Decyzja EBC/2016/18 (2016/1041) w sprawie kwalifikowania rynkowych instrumentów dłużnych emitowanych lub w pełni gwarantowanych przez Republikę Grecką i uchylająca decyzję (UE) 2015/300

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2016/1041
z dnia 22 czerwca 2016 r.
w sprawie kwalifikowania rynkowych instrumentów dłużnych emitowanych lub w pełni gwarantowanych przez Republikę Grecką i uchylająca decyzję (UE) 2015/300 (EBC/2016/18)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 12 ust. 1, art. 18 oraz art. 34 ust. 1 tiret drugie,

uwzględniając wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2014/60) 1 (wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej), w szczególności ich art. 1 ust. 4, część czwartą tytuł I, II, IV, V, VI i VIII oraz część szóstą,

uwzględniając wytyczne EBC/2014/31 z dnia 9 lipca 2014 r. w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń oraz zmieniające wytyczne EBC/2007/9 2 , w szczególności ich art. 1 ust. 3 oraz art. 8,

uwzględniając decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/774 z dnia 4 marca 2015 r. w sprawie programu zakupu aktywów sektora publicznego na rynkach wtórnych (EBC/2015/10) 3 , w szczególności jej art. 3 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, mogą dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku.

(2) Standardowe kryteria i minimalne wymogi w zakresie jakości kredytowej, określające kryteria kwalifikowania aktywów rynkowych jako zabezpieczenia na potrzeby operacji polityki pieniężnej Eurosystemu, określone są w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), w szczególności w art. 59 oraz w części czwartej tytuł II.

(3) Zgodnie z art. 1 ust. 4 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) Rada Prezesów EBC może w dowolnym czasie zmieniać narzędzia, instrumenty, wymogi, kryteria i procedury realizacji operacji polityki pieniężnej Eurosystemu. Zgodnie z art. 59 ust. 6 wytycznych (UE) 2015/510 (ECB/2014/60) Eurosystem zastrzega sobie prawo do ustalenia, czy określona emisja, emitent, dłużnik lub gwarant spełnia wymogi jakości kredytowej Eurosystemu na podstawie informacji, jakie uzna za właściwe w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony Eurosystemu przed ryzykiem.

(4) Zgodnie z art. 8 ust. 2 wytycznych EBC/2014/31 wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej nie mają zastosowania do rynkowych instrumentów dłużnych emitowanych lub w pełni gwarantowanych przez rządy centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, w ramach programu Unii Europejskiej/Międzynarodowego Funduszu Walutowego, chyba że Rada Prezesów uzna, że dane państwo członkowskie nie spełnia warunków udzielenia wsparcia finansowego lub warunków programu makroekonomicznego.

(5) W lutym 2015 r. Rada Prezesów uznała za niemożliwe przyjęcie założenia, że trwający wówczas przegląd realizacji programu Unii Europejskiej/Międzynarodowego Funduszu Walutowego wsparcia finansowego dla Republiki Greckiej doprowadzi do pozytywnego rezultatu. W konsekwencji w decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/300 (EBC/2015/6) 4 stwierdzono, że nie powinno się dłużej uważać, że Republika Grecka realizuje program Unii Europejskiej/Międzynarodowego Funduszu Walutowego na potrzeby art. 6 ust. 1 i art. 8 wytycznych EBC/2014/31 oraz że w odniesieniu do rynkowych instrumentów dłużnych emitowanych lub w pełni gwarantowanych przez Republikę Grecką powinno się stosować wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej. W dniu 19 sierpnia 2015 r., po wygaśnięciu programu europejskiego instrumentu stabilności finansowej (EFSF) w zakresie pomocy finansowej dla Grecji, rada zarządzająca Europejskiego Mechanizmu Stabilności (EMS) zatwierdziła nowy trzyletni program wsparcia finansowego dla Grecji.

(6) Pierwsza transza w ramach nowego programu EMS została wypłacona po podjęciu wszystkich wymaganych środków i osiągnięciu kluczowych etapów, przyczyniając się do stopniowej stabilizacji greckiej gospodarki i pozwalając na rekapitalizację greckiego systemu bankowego pod koniec 2015 r. Po uprzednim zakończeniu działań uzgodnionych w ramach programu na pierwszy przegląd w dniu 17 czerwca 2016 r. Rada Dyrektorów EMS zatwierdziła wypłatę pierwszej części drugiej transzy programu. Pierwszy przegląd programu EMS został zatem zakończony z powodzeniem.

(7) Rada Prezesów dokonała oceny skutków nowego programu EMS dla Grecji, jego trwającego wdrażania oraz determinacji władz Grecji, aby doprowadzić do pełnego wdrożenia programu.

(8) Na podstawie wspomnianej wyżej oceny Rada Prezesów uznaje, że Republika Grecka spełnia warunki programu i podjęła decyzję o przywróceniu rynkowym instrumentom dłużnym emitowanym lub w pełni gwarantowanym przez Republikę Grecką statusu kwalifikowanego zabezpieczenia operacji polityki pieniężnej Eurosystemu. Należy zatem uchylić decyzję (UE) 2015/300 (EBC/2015/6).

