Dyrektywa 2006/60/WE zmieniająca załączniki do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości trifloksystrobiny, tiabendazolu, abamektyny, benomylu, karbendazymu, tiofanatu metylowego, mychlobutanilu, glifosatu, trimetylosulfonium, fenpropimorfu i chlormekwatu

DYREKTYWA KOMISJI 2006/60/WE
z dnia 7 lipca 2006 r.
zmieniająca załączniki do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości trifloksystrobiny, tiabendazolu, abamektyny, benomylu, karbendazymu, tiofanatu metylowego, mychlobutanilu, glifosatu, trimetylosulfonium, fenpropimorfu i chlormekwatu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(2), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 91/414/EWG państwa członkowskie są odpowiedzialne za udzielanie zezwoleń na środki ochrony roślin stosowane do określonych upraw. Takie zezwolenia muszą być udzielane na podstawie oceny wywoływanych przez nie skutków w zakresie zdrowia ludzi i zwierząt oraz ich wpływu na środowisko. Elementy, które należy uwzględnić podczas przeprowadzania ocen, obejmują narażenie użytkowników i osób postronnych oraz wpływ na środowisko lądowe, wodne i powietrzne, jak również wpływ na ludzi i zwierzęta poprzez konsumpcję pozostałości zalegających w uprawach, wobec których je zastosowano.

(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) odzwierciedlają stosowanie minimalnych ilości pestycydów w celu uzyskania skutecznej ochrony roślin, zastosowanych w ten sposób, aby ilość pozostałości była możliwie najmniejsza i dopuszczalna pod względem toksyczności, szczególnie w odniesieniu do szacowanej ilości pobieranej w pożywieniu.

(3) NDP dla pestycydów objętych dyrektywą 90/642/EWG powinny być poddawane kontroli i mogą zostać zmienione w celu uwzględnienia nowych lub zmienionych zastosowań. Komisja otrzymała informacje na temat nowych lub zmienionych zastosowań, na skutek czego należy zmienić poziom pozostałości trifloksystrobiny, tiabendazolu, abamektyny, grupy benomylu (benomylu, karbendazymu, tiofanatu metylowego), mychlobutanilu, glifosatu, trimetylosulfonium i fenpropimorfu.

(4) W odniesieniu do chlormekwatu Komisja otrzymała informacje uzasadniające przyjęcie tymczasowego NDP dla gruszek na okres trzech lat.

(5) Długotrwałe narażenie konsumentów na działanie tych pestycydów za pośrednictwem produktów spożywczych mogących zawierać pozostałości tych pestycydów zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(3). W ocenie tej wzięto pod uwagę, że abamektyna i tiabendazol są również stosowane jako leki weterynaryjne dla zwierząt hodowlanych i najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości dla tych dwóch substancji został ustalony zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (EWG) nr 2377/90(4). Na podstawie tych ocen i obliczeń NDP w odniesieniu do tych pestycydów należy ustalić w taki sposób, aby zapewnić nieprzekraczanie akceptowanego dziennego pobrania.

(6) W przypadku benomylu, karbendazymu, tiofanatu metylowego, fenpropimorfu i chlormekwatu, dla których istnieje określona ostra dawka referencyjna (ARfD), ostre narażenie konsumentów na te pestycydy za pośrednictwem produktów spożywczych mogących zawierać pozostałości tych pestycydów zostało ocenione i obliczone zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi obecnie we Wspólnocie, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Uwzględnione zostały opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności jego rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów przed produktami spożywczymi, wobec których stosowane są pestycydy(5). Na podstawie oceny dziennego spożycia NDP w odniesieniu do tych pestycydów należy ustalić w taki sposób, aby zapewnić nieprzekraczanie ostrej dawki referencyjnej. W odniesieniu do innych substancji ocena dostępnych informacji wskazuje, że nie jest wymagana ostra dawka referencyjna, a zatem nie jest potrzebna ocena krótkoterminowa.

(7) NDP są ustalane na granicy oznaczalności, w przypadku gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni lub gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, lub gdy stosowanie dozwolone przez państwa członkowskie nie zostało poparte niezbędnymi danymi, lub gdy stosowanie w państwach trzecich powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.

(8) Należy zatem ustalić nowe NDP w odniesieniu do tych pestycydów.

