Decyzja 2012/592/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2010

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2010

(2012/592/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Fundacji(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06083/2012 - C7-0051/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy(3), w szczególności jego art. 16,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0116/2012),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy absolutorium z wykonania budżetu Fundacji na rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny
______

(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 150.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2010

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Fundacji(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06083/2012 - C7-0051/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy(3), w szczególności jego art. 16,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0116/2012),
A.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2010 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,
B.
mając na uwadze, że w dniu 10 maja 2011 r. Parlament udzielił dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy absolutorium z wykonania budżetu Fundacji na rok budżetowy 2009(5), a w rezolucji załączonej do decyzji w sprawie absolutorium m.in.:
wezwał Fundację do udokumentowania decyzji w sprawie wyboru pracowników (np. progów punktowych dla kandydatów na początku procedury naboru) w celu zagwarantowania przejrzystości procedur naboru,
wezwał Fundację do zapewnienia dostępności środków dopiero po otrzymaniu stosownego dochodu przeznaczonego na określony cel,
zauważył, że Trybunał Obrachunkowy był zmuszony do zgłoszenia uwag do sprawozdania budżetowego i finansowego Fundacji, które zawierało poważne niedociągnięcia świadczące o niedoskonałościach organizacji finansów,
C.
mając na uwadze, że całkowity budżet Fundacji na rok budżetowy 2010 wynosił 20.900.000 EUR, co oznacza wzrost o 3,4 % w porównaniu z rokiem budżetowym 2009, mając na uwadze, że początkowy wkład Unii do budżetu Fundacji na 2010 r. wynosił 19.067.159 EUR wobec 19.450.000 EUR w 2009 r.(6), co stanowi spadek o 0,97 %,

Działania następcze w związku z uwagami Trybunału Obrachunkowego z 2009 r.

1.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności przyjmuje, że Fundacja podjęła następujące zobowiązania i działania w związku z uwagami Trybunału Obrachunkowego z 2009 r.:
Fundacja zobowiązała się do zwrócenia większej uwagi na fakt, że w przyszłości środki mają być udostępniane dopiero po otrzymaniu stosownego dochodu przeznaczonego na określony cel,
Fundacja zobowiązała się do znacznie sprawniejszego zamknięcia ksiąg za 2010 r., dzięki dodatkowym szkoleniom i zasobom; zadbano o dotrzymanie wszystkich terminów w odniesieniu do ksiąg za 2010 r. oraz o to, aby w tymczasowym sprawozdaniu finansowym za 2010 r. nie wykryto istotnych niedoskonałości,
brakującą ewidencję odstępstw wdrożono w dniu 1 lipca 2010 r.,
w odniesieniu do procedur wyboru pracowników nie stwierdzono, aby progi punktowe uprawniające do zaproszenia kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną i wpisania ich na listę rezerwową były określone przed rozpatrzeniem kandydatur; Fundacja uwzględniła już te progi punktowe w sprawozdaniach komisji rekrutacyjnej,
Fundacja przedsięwzięła środki w celu dalszego usprawnienia procedur oceny i przeglądu, aby uniknąć błędów w procedurze udzielania zamówień publicznych w przyszłości;
2.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do zapewnienia organu udzielającego absolutorium, że działania te i zobowiązania są wystarczające do naprawienia uchybień stwierdzonych w Fundacji przez Trybunał w 2009 r.;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
przypomina, że początkowy wkład Unii na rzecz Fundacji na 2010 r. wynosił 19.067.159 EUR; zauważa jednak, że do wkładu tego dodano kwotę 762.841 EUR pochodzącą z odzyskania nadwyżki, w wyniku czego łączny wkład Unii na 2010 r. wynosił 19.830.000 EUR;
4.
na podstawie zapisów rocznego sprawozdania finansowego przyjmuje do wiadomości, że Fundacja ogłosiła budżet zmieniający w łącznej wysokości 20.848.000 EUR tuż przed końcem 2010 r.; ubolewa nad tym, że Fundacja nie poinformowała o powodach zmian; wzywa Fundację do zaradzenia takiej sytuacji i poinformowania o tej sprawie organu udzielającego absolutorium;
5.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności zauważa, że Fundacja wykonała zaciągnięte zobowiązania na poziomie 98 %; na podstawie rocznego sprawozdania finansowego zauważa w szczególności, że wskaźniki wykorzystania środków Fundacji w ramach tytułu I (wydatki na personel), tytułu II (administracja) i tytułu III (wydatki operacyjne) wyniosły odpowiednio 99,8 %, 95,1 % i 96 %;
6.
na podstawie rocznego sprawozdania finansowego Fundacji stwierdza, że wskaźnik wykorzystania środków przeniesionych z 2009 r. na 2010 r. z tytułu płatności wyniósł 96,1 % w porównaniu z 94,2 % w 2009 r.;

