Regulamin Trybunału Obrachunkowego Unii Europejskiej.

REGULAMIN TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO UNII EUROPEJSKIEJ

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 287 ust. 4 akapit piąty,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a ust. 1,

po zatwierdzeniu przez Radę w dniu 22 lutego 2010 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZY REGULAMIN:

TYTUŁ  I

ORGANIZACJA TRYBUNAŁU

ROZDZIAŁ  I

Trybunał

Artykuł  1

Kolegialny charakter

Zgodnie z postanowieniami Traktatów i rozporządzenia finansowego, Trybunał jest zorganizowany oraz działa jako organ kolegialny zgodnie z zasadami niniejszego regulaminu.

Sekcja  1

Członkowie

Artykuł  2

Rozpoczęcie kadencji

Kadencja członka Trybunału rozpoczyna się w dniu ustalonym w akcie mianowania, lub w przypadku braku ustalonej daty, od daty przyjęcia tego aktu.

Artykuł  3

Obowiązki członków i wykonywanie ich zadań

Członkowie wykonują swoje zadania zgodnie z art. 286 ust. 1, 3 i 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Przymusowa rezygnacja oraz pozbawienie prawa do emerytury lub innych podobnych korzyści

1. 
Jeżeli Trybunał, stanowiąc większością głosów swoich członków, uzna, że przekazane mu informacje pozwalają stwierdzić, że dany członek przestał odpowiadać wymaganym warunkom lub czynić zadość zobowiązaniom wynikającym z jego urzędu (art. 286 ust. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej), Prezes, lub, jeżeli informacje dotyczą Prezesa, członek najwyższy rangą w hierarchii po Prezesie zgodnie z art. 5 niniejszego regulaminu, jest zobowiązany przygotować sprawozdanie wstępne.
2. 
Sprawozdanie wstępne jest przekazywane wraz z dokumentami uzasadniającymi wszystkim członkom, w tym członkowi, którego dotyczą informacje, który przekazuje w odpowiedzi swoje uwagi na piśmie w rozsądnym terminie ustalonym przez Prezesa lub, jeżeli sprawozdanie dotyczy Prezesa, członka najwyższego rangą w hierarchii po Prezesie.
3. 
Członek, którego dotyczą informacje, jest również zapraszany do przedstawienia swoich ustnych wyjaśnień przed Trybunałem.
4. 
Decyzja o przekazaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości w celu zwolnienia członka, którego dotyczą informacje z funkcji lub pozbawienia go prawa do emerytury lub innych podobnych korzyści jest podejmowana w głosowaniu tajnym, większością czterech piątych głosów członków Trybunału. Członek, którego dotyczą informacje, nie bierze udziału w głosowaniu.
Artykuł  5

Hierarchia ważności

1. 
Członkowie tworzą hierarchię ważności po Prezesie według daty rozpoczęcia kadencji. W przypadku ponownego mianowania uwzględnia się czas trwania poprzedniej kadencji, niezależnie od tego, czy mianowanie nastąpiło bezpośrednio po niej.
2. 
Członkowie, których kadencja rozpoczęła się w tym samym dniu, tworzą hierarchię według wieku.
Artykuł  6

Tymczasowe zastępstwo członków

1. 
W przypadku wakatu na stanowisku członka, Trybunał wyznacza członka lub członków na tymczasowe zastępstwo aż do momentu mianowania nowego członka.
2. 
W przypadku nieobecności członka lub niemożności sprawowania przez niego funkcji, członek lub kilku członków sprawuje zastępstwo zgodnie z zasadami ustanowionymi w przepisach wykonawczych.

Sekcja  2

Prezes

Artykuł  7

Wybór Prezesa

1. 
Trybunał wybiera nowego Prezesa przed zakończeniem kadencji ustępującego Prezesa. Jednakże, jeżeli zakończenie kadencji Prezesa zbiega się z faktem częściowego odnowienia składu członków zgodnie z art. 286 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wybór następuje bezzwłocznie po odnowieniu składu lub najpóźniej w terminie 15 dni roboczych od rozpoczęcia przez Trybunał pełnienia obowiązków w odnowionym składzie.
2. 
Prezes jest wybierany w głosowaniu tajnym. Kandydat, który w pierwszej turze głosowania uzyska dwie trzecie głosów członków Trybunału zostaje wybrany na stanowisko Prezesa. Jeżeli żaden z kandydatów nie uzyska takiej większości, bezzwłocznie następuje druga tura głosowania, a kandydat, który otrzyma większość głosów członków Trybunału zostaje wybrany na stanowisko Prezesa. Jeżeli w drugiej turze głosowania żaden kandydat nie otrzyma większości głosów członków Trybunału, kolejne tury głosowania zostają zorganizowane według procedury ustanowionej w przepisach wykonawczych.
Artykuł  8

