Ustanowienie Europejskiego Roku na rzecz Równych Szans dla Wszystkich (2007) - w Kierunku Sprawiedliwego Społeczeństwa.

DECYZJA nr 771/2006/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 17 maja 2006 r.
ustanawiająca Europejski Rok na rzecz Równych Szans dla Wszystkich (2007) - w Kierunku Sprawiedliwego Społeczeństwa
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 13 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego 1 ,

uwzględniając opinię Komitetu Regionów 2 ,

stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 Traktatu 3 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zakaz dyskryminacji jest podstawową zasadą Unii Europejskiej. Zasada ta powinna być uwzględniana we wszystkich politykach Unii Europejskiej.

(2) Na podstawie art. 13 Traktatu Rada przyjęła dyrektywę 2000/43/WE z dnia 29 czerwca 2000 r. wprowadzającą w życie zasadę równego traktowania osób bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne 4 , między innymi w dziedzinie zatrudnienia, szkolenia zawodowego, kształcenia, dóbr i usług i ochrony społecznej, dyrektywę 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającą ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy 5 , która zakazuje dyskryminacji ze względu na religię lub przekonania, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną, a także dyrektywę 2004/113/ WE z dnia 13 grudnia 2004 r. wprowadzającą w życie zasadę równego traktowania mężczyzn i kobiet w zakresie dostępu do towarów i usług oraz dostarczania towarów i usług 6 .

(3) Artykuł 2 Traktatu stanowi, że propagowanie równości mężczyzn i kobiet jest jednym z podstawowych zadań Wspólnoty. Podobnie, art. 3 ust. 2 Traktatu wymaga, aby Wspólnota dążyła do zniesienia nierówności oraz wspierania równości mężczyzn i kobiet we wszystkich jej działaniach.

(4) Artykuł 21 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej ustanawia zakaz dyskryminacji z rozmaitych względów, a jej art. 23 zawiera wymóg, aby równość mężczyzn i kobiet była zapewniona we wszystkich dziedzinach.

(5) Prawodawstwo europejskie w zakresie równego traktowania i niedyskryminacji obejmuje wszystkie osoby w Unii Europejskiej.

(6) Agenda Społeczna 2005-2010, która stanowi uzupełnienie i wsparcie strategii lizbońskiej, odgrywa kluczową rolę w popieraniu społecznego wymiaru wzrostu gospodarczego. Jednym z priorytetów Agendy Społecznej 2005- 2010 jest wspieranie równych szans dla wszystkich jako sposobu doprowadzenia do większej integracji społeczeństwa.

(7) W roku 2007 upływa dziesiąta rocznica Europejskiego Roku przeciwko Rasizmowi, który umożliwił osiągnięcie znacznego postępu w eliminowaniu dyskryminacji rasowej.

(8) Prawodawstwo europejskie w znacznym stopniu przyczyniło się do zwiększenia poziomu gwarantowanej równości i ochrony przed nierównościami i dyskryminacją w całej Unii Europejskiej oraz spełniało ono rolę katalizatora rozwoju bardziej spójnego podejścia do równości i niedyskryminacji opartego na poszanowaniu praw. Mimo to mieszkańcy Unii Europejskiej wciąż doświadczają dyskryminacji i nierównego traktowania w życiu codziennym.

(9) Europejski Rok na rzecz Równych Szans dla Wszystkich (zwany dalej "Rokiem europejskim") powinien nadać nową dynamikę w zakresie wspierania wysiłków Państw Członkowskich na rzecz wdrażania prawodawstwa wspólnotowego w zakresie równego traktowania i niedyskryminacji.

(10) Istotne jest, aby działania w związku z pochodzeniem rasowym lub etnicznym, religią lub przekonaniami, niepełnosprawnością, wiekiem lub orientacją seksualną, w pełni uwzględniały różnice związane z płcią.

(11) Proces konsultacji zorganizowany przez Komisję w ramach zielonej księgi zatytułowanej "Równość i zakaz dyskryminacji w rozszerzonej UE", przedstawionej w dniu 28 maja 2004 r., wskazuje, że według większości respondentów Unia Europejska powinna zintensyfikować swoje wysiłki mające na celu zwalczanie dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.

(12) Parlament Europejski w swojej rezolucji z dnia 28 kwietnia 2005 r. na temat sytuacji Romów w Unii Europejskiej 7  zwraca uwagę na postawy niechęci wobec Romów oraz ich dyskryminujący wpływ na szanse tej mniejszości etnicznej, która znajduje się w najmniej korzystnej sytuacji w Unii Europejskiej pod względem zatrudnienia, edukacji i usług socjalnych.

(13) Szeroki zakres poparcia, jakim wspólnotowe ramy legislacyjne dotyczące zakazu dyskryminacji cieszą się wśród społeczeństwa, oraz prawdziwa wola polityczna dokonania zmian decydują o ich skutecznym oddziaływaniu. W tym kontekście partnerzy społeczni, władze lokalne i regionalne oraz organizacje pozarządowe mają do odegrania kluczową rolę. Rok europejski powinien spełniać rolę katalizatora w podnoszeniu świadomości i nadawaniu rozmachu. Powinien on przyczynić się do ukierunkowania uwagi politycznej we wszystkich Państwach Członkowskich i zmobilizowania wszystkich zainteresowanych do dążenia do wprowadzenia nowej ramowej strategii Unii Europejskiej dotyczącej niedyskryminacji i równych szans również po 2007 r.

(14) Rok europejski będzie również zmierzał do zajęcia się kwestią wielokrotnej dyskryminacji, czyli dyskryminacji z dwóch lub więcej powodów wymienionych w art. 13 Traktatu. Zadaniem Roku europejskiego będzie również wspieranie zrównoważonego traktowania wszystkich form dyskryminacji, o których mowa w tym artykule.

(15) Różny postęp dokonany na poziomie krajowym wymaga podjęcia pilnych działań w zakresie równości i niedyskryminacji na szczeblu europejskim i krajowym; zgodnie z zasadą pomocniczości przeważająca część działań w ramach Roku europejskiego powinna być podejmowana w sposób zdecentralizowany na poziomie krajowym.

(16) Uczestnictwo w Roku europejskim powinno być otwarte dla Państw Członkowskich, państw przystępujących, i kandydujących korzystających ze strategii przedakcesyjnej, państw EFTA/EOG, zgodnie z warunkami ustanowionymi na mocy Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, państw regionu Bałkanów Zachodnich, na warunkach określonych w odpowiednich porozumieniach z tymi państwami, a także dla państw objętych europejską polityką sąsiedzką, zgodnie z postanowieniami strategii z maja 2004 r. oraz krajowych planów działania.

(17) Potrzebna jest spójność i komplementarność z innymi działaniami Wspólnoty, szczególnie z działaniami mającymi na celu zwalczanie dyskryminacji i wykluczenia społecznego oraz popieranie praw podstawowych, edukacji i kształcenia, kultury i dialogu międzykulturowego, młodzieży, obywatelstwa, imigracji i azylu oraz równości płci.

(18) Niniejsza decyzja ustanawia ramy finansowe na cały czas trwania programu, które mają być zasadniczym punktem odniesienia, w rozumieniu pkt. 33 Międzyinstytucjonalnego porozumienia z dnia 6 maja 1999 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej 8  dla władzy budżetowej, w trakcie całorocznej procedury budżetowej.

(19) Środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/ 468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 9 .

(20) Ponieważ cele niniejszej decyzji nie mogą zostać osiągnięte w wystarczającym stopniu na poziomie Państw Członkowskich między innymi z uwagi na potrzebę wielostronnego partnerstwa, ponadnarodowej wymiany informacji i upowszechniania dobrych praktyk w całej Wspólnocie, i dlatego mogą, ze względu na skalę działań, być lepiej osiągnięte na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości, określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, ustanowioną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów,

STANOWIĄ, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Europejski Rok na rzecz Równych Szans dla Wszystkich

Rok 2007 zostaje ustanowiony "Europejskim Rokiem na rzecz Równych Szans dla Wszystkich".

