Zalecenie 2005/925/WE w sprawie skoordynowanego programu inspekcji w zakresie żywienia zwierząt na rok 2006 zgodnie z dyrektywą Rady 95/53/WE

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 14 grudnia 2005 r.
w sprawie skoordynowanego programu inspekcji w zakresie żywienia zwierząt na rok 2006 zgodnie z dyrektywą Rady 95/53/WE

(2005/925/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 grudnia 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 95/53/WE z dnia 25 października 1995 r. ustalającą zasady dotyczące organizacji urzędowych inspekcji w zakresie żywienia zwierząt(1), w szczególności jej art. 22 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W 2005 r. Państwa Członkowskie określiły pewne kwestie, które powinny być objęte skoordynowanym programem inspekcji prowadzonym w 2006 r.

(2) Pomimo że dyrektywa 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych(2) wyznacza maksymalną zawartość aflatoksyny B1 w paszach, dla innych mikotoksyn, takich jak ochratoksyna A, zearalenon, deoksyniwalenol i fumonizyny nie ma wspólnotowych przepisów. Gromadzenie informacji na temat występowania wyżej wymienionych mikotoksyn w drodze wyrywkowego pobierania próbek mogłoby dostarczyć przydatnych danych służących ocenie sytuacji pod kątem dalszego rozwoju prawodawstwa. Ponadto niektóre materiały paszowe, takie jak zboża i nasiona oleiste, są szczególnie podatne na zarażenie mikotoksynami ze względu na warunki zbiorów, przechowywania i transportu. Ponieważ stężenie mikotoksyn waha się z roku na rok, właściwe jest zbieranie, w kolejnych latach, danych dotyczących wszystkich wymienionych mikotoksyn.

(3) Wcześniejsze wyniki kontroli na obecność antybiotyków i kokcydiostatyków w niektórych paszach przeznaczonych dla gatunków lub kategorii zwierząt, dla których te substancje czynne są niedozwolone, wykazują, że ten rodzaj naruszenia nadal występuje. Ponadto, zgodnie z przepisami art. 11 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt(3), istotne jest zagwarantowanie skutecznego wycofywania antybiotyków stosowanych jako dodatki do pasz.

(4) Istotne jest zapewnienie, aby ograniczenia w stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego w paszach, jak określono w odpowiednim prawodawstwie Wspólnoty, były skutecznie stosowane.

(5) Właściwe jest zapewnienie, aby poziomy pierwiastków śladowych miedzi i cynku w mieszankach paszowych dla świń nie przekraczały maksymalnej zawartości określonej w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1334/2003 z dnia 25 lipca 2003 r. zmieniającym warunki zezwolenia na kilka dodatków paszowych, należących do grupy pierwiastków śladowych(4).

(6) Środki przewidziane w niniejszym zaleceniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

NINIEJSZYM ZALECA PAŃSTWOM CZŁONKOWSKIM:

1) Przeprowadzenie w 2006 r. skoordynowanego programu inspekcji w celu kontroli:

a) stężenia mikotoksyn (aflatoksyny B1, ochratoksyny A, zearalenonu, deoksyniwalenolu, fumonizyn, toksyn T-2 i HT-2) w paszach, podając metody analiz; metoda pobierania próbek powinna obejmować zarówno wyrywkowe, jak i celowe pobieranie próbek; w przypadku celowego pobierania próbek muszą one zawierać materiały paszowe, co do których istnieje podejrzenie, że zawierają podwyższone stężenie mikotoksyn, np. ziarna zbóż, nasiona oleiste, owoce oleiste, ich produkty i produkty uboczne oraz materiały paszowe składowane przez długi okres lub transportowane drogą morską na duże odległości; w przypadku aflatoksyny B1 szczególną uwagę należy zwrócić także na mieszanki paszowe dla zwierząt mlecznych innych niż bydło mleczne; wyniki kontroli powinny być zgłaszane przy użyciu wzoru określonego w załączniku I;

b) kokcydiostatyków i/lub histomonostatyków, dozwolonych lub niedozwolonych jako dodatki do pasz dla określonych gatunków i kategorii zwierząt, występujących często w nieleczniczych premiksach i mieszankach paszowych, w których takie środki farmaceutyczne są niedozwolone; kontrole powinny skupiać się na substancjach w premiksach i mieszankach paszowych, w przypadku których właściwy organ stwierdzi wysokie prawdopodobieństwo wykrycia nieprawidłowości; wyniki kontroli powinny być zgłaszane przy użyciu wzoru określonego w załączniku II;

c) wdrażania wycofywania antybiotyków stosowanych jako dodatki do pasz zgodnie z załącznikiem II;

d) przestrzegania ograniczeń w produkcji i stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego zgodnie z załącznikiem III;

e) poziomów miedzi i cynku w mieszankach paszowych dla świń zgodnie z załącznikiem IV.

