Wytyczne EBC/2005/17 (2006/44/WE) zmieniające wytyczne EBC/2000/7 w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 30 grudnia 2005 r.
zmieniające wytyczne EBC/2000/7 w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu

(EBC/2005/17)

(2006/44/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 2 lutego 2006 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności art. 105 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3 w związku z art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 18 ust. 2 oraz art. 20 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Osiągnięcie jednolitej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania instrumentów i procedur, które mają być stosowane przez Eurosystem, składający się z krajowych banków centralnych (KBC) Państw Członkowskich, które przyjęły euro (zwanych dalej uczestniczącymi Państwami Członkowskimi) oraz Europejskiego Banku Centralnego (EBC), a to w celu prowadzenia wskazanej polityki w jednolity sposób we wszystkich uczestniczących Państwach Członkowskich.

(2) EBC dysponuje kompetencją do wydawania niezbędnych wytycznych wprowadzających jednolitą politykę pieniężną Eurosystemu, a poszczególne KBC mają obowiązek działać w zgodzie z takimi wytycznymi.

(3) Rozdział 6 załącznika I do wytycznych EBC/2000/7 z dnia 31 sierpnia 2000 r. w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu(1) wymaga zmian dotyczących dwóch kwestii. Po pierwsze, kryteria kwalifikujące dla aktywów z listy 1 i listy 2 muszą zostać doprecyzowane w odniesieniu do papierów wartościowych zabezpieczonych na aktywach. Papiery wartościowe zabezpieczone na aktywach, które obecnie stanowią aktywa kwalifikowane, ale nie spełniają nowych kryteriów kwalifikujących, pozostaną aktywami kwalifikowanymi w okresie przejściowym. Po drugie, w odniesieniu do emisji strukturalnych wymaga uściślenia zasada, zgodnie z którą podporządkowane instrumenty dłużne są wyłączone z listy 1.

(4) Zgodnie z art. 12 ust. 1 i art. 14 ust. 3 Statutu wytyczne EBC stanowią integralną część prawa wspólnotowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Załącznik I do wytycznych EBC/2000/7 podlega zmianie zgodnie z Załącznikiem do niniejszych wytycznych.

Artykuł  2

KBC uczestniczących Państw Członkowskich przesyłają EBC szczegółowe dane dotyczące dokumentów oraz środków, za pomocą których zamierzają dostosować się do niniejszych wytycznych, w terminie do dnia 1 marca 2006 r.

Artykuł  3

Niniejsze wytyczne wchodzą w życie dwa dni po ich przyjęciu. Artykuł 1 stosuje się, począwszy od dnia 1 maja 2006 r.

Artykuł  4

Niniejsze wytyczne są skierowane do KBC uczestniczących Państw Członkowskich.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 30 grudnia 2005 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC
Jean-Claude TRICHET
Prezes EBC

______

(1) Dz.U. L 310 z 11.12.2000, str. 1. Wytyczne ostatnio zmienione wytycznymi EBC/2005/2 (Dz.U. L 111 z 2.5.2005, str. 1).

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I wprowadza się następujące zmiany(1):

1) w pkt 6.2 akapit trzeci tiret pierwsze otrzymuje następujące brzmienie:

"- muszą to być instrumenty dłużne posiadające: a) określony, bezwarunkowy nominał; oraz b) kupon, który nie może doprowadzić do ujemnego przepływu środków pieniężnych. Ponadto kupon powinien należeć do jednego z następujących rodzajów: i) kupon zerowy; ii) kupon stałoodsetkowy; lub iii) kupon zmiennoodsetkowy powiązany z odniesieniem do stopy procentowej. Kupon może być powiązany ze zmianą ratingu emitenta. Ponadto kwalifikowane są również obligacje indeksowane wskaźnikiem inflacji. Właściwości te muszą być utrzymywane do chwili wykupu obligacji(*).

Wymogu a) nie stosuje się do zabezpieczeń na aktywach, za wyjątkiem obligacji emitowanych przez instytucje kredytowe zgodnie z kryteriami określonymi w art. 22 ust. 4 dyrektywy UCITS(**) (»obligacje bankowe z pokryciem «). Eurosystem ocenia, czy zabezpieczenia na aktywach inne niż obligacje bankowe z pokryciem stanowią aktywa kwalifikowane, biorąc pod uwagę następujące kryteria.

