Decyzja EBC/2014/40 (2014/828/UE) w sprawie realizacji trzeciego programu zakupu zabezpieczonych obligacji

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 15 października 2014 r.
w sprawie realizacji trzeciego programu zakupu zabezpieczonych obligacji

(EBC/2014/40)

(2014/828/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 listopada 2014 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności pierwsze tiret art. 127 ust. 2,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności drugi akapit art. 12 ust. 1 w związku z pierwszym tiret art. 3 ust. 1, a także art. 18 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Europejski Bank Centralny (EBC) oraz krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać operacji na rynkach finansowych, m.in. w formie transakcji bezwarunkowego kupna i sprzedaży instrumentów rynkowych.

(2) W dniu 4 września 2014 r. Rada Prezesów postanowiła o rozpoczęciu realizacji nowego programu zakupu zabezpieczonych obligacji (zwanego dalej "trzecim programem"). Trzeci program jest - obok programu zakupu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami oraz ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (TLTRO) 1  - środkiem mającym na celu dalsze wzmocnienie transmisji polityki pieniężnej, ułatwienie udzielania kredytu gospodarce strefy euro, rozprzestrzenienie pozytywnych zjawisk na inne rynki oraz, w konsekwencji, złagodzenie kierunku polityki pieniężnej EBC i przyczynienie się do powrotu stopy inflacji do poziomu bliższego 2 %.

(3) W ramach wspólnej polityki pieniężnej transakcje bezwarunkowego zakupu kwalifikowanych zabezpieczonych obligacji w ramach trzeciego programu powinny być realizowane w sposób jednolity i zdecentralizowany, zgodnie z postanowieniami niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wprowadzenie i zakres programu obejmującego transakcje bezwarunkowego zakupu zabezpieczonych obligacji

Eurosystem wprowadza niniejszą decyzją trzeci program, w ramach którego banki centralne Eurosystemu będą dokonywały transakcji zakupu kwalifikowanych zabezpieczonych obligacji w rozumieniu art. 2. W ramach trzeciego programu banki centralne Eurosystemu mogą dokonywać transakcji zakupu kwalifikowanych zabezpieczonych obligacji od kwalifikowanych kontrahentów na rynku pierwotnym i wtórnym, zgodnie z kryteriami kwalifikacji kontrahentów określonymi w art. 3.

Artykuł  2

Kryteria kwalifikacji zabezpieczonych obligacji

Na potrzeby transakcji bezwarunkowego zakupu realizowanych w ramach trzeciego programu kwalifikują się zabezpieczone obligacje, które są aktywami kwalifikowanymi na potrzeby operacji polityki pieniężnej zgodnie z postanowieniami pkt 6.2.1 załącznika I do wytycznych EBC/2011/14 2 , dodatkowo spełniają warunki akceptacji jako własne zabezpieczenie określone w pkt 6.2.3.2 (piąty akapit) załącznika I do wytycznych EBC/2011/14, oraz zostały wyemitowane przez instytucje kredytowe z siedzibą w strefie euro. Na potrzeby transakcji bezwarunkowego zakupu realizowanych w ramach trzeciego programu kwalifikują się Multicédulas, które są aktywami kwalifikowanymi na potrzeby operacji polityki pieniężnej zgodnie z postanowieniami pkt 6.2.1 załącznika I do wytycznych EBC/2011/14 oraz które zostały wyemitowane przez podmioty specjalnego przeznaczenia z siedzibą w strefie euro.