(9) Ustalenie lub zmiana tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na poziomie Wspólnoty nie wyklucza ustalania przez państwa członkowskie tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości glifosatu, trimetylosulfoniumi i trifloksystrobiny zgodnie z art. 4. ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i załącznika VI do niej. Uznaje się, że okres czterech lat jest wystarczający na dopuszczenie dalszych zastosowań tych substancji. Po upływie tego okresu tymczasowy wspólnotowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości stanie się definitywny.

(10) W wielu państwach członkowskich spożywa się łubin. Stosowanie glifosatu w odniesieniu do łubinu jest dozwolone. Należy zatem wprowadzić pozycję "łubin" i ustalić NDP dla łubinu, w celu ochrony konsumentów przed zbyt dużymi pozostałościami pestycydów stosowanych w odniesieniu do łubinu.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 90/642/EWG.

(12) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 90/642/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I, w grupie "3 Jadalne nasiona roślin strączkowych", dodaje się pozycję "Łubin" w taki sposób, aby określenie "Cały produkt", znajdujące się w ostatniej kolumnie, obejmowało wszystkie cztery pozycje;

2) w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa członkowskie przyjmują i publikują najpóźniej do dnia 20 stycznia 2007 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy, z wyjątkiem grupy benomylu i tiofanatu metylowego, dla których przyjmują i publikują wymienione przepisy do dnia 14 września 2006 r. oraz chlormekwatu, dla którego przepisy przyjmują i publikują do dnia 31 lipca 2006 r. Niezwłocznie przedstawiają one Komisji teksty tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami a niniejszą dyrektywą. Państwa członkowskie stosują wymienione przepisy od dnia 21 stycznia 2007 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących grupy benomylu i tiofanatu metylowego, które stosują od dnia 15 września 2006 r. oraz chlormekwatu, które stosują od dnia 1 sierpnia 2006 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposób dokonania takiego odesłania ustalany jest przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przedstawiają Komisji teksty głównych przepisów prawa krajowego, które przyjmują w obszarze objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 lipca 2006 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/53/WE (Dz.U. L 154 z 8.6.2006, str. 11).

(2) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/45/WE (Dz.U. L 130 z 18.5.2006, str. 27).

(3) Wytyczne dotyczące przewidywania spożycia w żywności pozostałości pestycydów (poprawione) opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem Kodeksu ds. Pozostałości Pestycydów, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSO/FOS/97.7).

(4) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 205/2006 (Dz.U. L 34 z 7.2.2006, str. 21).

(5) Opinia dotycząca kwestii zmian załączników do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG (Opinia wyrażona przez Komitet Naukowy ds. Roślin w dniu 14 lipca 1998 r.). Opinia na temat zmiennych pozostałości pestycydów w owocach i warzywach (Opinia wyrażona przez Komitet Naukowy ds. Roślin w dniu 14 lipca 1998 r.) http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/scp/outcome_ppp_en.html

ZAŁĄCZNIK 

W załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) przypis (t) przy pozycji chlormekwat dla gruszek otrzymuje następujące brzmienie: "Tymczasowy NDP 0,2 mg/kg stosuje się do dnia 31 lipca 2009 r.";

2) w części A kolumny dotyczące trifloksystrobiny, tiabendazolu, abamektyny, benomylu, karbendazymu, tiofanatu metylowego, mychlobutanilu, glifosatu, trimetylosulfonium i fenpropimorfu otrzymują następujące brzmienie:

Pozostałości pestycydów i najwyższy dopuszczalny poziom (w mg/kg)
Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości Trifloksystrobina Tiabendazol Abamektyna (suma awermektyny B1a, awermektyny B1b i izomeru delta- 8,9 awermektyny B1a) Suma benomylu i karbendazymu wyrażona jako karbendazym Tiofanat metylowy Mychlobutanil Glifosat Trimetylosulfonium, kation wynikającyc z zastosowania glifosatu Fenpropimorf
"1. Owoce, świeże, suszone

lub niegotowane,

zakonserwowane przez

zamrażanie,

niezawierające dodatku

cukru; orzechy

i) OWOCE CYTRUSOWE 0,3(p) 5 0,01(*) 0,1(*) 0,1(*) 3 0,05(*)
Grejpfrut
Cytryny
Limonki
Mandarynki (łącznie

z klementynkami i

innymi mieszańcami)

