Decyzja 2009/425/WE zmieniająca dyrektywę Rady 76/769/EWG w odniesieniu do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu związków cynoorganicznych w celu dostosowania załącznika I do tej dyrektywy do postępu technicznego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 maja 2009 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 76/769/EWG w odniesieniu do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu związków cynoorganicznych w celu dostosowania załącznika I do tej dyrektywy do postępu technicznego

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 4084)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/425/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 czerwca 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), w szczególności jej art. 2a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Trójpodstawione związki cynoorganiczne były wcześniej powszechnie używane w farbach przeciwporostowych na statkach. Jednakże okazało się, że takie farby stanowią zagrożenie dla organizmów wodnych, gdyż powodują zaburzenia hormonalne. W związku z tym stosowanie związków cynoorganicznych, zwanych również organicznymi związkami cyny, w farbach przeciwporostowych zostało ograniczone dyrektywą 76/769/EWG i rozporządzeniem (WE) nr 782/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 kwietnia 2003 r. w sprawie zakazu stosowania związków cynoorganicznych na statkach(2). Ponadto trójpodstawione związki cynoorganiczne nie mogą już być stosowane jako produkty biobójcze na mocy dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych(3). Jednakże wyroby poddawane działaniu takich produktów biobójczych nadal mogą być przywożone na terytorium Wspólnoty.

(2) Dwupodstawione związki cynoorganiczne, obejmujące w szczególności związki dibutylocyny (DBT) i związki dioktylocyny (DOT), są powszechnie stosowane w wyrobach przeznaczonych dla konsumentów, gdzie pełnią rolę stabilizatora lub katalizatora.

(3) Stwierdzono, że stosowanie związków cynoorganicznych w wyrobach przeznaczonych dla konsumentów stanowi zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, a szczególnie dla dzieci. Konkretne zagrożenia dla zdrowia dzieci i dorosłych, jakie stwarzają różne wyroby przeznaczone dla konsumentów, zostały przedstawione w ocenie ryzyka(4) i potwierdzone przez Komitet Naukowy ds. Zagrożeń dla Zdrowia i Środowiska (SCHER) Komisji w opinii z dnia 30 listopada 2006 r.(5).

(4) Mimo że trójpodstawione i dwupodstawione związki cynoorganiczne mają ten sam szkodliwy wpływ na zdrowie, a mianowicie działają immunotoksycznie poprzez gruczoł grasicy i działają w sposób kumulatywny, siła działania związków trójpodstawionych (takich jak TBT i TPT) jest większa niż siła związków dwupodstawionych (DOT i DBT). Ponadto trójpodstawione związki cynoorganiczne emitowane przez wyroby przeznaczone dla konsumentów lub do profesjonalnych zastosowań mogą mieć szkodliwy wpływ na środowisko - w szczególności na organizmy wodne. Należy zatem nałożyć surowsze ograniczenia na wyroby zawierające trójpodstawione związki cynoorganiczne.

(5) Niektóre związki DBT (dichlorek dibutylocyny, CAS: 683-18-1, oraz wodoroortoboran dibutylocyny, CAS: 75113-37-0) wkrótce zostaną zaklasyfikowane w ramach dyrektywy Rady 67/548/EWG(6) jako działające szkodliwie na rozrodczość kategorii 2, a następnie wprowadzony zostanie zakaz sprzedawania konsumentom tych substancji i mieszanin je zawierających(7). Należy zatem nałożyć surowsze ograniczenia w stosunku do wyrobów zawierających związki DBT, zezwalając na ich dalsze stosowanie przez dodatkowy okres, jedynie jeśli niedostępne są żadne odpowiednie alternatywy, jak w przypadku katalizatorów w szczeliwach typu RTV-1 i RTV-2, farbach i powłokach malarskich lub też w przypadku stabilizatorów PCW w niektórych produktach (np. tkaninach powlekanych, profilach PCW), aby umożliwić opracowanie odpowiednich alternatyw, lub jeśli dane wyroby objęte są już innymi, bardziej szczególnymi uregulowaniami.

(6) Narażenie na działanie związków DOT jest najwyższe w przypadku określonych wyrobów przeznaczonych dla konsumentów, takich jak drukowane wyroby włókiennicze, rękawiczki, obuwie, pokrycia ścienne i podłogowe, produkty higieny dla kobiet, pieluszki oraz formy z silikonu dwuskładnikowego.

(7) Pomimo dostępnych alternatyw dla większości zastosowań, które mają podlegać ograniczeniom, niektórzy producenci wyrobów zawierających DOT i DBT będą potrzebowali czasu na dostosowanie. Z tego względu należy przewidzieć odpowiedni okres przejściowy dla tych zastosowań.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 76/769/EWG.

(9) Niniejsza decyzja nie narusza przepisów prawodawstwa wspólnotowego ustanawiającego minimalne wymagania ochrony pracowników, takich jak dyrektywa Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(8) oraz oparte na niej szczegółowe dyrektywy, w szczególności dyrektywa 2004/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych lub mutagennych podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy Rady 89/391/EWG) (wersja ujednolicona)(9) i dyrektywa Rady 98/24/WE z dnia 7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (czternasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG(10).