(9) W świetle szczególnych warunków rynkowych oraz warunków związanych z ryzykiem kredytowym w odniesieniu do rynkowych instrumentów dłużnych emitowanych lub w pełni gwarantowanych przez Republikę Grecką Rada Prezesów zdecydowała o zmianie wykazu redukcji wartości mających zastosowanie do tych instrumentów na podstawie art. 8 ust. 3 wytycznych EBC/2014/31.

(10) Zgodnie z przeszłymi obradami Rady Prezesów potencjalne zakupy rynkowych instrumentów dłużnych emitowanych lub gwarantowanych przez Republikę Grecką w ramach programu zakupu aktywów sektora publicznego na rynkach wtórnych (PSPP) zostaną rozważone na późniejszym etapie, przy uwzględnieniu postępów w zakresie analizy i zwiększania zdolności obsługi długu publicznego Grecji oraz innych czynników związanych z zarządzaniem ryzykiem,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Kryteria kwalifikowania rynkowych instrumentów dłużnych emitowanych lub w pełni gwarantowanych przez Republikę Grecką

1.
Uznaje się, że Republika Grecka realizuje program Unii Europejskiej/Międzynarodowego Funduszu Walutowego.
2.
W odniesieniu do rynkowych instrumentów dłużnych emitowanych lub w pełni gwarantowanych przez Republikę Grecką nie mają zastosowania minimalne wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), w szczególności w ich art. 59 oraz w części czwartej.
Artykuł  2

Wykaz redukcji wartości mający zastosowanie do rynkowych instrumentów dłużnych emitowanych lub w pełni gwarantowanych przez Republikę Grecką

Rynkowe instrumenty dłużne emitowane lub w pełni gwarantowane przez Republikę Grecką podlegają określonym redukcjom wartości, wskazanym w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Zakupy w ramach programu PSPP

Zakupów rynkowych instrumentów dłużnych emitowanych lub w pełni gwarantowanych przez rząd centralny Republiki Greckiej na podstawie decyzji (UE) 2015/774 (EBC/2015/10) dokonuje się - zgodnie z art. 5 ust. 3 tej decyzji oraz w ramach limitów ustalonych przez Radę Prezesów zgodnie z tą decyzją - po przeprowadzeniu przez Radę Prezesów pozytywnej oceny postępów poczynionych w zakresie analizy i zwiększania zdolności obsługi długu publicznego Grecji oraz innych czynników związanych z zarządzaniem ryzykiem.

Artykuł  4

Uchylenie

Uchyla się decyzję (UE) 2015/300 (EBC/2015/6).

Artykuł  5

Postanowienia końcowe

1.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 29 czerwca 2016 r.
2.
W przypadku rozbieżności pomiędzy postanowieniami niniejszej decyzji, decyzji (UE) 2015/774 (EBC/2015/10), wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) lub wytycznych EBC/2014/31 wdrożonych na poziomie krajowym przez krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, decydujące znaczenie mają postanowienia niniejszej decyzji.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 22 czerwca 2016 r.

Mario DRAGHI
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ REDUKCJI WARTOŚCI MAJĄCY ZASTOSOWANIE DO RYNKOWYCH INSTRUMENTÓW DŁUŻNYCH EMITOWANYCH LUB W PEŁNI GWARANTOWANYCH PRZEZ REPUBLIKĘ GRECKĄ

Obligacje skarbowe Pozostały okres zapadalności (w latach) Redukcje wartości mające zastosowanie do instrumentów z kuponem o stałym oprocentowaniu i o zmiennym oprocentowaniu Redukcje wartości mające zastosowanie do instrumentów zerokuponowych
0-1 15,0 15,0
1-3 33,0 35,5
3-5 45,0 48,5
5-7 54,0 58,5
7-10 56,0 62,0
> 10 57,0 71,0
Obligacje banków gwarantowane przez państwo i obligacje przedsiębiorstw niefinansowych gwarantowane przez państwo Pozostały okres zapadalności (w latach) Redukcje wartości mające zastosowanie do instrumentów z kuponem o stałym oprocentowaniu i o zmiennym oprocentowaniu Redukcje wartości mające zastosowanie do instrumentów zerokuponowych
0-1 23,0 23,0
1-3 42,5 45,0
3-5 55,5 59,0
5-7 64,5 69,5
7-10 67,0 72,5
> 10 67,5 81,0
1 Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3.
2 Dz.U. L 240 z 13.8.2014, s. 28.
3 Dz.U. L 121 z 14.5.2015, s. 20.
4 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/300 z dnia 10 lutego 2015 r. w sprawie kwalifikowania rynkowych instrumentów dłużnych emitowanych lub w pełni gwarantowanych przez Republikę Grecką (EBC/2015/6) (Dz.U. L 53 z 25.2.2015, s. 29).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.169.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2016/18 (2016/1041) w sprawie kwalifikowania rynkowych instrumentów dłużnych emitowanych lub w pełni gwarantowanych przez Republikę Grecką i uchylająca decyzję (UE) 2015/300
Data aktu: 22/06/2016
Data ogłoszenia: 28/06/2016
Data wejścia w życie: 29/06/2016