Artykuł  2

Cele

Cele Roku europejskiego są następujące:

a)
Prawa - Podnoszenie świadomości w zakresie prawa do równości i niedyskryminacji, a także problematyki wielokrotnej dyskryminacji - Rok europejski będzie uwydatniał przesłanie, że wszyscy ludzie mają prawo do równego traktowania, bez względu na płeć, pochodzenie rasowe lub etniczne, religię lub przekonania, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Rok europejski powinien umożliwić społecznościom narażonym na dyskryminację lepsze poznanie swoich praw oraz istniejącego prawodawstwa europejskiego w zakresie niedyskryminacji.
b)
Reprezentacja - Stymulowanie debaty na temat sposobów zwiększania udziału w życiu społeczeństwa grup będących ofiarami dyskryminacji oraz na temat zrównoważonego uczestnictwa mężczyzn i kobiet - Rok europejski będzie zachętą do refleksji i dyskusji nad potrzebą popierania większego uczestnictwa tych grup w życiu społeczeństwa oraz ich zaangażowania w działania zmierzające do zwalczania tej dyskryminacji, we wszystkich sektorach i na wszystkich poziomach.
c)
Uznanie - Ułatwienie i honorowanie różnorodności i równości - Rok europejski będzie uwydatniał pozytywny wkład, który ludzie, bez względu na płeć, pochodzenie rasowe lub etniczne, religię lub przekonania, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną mogą wnieść w życie społeczeństwa jako całości, szczególnie poprzez podkreślanie korzyści płynących z różnorodności.
d)
Poszanowanie - Propagowanie większej spójności społeczeństwa - Rok europejski będzie przyczyniał się do podnoszenia świadomości na temat znaczenia zwalczania stereotypów, uprzedzeń i przemocy, propagowania dobrych stosunków pomiędzy wszystkimi w ramach społeczeństwa, w szczególności między młodymi ludźmi, oraz do propagowania i upowszechniania wartości leżących u podstaw walki z dyskryminacją.
Artykuł  3

Treść działań

1. 
Działania zmierzające do osiągnięcia celów wymienionych w art. 2 mogą obejmować organizowanie lub udzielanie wsparcia w szczególności na rzecz:
a)
spotkań i imprez;
b)
kampanii informacyjnych, promocyjnych i edukacyjnych;
c)
sondaży i badań w skali wspólnotowej lub ogólnokrajowej.
2. 
Szczegółowy opis działań określonych w ust. 1 jest określony w załączniku.
Artykuł  4

Włączenie problematyki płci do głównego nurtu życia społeczno-politycznego

Rok europejski uwzględnia różne formy dyskryminacji, jakiej kobiety i mężczyźni doświadczają ze względu na pochodzenie rasowe lub etniczne, religię lub przekonania, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.

Artykuł  4a  10  

Państwa członkowskie przekazują Komisji sprawozdanie z wykonania niniejszej decyzji najpóźniej do dnia 1 października 2022 r.

Artykuł  5

Współpraca i wdrażanie na poziomie Wspólnoty

Komisja zapewnia, aby działania Wspólnoty objęte niniejszą decyzją były wprowadzane w życie zgodnie z załącznikiem, w szczególności zapewniając, aby wszystkimi formami dyskryminacji, o których mowa w art. 13 Traktatu i w art. 2 niniejszej decyzji, zajmowano się i traktowano je w sposób sprawiedliwy.

W szczególności Komisja dokona niezbędnych uzgodnień w celu zapewnienia spójności i komplementarności działań i inicjatyw Wspólnoty, o których mowa w art. 10, by pomóc w osiągnięciu celów określonych w art. 2.

Komisja prowadzi regularną wymianę poglądów z osobami bezpośrednio zainteresowanymi, organizacjami pozarządowymi reprezentującymi społeczności będące ofiarami dyskryminacji oraz odpowiednimi podmiotami społeczeństwa obywatelskiego, w szczególności na poziomie europejskim w sprawie zaplanowania, wdrożenia i oceny Roku europejskiego, a także dalszych działań po jego zakończeniu. W tym celu Komisja udostępnia odpowiednie informacje osobom bezpośrednio zainteresowanym. Komisja informuje komitet ustanowiony na mocy art. 7 ust. 1 o ich opinii.

Artykuł  6

Współpraca i wdrożenie na poziomie krajowym

1. 
Każde Państwo Członkowskie ustanawia lub wyznacza krajowy organ wykonawczy, który organizuje jego uczestnictwo w Roku europejskim. O swoim wyborze każde Państwo Członkowskie informuje Komisję do dnia 17 czerwca 2006 r. Krajowy organ wykonawczy jest odpowiedzialny za określenie krajowej strategii oraz priorytetów Roku europejskiego, a także za wybór poszczególnych działań, które zostaną zgłoszone do finansowania ze środków wspólnotowych. Krajową strategię i priorytety Roku europejskiego określa się zgodnie z celami wymienionymi w art. 2; zmierzają one do zapewnienia zrównoważonego traktowania wszystkich form dyskryminacji, o których mowa w art. 2.

Procedura przyznawania finansowania ze środków wspólnotowych dla działań na poziomie krajowym została określona w części II załącznika.

2. 
Krajowy organ wykonawczy, w celu realizacji swoich zadań, regularnie zasięga opinii i ściśle współpracuje ze społeczeństwem obywatelskim, włącznie z organizacjami broniącymi lub reprezentującymi interesy tych, którzy są potencjalnie narażeni na dyskryminację lub nierówne traktowanie i innymi osobami bezpośrednio zainteresowanymi.
Artykuł  7

Komitet

1. 
Komisję wspomaga komitet, zwany dalej "komitetem".
2. 
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu zastosowanie mają art. 3 i 7 decyzji 1999/468/WE, przy uwzględnieniu postanowień jej art. 8.
3. 
Komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.
4. 
Przedstawiciela Państwa Członkowskiego w komitecie wyznacza się raczej spośród krajowego organu wykonawczego, o którym mowa w art. 6 ust. 1.
Artykuł  8

Ustalenia finansowe

1. 
Działania o zasięgu wspólnotowym, określone w części I załącznika, mogą być dotowane maksymalnie w 80 % lub stanowić przedmiot zamówień publicznych finansowanych z budżetu ogólnego Unii Europejskiej.
2. 
Działania o zasięgu lokalnym, regionalnym lub krajowym, określone w części II pkt 6 załącznika, mogą być współfinansowane z budżetu ogólnego Unii Europejskiej maksymalnie do poziomu 50 % całkowitych skonsolidowanych kosztów działań realizowanych na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym, zgodnie z procedurą określoną w części II załącznika.
Artykuł  9

Wnioski oraz procedura wyboru

1. 
Komisja podejmuje decyzje w sprawie finansowania działań określonych w art. 8 ust. 1 zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 7 ust. 2.
2. 
Wnioski o pomoc finansową na działania określone w art. 8 ust. 2 należy składać Komisji za pośrednictwem krajowych organów wykonawczych zgodnie z procedurą określoną w części II załącznika.
Artykuł  10

Spójność i komplementarność

Komisja wraz z Państwami Członkowskimi zapewnia zgodność działań przewidzianych w niniejszej decyzji z innymi działaniami i inicjatywami wspólnotowymi, krajowymi oraz regionalnymi.

Zapewniają one pełną komplementarność między Rokiem europejskim a innymi istniejącymi inicjatywami i zasobami wspólnotowymi, krajowymi i regionalnymi w przypadku, gdy mogą się one przyczynić do osiągnięcia celów Roku europejskiego.

Artykuł  11

Udział państw niebędących Państwami Członkowskimi

Uczestnictwo w Roku europejskim jest otwarte dla:

a)
krajów, z którymi Unia Europejska podpisała Traktat o przystąpieniu;
b)
krajów kandydujących korzystających ze strategii przedakcesyjnej, zgodnie z ogólnymi zasadami i ogólnymi warunkami uczestnictwa tych państw w programach Wspólnoty, określonymi odpowiednio w umowach ramowych oraz decyzjach Rad Stowarzyszenia;
c)
państw EFTA, będących stronami Porozumienia EOG, zgodnie z postanowieniami tego porozumienia;
d)
krajów regionu Bałkanów Zachodnich zgodnie z umowami, które zostaną zawarte z tymi państwami na podstawie umów ramowych w sprawie ogólnych zasad ich uczestnictwa w programach Wspólnoty;
e)
krajów partnerskich europejskiej polityki sąsiedztwa (EPS), zgodnie z ogólnymi zasadami i warunkami uczestnictwa tych krajów w programach wspólnotowych, określonymi odpowiednio w strategii z maja 2004 r. i w krajowych planach działania. Jakiekolwiek wsparcie wspólnotowe przeznaczone na działania krajów partnerskich EPS w tym kontekście będzie pokryte z instrumentu europejskiej polityki sąsiedztwa zgodnie z priorytetami i procedurami ustanowionymi w ramach ogólnej współpracy z tymi krajami.
Artykuł  12

Budżet

Ramy finansowe dla wdrożenia działań, o których mowa w niniejszej decyzji, na okres od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. wynoszą 15.000.000 EUR, z czego 6.000.000 EUR na okres do 31 grudnia 2006 r. Kwota przewidziana na okres po 31 grudnia 2006 r. jest kwotą orientacyjną i uznaje się ją za potwierdzoną, jeżeli w tym etapie jest ona zgodna z wieloletnimi ramami finansowymi na okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2007 r.