Opisane powyżej zabezpieczone obligacje kwalifikują się na potrzeby transakcji bezwarunkowego zakupu realizowanych w ramach trzeciego programu, o ile spełniają następujące wymogi dodatkowe:

1.
Wymagane jest przyznanie zabezpieczonym obligacjom przez co najmniej jedną zewnętrzną instytucję oceny wiarygodności kredytowej (ECAI) zaakceptowaną zgodnie z ramowymi zasadami oceny kredytowej w Eurosystemie (ECAF) oceny jakości kredytowej co najmniej na poziomie stopnia 3 jakości kredytowej (CQS3, obecnie odpowiadającej ocenie na poziomie 'BBB-' lub równoważnej).
2.
Całkowity stan posiadania obligacji oznaczonej danym międzynarodowym numerem identyfikacyjnym papierów wartościowych przez wszystkie banki centralne Eurosystemu wspólnie z tytułu pierwszego 3  i drugiego 4  programu zakupów zabezpieczonych obligacji (zwanych dalej "pierwszym programem" i "drugim programem"), z tytułu trzeciego programu oraz z jakiekolwiek innego tytułu, nie może być większy niż 70 %.
3.
Zabezpieczone obligacje muszą być denominowane w euro oraz utrzymywane i rozliczane w strefie euro.
4.
Na potrzeby transakcji zakupu realizowanych w ramach trzeciego programu nie kwalifikują się zabezpieczone obligacje wyemitowane przez podmioty, których dostęp do operacji kredytowych Eurosystemu został zawieszony - na czas takiego zawieszenia.
5.
W okresie, w którym minimalne wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej nie są stosowane w ramach wymogów w zakresie kwalifikowania zabezpieczeń dotyczących rynkowych instrumentów dłużnych emitowanych lub gwarantowanych przez rząd Grecji lub Cypru (zgodnie z art. 8 ust. 2 wytycznych EBC/2014/31 5 ), zabezpieczone obligacje podmiotów z siedzibą na Cyprze i w Grecji, które obecnie nie posiadają ratingu CQS3, muszą mieć rating na poziomie równym co najmniej najwyższemu ratingowi przyznanemu zabezpieczonym obligacjom przez odpowiednią instytucję w danej jurysdykcji, a całkowity stan posiadania obligacji oznaczonej danym międzynarodowym numerem identyfikacyjnym papierów wartościowych przez wszystkie banki centralne Eurosystemu wspólnie z tytułu pierwszego, drugiego i trzeciego programu oraz z jakiekolwiek innego tytułu nie może być większy niż 30 %, przy czym obligacje te muszą spełniać następujące dodatkowe wymogi zapewniające osiągnięcie odpowiedniego poziomu ryzyka:
a)
obowiązek comiesięcznego przekazywania KBC siedziby emitenta informacji o cechach puli, w tym danych o poszczególnych kredytach, jak również o strukturalnych cechach programu zakupu zabezpieczonych obligacji i informacji o emitencie; formularze sprawozdawcze zostaną udostępnione kontrahentom przez odpowiedni KBC;
b)
obowiązek minimalnego nadzabezpieczenia na poziomie 25 %; zasady dotyczące obliczania wysokości obowiązku nadzabezpieczenia przekazuje kontrahentom odpowiedni KBC;
c)
uwzględnienie transakcji zabezpieczającej przed ryzykiem kursowym z kontrahentami o ratingu BBB- lub wyższym w przypadku należności denominowanych w walutach innych niż euro w puli aktywów stanowiących zabezpieczenie obligacji nabywanych w ramach programu lub - alternatywnie - zapewnienie, aby co najmniej 95 % aktywów było denominowanych w euro; oraz
d)
należności należące do puli aktywów stanowiących zabezpieczenie obligacji nabywanych w ramach programu są należnościami wobec dłużników zlokalizowanych w strefie euro.
6.
Zabezpieczone obligacje zatrzymane przez ich emitenta kwalifikują się do zakupów w ramach trzeciego programu, jeżeli spełniają określone powyżej kryteria kwalifikacji.
7. 6
 Dopuszcza się zakupy nominalnych zabezpieczonych obligacji o ujemnej stopie zwrotu do wykupu (lub najniższej możliwej stopie zwrotu (yield to worst)), która jest równa lub wyższa od stopy depozytu w banku centralnym. W niezbędnym zakresie dopuszcza się zakupy nominalnych zabezpieczonych obligacji o ujemnej stopie zwrotu do wykupu (lub najniższej możliwej stopie zwrotu (yield to worst)), która jest poniżej stopy depozytu w banku centralnym.
8. 7
 Emitent zabezpieczonych obligacji nie jest podmiotem prywatnym lub publicznym: (i) którego głównym celem jest stopniowe zbywanie swoich aktywów i wygaszenie prowadzonej działalności; lub (ii) który zajmuje się zarządzaniem aktywami lub ich zbywaniem i został utworzony w celu wspierania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podmiotów sektora finansowego, w tym podmioty zarządzające aktywami powstałe w wyniku działań restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w formie zastosowania instrumentu wydzielenia aktywów zgodnie z art. 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 8  lub przepisów krajowych stanowiących implementację art. 42 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 9 .
9. 10
 Z zakupów w ramach trzeciego programu zakupu zabezpieczonych obligacji wyłączone są zabezpieczone obligacje, które: a) mają warunkową strukturę typu "pass-through", w której uprzednio zdefiniowane zdarzenia prowadzą do wydłużenia zapadalności tych obligacji oraz przejścia na strukturę płatności zależną głównie od przepływów środków pieniężnych generowanych przez pulę aktywów zabezpieczających; oraz b) zostały wyemitowane przez podmiot, którego najlepszy rating emitenta jest poniżej poziomu CQS3.
Artykuł  3