Aktywa wywołujące przepływ środków pieniężnych:

a) muszą być legalnie nabyte, zgodnie z ustawodawstwem Państwa Członkowskiego, od inicjatora lub pośrednika przez sekurytyzacyjny podmiot celowy w sposób uznawany przez Eurosystem za »prawdziwą sprzedaż «;, skuteczną w stosunku do wszystkich osób trzecich oraz być niedostępne dla inicjatora i jego wierzycieli, także w przypadku niewypłacalności inicjatora;

oraz

b) nie mogą składać się w całości ani w części, faktycznie ani potencjalnie - z papierów dłużnych indeksowanych do zdarzeń kredytowych ani z podobnych wierzytelności wynikających z przeniesienia ryzyka kredytowego za pomocą kredytowych instrumentów pochodnych.

Eurosystem zastrzega sobie prawo zwrócenia się do jakiejkolwiek odpowiedniej osoby trzeciej - takiej jak emitent, inicjator albo organizator emisji - o udzielenie wyjaśnień lub potwierdzenie okoliczności prawnych, jakie uważa za konieczne dla oceny, czy zabezpieczenia na aktywach stanowią aktywa kwalifikowane.

Zabezpieczenia na aktywach, które są aktywami kwalifikowanymi zgodnie z wytycznymi EBC/2005/2, ale nie spełniają powyższych kryteriów, pozostaną aktywami kwalifikowanymi w okresie przejściowym do dnia 15 października 2006 r.

______

(*) Wyłączone z listy 1 są instrumenty dłużne dające prawa do kwoty nominału lub odsetek, które są podporządkowane prawom posiadaczy innych instrumentów dłużnych tego samego emitenta (lub, w ramach emisji strukturalnej, podporządkowane innym transzom tej samej emisji). Daną transzę (lub subtranszę) uważa się za niepodporządkowaną w stosunku do innych transz (lub subtransz) tej samej emisji i stanowi ona transzę »uprzywilejowaną «, jeżeli - zgodnie z określoną w memorandum informacyjnym kolejnością spłaty znajdującą zastosowanie po doręczeniu oświadczenia o wymagalności - ta transza (lub subtransza) jest spłacana (kwota nominału i odsetki) z pierwszeństwem przed innymi transzami lub subtranszami lub jest ostatnia w kolejności ponoszenia strat związanych z aktywami zabezpieczającymi.

(**) Dyrektywa Rady 85/611/EWG z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 375 z 31.12.1985, str. 3). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2005/1/WE (Dz.U. L 79 z 24.3.2005, str. 9).";

2) w pkt 6.2 akapit trzeci w tiret szóstym po jego dotychczasowym brzmieniu dodaje się następujące zdanie:

"Zabezpieczenia na aktywach emitowane przez jednostki z krajów G10 spoza EOG nie stanowią aktywów kwalifikowanych.";

3) w pkt 6.3 akapit drugi tiret pierwsze otrzymuje następujące brzmienie:

"- muszą to być instrumenty dłużne (rynkowe bądź nierynkowe) posiadające: a) określony, bezwarunkowy nominał; oraz b) kupon, który nie może doprowadzić do ujemnego przepływu środków pieniężnych. Ponadto kupon powinien należeć do jednego z następujących rodzajów: i) kupon zerowy; ii) kupon stałoodsetkowy; lub iii) kupon zmiennoodsetkowy powiązany z odniesieniem do stopy procentowej. Kupon może być powiązany ze zmianą ratingu emitenta. Ponadto kwalifikowane są również obligacje indeksowane wskaźnikiem inflacji. Właściwości te muszą być utrzymywane do chwili wykupu obligacji.

Wymogu a) nie stosuje się do zabezpieczeń na aktywach, za wyjątkiem obligacji emitowanych przez instytucje kredytowe zgodnie z kryteriami określonymi w art. 22 ust. 4 dyrektywy UCITS (»obligacje bankowe z pokryciem «). Eurosystem ocenia, czy zabezpieczenia na aktywach inne niż obligacje bankowe z pokryciem stanowią aktywa kwalifikowane, biorąc pod uwagę następujące kryteria.

Aktywa wywołujące przepływ środków pieniężnych:

a) muszą być legalnie nabyte, zgodnie z ustawodawstwem Państwa Członkowskiego, od inicjatora lub pośrednika przez sekurytyzacyjny podmiot celowy w sposób uznawany przez Eurosystem za »prawdziwą sprzedaż «, skuteczną w stosunku do wszystkich osób trzecich oraz być niedostępne dla inicjatora i jego wierzycieli, także w przypadku niewypłacalności inicjatora;

b) nie mogą składać się - w całości ani w części, faktycznie ani potencjalnie - z papierów dłużnych indeksowanych do zdarzeń kredytowych ani z podobnych wierzytelności wynikających z przeniesienia ryzyka kredytowego za pomocą kredytowych instrumentów pochodnych.