Artykuł  13

Współpraca międzynarodowa

W ramach Roku europejskiego Komisja może współpracować z odpowiednimi organizacjami międzynarodowymi, w szczególności z Radą Europy i Organizacją Narodów Zjednoczonych.

Artykuł  14

Monitorowanie i ocena

Do dnia 31 grudnia 2008 r. Komisja przedłoży Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno- Społecznemu i Komitetowi Regionów sprawozdanie w sprawie wykonania, wyników i ogólnej oceny działań przewidzianych w niniejszej decyzji.

Artykuł  15

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 17 maja 2006 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
Przewodniczący Przewodniczący
J. BORRELL FONTELLES H. WINKLER

ZAŁĄCZNIK  11  

Zakresy częstotliwości oraz odpowiadające im zharmonizowane warunki techniczne i terminy wdrożenia dla urządzeń bliskiego zasięgu

W tabeli 1 określono zakres różnych kategorii urządzeń bliskiego zasięgu (zdefiniowanych w art. 2 pkt 3), do których niniejsza decyzja ma zastosowanie. W tabeli 2 wyszczególniono różne kombinacje zakresu częstotliwości i kategorii urządzeń bliskiego zasięgu, jak również zharmonizowane warunki techniczne dostępu do widma oraz terminy wdrożenia, które mają do nich zastosowanie.

Ogólne warunki techniczne mające zastosowanie do wszystkich zakresów i urządzeń bliskiego zasięgu, które są objęte zakresem niniejszej decyzji:

państwa członkowskie zezwalają na wykorzystanie sąsiadujących ze sobą zakresów częstotliwości określonych w tabeli 2 jako pojedynczego zakresu częstotliwości, o ile spełnione są szczególne warunki dotyczące każdego z tych sąsiadujących zakresów częstotliwości,
państwa członkowskie zezwalają na wykorzystywanie widma do maksymalnych wartości mocy nadawania, natężenia pola lub gęstości mocy określonych w tabeli 2. Zgodnie z art. 3 ust. 3 mogą one wprowadzić mniej restrykcyjne warunki, tj. umożliwić korzystanie z widma przy wyższych wartościach mocy nadawania, natężenia pola lub gęstości mocy, o ile nie ogranicza to ani nie zakłóca prawidłowej pracy urządzeń bliskiego zasięgu działających jednocześnie w zakresach częstotliwości zharmonizowanych niniejszą decyzją,
państwa członkowskie mogą stosować jedynie dodatkowe parametry (przepisy dotyczące rozkładu kanałów lub przepisy dotyczące dostępu do kanału i jego zajętości) określone w tabeli 2 i nie mogą wprowadzać żadnych innych parametrów ani wymagań dotyczących dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń. Mniej restrykcyjne warunki na podstawie art. 3 ust. 3 oznaczają, że państwa członkowskie mogą całkowicie pominąć te dodatkowe parametry wskazane w danej komórce tabeli lub dopuścić wyższe wartości, o ile nie narusza to stosownego mechanizmu współdzielenia widma w zharmonizowanym zakresie częstotliwości,
państwa członkowskie mogą stosować wyłącznie inne ograniczenia wykorzystania określone w tabeli 2 i nie mogą wprowadzać dodatkowych ograniczeń wykorzystania. Ponieważ możliwe jest stosowanie mniej restrykcyjnych warunków na podstawie art. 3 ust. 3, państwa członkowskie mogą pominąć jedno z tych ograniczeń lub wszystkie te ograniczenia, o ile nie narusza to stosownego mechanizmu współdzielenia widma w zharmonizowanym zakresie częstotliwości.
Nie naruszając przepisów dyrektywy 2014/53/UE, stosuje się mniej restrykcyjne warunki zgodnie z art. 3 ust. 3.

Do celów niniejszego załącznika stosuje się następującą definicję aktywności nadajnika:

»aktywność nadajnika« oznacza wyrażony w procentach stosunek S(Ton)/(Tobs), gdzie Ton oznacza czas włączenia jednego nadajnika, a Tobs - okres obserwacji. Ton jest mierzony w obserwowanym zakresie częstotliwości (Fobs). Jeżeli w niniejszym załączniku technicznym nie określono inaczej, Tobs jest ciągłym jednogodzinnym przedziałem czasu, a Fobs - odnośnym zakresem częstotliwości uwzględnionym w niniejszym załączniku technicznym. Możliwość określenia mniej restrykcyjnych warunków w rozumieniu art. 3 ust. 3 oznacza, że państwa członkowskie mogą dopuścić wyższą wartość »aktywności nadajnika«.