Tymczasowe zastępstwo Prezesa

1. 
W przypadku wakatu na stanowisku Prezesa, tymczasowe zastępstwo sprawuje ustępujący Prezes, jeżeli wciąż pełni funkcję członka Trybunału, z wyjątkiem przypadku niemożności sprawowania przez niego funkcji. W każdym innym przypadku, tymczasowe zastępstwo sprawuje członek, który stoi najwyżej w hierarchii w rozumieniu art. 5.
2. 
Zapewniając codzienne zarządzanie instytucją w okresie zastępstwa, Prezes sprawujący zastępstwo organizuje wybory nowego Prezesa w rozumieniu art. 7. Jednakże, jeżeli stanowisko Prezesa zwolni się w okresie sześciu miesięcy pozostających do normalnego zakończenia kadencji, Prezes zostaje zastąpiony przez członka, który stoi najwyżej w hierarchii w rozumieniu art. 5.
3. 
W przypadku nieobecności Prezesa lub niemożności sprawowania przez niego funkcji, zastępstwo sprawuje członek, który stoi najwyżej w hierarchii w rozumieniu art. 5.
Artykuł  9

Obowiązki Prezesa

1. 
Prezes:
a)
zwołuje posiedzenia Trybunału i przewodniczy im oraz odpowiada za ich właściwy przebieg;
b)
czuwa nad realizacją decyzji Trybunału;
c)
odpowiada za właściwe funkcjonowanie departamentów, a także za właściwe zarządzanie różnymi działaniami Trybunału;
d)
wyznacza osobę do reprezentowania Trybunału we wszelkich postępowaniach spornych, w których Trybunał bierze udział;
e)
reprezentuje Trybunał w stosunkach zewnętrznych, w szczególności w stosunkach z organem udzielającym absolutorium z wykonania budżetu oraz z innymi instytucjami Unii i organami kontroli państw członkowskich.
2. 
Prezes może przekazać część swoich zadań jednemu członkowi lub kilku członkom.

Sekcja  3

Izby i komitety

Artykuł  10

Ustanowienie izb

1. 
Trybunał tworzy izby do celów przyjmowania niektórych kategorii sprawozdań oraz opinii, zgodnie z art. 287 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
2. 
Zakres obowiązków poszczególnych izb ustala Trybunał na wniosek Prezesa.
3. 
Na wniosek Prezesa każdy z pozostałych członków jest przydzielany przez Trybunał do jednej izby.
4. 
Każda z izb wybiera spośród swoich członków przewodniczącego, zgodnie z zasadami ustanowionymi w przepisach wykonawczych.
Artykuł  11

Zadania izb

1. 
Izby przyjmują sprawozdania i opinie, z wyjątkiem sprawozdania rocznego dotyczącego budżetu ogólnego Unii Europejskiej oraz sprawozdania rocznego dotyczącego Europejskich Funduszy Rozwoju, zgodnie z zasadami ustanowionymi w przepisach wykonawczych.
2. 
Izba, która na podstawie ust. 1 odpowiada za przyjęcie danego dokumentu, może przekazać kompetencje w tej sprawie Trybunałowi, zgodnie z zasadami ustanowionymi w przepisach wykonawczych.
3. 
Izby przygotowują wersje wstępne dokumentów przyjmowanych przez Trybunał, w tym projekty uwag i opinii, programów prac oraz innych dokumentów dotyczących obszaru kontroli, z wyjątkiem dokumentów, za przygotowanie których odpowiadają komitety ustanawiane na podstawie art. 12.
4. 
Izby przydzielają swoim członkom zadania do wykonania zgodnie z zasadami ustanowionymi w przepisach wykonawczych.
5. 
Członkowie są odpowiedzialni za realizację powierzonych im zadań przed izbą oraz przed Trybunałem.
Artykuł  12

Komitety

1. 
Utworzenie i skład komitetów są zgodne z zasadami ustanowionymi w przepisach wykonawczych.
2. 
Komitety odpowiadają za kwestie nieobjęte mandatem izb, określonym w art. 11, zgodnie z zasadami ustanowionymi w przepisach wykonawczych.