0,5(p) 0,5(p)
Pomarańcze 0,5(p) 0,5(p)
Pomelo
Pozostałe 0,1(*)(p) 0,05(*)(p)
ii) ORZECHY Z DRZEW

ORZECHOWYCH (w

łupinach lub bez)

0,02(*)(p) 0,1(*) 0,02(*) 0,1(*) 0,2 0,05(*) 0,1(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Pozostałe
iii) OWOCE ZIARNKOWE 0,5(p) 0,01(*) 0,2 0,5 0,5 0,1(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)
Jabłka 5
Gruszki 5
Pigwy
Pozostałe 0,05(*)
iv) OWOCE PESTKOWE 0,05(*) 0,01(*) 0,1(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)
Morele 1(p) 0,2 2 0,3
Wiśnie i czereśnie 1(p) 0,5 0,3 1
Brzoskwinie (łącznie

z nektarynami i

podobnymi

mieszańcami)

1(p) 0,2 2 0,5
Śliwki 0,2(p) 0,5 0,3 0,5
Pozostałe 0,02(*)(p) 0,1(*) 0,1(*) 0,02(*)
v) JAGODY I DROBNE

OWOCE

0,05(*) 0,05(*)(p)
a) Winogrona stołowe

i do produkcji

wina

5(p) 0,01(*) 1 0,5(p) 0,05(*)
Winogrona stołowe 0,3 0,1(*)
Winogrona do

produkcji wina

0,5 3
b) Truskawki (inne

niż dzikie)

0,5(*)(p) 0,1 0,1(*) 0,1(*) 1 0,1(*)(p) 1
c) Owoce leśne (inne

niż dzikie)

0,02(*)(p) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*)(p) 1
Jeżyny 0,1 1
Jeżyna popielica
Krzyżówka maliny

z jeżyną

Maliny 0,1 1
Pozostałe 0,01(*) 0,02(*)
d) Inne drobne owoce

i jagody (inne

niż dzikie)

0,01(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*)(p) 1
Borówki czarne
Żurawina
Porzeczka

(czerwona, biała

i czarna)

1(p) 1
Agrest 1(p) 1
Pozostałe 0,02(*)(p) 0,02(*)
e) Dzikie jagody i

dzikie owoce

0,02(*)(p) 0,01(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,02(*) 0,1(*)(p) 0,05(*)
vi) OWOCE RÓŻNE 0,01(*)
Awokado 15
Banany 0,05(p) 5 2 2
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango 5
Oliwki (stołowe)
Oliwki (do produkcji

oliwy)

1(p) 1(p)
Papaja 10 0,2 1
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe 0,02(*)(p) 0,05(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,02(*) 0,1(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)
2. Warzywa świeże lub

niegotowane, mrożone

lub suszone

i) WARZYWA KORZENIOWE I

BULWIASTE

0,02(*)(p) 0,01(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)
Buraki
Marchew 0,2
Maniok 15
Seler
Chrzan 0,2
Karczoch

jerozolimski

Pasternak 0,2
Pietruszka - korzeń 0,2
Rzodkiewka
Salsefia
Słodki ziemniak 15
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn 15
Pozostałe 0,05(*) 0,02(*)
ii) WARZYWA CEBULOWE 0,02(*)(p) 0,05(*) 0,01(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,02(*) 0,1(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)
Czosnek
Cebula
Szalotka
Dymka
Pozostałe
iii) WARZYWA OWOCOWE 0,05(*) 0,1(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)
a) Rośliny

psiankowate

Pomidory 0,5(p) 0,02 0,5 2 0,3
Papryka 0,05 0,5
Bakłażan 0,02 0,5 2 0,3
Ketmia jadalna 2 1
Pozostałe 0,02(*)(p) 0,01(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,02(*)
b) Dyniowate - z

jadalną skórką

0,2(p) 0,02 0,1(*) 0,1(*) 0,1
Ogórek
Korniszon
Cukinia
Pozostałe
c) Dyniowate - z