Tabela 1

Kategorie urządzeń bliskiego zasięgu zgodnie z art. 2 pkt 3 i ich zakres

Kategoria urządzeń bliskiego zasięgu Zakres
Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania Kategoria ta obejmuje wszystkie rodzaje urządzeń radiowych - niezależnie od ich zastosowania lub przeznaczenia - które spełniają warunki techniczne określone dla danego zakresu częstotliwości. Do typowych zastosowań należą: telemetria, zdalne sterowanie, systemy alarmowe, szeroko pojęta transmisja danych i inne podobne zastosowania.
Aktywne implanty medyczne Kategoria ta obejmuje elementy radiowe aktywnych wyrobów medycznych do implantacji, które przeznaczone są do umieszczenia w całości lub w części, w drodze zabiegu chirurgicznego lub innej procedury medycznej, w ciele człowieka lub zwierzęcia, oraz - w stosownych przypadkach - ich urządzenia zewnętrzne. Aktywne wyroby medyczne do implantacji zdefiniowano w dyrektywie Rady 90/385/EWG (1).
Urządzenia wspomagające słuch Kategoria ta obejmuje systemy łączności radiowej, które umożliwiają osobom z upośledzeniem słuchu zwiększenie ich zdolności słyszenia. Typowe instalacje systemowe składają się z co najmniej jednego nadajnika i co najmniej jednego odbiornika.
Urządzenia o wysokiej aktywności nadajnika/ urządzenia do ciągłej transmisji Kategoria ta obejmuje urządzenia radiowe, które opierają się na krótkim czasie opóźnienia i transmisjach charakteryzujących się wysoką aktywnością nadajnika. Urządzenia te zwykle znajdują zastosowanie w osobistych bezprzewodowych systemach do strumieniowej transmisji sygnałów akustycznych i danych multimedialnych stosowanych do łączonych transmisji sygnałów akustycznych/wizyjnych oraz akustycznych/wizyjnych sygnałów synchronizujących, w telefonach komórkowych, samochodowych lub domowych systemach rozrywki, bezprzewodowych mikrofonach, bezprzewodowych głośnikach i słuchawkach, urządzeniach radiowych noszonych przy sobie, urządzeniach wspomagających słuch, dousznych monitorach odsłuchowych, mikrofonach bezprzewodowych wykorzystywanych podczas koncertów lub innych widowisk scenicznych oraz w analogowych nadajnikach FM o małej mocy.
Urządzenia indukcyjne Kategoria ta obejmuje urządzenia radiowe, które wykorzystują pola magnetyczne z systemami pętli indukcyjnej do komunikacji zbliżeniowej i radiolokacji. Do typowych zastosowań należą urządzenia służące do unieruchamiania pojazdów, identyfikacji zwierząt, systemy alarmowe, urządzenia do wykrywania kabli, gospodarowania odpadami, identyfikacji osób, bezprzewodowe łącza głosowe, urządzenia do kontroli dostępu, czujniki zbliżeniowe i czujniki wykrywające metal, systemy antykradzieżowe, jak również antykradzieżowe systemy indukcyjne RF, przesyłanie danych do urządzeń przenośnych, urządzenia do automatycznej identyfikacji produktów, bezprzewodowe systemy sterowania i urządzenia do automatycznego pobierania opłat drogowych.
Urządzenia o niskiej aktywności nadajnika/ urządzenia o wysokiej niezawodności Kategoria ta obejmuje urządzenia radiowe, które działają na zasadzie niskiego ogólnego wykorzystania widma oraz przy dostępie do widma na zasadzie niskiej aktywności nadajnika, aby zapewnić wysoce niezawodny dostęp do widma i transmisje we współdzielonych zakresach częstotliwości. Do typowych zastosowań należą systemy alarmowe wykorzystujące łączność radiową do powiadomienia o stanie alarmowym w odległym miejscu oraz systemy alarmowe pomocy socjalnej, które pozwalają na niezawodną łączność osobom znajdującym się w stanie zagrożenia.
Urządzenia do pozyskiwania danych medycznych Kategoria ta obejmuje transmisję danych niegłosowych do i z wyrobów medycznych nieprzeznaczonych do implantacji w celu monitorowania, diagnozowania i leczenia pacjentów w placówkach opieki zdrowotnej lub w ich domach zgodnie z zaleceniami należycie upoważnionych pracowników służby zdrowia.
Urządzenia PMR446 Kategoria ta obejmuje podręczne urządzenia przenośne (niekorzystające ze stacji bazowej lub wzmacniaka) noszone przy sobie lub obsługiwane ręcznie, które wykorzystują anteny zintegrowane wyłącznie w celu maksymalizacji współdzielenia widma i minimalizacji zakłóceń. Urządzenia PMR446 działają w trybie bliskiego zasięgu »każdy z każdym« i nie mogą być wykorzystywane jako część sieci infrastruktury ani jako wzmacniak.
Urządzenia do radiolokacji Kategoria ta obejmuje urządzenia radiowe wykorzystywane do określania pozycji, prędkości lub innych właściwości obiektu bądź do uzyskiwania informacji związanych z tymi parametrami. Urządzenia do radiolokacji zwykle dokonują pomiarów w celu pozyskania takich danych. Urządzenia do radiolokacji nie obejmują żadnego rodzaju łączności radiowej punkt-punkt lub punkt-wielopunkt.
Urządzenia do identyfikacji radiowej (RFID) Kategoria ta obejmuje systemy łączności radiowej oparte na identyfikatorach i interrogatorach, składające się z (i) urządzeń radiowych (identyfikatorów) umieszczonych na obiektach ożywionych lub nieożywionych; oraz (ii) zespołów nadajnik/odbiornik (interrogatorów), które aktywują identyfikatory i odbierają dane. Do typowych zastosowań należą śledzenie ruchu i identyfikacja obiektów, np. do celów elektronicznej ochrony towarów, oraz zbieranie i przekazywanie danych dotyczących obiektów, na których umieszczone są identyfikatory, które mogą być bezbateryjne bądź czasowo lub nieprzerwanie zasilane bateryjnie. Odpowiedzi z identyfikatora są walidowane przez jego interrogator i przekazywane do systemu komputera głównego.
Urządzenia telematyki transportu i ruchu Kategoria ta obejmuje urządzenia radiowe wykorzystywane w obszarach transportu (drogowego, kolejowego, wodnego lub powietrznego, w zależności od stosownych ograniczeń technicznych), zarządzania ruchem, nawigacji, zarządzania mobilnością i w inteligentnych systemach transportowych. Do typowych zastosowań należą interfejsy między różnymi rodzajami transportu, łączność między pojazdami (np. między samochodami), między pojazdami i stałymi obiektami (np. między samochodem a infrastrukturą) oraz łączność od i do użytkowników.
Urządzenia do szerokopasmowej transmisji danych Kategoria ta obejmuje urządzenia radiowe wykorzystujące szerokopasmowe techniki modulacji w celu dostępu do widma. Do typowych zastosowań należą bezprzewodowe systemy dostępu, takie jak lokalne sieci radiowe (WAS/RLAN) lub urządzenia bliskiego zasięgu do szerokopasmowej transmisji danych w sieciach danych.
(1) Dyrektywa Rady 90/385/EWG z dnia 20 czerwca 1990 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wyrobów medycznych aktywnego osadzania (Dz.U. L 189 z 20.7.1990, s. 17).

Tabela 2

Zakresy częstotliwości oraz odpowiadające im zharmonizowane warunki techniczne i terminy wdrożenia dla urządzeń bliskiego zasięgu

Zakres nr Zakres częstotliwości Kategoria urządzeń bliskiego zasięgu Maksymalna moc nadawania/ maksymalne natężenie pola/maksymalna gęstość mocy Dodatkowe parametry (przepisy dotyczące rozkładu kanałów lub przepisy dotyczące dostępu do kanału i jego zajętości) Inne ograniczenia wykorzystania Termin wdrożenia
1 9-59,750 kHz Urządzenia indukcyjne 72 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
90 9-148 kHz Urządzenia do

radiolokacji

46 dBuA/m w odległości 10 m, przy częstotliwości referencyjnej równej 100 Hz, na zewnątrz urządzenia do magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR).

Natężenie pola magnetycznego malejące o 10 dB na dekadę powyżej 100 Hz.

Dotyczy zastosowań magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) z systemem zamkniętym [j]. 1 lipca 2022 r.
2 9-315 kHz Aktywne implanty medyczne 30 dBuA/m w odległości 10 m Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 10 % Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko aktywnych wyrobów medycznych do implantacji. 1 lipca 2014 r.
3 59,750-60,250 kHz Urządzenia indukcyjne 42 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
4 60,250-74,750 kHz Urządzenia indukcyjne 72 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
5 74,750-75,250 kHz Urządzenia indukcyjne 42 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
6 75,250-77,250 kHz Urządzenia indukcyjne 72 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
7 77,250-77,750 kHz Urządzenia indukcyjne 42 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
8 77,750-90 kHz Urządzenia indukcyjne 72 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
9 90-119 kHz Urządzenia indukcyjne 42 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
10 119-128,6 kHz Urządzenia indukcyjne 66 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
11 128,6-129,6 kHz Urządzenia indukcyjne 42 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
12 129,6-135 kHz Urządzenia indukcyjne 66 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
13 135-140 kHz Urządzenia indukcyjne 42 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
14 140-148,5 kHz Urządzenia indukcyjne 37,7 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
15 148,5-5 000 kHz [1] Urządzenia indukcyjne -15 dBuA/m w odległości 10 m w każdym paśmie o szerokości 10 kHz.

Ponadto w przypadku systemów pracujących w paśmie o szerokości większej niż 10 kHz całkowite natężenie pola wynosi -5 dBuA/m w odległości 10 m

1 lipca 2014 r.
91 148-5 000 kHz Urządzenia do

radiolokacji

-15 dBuA/m w odległości 10 m, na zewnątrz urządzenia do

magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR).

Dotyczy zastosowań magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) z systemem zamkniętym [j]. 1 lipca 2022 r.
17 400-600 kHz Urządzenia do

identyfikacji radiowej (RFID)

-8 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
85 442,2-450,0 kHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 7 dBuA/m w odległości 10 m Odstęp sąsiedniokanałowy > 150 Hz Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko urządzeń służących do wykrywania osób i unikania kolizji. 1 stycznia 2020 r.
18 456,9-457,1 kHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 7 dBuA/m w odległości 10 m Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko urządzeń do wykrywania w nagłych przypadkach ofiar oraz cennych przedmiotów znajdujących się pod ziemią. 1 lipca 2014 r.
19 984-7 484 kHz Urządzenia telematyki transportu i ruchu 9 dBuA/m w odległości 10 m Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 1 % Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko transmisji w systemie Eurobalise w obecności pociągów z wykorzystaniem zakresu

częstotliwości 27 090-27 100 kHz do zdalnego zasilania zgodnie z warunkami określonymi dla zakres nr 28.