Sekcja  4

Sekretarz Generalny

Artykuł  13

Sekretarz Generalny

1. 
Trybunał wybiera Sekretarza Generalnego w wyborach tajnych zgodnie z procedurą ustanowioną w przepisach wykonawczych.
2. 
Sekretarz Generalny odpowiada przed Trybunałem i składa mu okresowe sprawozdania z realizacji swoich zobowiązań.
3. 
Z upoważnienia Trybunału Sekretarz Generalny jest odpowiedzialny za sekretariat Trybunału.
4. 
Sekretarz Generalny posiada uprawnienia organu mianującego w rozumieniu art. 2 Regulaminu pracowniczego Wspólnot Europejskich oraz organu uprawnionego do zawierania umów o pracę w rozumieniu art. 6 Warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich, jeżeli Trybunał na mocy swojej decyzji dotyczącej uprawnień organu mianującego oraz organu uprawnionego do zawierania umów o pracę nie postanowi inaczej.
5. 
Sekretarz Generalny jest odpowiedzialny za zarządzanie personelem Trybunału i za jego administrację, a także za wszelkie inne zadania zlecone mu przez Trybunał.
6. 
W przypadku nieobecności Sekretarza Generalnego lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków, tymczasowe zastępstwo jest sprawowane zgodnie z zasadami ustanowionymi w przepisach wykonawczych.

ROZDZIAŁ  II

Wykonywanie zadań trybunału

Artykuł  14

Przekazywanie uprawnień

1. 
Trybunał może, pod warunkiem zachowania zasady odpowiedzialności kolegialnej, uprawnić jednego lub kilku członków do podejmowania ściśle określonych działań w zakresie zarządzania lub administracji w jego imieniu i pod jego nadzorem, a zwłaszcza do podejmowania działań przygotowujących decyzje, które zostaną następnie podjęte przez członków Trybunału. Członkowie ci rozliczają się przed Trybunałem z podjętych działań.
2. 
Członkowie mogą uprawnić jednego lub kilku urzędników lub innych pracowników do podpisywania dokumentów dotyczących kwestii, które leżą w kompetencji tych członków, zgodnie z zasadami ustanowionymi w przepisach wykonawczych.
Artykuł  15

Uprawnienia urzędnika zatwierdzającego

1. 
Członkowie Trybunału oraz Sekretarz Generalny jako delegowany urzędnik zatwierdzający wykonują uprawnienia urzędnika zatwierdzającego zgodnie z wewnętrznymi zasadami wykonywania budżetu.
2. 
Trybunał ustala zasady kontroli wykonywania uprawnień urzędnika zatwierdzającego oraz delegowanego urzędnika zatwierdzającego w decyzji dotyczącej wewnętrznych zasad wykonywania budżetu.
Artykuł  16

Struktura organizacyjna Trybunału

1. 
Trybunał określa swoją strukturę organizacyjną.
2. 
Na wniosek Sekretarza Generalnego Trybunał rozdziela stanowiska znajdujące się w tabeli zatrudnienia zgodnie z zasadami ustanowionymi w przepisach wykonawczych.

TYTUŁ  II

FUNKCJONOWANIE TRYBUNAŁU

ROZDZIAŁ  I

Posiedzenia Trybunału i izb

Sekcja  1

Trybunał

Artykuł  17

Kalendarz posiedzeń

1. 
Trybunał ustala przewidywany kalendarz swoich posiedzeń raz w roku, pod koniec roku poprzedzającego ten, na który ustalany jest kalendarz.
2. 
Dodatkowe posiedzenia mogą zostać zwołane na wniosek Prezesa lub na wniosek co najmniej jednej czwartej liczby członków Trybunału.
Artykuł  18

Porządek dzienny

1. 
Prezes przygotowuje projekt porządku dziennego każdego posiedzenia.
2. 
Trybunał, uwzględniwszy projekt porządku dziennego oraz ewentualne wnioski o jego zmianę, uchwala porządek dzienny na początku każdego posiedzenia.

Terminy poinformowania o porządku dziennym posiedzeń oraz przekazania odnośnych dokumentów są ustanowione w przepisach wykonawczych.