Zasoby ludzkie

7.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Fundacji zauważa, że odsetek obsadzonych stanowisk (91 %) poprawił się w 2010 r. w porównaniu z 2009 r. (78 %);

Wyniki

8.
podkreśla, że głównym zadaniem Fundacji jest przyczynianie się do tworzenia lepszych warunków życia i pracy przez pogłębianie i szerzenie stosownej wiedzy za pośrednictwem sieci i badań; zauważa, że takie zadania operacyjne wykonuje 68 % pracowników Fundacji, podczas gdy pozostali pracownicy przydzieleni są do zadań administracyjnych; w związku z tym z punktu widzenia organu udzielającego absolutorium za niezmiernie istotne uważa dokonanie oceny skuteczności i efektywności procedury zarządzania badaniami w Fundacji;
9.
w szczególności zauważa, że w 2010 r. Fundacja podjęła następujące działania w ramach sieci europejskich obserwatoriów i badań:
w ramach Europejskiego Obserwatorium Stosunków Przemysłowych (EIRO): 357 dodanych aktualizacji informacji; pięć badań reprezentatywności; roczne aktualizacje informacji o wynagrodzeniach, czasie pracy i działaniach zbiorowych; roczny przegląd stosunków przemysłowych; sześć analiz porównawczych,
w ramach Europejskiego Obserwatorium Warunków Pracy (EWCO): 107 dodanych aktualizacji informacji; sześć analiz porównawczych na temat promocji zawodowej pracowników migrujących i osób samozatrudnionych,
w ramach Europejskiego Obserwatorium Restrukturyzacji (ERM): 1 258 dodanych opracowań na temat restrukturyzacji; cztery analizy porównawcze,
w ramach drugiego Europejskiego Badania Jakości Życia: wtórne analizy dotyczące życia rodzinnego i pracy,
w ramach trzeciego Europejskiego Badania Jakości Życia: przygotowanie badań terenowych,
w ramach piątego Europejskiego Badania Warunków Pracy: ukończono badania terenowe, w trakcie których przeprowadzono 44 000 wywiadów w 34 krajach; publikacja pierwszych wniosków (streszczenie),
w ramach Europejskiego Badania Przedsiębiorstw: opublikowano sprawozdanie przeglądowe, wtórna analiza poświęcona elastycznemu trybowi pracy i pracy w niepełnym wymiarze godzin;
10.
apeluje do Fundacji o prowadzenie rejestru wszystkich decyzji Rady Zarządzającej w sprawie badań, zważywszy że brak właściwych standardów dokumentowania podejmowanych decyzji może wpływać na skuteczność i efektywność procedury ogłaszania decyzji; w szczególności przyjmuje, że Fundacja wykazuje uchybienia w tym zakresie, a podejmowane decyzje niekoniecznie są opatrywane podpisem i datą przez przewodniczącego Rady Zarządzającej;
11.
dodatkowo zauważa, że komitety doradcze Fundacji, odpowiedzialne za wkład Rady Zarządzającej na etapach przygotowywania i oceniania badań, nie mają wyznaczonego zakresu zadań ani nie dysponują regulaminem na potrzeby organizacji posiedzeń; uważa, że uchybienia te mogą skutkować nieporozumieniem co do kompetencji komitetów doradczych, szkodliwie wpływając na przygotowywanie badań; wzywa więc Fundację do zaradzenia takiej sytuacji i poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w tym zakresie;
12.
wzywa również Fundację do wprowadzenia procedur pisemnych opisujących jej działania zasadnicze; podkreśla, że mogłoby to pomóc Fundacji w efektywnym użytkowaniu zasobów i rozpoznawaniu ewentualnych niedoskonałości;
13.
odnotowuje jednak wysiłki Fundacji zmierzające do wzmocnienia środków kontroli w celu poprawy jakości badań; w szczególności zauważa, że pracownicy udają się z wizytą do niektórych krajów, w których przeprowadza się badania, aby ocenić, jak wykonawcy realizują wywiady, oraz sprawdzają kwestionariusz służący do przeprowadzania badań przez realizowanie wywiadów poznawczych z ograniczoną liczbą elementów próby w niektórych krajach;

