCC(sf), CCC-(sf) Poniżej CCC-(sf)
Skala krótkoterminowego ratingu kredytowego
K1+(sf), K1f K2(sf) K3(sf) Poniżej

K3(sf)

CQS 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Wszystkie pozostałe
Moody's Investors Service
Skala długoterminowego ratingu globalnego
Aaa(sf) Aa1(sf) Aa2(sf) Aa3(sf) A1(sf A2(sf) A3(sf) Baa1(sf) Baa2(sf) Baa3(sf) Ba1(sf) Ba2 (sf) Ba3 (sf) B1 (sf) B2 (sf) B3 (sit Caa1(sf), Caa2(sf), Caa3(sf) Poniżej Caa3(sf)
Skala krótkoterminowego ratingu globalnego
P-1 (sf) P-2 (sf) P-3 (sf) Poniżej

P-3(sf)

Scope Ratings GmbH
Skala długoterminowego ratingu kredytowego
AAASF AA+sf AASF AA-SF a+sf asf a-SF BBB+sf BBBsf BBB-sf BB+sf BBsf BB-sf b+sf bsf B-sf CCCsf Poniżej CCCsf
Skala krótkoterminowego ratingu kredytowego
S-1+SF, S-1sf S-2 sf S-3 sf , Poniżej S-3

sf

CQS 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Wszystkie pozostałe
S&P Global Ratings Europe Limited
Skala długoterminowego globalnego ratingu kredytowego emisji
AAA(sf) AA+f AA(sf) AA-(sf) A+(sf) A(sf) A-(sf) BBB + (sf) BBB(sf) BBB-(sf) BB+(sf) BB(sf) BB-(sf) B + (sf) B(sf) B-(sf) CCC+(sf), CCC(sf), CCC-(sf) Poniżej CCC-(sf)
Skala krótkoterminowego globalnego ratingu kredytowego emisji
A-1+(sf), A-1(sf) A-2(sf) A-3(sf) Poniżej A-3(sf)
1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1).
3 Dyrektywa 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe (Dz.U. L 177 z 30.6.2006, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
5 Art. 1 uchylony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/2365 z dnia 2 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.312.101) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 grudnia 2022 r.
6 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/2365 z dnia 2 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.312.101) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 grudnia 2022 r.
7 Załącznik I uchylony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/2365 z dnia 2 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.312.101) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 grudnia 2022 r.
8 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/2365 z dnia 2 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.312.101) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 grudnia 2022 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.275.27

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/1801 w sprawie ustanowienia wykonawczych standardów technicznych dotyczących przyporządkowania ocen kredytowych wystawianych przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej w odniesieniu do sekurytyzacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013
Data aktu: 11/10/2016
Data ogłoszenia: 12/10/2016
Data wejścia w życie: 01/11/2016