1 lipca 2014 r.
20 3 155-3 400 kHz Urządzenia indukcyjne 13,5 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
21 5 000-30 000 kHz

[2]

Urządzenia indukcyjne -20 dBuA/m w odległości 10 m w każdym paśmie o szerokości 10 kHz. Ponadto w przypadku systemów pracujących w paśmie o szerokości większej niż 10 kHz całkowite natężenie pola wynosi -5 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
92 5 000-30 000 kHz Urządzenia do

radiolokacji

-5 dBuA/m w odległości 10 m, na zewnątrz urządzenia do

magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR).

Dotyczy zastosowań magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) z systemem zamkniętym [j]. 1 lipca 2022 r.
22 6 765-6 795 kHz Urządzenia indukcyjne 42 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
23 7 300-23 000 kHz Urządzenia telematyki transportu i ruchu -7 dBuA/m w odległości 10 m Stosuje się wymogi dotyczące anteny [8]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko transmisji w systemie Eurobalise w obecności pociągów z wykorzystaniem zakresu

częstotliwości 27 090-27 100 kHz do zdalnego zasilania zgodnie z warunkami określonymi dla zakres nr 28.

1 lipca 2014 r.
24 7 400-8 800 kHz Urządzenia indukcyjne 9 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
25 10 200-11 000 kHz Urządzenia indukcyjne 9 dBuA/m w odległości 10 m 1 lipca 2014 r.
27a 13 553-13 567 kHz Urządzenia indukcyjne 42 dBuA/m w odległości 10 m Stosuje się maskę emisji i wymogi dotyczące anteny dla wszystkich połączonych segmentów

częstotliwości [8], [9].

1 stycznia 2020 r.
27b 13 553-13 567 kHz Urządzenia do

identyfikacji radiowej (RFID)

60 dBuA/m w odległości 10 m Stosuje się maskę emisji i wymogi dotyczące anteny dla wszystkich połączonych segmentów

częstotliwości [8], [9].

1 lipca 2014 r.
27c 13 553-13 567 kHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 10 mW e.r.p. 1 lipca 2014 r.
28 26 957-27 283 kHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 10 mW e.r.p. 1 lipca 2014 r.
29 26 990-27 000 kHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 100 mW e.r.p. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 0,1 %.

Urządzenia do sterowania modelami [d] mogą działać bez ograniczeń aktywności

nadajnika.

1 lipca 2014 r.
30 27 040-27 050 kHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 100 mW e.r.p. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 0,1 %.

Urządzenia do sterowania modelami [d] mogą działać bez ograniczeń aktywności

nadajnika.

1 lipca 2014 r.
31 27 090-27 100 kHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 100 mW e.r.p. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 0,1 %.

Urządzenia do sterowania modelami [d] mogą działać bez ograniczeń aktywności

nadajnika.

1 lipca 2014 r.
32 27 140-27 150 kHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 100 mW e.r.p. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 0,1 %.

Urządzenia do sterowania modelami [d] mogą działać bez ograniczeń aktywności

nadajnika.

1 lipca 2014 r.
33 27 190-27 200 kHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 100 mW e.r.p. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 0,1 %.

Urządzenia do sterowania modelami [d] mogą działać bez ograniczeń aktywności

nadajnika.

1 lipca 2014 r.
34 30-37,5 MHz Aktywne implanty medyczne 1 mW e.r.p. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 10 % Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko medycznych

implantów membranowych

o bardzo małej mocy służących do pomiaru ciśnienia krwi,

wchodzących w zakres aktywnych wyrobów medycznych do

implantacji.

1 lipca 2014 r.
93 30-130 MHz Urządzenia do

radiolokacji

-36 dBm e.r.p. na zewnątrz urządzenia do magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR). Dotyczy zastosowań magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) z systemem zamkniętym [j]. 1 lipca 2022 r.
35 40,66-40,7 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 10 mW e.r.p. 1 stycznia 2018 r.
36 87,5-108 MHz Urządzenia

o wysokiej

aktywności nadajnika/urządzenia do ciągłej transmisji

50 nW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy do 200 kHz. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko bezprzewodowych nadajników sygnałów akustycznych i nadajników do strumieniowej transmisji danych multimedialnych o analogowej modulacji

częstotliwości (FM).

1 lipca 2014 r.
37a 169,4-169,475 MHz Urządzenia wspomagające słuch 500 mW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy:

maks. 50 kHz.

1 lipca 2014 r.
37c 169,4-169,475 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 500 mW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy:

maks. 50 kHz.

Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 1,0 %.

W odniesieniu do liczników [a] maksymalny poziom aktywności nadajnika wynosi 10,0 %.

1 lipca 2014 r.
38 169,4-169,4875

MHz

Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 10 mW e.r.p. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 0,1 %. 1 stycznia 2020 r.
39a 169,4875-169,587

75 MHz

Urządzenia wspomagające słuch 500 mW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy:

maks. 50 kHz.

1 lipca 2014 r.
39b 169,4875-169,587

75 MHz

Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 10 mW e.r.p. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 0,001 %.

W godzinach 00:00 - 06:00 czasu lokalnego można

stosować maksymalny poziom aktywności nadajnika

wynoszący 0,1 %.

1 stycznia 2020 r.
40 169,5875-169,812

25 MHz

Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 10 mW e.r.p. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 0,1 %. 1 stycznia 2020 r.
82 173,965-216 MHz Urządzenia wspomagające słuch 10 mW e.r.p. Na zasadzie dostrajania zakresu pracy [5]. Odstęp

sąsiedniokanałowy: maks. 50 kHz. Wymagany jest próg wynoszący 35 dBuV/'m w celu zapewnienia ochrony odbiornika DAB znajdującego się

w odległości 1,5 m od urządzenia wspomagającego słuch, przy czym pomiarów mocy sygnału DAB dokonuje się wokół miejsca eksploatacji urządzenia

wspomagającego słuch.

Urządzenie wspomagające słuch powinno działać w każdych okolicznościach przy zachowaniu odstępu co najmniej 300 kHz od granicy zajętego kanału DAB.

Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

1 stycznia 2018 r.
41 401-402 MHz Aktywne implanty medyczne 25 gW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy: 25 kHz.

Dopuszcza się w pojedynczym nadajniku możliwość łączenia sąsiadujących kanałów w celu zwiększenia szerokości pasma do 100 kHz.

Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

Alternatywnie można także stosować maksymalny poziom aktywności nadajnika

wynoszący 0,1 %.

Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko systemów specjalnie zaprojektowanych w celu

zapewnienia niegłosowej

komunikacji cyfrowej między aktywnymi wyrobami medycznymi do implantacji lub urządzeniami noszonymi na ciele i innymi urządzeniami znajdującymi się poza ludzkim ciałem stosowanymi do przekazywania niekrytycznych

czasowo informacji fizjologicznych dotyczących poszczególnych

pacjentów.

1 lipca 2014 r.
42 402-405 MHz Aktywne implanty medyczne 25 gW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy: 25 kHz.

Dopuszcza się w pojedynczym nadajniku możliwość łączenia sąsiadujących kanałów w celu zwiększenia szerokości pasma do 300 kHz.

Możliwe jest wykorzystanie innych technik dostępu do widma i osłabiania zakłóceń, w tym dla pasm o szerokości większej niż 300 kHz, pod warunkiem że zapewniają zgodność działania z innymi użytkownikami, a zwłaszcza z radiosondami

meteorologicznymi [7].

Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko aktywnych wyrobów medycznych do implantacji. 1 lipca 2014 r.
43 405-406 MHz Aktywne implanty medyczne 25 uW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy: 25 kHz

Dopuszcza się w pojedynczym nadajniku możliwość łączenia sąsiadujących kanałów w celu zwiększenia szerokości pasma do 100 kHz.

Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

Alternatywnie można także stosować maksymalny poziom aktywności nadajnika

wynoszący 0,1 %.

Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko systemów specjalnie zaprojektowanych w celu

zapewnienia niegłosowej

komunikacji cyfrowej między aktywnymi wyrobami medycznymi do implantacji lub urządzeniami noszonymi na ciele i innymi urządzeniami znajdującymi się poza ludzkim ciałem stosowanymi do przekazywania niekrytycznych

czasowo informacji fizjologicznych dotyczących poszczególnych

pacjentów.