Eurosystem zastrzega sobie prawo zwrócenia się do jakiejkolwiek odpowiedniej osoby trzeciej (takiej jak emitent, inicjator albo organizator) o udzielenie jakichkolwiek wyjaśnień lub potwierdzenie okoliczności prawnych, jakie uważa za konieczne dla oceny, czy zabezpieczenia na aktywach stanowią aktywa kwalifikowane.

Zabezpieczenia na aktywach, które są aktywami kwalifikowanymi zgodnie z wytycznymi EBC/2005/2, ale nie spełniają powyższych kryteriów, pozostaną aktywami kwalifikowanymi w okresie przejściowym do dnia 15 października 2006 r.;"

4) przypisy 1 i 2 do tabeli 4 w rozdziale 6 otrzymują nastepujące brzmienie:

"(1) Muszą one posiadać zarówno: a) określony, bezwarunkowy nominał; oraz b) kupon, który nie może doprowadzić do ujemnego przepływu środków pieniężnych. Ponadto kupon powinien należeć do jednego z następujących rodzajów: i) kupon zerowy; ii) kupon stałoodsetkowy; lub iii) kupon zmiennoodsetkowy powiązany z referencyjną stopą procentową. Kupon może być powiązany ze zmianą ratingu samego emitenta. Ponadto kwalifikowane są również obligacje indeksowane wskaźnikiem inflacji. Właściwości te muszą być utrzymywane do wykupu obligacji.

Wymogu a) nie stosuje się do zabezpieczeń na aktywach, za wyjątkiem obligacji emitowanych przez instytucje kredytowe zgodnie z kryteriami określonymi w art. 22 ust. 4 dyrektywy UCITS (»obligacje bankowe z pokryciem «). Eurosystem ocenia, czy zabezpieczenia na aktywach inne niż obligacje bankowe z pokryciem stanowią aktywa kwalifikowane, biorąc pod uwagę następujące kryteria.

Aktywa wywołujące przepływ środków pieniężnych:

a) muszą być legalnie nabyte, zgodnie z ustawodawstwem Państwa Członkowskiego, od inicjatora lub pośrednika przez sekurytyzacyjny podmiot celowy w sposób uznawany przez Eurosystem za »prawdziwą sprzedaż «, skuteczną w stosunku do wszystkich osób trzecich oraz być niedostępne dla inicjatora i jego wierzycieli, także w przypadku niewypłacalności inicjatora;

oraz

b) nie mogą składać się - w całości ani w części, faktycznie ani potencjalnie - z papierów dłużnych indeksowanych do zdarzeń kredytowych ani z podobnych wierzytelności wynikających z przeniesienia ryzyka kredytowego za pomocą kredytowych instrumentów pochodnych.

Eurosystem zastrzega sobie prawo zwrócenia się do jakiejkolwiek odpowiedniej osoby trzeciej (takiej jak emitent, inicjator albo organizator emisji) o udzielenie wyjaśnień lub potwierdzenie okoliczności prawnych, jakie uważa za konieczne dla oceny, czy zabezpieczenia na aktywach stanowią aktywa kwalifikowane.

Zabezpieczenia na aktywach, które są aktywami kwalifikowanymi zgodnie z wytycznymi EBC/2005/2, ale nie spełniają powyższych kryteriów, pozostaną aktywami kwalifikowanymi w okresie przejściowym do dnia 15 października 2006 r.

(2) Wyłączone z listy 1 są instrumenty dłużne dające prawa do kwoty nominału lub odsetek, które są podporządkowane prawom posiadaczy innych instrumentów dłużnych tego samego emitenta (lub, w ramach emisji strukturalnej, podporządkowane innym transzom tej samej emisji). Transzę (lub subtranszę) uważa się za niepodporządkowaną w stosunku do innych transz (lub subtransz) tej samej emisji i jest ona »uprzywilejowana«, jeżeli - zgodnie z określoną w memorandum informacyjnym kolejnością spłaty znajdującą zastosowanie po doręczeniu oświadczenia o wymagalności - ta transza (lub subtransza) jest spłacana (kwota nominału i odsetki) z pierwszeństwem przed innymi transzami lub subtranszami lub jest ostatnia w kolejności ponoszenia strat związanych z aktywami zabezpieczającymi."

______

(1) Zmiany są dostosowane do formatu załącznika I i numeracji przypisów w jego brzmieniu przyjętych przez Radę Prezesów w dniu 3 lutego 2005 r. i ogłoszonych na stronie internetowej EBC.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.30.26

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2005/17 (2006/44/WE) zmieniające wytyczne EBC/2000/7 w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu
Data aktu: 30/12/2005
Data ogłoszenia: 02/02/2006
Data wejścia w życie: 01/05/2006, 01/01/2006