Audyt wewnętrzny

14.
zauważa, że od lutego 2010 r. zastępca dyrektora Fundacji pełni rolę koordynatora kontroli wewnętrznej; przyjmuje do wiadomości, że monitorowanie rocznego planu prac w zakresie kontroli wewnętrznej odbywa się na cokwartalnych posiedzeniach komitetu kontroli wewnętrznej z udziałem kierownika administracji, kierownika zasobów ludzkich i kierownika operacji;
15.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Fundacji przyjmuje, że działania w zakresie audytu wewnętrznego w 2010 r. opierały się na strategicznym planie audytu na lata 2009-2011 opracowanym na podstawie oceny ryzyka z 2008 r.; zauważa również, że w lutym 2011 r. przeprowadzono nową ocenę ryzyka, w wyniku której opracowano nowy strategiczny plan audytu na lata 2011-2013 obejmujący następujące elementy:
audyt zarządzania badaniami - drugi etap (2011 r.),
sprawozdawczość/podstawowe elementy wiarygodności (2012 r.);
16.
zauważa ponadto że na lata 2012-2013 zaplanowano następujące elementy:
zarządzanie zasobami ludzkimi: nabór, szkolenia, system oceny i awansu,
zarządzanie jakością produktów/stosunki z klientami/zarządzanie stosunkami z zainteresowanymi podmiotami,
zarządzanie dokumentami,
zarządzanie zebraniami;
17.
zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) planowała przeprowadzić w 2010 r. audyt zarządzania badaniami Fundacji; wyraża zaniepokojenie w związku z faktem, że z powodu ograniczonej dostępności kluczowych pracowników Fundacji w chwili rozpoczęcia audytu i niepełnej dokumentacji zarządzania badaniami IAS nie mogła zebrać dostatecznego materiału dowodowego w toku audytu w odniesieniu do niektórych elementów oceny ryzyka; zauważa jednak, że dodatkową fazę tego audytu zrealizowano na początku 2011 r. oraz że wyniki zostaną przedstawione w sprawozdaniu rocznym z audytu wewnętrznego za 2011 r.; wzywa Fundację do przekazania sprawozdania organowi udzielającemu absolutorium w stosownym czasie;
18.
wyraża zaniepokojenie w związku z opóźnieniem we wdrażaniu zalecenia IAS w sprawie zatwierdzania systemów rachunkowości; w szczególności zauważa, że zalecenie to uważane jest przez IAS za "kluczowe"; apeluje zatem do Fundacji o niezwłoczne podjęcie działań w tym zakresie i poinformowanie organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w celu naprawienia tego uchybienia;
19.
stwierdza, że pięć "bardzo ważnych" zaleceń IAS wciąż nie zostało uwzględnionych pod koniec 2010 r.; zauważa, że zalecenia te dotyczą konieczności:
dokumentowania procedury zarządzania badaniami,
zapewnienia dokładnej i rzetelnej informacji na potrzeby planowania badań oraz monitorowania planowanych działań,
uaktualnienia podręcznika procedur udzielania zamówień publicznych oraz ściślejszego egzekwowania zgodności z przepisami i dobrych praktyk,
dokumentowania obiegu finansowego,
wprowadzenia metodologii kontroli ex post,

na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Fundacji zauważa, że Fundacja zgłosiła wdrożenie trzech "bardzo ważnych" zaleceń w sprawie zarządzania finansami, podczas gdy w rocznym sprawozdaniu z audytu wewnętrznego stwierdza się w tym zakresie opóźnienie w stosunku do pierwotnego planu działania Fundacji; wzywa zatem Fundację i IAS do poinformowania organu udzielającego absolutorium o aktualnym stanie wdrożenia tych konkretnych zaleceń;

20.
apeluje do Fundacji o właściwe uwzględnienie zaleceń wydanych przez IAS i poinformowanie organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w tym zakresie;
21.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Fundacji zauważa jednak, że w związku z zaleceniem IAS w sprawie zarządzania finansami w 2009 r. procedura weryfikacji ex post została poddana przeglądowi i uaktualniona o ocenę ryzyka w zakresie uzasadniania doboru liczebności próby badania;
22.
zwraca uwagę na zalecenia zawarte w poprzednich sprawozdaniach w sprawie absolutorium, przedstawione w załączniku do niniejszej rezolucji;
23.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2012 r.(7) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 150.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 210.

(6) Dz.U. L 64 z 12.3.2010, s. 505.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0164. (Zob. s. 388 niniejszego Dziennika Urzędowego).