niejadalną skórką

0,01(*) 0,1(*) 0,3 0,2
Melony 0,3(p)
Dynie
Arbuzy
Pozostałe 0,02(*)(p)
d) Kukurydza cukrowa 0,02(*)(p) 0,01(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,02(*)
iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,02(*)(p) 0,01(*) 0,02(*) 0,1(*)(p) 0,05(*)(p)
a) Kapustne kwitnące 0,1(*) 0,1(*) 0,05(*)
Brokuły 5
Kalafior
Pozostałe 0,05(*)
b) Kapustne

głowiaste

0,05(*)
Brukselka 0,5 1 0,5
Kapusta głowiasta
Pozostałe 0,1(*) 0,1(*) 0,05(*)
c) Kapustne liściowe 0,05(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,05(*)
Kapusta pekińska
Jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa 0,05(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,05(*)
v) WARZYWA LIŚCIOWE I

ŚWIEŻE ZIOŁA

0,02(*)(p) 0,05(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)
a) Sałata i podobne 0,1
Rzeżucha
Roszpunka jadalna 5
Sałata
Endywia (cykoria

endywia)

Rokietta siewna

(rukola)

Liście i pędy

kapustnych

Pozostałe 0,02(*)
b) Szpinak i podobne 0,01(*) 0,02(*)
Szpinak
Boćwina
Pozostałe
c) Rukiew wodna 0,01(*) 0,02(*)
d) Cykoria warzywna 1 0,01(*) 0,02(*)
e) Zioła 0,01(*) 0,02(*)
Trybulka
Szczypiorek
Pietruszka - nać
Liście selera
Pozostałe
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE

(świeże)

0,05(*) 0,01(*) 0,1(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)
Fasola (w strąkach) 0,5(p) 0,2 0,1(*) 0,3
Fasola (bez strąków)
Groch (w strąkach) 0,2 0,1(*)
Groch (bez strąków)
Pozostałe 0,02(*)(p) 0,1(*) 0,1(*) 0,02(*)
vii) WARZYWA ŁODYGOWE

(świeże)

0,02(*)(p) 0,05(*) 0,01(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*)(p) 0,05(*)(p)
Szparagi
Karczochy
Seler
Koper włoski
Karczochy kuliste 0,5
Por 1
Rabarbar
Pozostałe 0,02(*) 0,05(*)
viii) GRZYBY 0,02(*)(p) 0,01(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,02(*) 0,05(*)
a) Grzyby uprawne 10 0,1(*)(p) 0,05(*)(p)
b) Grzyby dziko

rosnące

0,05(*) 50(p) 20(p)
3. Jadalne nasiona roślin

strączkowych

0,02(*)(p) 0,05(*) 0,01(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,02(*) 0,05(*)(p) 0,05(*)
Fasola 2(p)
Soczewica
Groch 10(p)
Łubin 10(p)
Pozostałe 0,1(*)(p)
4. Nasiona oleiste 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,05(*)
Siemię lnu 10(p)
Orzeszki ziemne
Mak
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika 20(p)
Nasiona rzepaku 10(p)
Ziarna soi 0,2 0,3 20(p) 10(p)
Nasiona gorczycy 10(p)
Nasiona bawełny 10(p)
Nasiona konopi
Pozostałe 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*)(p) 0,05(*)(p)
5. Ziemniaki 0,02(*)(p) 0,01(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,02(*) 0,5(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)
Ziemniaki wczesne 0,05 (*)
Ziemniaki przechowalnicze 15
6. Herbata (liście i

łodygi suszone,

fermentowane lub w

inny sposób

przetwarzane z

Camellia sinensis)

0,05(*)(p) 0,1(*) 0,02(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,05(*) 2(p) 0,05(*)(p) 0,1(*)
7. Chmiel (suszony), w

tym szyszki chmielu i

niezagęszczony proszek

30(p) 0,1(*) 0,05 0,1(*) 0,1(*) 2 0,1(*)(p) 0,05(*)(p) 10
(*) Wskazuje granicę oznaczalności.
(p) Oznacza, że najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości został ustanowiony tymczasowo zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.206.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2006/60/WE zmieniająca załączniki do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości trifloksystrobiny, tiabendazolu, abamektyny, benomylu, karbendazymu, tiofanatu metylowego, mychlobutanilu, glifosatu, trimetylosulfonium, fenpropimorfu i chlormekwatu
Data aktu: 07/07/2006
Data ogłoszenia: 27/07/2006
Data wejścia w życie: 16/08/2006