Artykuł  19 1

Procedura podejmowania decyzji

1. 
Trybunał przyjmuje decyzje na posiedzeniach, z wyjątkiem spraw objętych procedurą pisemną na podstawie art. 25 ust. 5.
2. 
W należycie uzasadnionych i wyjątkowych okolicznościach, stanowiących siłę wyższą i określonych przez Prezesa, takich jak w szczególności poważne sytuacje kryzysowe w dziedzinie zdrowia publicznego, katastrofy naturalne lub akty terrorystyczne, Trybunał może przyjmować decyzje na posiedzeniach odbywanych w formie zdalnej w drodze wideokonferencji lub telekonferencji, w których członkowie mogą uczestniczyć, przebywając w siedzibie Trybunału lub w innym miejscu. Prezes zwołuje takie posiedzenia i przewodniczy im, a także odpowiada za ich właściwy przebieg. Odpowiednie zastosowanie ma procedura pisemna określona w art. 25 ust. 5.
3. 
Postanowienia ust. 2 stosuje się w odniesieniu do posiedzeń izb i komitetów. Przewodniczący odpowiedniej izby lub odpowiedniego komitetu zwołuje takie posiedzenia i przewodniczy im, a także odpowiada za ich właściwy przebieg.
4. 
Decyzje przewidziane w art. 4 ust. 4, art. 7 ust. 2 i art. 13 ust. 1, podejmowane w głosowaniu tajnym, mogą być przyjęte przez Trybunał na posiedzeniach w formie zdalnej zgodnie z ust. 2 niniejszego artykułu, pod warunkiem zapewnienia tajności głosowania.
Artykuł  20

Przewodniczenie posiedzeniom

Posiedzeniom Trybunału przewodniczy Prezes. W przypadku gdy Prezes jest nieobecny lub nie może pełnić swoich obowiązków, posiedzeniom przewodniczy członek, który tymczasowo sprawuje urząd Prezesa w rozumieniu art. 8 niniejszego regulaminu.

Artykuł  21

Kworum

Kworum niezbędne przy obradach wynosi dwie trzecie liczby członków.

Artykuł  22

Dostępność posiedzeń dla publiczności

Posiedzenia Trybunału nie są dostępne dla publiczności, chyba że Trybunał postanowi inaczej.

Artykuł  23

Protokoły z posiedzeń

Z każdego posiedzenia Trybunału sporządzany jest protokół.

Sekcja  2

Izby

Artykuł  24

Posiedzenia izb

Jeżeli przepisy wykonawcze nie stanowią inaczej, do posiedzeń izb mają zastosowanie przepisy sekcji 1.

ROZDZIAŁ  II

Decyzje Trybunału, izb i komitetów

Artykuł  25

Decyzje Trybunału

1. 
Trybunał, działając jako organ kolegialny, przyjmuje decyzje po uprzednim ich rozpatrzeniu przez izbę lub komitet, z wyjątkiem decyzji, które podejmuje jako organ mianujący lub organ uprawniony do zawierania umów o pracę.
2. 
Dokumenty, o których mowa w art. 287 ust. 4 akapit trzeci Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, inne niż dokumenty przyjmowane przez izby na podstawie art. 11 ust. 1, oraz poświadczenie wiarygodności, o którym mowa w art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Trybunał przyjmuje większością głosów swoich członków.
3. 
Bez uszczerbku dla art. 4 ust. 4 oraz art. 7 ust. 2 wszelkie inne decyzje są przyjmowane większością głosów członków obecnych na posiedzeniu Trybunału. Jednakże Trybunał może, na wniosek członka, zadecydować większością głosów członków obecnych na posiedzeniu, że określona kwestia skierowana do Trybunału zostanie rozstrzygnięta większością głosów członków Trybunału.
4. 
Jeżeli do podjęcia decyzji wymagana jest większość głosów członków obecnych na posiedzeniu Trybunału, w przypadku równej liczby głosów przeważa głos przewodniczącego posiedzenia.
5. 
Trybunał każdorazowo określa, które decyzje są przyjmowane z zastosowaniem procedury pisemnej. Szczegółowe zasady mające zastosowanie do tej procedury są ustanowione w przepisach wykonawczych.
Artykuł  26

Decyzje izb

1. 
Izba przyjmuje decyzje większością głosów swoich członków. W przypadku równej ilości głosów przeważa głos przewodniczącego lub członka tymczasowo go zastępującego.
2. 
Wszyscy członkowie Trybunału mogą uczestniczyć w posiedzeniach izb, ale mogą oni brać udział w głosowaniu jedynie w izbach, których są członkami. Jednak członkowie, którzy przedkładają dokument izbie, której nie są członkami, są uprawnieni do głosowania w tej izbie nad tym dokumentem.
3. 
Przewodniczący przekazuje dokumenty przyjęte przez izbę na podstawie art. 11 ust. 1 do wiadomości wszystkim członkom Trybunału, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach wykonawczych.
4. 
Przyjęcie dokumentu przez izbę na podstawie art. 11 ust. 1 staje się ostateczne po upływie pięciu dni od daty przekazania, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, chyba że w tym okresie określona w przepisach wykonawczych liczba członków zwróci się do Prezesa z uzasadnionym wnioskiem, by dany dokument stał się przedmiotem debaty i głosowania na forum Trybunału.
5. 
W przypadku poszczególnych decyzji izba może uznać, że zostaną one przyjęte z zastosowaniem procedury pisemnej. Szczegółowe zasady mające zastosowanie do tej procedury są ustanowione w przepisach wykonawczych.
Artykuł  27

