Decyzja 2016/1023 uchylająca decyzję 2010/289/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Słowenii

DECYZJA RADY (UE) 2016/1023
z dnia 17 czerwca 2016 r.
uchylająca decyzję 2010/289/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Słowenii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 2 grudnia 2009 r., zgodnie z art. 126 ust. 6 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Rada przyjęła, na zalecenie Komisji, decyzję Rady 2010/289/UE 1 , w której stwierdziła istnienie nadmiernego deficytu w Słowenii. Rada zauważyła, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych planowany na 2009 r. miał wynieść 5,9 % PKB, a więc powyżej wartości referencyjnej określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB. Dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych miał wynieść w 2009 r. 34,2 % PKB, czyli poniżej wartości referencyjnej określonej w Traktacie na poziomie 60 % PKB.

(2) W dniu 2 grudnia 2009 r., zgodnie z art. 126 ust. 7 TFUE oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 2 , Rada, na zalecenie Komisji, skierowała do Słowenii zalecenie, wzywając do zlikwidowania nadmiernego deficytu do końca 2013 r. To zalecenie Rady podano do publicznej wiadomości.

(3) W dniu 21 czerwca 2013 r. Rada stwierdziła, że Słowenia podjęła wprawdzie skuteczne działania zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. wydanym na podstawie art. 126 ust. 7 TFUE, jednakże po przyjęciu tego zalecenia wystąpiły nieprzewidziane niekorzystne zdarzenia gospodarcze niosące poważne negatywne konsekwencje dla finansów publicznych. W związku z tym Rada, na zalecenie Komisji, uznała, że warunki przewidziane w art. 3 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1467/97 zostały spełnione i na podstawie art. 126 ust. 7 TFUE przyjęła nowe zalecenie skierowane do Słowenii mające na celu likwidację nadmiernego deficytu do końca 2015 r. To nowe zalecenie Rady podano do publicznej wiadomości.

(4) W dniu 5 marca 2014 r., zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 3 , w związku z ryzykiem nieosiągnięcia trwałej korekty nadmiernego deficytu do 2015 r. Komisja skierowała do Słowenii zalecenie dotyczące podjęcia działań niezbędnych do zapewnienia pełnej zgodności z zaleceniem Rady z dnia 21 czerwca 2013 r., w szczególności poprzez osiągnięcie wysiłku fiskalnego zaleconego przez Radę.

(5) Zgodnie z art. 4 Protokołu (nr 12) w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i TFUE, Komisja dostarcza dane na potrzeby zastosowania tej procedury. W ramach stosowania tego Protokołu państwa członkowskie przedkładają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 4 .

(6) Rada podejmie decyzję o uchyleniu decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu na podstawie przedłożonych danych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu zostanie uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą wartości referencyjnej określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB 5 .

(7) Na podstawie danych przedstawionych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009, w oparciu o dane przedłożone przez Słowenię w kwietniu 2016 r., program stabilności z 2016 r. oraz prognozę Komisji z wiosny 2016 r., uzasadnione jest sformułowanie następujących wniosków:

- po osiągnięciu w 2013 r. szczytowego poziomu, tj. 15 % PKB, w 2014 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmalał do 5 % PKB, a w 2015 r. do 2,9 % PKB. Zmniejszenie deficytu w 2015 r. było głównie spowodowane ustaniem środków jednorazowych (o wartości 1,1 % PKB), które miały negatywny wpływ na poziom deficytu w 2014 r., i znacznym zwiększeniem dochodów bieżących (o 1,4 % PKB), co z nadwyżką skompensowało wzrost wydatków bieżących (o 0,2 % PKB) oraz wzrost (o 0,2 % PKB) wydatków kapitałowych brutto wynikający z wyższego wskaźnika wykorzystania środków unijnych,

- w przedłożonym przez rząd Słowenii w dniu 28 kwietnia 2016 r. programie stabilności na lata 2016-2019 przewiduje się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych spadnie do poziomu 2,2 % PKB w 2016 r. i do 1,6 % PKB w 2017 r. W prognozie Komisji z wiosny 2016 r. przewiduje się, że w 2016 r. deficyt wyniesie 2,4 % PKB, a w 2017 r. - 2,1 % PKB. Oczekuje się zatem, że w okresie objętym prognozą deficyt utrzyma się na poziomie niższym od wartości referencyjnej określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB,

- saldo strukturalne, tj. saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne i po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, pogorszyło się w latach 2013-2015 o 0,7 % PKB,

- w 2015 r., ze względu na wartość rezydualną zmiany długu zwiększającą zadłużenie i wydatki jednorazowe, relacja długu do PKB wzrosła z poziomu 71 % PKB odnotowanego w 2013 r. do 83,2 % PKB. W prognozie Komisji z wiosny 2016 r. przewiduje się, że dług sektora instytucji rządowych i samorządowych osiągnął w 2015 r. szczytowy poziom i w 2017 r. zmniejszy się do 78 % PKB w wyniku zmniejszenia buforów środków pieniężnych.

(8) Począwszy od 2016 r., czyli roku następującego po roku, w którym nastąpiła korekta nadmiernego deficytu, Słowenia podlega części zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu i powinna w odpowiednim tempie czynić postępy w realizacji swojego średniookresowego celu budżetowego, przestrzegając przy tym wartości referencyjnej dotyczącej wydatków, oraz spełniać kryterium długu zgodnie z art. 2 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97. W związku z tym wydaje się, że w roku 2016 istnieje ryzyko pewnego odchylenia od wymaganej korekty na poziomie 0,6 % PKB służącej osiągnięciu średniookresowego celu budżetowego. Przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki wydaje się, że w roku 2017 istnieje ryzyko znacznego odchylenia od zalecanej korekty na poziomie 0,6 % PKB służącej osiągnięciu średniookresowego celu budżetowego. Zgodnie z prognozą Słowenia będzie w pełni przestrzegać przejściowych ustaleń w zakresie reguły dotyczącej zadłużenia w 2016 r., natomiast w 2017 r. będzie ich przestrzegać co do zasady. Ogólnie rzecz biorąc, w latach 2016 i 2017 konieczne będą dodatkowe środki.

(9) Zgodnie z art. 126 ust. 12 TFUE decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu należy uchylić, kiedy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.

(10) W ocenie Rady nadmierny deficyt w Słowenii został skorygowany, a zatem należy uchylić decyzję 2010/289/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Słowenii został skorygowany.

Artykuł  2

Decyzja 2010/289/UE traci moc.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Słowenii.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 17 czerwca 2016 r.

W imieniu Rady

J.R.V.A. DIJSSELBLOEM

Przewodniczący

1 Decyzja Rady 2010/289/UE z dnia 2 grudnia 2009 r. w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Słowenii (Dz.U. L 125 z 21.5.2010, s. 46).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 11).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1).
5 Zgodnie z dokumentem pt. "Szczegółowe zasady wdrażania paktu stabilności i wzrostu oraz wytyczne dotyczące formy i treści programów stabilności i konwergencji".

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024