1 lipca 2014 r.
86 430-440 MHz Urządzenia do

pozyskiwania danych medycznych

Gęstość mocy e.r.p. wynosząca -50 dBm/100kHz, przy czym całkowita moc nie może przekroczyć -40 dBm/10MHz (obie wartości

maksymalne przewidziano dla pomiaru dokonywanego poza ciałem pacjenta)

Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko zastosowań

bezprzewodowej medycznej

endoskopii kapsułowej o bardzo małej mocy [h].

1 stycznia 2020 r.
44a 433,05-434,79 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 1 mW e.r.p. oraz gęstość mocy -13 dBm/10 kHz dla sygnałów zmodulowanych o szerokości pasma większej niż 250 kHz Transmisja głosu dozwolona przy zastosowaniu zaawansowanych

technik osłabiania zakłóceń. Wyklucza się inne zastosowania wykorzystujące transmisję sygnałów akustycznych i wizyjnych.

1 lipca 2014 r.
44b 433,05-434,79 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 10 mW e.r.p. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 10 % 1 stycznia 2020 r.
45c 434,04-434,79 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 10 mW e.r.p. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 100 % przy odstępie sąsiedniokanałowym do 25 kHz. Transmisja głosu dozwolona przy zastosowaniu zaawansowanych

technik osłabiania zakłóceń. Wyklucza się inne zastosowania wykorzystujące transmisję sygnałów akustycznych i wizyjnych.

1 stycznia 2020 r.
83 446,0-446,2 MHz PMR446 500 mW e.r.p. Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. 1 stycznia 2018 r.
87 862-863 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 25 mW e.r.p. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 0,1 %.

Szerokość pasma: < 350 kHz.

1 stycznia 2020 r.
46a 863-865 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 25 mW e.r.p. Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

Alternatywnie można także stosować maksymalny poziom aktywności nadajnika

wynoszący 0,1 %.

1 stycznia 2018 r.
46b 863-865 MHz Urządzenia

o wysokiej

aktywności

nadajnika/urządzenia do ciągłej transmisji

10 mW e.r.p. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko bezprzewodowych urządzeń do transmisji sygnałów akustycznych i do strumieniowej transmisji danych multimedialnych. 1 lipca 2014 r.
84 863-868 MHz Urządzenia do

szerokopasmowej transmisji danych

25 mW e.r.p. Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

Szerokość pasma: > 600 kHz i < 1 MHz.

Maksymalny poziom aktywności nadajnika: < 10 % w przypadku punktów dostępu do sieci [g]. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: < 2,8 % w pozostałych przypadkach.

Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko urządzeń bliskiego zasięgu do szerokopasmowej transmisji danych w sieciach danych [g]. 1 stycznia 2018 r.
47 865-868 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 25 mW e.r.p. Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

Alternatywnie można także stosować maksymalny poziom aktywności nadajnika

wynoszący 1 %.

1 stycznia 2020 r.
47a 865-868 MHz [6] Urządzenia do

identyfikacji radiowej (RFID)

2 W e.r.p.

Transmisje interrogatorów o mocy 2 W e.r.p. są dozwolone jedynie w ramach czterech kanałów o częstotliwościach środkowych 865,7 MHz, 866,3 MHz, 866,9 MHz i 867,5 MHz

Interrogatory RFID wprowadzone do obrotu przed datą uchylenia decyzji 2006/804/WE podlegają zasadzie praw nabytych, tj. są wciąż dopuszczone do stosowania zgodnie z przepisami określonymi w decyzji 2006/804/WE przed datą uchylenia.

Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

Szerokość pasma: < 200 kHz.

1 stycznia 2018 r.
47b 865-868 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 500 mW e.r.p.

Transmisje dozwolone wyłącznie w zakresach częstotliwości

865,6-865,8 MHz, 866,2-866,4 MHz, 866,8-867,0 MHz

i 867,4-867,6 MHz.

Wymagane jest adaptacyjne

sterowanie mocą. Ewentualnie inna technika osłabiania zakłóceń o co najmniej równoważnym poziomie zgodności widma.

Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

Szerokość pasma: < 200 kHz. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: < 10 % w przypadku punktów dostępu do sieci [g]. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: < 2,5 % w pozostałych przypadkach.

Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko sieci danych [g]. 1 stycznia 2018 r.
48 868-868,6 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 25 mW e.r.p. Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

Alternatywnie można także stosować maksymalny poziom aktywności nadajnika

wynoszący 1 %.

1 stycznia 2020 r.
49 868,6-868,7 MHz Urządzenia o niskiej aktywności nadajnika/urządzenia o wysokiej

niezawodności

10 mW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy: 25 kHz. Cały zakres częstotliwości może być również używany jako jeden kanał dla szybkiej transmisji danych.

Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 1,0 %

Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko systemów

alarmowych [e].

1 lipca 2014 r.
50 868,7-869,2 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 25 mW e.r.p. Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

Alternatywnie można także stosować maksymalny poziom aktywności nadajnika

wynoszący 0,1 %.

1 stycznia 2020 r.
51 869,2-869,25 MHz Urządzenia o niskiej aktywności nadajnika/urządzenia o wysokiej

niezawodności

10 mW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy: 25 kHz. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 0,1 % Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko urządzeń alarmowych pomocy socjalnej [b]. 1 lipca 2014 r.
52 869,25-869,3 MHz Urządzenia o niskiej aktywności nadajnika/urządzenia o wysokiej

niezawodności

10 mW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy: 25 kHz. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 0,1 % Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko systemów

alarmowych [e].

1 lipca 2014 r.
53 869,3-869,4 MHz Urządzenia o niskiej aktywności nadajnika/urządzenia o wysokiej

niezawodności

10 mW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy: 25 kHz. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 1,0 % Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko systemów

alarmowych [e].

1 lipca 2014 r.
54 869,4-869,65 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 500 mW e.r.p. Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

Alternatywnie można stosować maksymalny poziom

aktywności nadajnika

wynoszący 10 %.

1 stycznia 2020 r.
55 869,65-869,7 MHz Urządzenia o niskiej aktywności nadajnika/urządzenia o wysokiej

niezawodności

25 mW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy: 25 kHz. Maksymalny poziom aktywności nadajnika: 10 % Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko systemów

alarmowych [e].

1 lipca 2014 r.
56a 869,7-870 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 5 mW e.r.p. Transmisja głosu dozwolona przy zastosowaniu zaawansowanych

technik osłabiania zakłóceń. Wyklucza się inne zastosowania wykorzystujące transmisję sygnałów akustycznych i wizyjnych.

1 lipca 2014 r.
56b 869,7-870 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 25 mW e.r.p. Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

Alternatywnie można także stosować maksymalny poziom aktywności nadajnika

wynoszący 1 %.

1 stycznia 2020 r.
57a 2 400-2 483,5 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 10 mW zastępczej mocy promieniowanej izotropowo (e.i.r.p.) 1 lipca 2014 r.
57b 2 400-2 483,5 MHz Urządzenia do

radiolokacji

25 mW e.i.r.p. 1 lipca 2014 r.
57c 2 400-2 483,5 MHz Urządzenia do

szerokopasmowej transmisji danych

100 mW e.i.r.p. oraz gęstość mocy 100 mW/100 kHz e.i.r.p. dla modulacji ze skokową zmianą częstotliwości, gęstość mocy

10 mW/MHz e.i.r.p. dla innych rodzajów modulacji

Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. 1 lipca 2014 r.
58 2 446-2 454 MHz Urządzenia do

identyfikacji radiowej (RFID)

500 mW e.i.r.p. Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. 1 lipca 2014 r.
59 2 483,5-2 500 MHz Aktywne implanty medyczne 10 mW e.i.r.p. Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

Odstęp sąsiedniokanałowy: 1 MHz. Cały zakres częstotliwości może być również używany dynamicznie jako jeden kanał dla szybkiej transmisji danych.

Dodatkowo zastosowanie ma maksymalny poziom

aktywności nadajnika

wynoszący 10 %.

Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko aktywnych wyrobów medycznych do implantacji.

Zewnętrzne jednostki główne tylko do użytku w pomieszczeniach.

1 lipca 2014 r.
59a 2 483,5-2 500 MHz Urządzenia do

pozyskiwania danych medycznych

1 mW e.i.r.p. Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

Szerokość pasma modulacji: < 3 MHz.

Dodatkowo zastosowanie ma maksymalny poziom

aktywności nadajnika: < 10 %.

Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko systemów

medycznych sieci w obszarze ciała [f] do użytku w pomieszczeniach w placówkach opieki zdrowotnej.