2) Włączenie wyników skoordynowanego programu inspekcji przewidzianego w ust. 1 w oddzielnym rozdziale corocznego sprawozdania z przeprowadzonych inspekcji, które należy przekazać do dnia 1 kwietnia 2007 r. w najnowszej wersji ujednoliconego wzoru składania sprawozdań.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 265 z 8.11.1995, str. 17. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2001/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 234 z 1.9.2001, str. 55).

(2) Dz.U. L 140 z 30.5.2002, str. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/8/WE (Dz.U. L 27 z 29.1.2005, str. 44).

(3) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 29. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 378/2005 (Dz.U. L 59 z 5.3.2005, str. 8).

(4) Dz.U. L 187 z 26.7.2003, str. 11. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2003 (Dz.U. L 317 z 2.12.2003, str. 22).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Stężenie niektórych mikotoksyn (aflatoksyny B1, ochratoksyny A, zearalenonu, deoksyniwalenolu, fumonizyn, toksyn T-2 i HT-2) w paszach

Poszczególne wyniki wszystkich badanych próbek, wzór sprawozdań zgodnie z ust. 1 lit. a)
Pasze Pobieranie Rodzaj i stężenie mikotoksyn (μg/kg w stosunku do pasz o wilgotności 12 %)
Klasa(a) Typ(b) Kraj pochodzenia próbek (wyrywkowe lub celowe) Aflatoksyna B1 Ochratoksyna A Zearalenon Deoksyniwalenol Fumonizyna(c) Toksyny T-2 i HT-2(d)
(a) Wybrać jedną z następujących klas: materiał paszowy, dodatek do pasz, premiks, suplement paszowy, pasza

pełnoporcjowa, mieszanka paszowa.

(b) Wybrać jeden z następujących rodzajów: a) dla materiałów paszowych, nazwa materiału paszowego zgodnie z częścią B

załącznika do dyrektywy Rady 96/25/WE (Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 35); b) dla innych pasz, gatunki docelowe.

(c) Wskazana wartość może być sumą stężenia fumonizyn B1 i B2.
(d) Wskazana wartość może być sumą stężenia toksyn T-2 i HT-2.

Właściwy organ powinien również wskazać działania podejmowane w razie przekroczenia maksymalnych poziomów dla aflatoksyny B1;

– zastosowane metody analizy,

– granice wykrywalności.

ZAŁĄCZNIK  II

Obecność niektórych substancji niedozwolonych jako dodatki do pasz

Niektóre środki farmaceutyczne mogą zgodnie z prawem występować jako dodatki w premiksach i mieszankach paszowych dla określonych gatunków i kategorii zwierząt, jeśli spełniają wymogi art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.

Obecność niedozwolonych środków farmaceutycznych w paszach przeznaczonych dla niektórych gatunków i kategorii zwierząt stanowi naruszenie przepisów.

Środki farmaceutyczne, jakie należy poddać kontroli, powinny zostać wybrane z następujących:

1) Środki farmaceutyczne jako dodatki do pasz przeznaczonych wyłącznie dla niektórych gatunków lub kategorii zwierząt:

dekokwinat (Deccox)

diklazuril (Clinacox 0,2 %)

wodorobromek halofuginonu (Stenerol)

lasalocid A - sól sodowa (Avatec 15 %)

maduramycyna amonu alfa (Cygro 1 %)

monenzyna - sól sodowa (Elancoban G100, 100, G200, 200)

narazyna (Monteban)

narazyna - nikarbazyna (Maxiban G160)

chlorowodorek robenidyny (Cycostat 66 G)

salinomycyna - sól sodowa (Sacox 120G, 120)

semduramycyna - sól sodowa (Aviax 5 %)

2) Środki farmaceutyczne, które przestają być dozwolone jako dodatki do pasz:

amprolium

amprolium/etopabat

arprinocyd

awilamycyna

awoparcyna

karbadoks

dimetridazol

dinitolmid

flawofosfolipol

ipronidazol

metychlorpindol

metychlorpindol/metylobenzokwat

nikarbazyna

nifursol

olaquindoks

ronidazol

spiramycyna

tetracykliny

fosforan tylozyny

wirginiamycyna

cynk-bacytracyna

inne substancje przeciwbakteryjne

3) Środki farmaceutyczne, które nigdy nie były dozwolone jako dodatki do pasz:

inne substancje

Poszczególne wyniki wszystkich próbek niezgodnych z przepisami; wzór prawozdań zgodnie z ust. 1 lit. b):

Rodzaj paszy (gatunki i kategorie zwierząt) Wykryta substancja Stwierdzony poziom Przyczyna nieprawidłowości(a) Podjęte działanie
(a) Przyczyna wystąpienia niedozwolonej substancji w paszy, stwierdzona po

dochodzeniu przeprowadzonym przez właściwy organ.