Kwalifikowani kontrahenci

Kwalifikowanymi kontrahentami na potrzeby trzeciego programu, zarówno w odniesieniu do transakcji bezwarunkowych, jak i transakcji pożyczania papierów wartościowych obejmujących zabezpieczone obligacje należące do portfeli Eurosystemu w ramach trzeciego programu, są:

a)
kontrahenci krajowi uczestniczący w operacjach polityki pieniężnej Eurosystemu, zdefiniowani w pkt 2.1 załącznika I do wytycznych EBC/2011/14; oraz
b)
inni kontrahenci wykorzystywani przez banki centralne Eurosystemu na potrzeby inwestowania ich portfeli inwestycyjnych denominowanych w euro, w tym kontrahenci spoza strefy euro zaangażowani w emitowanie zabezpieczonych obligacji.
Artykuł  4

Postanowienia końcowe

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu na stronie internetowej EBC.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 15 października 2014 r.
Mario DRAGHI
Prezes EBC
1 Decyzja EBC/2014/34 z dnia 29 lipca 2014 r. w sprawie środków dotyczących ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (Dz.U. L 258 z 29.8.2014, s. 11).
2 Wytyczne EBC/2011/14 z dnia 20 września 2011 r. w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu (Dz.U. L 331 z 14.12.2011, s. 1).
3 Decyzja EBC/2009/16 z dnia 2 lipca 2009 r. w sprawie realizacji programu zakupu zabezpieczonych obligacji (Dz.U. L 175 z 4.7.2009, s. 18).
4 Decyzja EBC/2011/17 z dnia 3 listopada 2011 r. w sprawie realizacji drugiego programu zakupu zabezpieczonych obligacji (Dz.U. L 297 z 16.11.2011, s. 70).
5 Wytyczne EBC/2014/31 z dnia 9 lipca 2014 r. w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń oraz zmieniające wytyczne EBC/2007/9 (Dz.U. L 240 z 13.8.2014, s. 28).
6 Art. 2 pkt 7 zmieniony przez art. 1 decyzji nr EBC/2017/2 ((UE) 2017/101) z dnia 11 stycznia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.16.53) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 stycznia 2017 r.
7 Art. 2 pkt 8 dodany przez art. 1 decyzji nr EBC/2017/14 ((UE) 2017/1360) z dnia 18 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.190.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 lipca 2017 r.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1).
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).
10 Art. 2 pkt 9 dodany przez art. 1 decyzji nr EBC/2017/37 ((UE) 2017/37) z dnia 20 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.312.92) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lutego 2018 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.335.22

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2014/40 (2014/828/UE) w sprawie realizacji trzeciego programu zakupu zabezpieczonych obligacji
Data aktu: 15/10/2014
Data ogłoszenia: 22/11/2014
Data wejścia w życie: 23/11/2014