1 stycznia 2018 r.
59b 2 483,5-2 500 MHz Urządzenia do

pozyskiwania danych medycznych

10 mW e.i.r.p. Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

Szerokość pasma modulacji: < 3 MHz.

Dodatkowo zastosowanie ma maksymalny poziom

aktywności nadajnika: < 2 %.

Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko systemów

medycznych sieci w obszarze ciała [f] do użytku w pomieszczeniach w domu pacjenta

1 stycznia 2018 r.
60 4 500-7 000 MHz Urządzenia do

radiolokacji

24 dBm e.i.r.p. [3] Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko radaru sondującego poziom napełnienia zbiornika [c]. 1 lipca 2014 r.
61 5 725-5 875 MHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 25 mW e.i.r.p. 1 lipca 2014 r.
62 5 795-5 815 MHz Urządzenia telematyki transportu i ruchu 2 W e.i.r.p. Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko urządzeń do poboru opłat drogowych, inteligentnych tachografów oraz urządzeń do pomiaru masy i wymiarów pojazdów [i]. 1 stycznia 2020 r.
88 5 855-5 865 MHz Urządzenia telematyki transportu i ruchu 33 dBm e.i.r.p., gęstość mocy 23 dBm/MHz e.i.r.p. oraz zakres sterowania mocą nadajnika

wynoszący 30 dB

Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko systemów pojazd- pojazd, pojazd-infrastruktura oraz infrastruktura-pojazd. 1 stycznia 2020 r.
89 5 865-5 875 MHz Urządzenia telematyki transportu i ruchu 33 dBm e.i.r.p., gęstość mocy 23 dBm/MHz e.i.r.p. oraz zakres sterowania mocą nadajnika

wynoszący 30 dB

Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko systemów pojazd- pojazd, pojazd-infrastruktura oraz infrastruktura-pojazd. 1 stycznia 2020 r.
63 6 000-8 500 MHz Urządzenia do

radiolokacji

7 dBm/50 MHz szczytowa e.i.r.p. oraz -33 dBm/MHz średnia e.i.r.p. Stosuje się automatyczne sterowanie mocą i wymogi dotyczące anteny oraz wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7], [8], [10]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko radaru sondującego poziom napełnienia.

Nie należy naruszać stref zamkniętych ustanowionych wokół obiektów radioastronomicznych.

1 lipca 2014 r.
64 8 500-10 600 MHz Urządzenia do

radiolokacji

30 dBm e.i.r.p. [3] Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko radaru sondującego poziom napełnienia zbiornika [c]. 1 lipca 2014 r.
65 17,1-17,3 GHz Urządzenia do

radiolokacji

26 dBm e.i.r.p. Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko systemów naziemnych. 1 lipca 2014 r.
66 24,05-24,075 GHz Urządzenia telematyki transportu i ruchu 100 mW e.i.r.p. 1 lipca 2014 r.
67 24,05-26,5 GHz Urządzenia do

radiolokacji

26 dBm/50 MHz szczytowa e.i.r.p. oraz -14 dBm/MHz średnia e.i.r.p. Stosuje się automatyczne sterowanie mocą i wymogi dotyczące anteny oraz wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7], [8], [10]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko radaru sondującego poziom napełnienia.

Nie należy naruszać stref zamkniętych ustanowionych wokół obiektów radioastronomicznych.

1 lipca 2014 r.
68 24,05-27 GHz Urządzenia do

radiolokacji

43 dBm e.i.r.p. [3] Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko radaru sondującego poziom napełnienia zbiornika [c]. 1 lipca 2014 r.
69a 24,075-24,15 GHz Urządzenia telematyki transportu i ruchu 100 mW e.i.r.p. Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko naziemnych radarów stosowanych w pojazdach. 1 lipca 2014 r.
69b 24,075-24,15 GHz Urządzenia telematyki transportu i ruchu 0,1 mW e.i.r.p. 1 lipca 2014 r.
70a 24,15-24,25 GHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 100 mW e.i.r.p. 1 lipca 2014 r.
70b 24,15-24,25 GHz Urządzenia telematyki transportu i ruchu 100 mW e.i.r.p. 1 lipca 2014 r.
74a 57-64 GHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 100 mW e.i.r.p. i maksymalna moc nadawania wynosząca 10 dBm 1 stycznia 2020 r.
74b 57-64 GHz Urządzenia do

radiolokacji

43 dBm e.i.r.p. [3] Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko radaru sondującego poziom napełnienia zbiornika [c]. 1 lipca 2014 r.
74c 57-64 GHz Urządzenia do

radiolokacji

35 dBm/50 MHz szczytowa e.i.r.p. oraz -2 dBm/MHz średnia e.i.r.p. Stosuje się automatyczne sterowanie mocą i wymogi dotyczące anteny oraz wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7], [8], [10]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko radaru sondującego poziom napełnienia. 1 lipca 2014 r.
75 57-71 GHz Urządzenia do

szerokopasmowej transmisji danych

40 dBm e.i.r.p. i gęstość e.i.r.p. 23 dBm/MHz Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. Nie są dozwolone instalacje stałe na zewnątrz budynków. 1 stycznia 2020 r.
75a 57-71 GHz Urządzenia do

szerokopasmowej transmisji danych

40 dBm e.i.r.p., gęstość e.i.r.p. 23 dBm/MHz i maksymalna moc nadawania wynosząca 27 dBm przy gnieździe lub gniazdach anteny Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. 1 stycznia 2020 r.
75b 57-71 GHz Urządzenia do

szerokopasmowej transmisji danych

55 dBm e.i.r.p., gęstość e.i.r.p. 38 dBm/MHz oraz zysk anteny nadawczej > 30 dBi Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko instalacji stałych na zewnątrz budynków. 1 stycznia 2020 r.
76 61-61,5 GHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 100 mW e.i.r.p. 1 lipca 2014 r.
77 63,72-65,88 GHz Urządzenia telematyki transportu i ruchu 40 dBm e.i.r.p. Urządzenia telematyki

transportu i ruchu

wprowadzone do obrotu przed dniem 1 stycznia 2020 r. podlegają zasadzie praw nabytych, tj. mogą korzystać z wcześniej przydzielonego zakresu częstotliwości 63-64 GHz, poza tym zastosowanie mają te same warunki.

Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko systemów pojazd- pojazd, pojazd-infrastruktura oraz infrastruktura-pojazd. 1 stycznia 2020 r.
78a 75-85 GHz Urządzenia do

radiolokacji

34 dBm/50 MHz szczytowa e.i.r.p. oraz -3 dBm/MHz średnia e.i.r.p. Stosuje się automatyczne sterowanie mocą i wymogi dotyczące anteny oraz wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7], [8], [10]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko radaru sondującego poziom napełnienia.

Nie należy naruszać stref zamkniętych ustanowionych wokół obiektów radioastronomicznych.

1 lipca 2014 r.
78b 75-85 GHz Urządzenia do

radiolokacji

43 dBm e.i.r.p. [3] Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7]. Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko radaru sondującego poziom napełnienia zbiornika [c]. 1 lipca 2014 r.
79a 76-77 GHz Urządzenia telematyki transportu i ruchu 55 dBm szczytowa e.i.r.p. i 50 dBm średnia e.i.r.p. oraz 23,5 dBm średnia e.i.r.p. dla radarów impulsowych Stosuje się wymogi dotyczące technik dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń [7].

Stałe radary infrastruktury transportowej muszą mieć charakter skanujący, aby

ograniczyć czas oświetlenia i zapewnić minimalny czas braku aktywności, aby

zagwarantować możliwość

jednoczesnego działania

z systemami radarów

samochodowych.

Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko naziemnych

systemów stosowanych

w pojazdach i infrastrukturze.

1 czerwca 2020 r.
79b 76-77 GHz Urządzenia telematyki transportu i ruchu 30 dBm szczytowa e.i.r.p. oraz

3 dBm/MHz średnia gęstość widmowa mocy

Maksymalny poziom aktywności nadajnika: < 56 %/s Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko systemów

wykrywania przeszkód stosowanych w wiropłatach [4].

1 stycznia 2018 r.
80a 122-122,25 GHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 10 dBm/250 MHz e.i.r.p. oraz

-48 dBm/MHz przy kącie wzniesienia 30°

1 stycznia 2018 r.
80b 122,25-123 GHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 100 mW e.i.r.p. 1 stycznia 2018 r.
81 244-246 GHz Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania 100 mW e.i.r.p. 1 lipca 2014 r.