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Usuwania Barier Technicznych w Handlu Niebezpiecznymi Substancjami i Preparatami,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 maja 2009 r.

W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 201.

(2) Dz.U. L 115 z 9.5.2003, s. 1.

(3) Dz.U. L 123 z 24.4.1998, s. 1.

(4) Badania dotyczące oceny ryzyka w zakresie stosowania przez konsumentów niektórych związków cynoorganicznych. Badanie RPA zakończone we wrześniu 2005 r. http://ec.europa.eu/enterprise/chemicals/studies_en.htm

(5)http://ec.europa.eu/health/ph_risk/committees/04_scher/scher_opinions_en.htm

(6) Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1.

(7) Zgodnie z pozycjami 29, 30 i 31 dyrektywy 76/769/EWG.

(8) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, s. 1.

(9) Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 50.

(10) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, s. 11.

ZAŁĄCZNIK 

Do pozycji 21 "Składniki cynoorganiczne" załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG dodaje się ustępy w brzmieniu:
"4. Trójpodstawione organiczne związki cyny
a) Od dnia 1 lipca 2010 r. nie stosuje się trójpodstawionych organicznych związków cyny, takich jak związki tributylocyny (TBT) i trifenylocyny (TPT) w wyrobach, jeżeli stężenie cyny w danym wyrobie lub w jego części jest większe niż równowartość 0,1 % masy.
b) Od dnia 1 lipca 2010 r. nie wprowadza się do obrotu wyrobów niespełniających wymogów określonych w ust. 4 lit. a), z wyjątkiem wyrobów, które były już używane we Wspólnocie przed tą datą.
5. Związki dibutylocyny (DBT)
a) Od dnia 1 lipca 2012 r. nie stosuje się związków dibutylocyny (DBT) w mieszaninach i wyrobach przeznaczonych do powszechnej sprzedaży, jeżeli stężenie cyny w danej mieszaninie, w danym wyrobie lub w jego części jest większe niż równowartość 0,1 % masy.
b) Od dnia 1 stycznia 2012 r. nie wprowadza się do obrotu wyrobów i mieszanin niespełniających wymogów określonych w ust. 5 lit. a), z wyjątkiem wyrobów, które były już używane we Wspólnocie przed tą datą.
c) W drodze odstępstwa, do dnia 1 stycznia 2015 r. nie stosuje się ust. 5 lit. a) i b) do następujących wyrobów i mieszanin przeznaczonych do powszechnej sprzedaży:
- jedno- i dwuskładnikowe szczeliwa wulkanizujące w temperaturze pokojowej (szczeliwa typu RTV-1 i RTV-2) i spoiwa,
- farby i powłoki malarskie zawierające związki DBT, które po nałożeniu na wyrób działają jako katalizatory,
- miękkie profile z polichlorku winylu (PCW) występujące samodzielnie lub współwytłaczane z twardym PCW,
- tekstylia powlekane PCW zawierającym związki DBT jako stabilizatory przy zastosowaniach zewnętrznych,
- zewnętrzne przewody kanalizacji deszczowej, rynny i osprzęt do rur, jak również materiały na powłoki dachowe i powłoki fasad.
d) W drodze odstępstwa, ust. 5 lit. a) i b) nie stosuje się do materiałów i wyrobów objętych rozporządzeniem (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością(*).
6. Związki dioktylocyny (DOT)
a) Od dnia 1 stycznia 2012 r. nie stosuje się związków dioktylocyny (DOT) w następujących wyrobach przeznaczonych do powszechnej sprzedaży lub ogólnego użytku, jeżeli stężenie cyny w danym wyrobie lub w jego części jest większe niż równowartość 0,1 % masy:
- wyroby włókiennicze przeznaczone do kontaktu ze skórą,
- rękawiczki,
- obuwie lub części obuwia przeznaczone do kontaktu ze skórą,
- pokrycia ścienne i podłogowe,
- artykuły pielęgnacyjne dla dzieci,
- produkty higieny dla kobiet,
- pieluszki,
- dwuskładnikowe zestawy do formowania wulkanizujące w temperaturze pokojowej (zestawy do formowania typu RTV-2).
b) Od dnia 1 stycznia 2012 r. nie wprowadza się do obrotu wyrobów niespełniających wymogów określonych w ust. 6 lit. a), z wyjątkiem wyrobów, które były już używane we Wspólnocie przed tą datą.
(*) Dz.U. L 338 z 13.11.2004, s. 4.".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.138.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/425/WE zmieniająca dyrektywę Rady 76/769/EWG w odniesieniu do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu związków cynoorganicznych w celu dostosowania załącznika I do tej dyrektywy do postępu technicznego
Data aktu: 28/05/2009
Data ogłoszenia: 04/06/2009
Data wejścia w życie: 04/06/2009