ZAŁĄCZNIK 

ZALECENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO Z POPRZEDNICH LAT

Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy 2006 2007 2008 2009
Wyniki Nie dotyczy Nie dotyczy Wzywa Fundację do opracowania diachronicznej analizy operacji przeprowadzonych w tym roku i w poprzednich latach analogicznie do analizy ex post przeprowadzonej w poprzednich latach. - Zachęca Fundację do dalszego rozwinięcia systemu monitorowania działalności Fundacji w celu dopilnowania, aby wyniki monitorowania efektywności były uwzględniane podczas podejmowania i planowania decyzji w zakresie zarządzania oraz aby przeprowadzane były okresowe badania służące uzyskaniu informacji zwrotnej od docelowych odbiorców.

- Popiera zalecenie zewnętrznych podmiotów oceniających mające na celu lepsze określenie docelowych odbiorców Fundacji na szczeblu krajowym i utworzenie sieci punktów kontaktowych w oparciu o reprezentację władz krajowych w Radzie Zarządzającej.

Przeniesione środki operacyjne Wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania z 2006 r. wyniósł ponad 97 %; w odniesieniu do działań operacyjnych wskaźnik przeniesienia środków wyniósł 43 %; tym samym zasada jednoroczności budżetu nie była ściśle przestrzegana. Nie dotyczy Fundacja powinna podjąć działania zapobiegające niedociągnięciom w planowaniu i programowaniu w celu zachowania zgodności z zasadą jednoroczności. - Wzywa Fundację do zapewnienia dostępności środków dopiero po otrzymaniu stosownego dochodu przeznaczonego na określony cel.

- Zauważa, że Trybunał Obrachunkowy był zmuszony do zgłoszenia uwag do sprawozdania budżetowego i finansowego Fundacji, które zawierało poważne niedociągnięcia świadczące

o niedoskonałościach organizacji finansów Fundacji.

Przesunięcia budżetowe bez dokumentów potwierdzających Nie dotyczy Nie dotyczy Przesunięcia budżetowe nie były właściwie uzasadnione. Nie dotyczy
Procedury udzielania zamówień publicznych Nie dotyczy Nieprawidłowości w procedurze oceny finansowej i kryteria wyboru uniemożliwiające właściwe przeprowadzenie oceny ostatecznego potencjału kandydatów. Wzywa Fundację do podjęcia działań w celu poprawy monitorowania umów i programowania procedur udzielania zamówień publicznych. Wzywa Fundację do podjęcia działań w celu poprawy procedury oceny i przeglądu, aby uniknąć powtarzania błędów w procedurze udzielania zamówień publicznych w przyszłości.
Zasoby ludzkie Procedura naboru nie jest w pełni przejrzysta i niedyskryminacyjna. Procedura naboru nie jest w pełni przejrzysta i niedyskryminacyjna. - Wzywa Fundację do podjęcia działań w celu lepszego zabezpieczenia się na wypadek odejścia kluczowego pracownika; do podawania liczby pracowników w sprawozdaniu

z działalności w przejrzysty sposób.

- Wprowadzono ulepszenia

w procedurach naboru Fundacji.

Wzywa Fundację do udokumentowania decyzji w sprawie wyboru pracowników w celu zagwarantowania przejrzystości procedur naboru; apeluje do Fundacji o niezwłoczne zaradzenie takiej sytuacji i poinformowanie organu udzielającego absolutorium o poczynionych postępach.
Audyt wewnętrzny Wzywa do poprawy zarządzania finansami: dwie umowy nie były pokrywane z budżetu na dany rok. - Wzywa do poprawy zarządzania finansami: tj. przed końcem roku nie wystąpiono o zwrot środków w wysokości 376.611 EUR z tytułu podlegającego zwrotowi podatku VAT za rok budżetowy 2007. - Wzywa Fundację do podjęcia działań w celu poprawy sprawozdań finansowych.

- Wzywa Fundację do podjęcia działań w celu wypełnienia 28 z 54 zaleceń sformułowanych przez Służbę Audytu Wewnętrznego → tj. do ustanowienia standardów kontroli wewnętrznej, monitorowania wdrażania innych standardów kontroli wewnętrznej, wprowadzenia efektywnego systemu planowania

i monitorowania.

- Wdrożono 2 z 8 zaleceń IAS.

- Apeluje do Fundacji o terminowe wdrożenie zaleceń zawartych w sprawozdaniu IAS w sprawie zarządzania finansami i poinformowanie organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tym zakresie.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024