Właściwy organ powinien podać również:

– całkowitą liczbę przebadanych próbek,

– nazwy substancji, które były przedmiotem dochodzenia,

– zastosowane metody analizy,

– granice wykrywalności.

ZAŁĄCZNIK  III

Ograniczenia w produkcji i stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego

Bez uszczerbku dla art. 3 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(1) Państwa Członkowskie powinny w 2006 r. przeprowadzić skoordynowany program inspekcji w celu ustalenia, czy przestrzegane są ograniczenia w produkcji i w stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego.

W szczególności w celu zapewnienia, że zakaz żywienia niektórych zwierząt przetworzonymi proteinami zwierzęcymi, zgodnie z załącznikiem IV do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady(2), jest skutecznie stosowany, Państwa Członkowskie powinny wdrożyć specjalny program kontroli na podstawie celowych kontroli. Zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 wymieniony program kontroli powinien opierać się na uwzględniającej ryzyko strategii obejmującej wszystkie etapy produkcji i wszystkie rodzaje miejsc, w których pasze są wytwarzane, przeładowywane i stosowane. Państwa Członkowskie powinny zwrócić szczególną uwagę na definicję kryteriów, które mogą być powiązane z ryzykiem. Każde kryterium powinno być wyważone proporcjonalne do ryzyka. Częstotliwość inspekcji oraz liczba próbek poddanych analizie w poszczególnych miejscach powinny odpowiadać ogólnemu znaczeniu, jakie przypisuje się tym miejscom.

Przy sporządzaniu programu kontroli należy uwzględnić następujące indykatywne miejsca i kryteria:

Miejsca Kryteria Waga zastosowana do każdego kryterium
Młyny paszowe - Młyny paszowe wytwarzające mieszankę paszową

dla przeżuwaczy i mieszankę paszową dla

zwierząt innych niż przeżuwacze zawierającą w

ramach odstępstwa przetworzone proteiny

zwierzęce

- Młyny paszowe ze stwierdzoną w przeszłości

niezgodnością lub z podejrzeniem o niezgodności

- Młyny paszowe z dużą ilością przywożonych pasz

o wysokiej zawartości protein, takich jak

mączka rybna, mączka sojowa, gluten skrobi

kukurydzianej i koncentraty białkowe

- Młyny paszowe produkujące dużą ilość mieszanek

paszowych

- Ryzyko zanieczyszczenia krzyżowego wynikającego

z wewnętrznych zasad działania (korzystanie z

silosów, nadzorowanie skutecznego podziału

linii produkcji, kontrola składników,

laboratoria zakładowe, procedury pobierania

próbek)

Punkty kontroli - Przywóz dużej/małej ilości pasz
granicznej i inne punkty wprowadzenia na obszar Wspólnoty - Pasze o wysokiej zawartości protein
Gospodarstwa - Mieszalniki użytkowane w jednym gospodarstwie

stosujące w ramach odstępstwa przetworzone

proteiny zwierzęce

- Gospodarstwa rolne hodujące przeżuwacze i inne

gatunki (ryzyko żywienia krzyżowego)

- Gospodarstwa rolne sprzedające pasze luzem
Handlowcy - Magazyny i składy pośrednie dla pasz o wysokiej

zawartości białka

- Duża ilość pasz sprzedawanych luzem
- Handlowcy sprzedający mieszanki paszowe

wytworzone za granicą

Przenośne mieszalniki - Mieszalniki wytwarzające paszę dla przeżuwaczy

i dla zwierząt innych niż przeżuwacze

- Mieszalniki ze stwierdzoną w przeszłości

niezgodnością lub z podejrzeniem niezgodności

- Mieszalniki zawierające pasze o wysokiej

zawartości protein

- Mieszalniki wytwarzające dużą ilość pasz

- Duża ilość gospodarstw rolnych, w tym

gospodarstwa hodujące przeżuwacze

Środki transportu - Pojazdy służące do przewożenia przetworzonych

protein zwierzęcych oraz pasz

- Pojazdy ze stwierdzoną w przeszłości

niezgodnością lub z podejrzeniem niezgodności

Alternatywnie do wyżej wymienionych orientacyjnych miejsc i kryteriów Państwa Członkowskie mogą przekazać Komisji swe własne oceny ryzyka do dnia 31 marca 2006 r.

