(2013/132/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 16 marca 2013 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwany dalej "Statutem ESBC"), w szczególności jego art. 12 ust. 1 w związku z art. 3 ust. 1, art. 5, art. 12 ust. 3 oraz art. 16-24,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 12 ust. 1 Statutu ESBC Rada Prezesów uchwala wytyczne i podejmuje decyzje niezbędne do zapewnienia wykonania zadań powierzonych Europejskiemu Systemowi Banków Centralnych (ESBC) i Eurosystemowi na podstawie Traktatu i Statutu ESBC. Obejmuje to określanie sposobu organizacji działań dodatkowych, niezbędnych do wykonywania tych zadań, takich jak wydawanie i zarządzanie elektronicznymi certyfikatami służącymi do ochrony informacji przechowywanych i przetwarzanych w elektronicznych aplikacjach, systemach, platformach i usługach ESBC i Eurosystemu, oraz do przekazywania im danych i ich odbierania.
(2) Zgodnie z art. 12 ust. 3 Statutu ESBC Rada Prezesów ma również kompetencje do określania organizacji wewnętrznej Europejskiego Banku Centralnego (EBC) i jego organów decyzyjnych. Rada Prezesów jest zatem również władna zdecydować o korzystaniu przez EBC z certyfikatów elektronicznych wydawanych przez własną infrastrukturę klucza publicznego Eurosystemu.
(3) Zwiększa się liczba użytkowników korzystających z rosnącej liczby nieustannie zmieniających się elektronicznych aplikacji, systemów, platform i usług ESBC i Eurosystemu. Rada Prezesów stwierdziła zapotrzebowanie na zaawansowane usługi w zakresie bezpieczeństwie informacji, takie jak silne uwierzytelnianie, podpisy elektroniczne i szyfrowanie za pośrednictwem certyfikatów elektronicznych.
(4) Jedynie niektóre banki centralne ESBC posiadają własną infrastrukturę klucza publicznego, a wielu użytkowników z podmiotów trzecich współpracujących z bankami centralnymi ESBC ma utrudniony dostęp do organów certyfikacji zatwierdzonych przez ESBC zgodnie z zasadami akceptacji certyfikatów ESBC.
(5) Istnieje potrzeba, aby Eurosystem stworzył swoją własną infrastrukturę klucza publicznego, która będzie mogła wydawać wszystkie rodzaje certyfikatów elektronicznych, takie jak certyfikaty osobiste i certyfikaty techniczne dla użytkowników z ESBC i spoza ESBC i która będzie na tyle elastyczna, by dostosowywać się do zmian w elektronicznych aplikacjach, systemach, platformach i usługach ESBC i Eurosystemu. Wspomniana infrastruktura klucza publicznego (zwana dalej "PKI ESBC") powinna uzupełniać usługi świadczone przez inne organy certyfikacji zaakceptowane przez ESBC zgodnie z zasadami akceptacji certyfikatów ESBC lub przez organy certyfikacji zaakceptowane przez ESBC w odniesieniu do TARGET2 i TARGET2 Securities dla tych dwóch aplikacji.
(6) W dniu 29 września 2010 r. Rada Prezesów podjęła decyzję o rozpoczęciu projektu infrastruktury klucza publicznego ESBC w celu zbudowania i wdrożenia PKI ESBC oraz o przeznaczeniu na ten cel środków niezbędnych do jego pełnej realizacji. Rada Prezesów zdecydowała, że podmiotem odpowiedzialnym za stworzenie, hosting i obsługę PKI ESBC będzie Banco de España.
(7) PKI ESBC pośrednio wspiera wykonywanie zadań ESBC i Eurosystemu. Działanie PKI ESBC opera się na trzech poziomach zarządzania: na poziom 1 składa się Rada Prezesów i Zarząd, na poziom 2 - banki centralne Eurosystemu, na poziom 3 - dostarczający bank centralny.
(8) Na poziomie 1 Rada Prezesów jest odpowiedzialna za kierowanie i zarządzanie działaniami i świadczeniami niezbędnymi do opracowania i obsługi PKI ESBC, oraz ich kontrolowaniem. Radzie Prezesów przysługują także kompetencje decyzyjne w zakresie PKI ESBC oraz kompetencje do podejmowania decyzji o podziale zadań niezastrzeżonych wyraźnie do kompetencji poziomu 2 lub 3.
(9) Banki centralne Eurosystemu są odpowiedzialne za realizację zadań przypisanych poziomowi 2 w ramach ogólnych zasad określonych przez Radę Prezesów. Bankom centralnym Eurosystemu przysługują kompetencje w zakresie technicznych środków wdrożenia PKI ESBC.
(10) Wiodącą rolę w opracowaniu PKI ESBC ma Komitet ESBC ds. Informatyki. Komitet ESBC ds. Informatyki doradza, ocenia, kontroluje i zatwierdza świadczenia dostarczane w ramach projektu w kontekście kryteriów akceptacji zgodnie z zasadami akceptacji certyfikatów ESBC, zakresem i harmonogramem zatwierdzonym przez Radę Prezesów.
(11) Na poziomie 3 Banco de España został wyznaczony na dostarczający bank centralny wypełniający zadania przydzielone mu w ramach ogólnych zasad określonych przez Radę Prezesów. Dostarczający bank centralny wprowadził infrastrukturę techniczną oraz bezpieczne urządzenia i usługi niezbędne od opracowania i używania infrastruktury klucza publicznego zgodnie z: a) przepisami prawa krajowego stanowiącymi transpozycję dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisów elektronicznych 1 , w zakresie mającym do niego zastosowanie; b) przepisami prawa krajowego stanowiącymi transpozycję dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych 2 , w zakresie mającym do niego zastosowanie; oraz c) rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 3 .
(12) Jako że certyfikaty elektroniczne są niezbędnym elementem wykorzystywanym w aplikacjach elektronicznych, zarówno jako mechanizm uwierzytelniania przy składaniu podpisów elektronicznych, jak i dla celów szyfrowania opartego na kluczu publicznym, PKI ESBC będzie obejmować istniejące elektroniczne aplikacje, systemy, platformy i usługi ESBC i Eurosystemu oraz realizowane obecnie projekty ESBC, w celu uwzględnienia ich potrzeb.
(13) Krajowe banki centralne (KBC) spoza strefy euro mogą zdecydować się na korzystanie z certyfikatów i usług dostarczanych przez PKI ESBC,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| Mario DRAGHI | |
| Prezes EBC |
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr EBC/2015/46 ((UE) 2016/187) z dnia 11 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.37.100) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 lutego 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr EBC/2024/26 (2024/2683) z dnia 8 października 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2683) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 października 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.74.30 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2013/1 (2013/132/UE) ustanawiająca ramy infrastruktury klucza publicznego Europejskiego Systemu Banków Centralnych |
| Data aktu: | 11/01/2013 |
| Data ogłoszenia: | 16/03/2013 |
| Data wejścia w życie: | 16/03/2013 |