Decyzje komitetów

Jeżeli przepisy wykonawcze nie stanowią inaczej, do procedury przyjmowania decyzji przez komitety mają zastosowanie przepisy art. 26.

Artykuł  28

Języki i potwierdzenie autentyczności

1. 
Sprawozdania, opinie, uwagi, poświadczenia wiarygodności oraz inne dokumenty przeznaczone do publikacji są sporządzane we wszystkich językach urzędowych.
2. 
Potwierdzenie autentyczności dokumentów odbywa się przez podpisanie wszystkich wersji językowych przez Prezesa.
Artykuł  29

Przekazywanie i publikacja dokumentów

Zgodnie z postanowieniami Traktatów, w szczególności art. 287 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz z zastrzeżeniem przepisów rozporządzenia finansowego, zasady przekazywania i publikacji sprawozdań Trybunału, a także opinii, uwag, poświadczeń wiarygodności i innych decyzji są ustanawiane w przepisach wykonawczych.

ROZDZIAŁ  III

Kontrole oraz przygotowywanie sprawozdań, opinii, uwag oraz poświadczeń wiarygodności

Artykuł  30

Zasady przeprowadzania kontroli

1. 
Trybunał ustala zasady przeprowadzania kontroli, do realizacji których jest zobowiązany na mocy Traktatów.
2. 
Trybunał przeprowadza kontrole zgodnie z celami ustanowionymi w swoim programie prac.
Artykuł  31

Członek sprawozdawca

1. 
Dla każdego zadania, które ma zostać przeprowadzone, spośród swoich członków izba wyznacza co najmniej jednego członka sprawozdawcę. Do każdego zadania wykraczającego poza określone kompetencje danej izby, członków sprawozdawców wyznacza każdorazowo Trybunał.
2. 
Jeżeli Trybunał zostaje poproszony o wydanie opinii w rozumieniu art. 287, 322 lub 325 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, lub jeżeli Trybunał zamierza przedstawić swoje uwagi na podstawie art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Trybunał wyznacza spośród swoich członków członka sprawozdawcę odpowiedzialnego za zapoznanie się ze sprawą i przygotowanie projektu.

TYTUŁ  III

POSTANOWIENIA OGÓLNE I KOŃCOWE

Artykuł  32

Liczby przedstawiane w ułamkach

Dla celów niniejszego regulaminu, liczby wyrażone w ułamkach zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Artykuł  33

Formy językowe wskazujące na płeć

Występujące w niniejszym regulaminie formy językowe wskazujące na płeć należy rozumieć neutralnie, jako mające zastosowanie do obu płci.

Artykuł  34

Przepisy wykonawcze

1. 
Trybunał, stanowiąc większością głosów swoich członków, określa przepisy wykonawcze do niniejszego regulaminu.
2. 
Przepisy wykonawcze są publikowane na stronie internetowej Trybunału.
Artykuł  35

Dostęp do dokumentów

Zgodnie z zasadami przejrzystości i właściwego postępowania administracyjnego oraz z zastrzeżeniem art. 143 ust. 2 i art. 144 ust. 1 rozporządzenia finansowego, każdy obywatel Unii Europejskiej oraz każda osoba fizyczna lub prawna zamieszkująca lub mająca siedzibę w jednym z państw członkowskich ma prawo dostępu do dokumentów Trybunału zgodnie z warunkami określonymi w decyzji ustanawiającej wewnętrzne zasady postępowania z wnioskami o dostęp do dokumentów, którymi dysponuje Trybunał.

Artykuł  36

Wejście w życie

Niniejszy regulamin uchyla i zastępuje regulamin uchwalony przez Trybunał w dniu 8 grudnia 2004 r.

Niniejszy regulamin wchodzi w życie dnia 1 czerwca 2010 r.

Artykuł  37

Publikacja

Niniejszy regulamin zostaje opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 11 marca 2010 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
1 Art. 19 zmieniony przez art. 1 decyzji z dnia 14 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.434.66) zmieniającej nin. regulamin z dniem 14 grudnia 2020 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024