Zastosowania i urządzenia, o których mowa w tabeli 2:

[a] »Liczniki« oznaczają urządzenia radiowe będące częścią dwukierunkowych systemów łączności radiowej, które pozwalają na zdalne monitorowanie, zdalny pomiar i przekazywanie na odległość danych w infrastrukturze inteligentnych sieci, takich jak sieci elektroenergetyczne, gazowe i wodociągowe.

[b] »Urządzenia alarmowe pomocy socjalnej« oznaczają systemy łączności radiowej, które umożliwiają niezawodną łączność osobom znajdującym się w stanie zagrożenia na ograniczonym obszarze, pozwalając im wezwać pomoc. Typowe zastosowania urządzeń alarmowych pomocy socjalnej to pomoc ludziom starszym lub osobom niepełnosprawnym.

[c] »Radar sondujący poziom napełnienia zbiornika« oznacza szczególny rodzaj urządzenia do radiolokacji, które wykorzystuje się do pomiarów poziomu napełnienia zbiornika i które instaluje się w zbiornikach wykonanych z metalu lub zbrojonego betonu bądź w podobnych konstrukcjach wykonanych z materiału o porównywalnych właściwościach tłumiących. Zbiornik przeznaczony jest do przechowywania określonych substancji.

[d] »Urządzenia do sterowania modelami« oznaczają szczególny rodzaj urządzeń radiowych wykorzystujących zdalne sterowanie i telemetrię, których używa się do zdalnego sterowania ruchem modeli (głównie miniaturowych wersji pojazdów) w powietrzu, na lądzie, na wodzie lub pod wodą.

[e] System alarmowy jest urządzeniem, które korzysta ze wsparcia łączności radiowej w celu zaalarmowania systemu lub osoby - co stanowi jego główną funkcję - w odległym miejscu, gdy pojawi się problem lub określona sytuacja. Do alarmów radiowych zalicza się systemy alarmowe pomocy socjalnej oraz urządzenia alarmowe związane z bezpieczeństwem i ochroną.

[f] Systemy medycznych sieci w obszarze ciała (ang. Medical Body Area Network System, MBANS) są stosowane do celów pozyskiwania danych medycznych i są przeznaczone do łączenia ze sobą - za pomocą sieci bezprzewodowej małej mocy - różnorodnych noszonych na ciele czujników lub urządzeń wykonawczych oraz urządzenia centralnego umieszczanego na ciele człowieka lub w jego pobliżu.

[g] Punkt dostępu do sieci w sieci danych to stacjonarne naziemne urządzenie bliskiego zasięgu, które działa jako punkt przyłączenia pozostałych urządzeń bliskiego zasięgu w sieci danych do platform usługowych znajdujących się poza tą siecią danych. Pojęcie sieci danych odnosi się do szeregu urządzeń bliskiego zasięgu, w tym do punktów dostępu do sieci, będących elementami sieci, oraz do bezprzewodowej łączności między nimi.

[h] Bezprzewodowa medyczna endoskopia kapsułowa to technologia stosowana do pozyskiwania danych medycznych i przeznaczona do stosowania w ramach relacji lekarz-pacjent w celu uzyskania obrazów ludzkiego przewodu pokarmowego.

[i] Inteligentny tachograf oraz urządzenia do pomiaru masy i wymiarów pojazdów to urządzenia służące do odczytywania informacji z tachografu na odległość, jak określono w dodatku 14 do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/799(12 ), oraz do egzekwowania wymogów dotyczących masy i wymiarów pojazdów, jak określono w art. 10d wprowadzonym do dyrektywy 96/53/WE dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/719(13 ).

[j] Czujniki NMR z systemem zamkniętym to urządzenia, w których badany materiał/obiekt umieszcza się wewnątrz obudowy urządzenia NMR. Techniki NMR wykorzystują zjawisko wzbudzania drgań jądra atomowego w polu magnetycznym i reakcję badanego materiału/obiektu na natężenie pola magnetycznego w celu uzyskania informacji na temat właściwości materiału w oparciu o reakcje izotopów atomów na fale o częstotliwości rezonansowej. Do kategorii tej nie zalicza się systemów obrazowania metodą magnetycznego rezonansu jądrowego ani systemów tomografii rezonansu magnetycznego.

Inne wymogi techniczne i wyjaśnienia, o których mowa w tabeli 2:

[1] W paśmie 20 do zastosowań indukcyjnych stosuje się wyższe wartości natężenia pola oraz dodatkowe ograniczenia wykorzystania.

[2] W pasmach 22, 24, 25, 27a i 28a do zastosowań indukcyjnych stosuje się wyższe wartości natężenia pola oraz dodatkowe ograniczenia wykorzystania.

[3] Ograniczenie mocy stosuje się wewnątrz zamkniętego zbiornika i odpowiada ono gęstości widmowej wynoszącej -41,3 dBm/MHz e.i.r.p. mierzonej na zewnątrz 500-litrowego zbiornika testowego.

[4] państwa członkowskie mogą określić strefy zamknięte, w których zakazane jest stosowanie systemów wykrywania przeszkód dla wiropłatów, lub wprowadzić równoważne środki w celu ochrony służb radioastronomicznych lub do innych celów krajowych. Wiropłaty definiuje się jako EASA CS-27 i CS-29 (odpowiednio JAR-27 oraz JAR-29 w przypadku dawniejszych certyfikatów).

[5] Urządzenia wykorzystują cały zakres częstotliwości na zasadzie dostrajania zakresu pracy.

[6] Identyfikatory RFID reagują na bardzo niski poziom mocy (-20 dBm e.r.p.) w zakresie częstotliwości wokół kanałów interrogatora RFID i muszą być zgodne z zasadniczymi wymaganiami dyrektywy 2014/53/UE.

[7] Stosuje się techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń zapewniające odpowiedni poziom skuteczności działania w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy 2014/53/UE. Jeżeli stosowne techniki są opisane w normach zharmonizowanych lub ich częściach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na podstawie dyrektywy 2014/53/UE, zapewnia się skuteczność działania co najmniej równoważną tym technikom.

[8] Stosuje się wymogi dotyczące anteny zapewniające odpowiedni poziom skuteczności działania w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy 2014/53/UE. Jeżeli stosowne ograniczenia są opisane w normach zharmonizowanych lub ich częściach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na podstawie dyrektywy 2014/53/UE, zapewnia się skuteczność działania co najmniej równoważną tym ograniczeniom.

[9] Stosuje się maskę emisji zapewniającą odpowiedni poziom skuteczności działania w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy 2014/53/UE. Jeżeli stosowne ograniczenia są opisane w normach zharmonizowanych lub ich częściach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na podstawie dyrektywy 2014/53/UE, zapewnia się skuteczność działania co najmniej równoważną tym ograniczeniom.

[10] Stosuje się automatyczne sterowanie mocą zapewniające odpowiedni poziom skuteczności działania w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy 2014/53/UE. Jeżeli stosowne ograniczenia są opisane w normach zharmonizowanych lub ich częściach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na podstawie dyrektywy 2014/53/UE, zapewnia się skuteczność działania co najmniej równoważną tym ograniczeniom.

1 Dz.U. C 65 z 17.3.2006, str. 70.
2 Opinia z dnia 16 listopada 2005 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
3 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2005 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 28 kwietnia 2006 r.
4 Dz.U. L 180 z 19.7.2000, str. 22.
5 Dz.U. L 303 z 2.12.2000, str. 16.
6 Dz.U. L 373 z 21.12.2004, str. 37.
7 Dz.U. C . 45 E z 23.2.2006, str. 129.
8 Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie międzyinstytucjonalne zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 maja 2003 r. w sprawie dostosowania perspektywy finansowej do rozszerzenia (Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25).
9 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
10 Art. 4a dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/180 z dnia 8 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.29.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
11 Załącznik zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/180 z dnia 8 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.29.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
12 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 ustanawiającego wymogi dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz.U. L 139 z 26.5.2016, s. 1).
13 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/719 z dnia 29 kwietnia 2015 r. zmieniająca dyrektywę Rady 96/53/WE ustanawiającą dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz.U. L 115 z 6.5.2015, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024