Pobieranie próbek powinno obejmować głównie partie lub sytuacje, w których wystąpienie zakażenia krzyżowego niedozwolonymi przetworzonymi proteinami jest najbardziej prawdopodobne (np. pierwsza partia po transporcie pasz, które zawierały proteiny zwierzęce zabronione w badanej partii, jeśli wystąpiły problemy techniczne lub zmiany linii produkcji, zmiany w zbiornikach lub silosach do składowania materiałów luzem).

Kontrole powinny objąć analizy pyłu w pojazdach, sprzętu produkcyjnego i magazynów.

Minimalna ilość inspekcji w ciągu roku w Państwie Członkowskim powinna wynosić 10 na 100.000 ton wytworzonej mieszanki paszowej. Minimalna ilość urzędowych próbek w ciągu roku w Państwie Członkowskim powinna wynosić 20 na 100.000 ton wytworzonej mieszanki paszowej. Do czasu zatwierdzenia alternatywnych metod, do mikroskopowej identyfikacji i oszacowania należy stosować do analizy próbek metody określone w dyrektywie Komisji 2003/126/WE(3). Wykrycie protein zwierzęcych należy interpretować zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 999/2001.

Wyniki programów kontroli powinny być zgłoszone Komisji przy użyciu poniższych wzorów.

Zestawienie kontroli dotyczących przestrzegania ograniczeń w stosowaniu pasz pochodzenia zwierzęcego (żywienie zabronionymi przetworzonymi białkami zwierzęcymi)

A. Udokumentowane kontrole

Etap Liczba inspekcji obejmująca kontrole na obecność przetworzonych białek zwierzęcych Liczba naruszeń stwierdzonych na podstawie udokumentowanych kontroli itd. (oprócz badań laboratoryjnych)
Przywóz materiałów paszowych
Przechowywanie materiałów paszowych
Młyny paszowe
Mieszalniki użytkowane w jednym gospodarstwie/mieszalniki przenośne
Pośrednicy w sektorze pasz
Środki transportu
Gospodarstwa hodujące zwierzęta inne niż przeżuwacze
Gospodarstwa hodujące przeżuwacze
Inne: ...........................

B. Pobieranie próbek i badanie materiału paszowego i mieszanek paszowych na obecność przetworzonych protein zwierzęcych

Ilość urzędowych próbek testowanych Ilość próbek, w których wykryto brak zgodności
na obecność przetworzonych protein zwierzęcych Obecność przetworzonych protein zwierzęcych u zwierząt lądowych Obecność przetworzonych protein zwierzęcych u ryb
Miejsca Materiały paszowe Mieszanki paszowe Mieszanki paszowe Materiały paszowe Materiały paszowe Mieszanki paszowe
przeznaczone dla przeżuwaczy przeznaczone dla zwierząt innych niż przeżuwacze przeznaczone dla przeżuwaczy przeznaczone dla zwierząt innych niż przeżuwacze przeznaczone dla przeżuwaczy przeznaczone dla zwierząt innych niż przeżuwacze
Przy przywozie
Młyny paszowe
Pośrednicy/

magazynowanie

Środki transportu
Mieszalniki użytkowane w jednym gospodarstwie/

mieszalniki przenośne

W gospodarstwie rolnym
Inne: .........

C. Zestawienie zabronionych przetworzonych protein zwierzęcych wykrytych w próbkach pasz przeznaczonych dla przeżuwaczy

Miesiąc pobrania próbki Rodzaj, stopień i źródło zakażenia Zastosowane sankcje (lub inne środki)
1
2
3
4
5
...

______

(1) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, str. 1.

(2) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1.

(3) Dz.U. L 339 z 24.12.2003, str. 78.

ZAŁĄCZNIK  IV

Poszczególne wyniki badań wszystkich próbek (zgodnych i niezgodnych z przepisami) dotyczące zawartości miedzi i cynku w mieszankach paszowych dla świń

Rodzaj mieszanki paszowej (kategoria zwierząt) Pierwiastek śladowy (miedź lub cynk) Wykryty poziom (mg/kg mieszanki paszowej pełnoporcjowej) Przyczyna przekroczenia maksymalnej zawartości(a) Podjęte działanie
(a) Jako wynik dochodzenia przeprowadzonego przez właściwy organ.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.337.51

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2005/925/WE w sprawie skoordynowanego programu inspekcji w zakresie żywienia zwierząt na rok 2006 zgodnie z dyrektywą Rady 95/53/WE
Data aktu: 14/12/2005
Data ogłoszenia: 22/12/2005
Data wejścia w życie: 22/12/2005, 01/01/2006