Rozporządzenie 1895/2005 w sprawie ograniczenia wykorzystania niektórych pochodnych epoksydowych w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1895/2005
z dnia 18 listopada 2005 r.
w sprawie ograniczenia wykorzystania niektórych pochodnych epoksydowych w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylające dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG(1), w szczególności jego art. 5 ust. 1,

po konsultacji z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu uniknięcia zagrożenia dla zdrowia ludzkiego oraz usuwania barier w swobodnym przepływie towarów dyrektywa Komisji 2002/16/WE z dnia 20 lutego 2002 r. w sprawie wykorzystania niektórych pochodnych epoksydowych w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(2) ustanawia limity migracji specyficznej dla 2,2-bis(4-hydroksyfenylo) propano bis(2,3-epoksypropylo) eteru ("BADGE", ang. Bisphenol-A DiGlycidyl Ether), bis(hydroksyfenylo)metano bis(2,3-epoksypropylo)eterów ("BFDGE", ang. Bisphenol- F DiGlycidyl Ether) i eterów nowolakoglicydowych ("NOGE") oraz niektórych z ich pochodnych.

(2) Dyrektywa 2002/16/WE stanowi, że wykorzystanie i/lub obecność BFDGE i NOGE może mieć miejsce wyłącznie do dnia 31 grudnia 2004 r. W przypadku BADGE okres przejściowy został przedłużony do dnia 31 grudnia 2005 r., w oczekiwaniu na przedstawienie nowych danych toksykologicznych i ich oceny przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd").

(3) Wymagane dane toksykologiczne dla BADGE zostały przekazane. Urząd stwierdził, że BADGE, BADGE.H2O i BADGE.2H2O nie są genotoksyczne i rakotwórcze in vivo i że tolerowane dzienne pobranie można ustalić na 0,15 mg/kg masy ciała dla BADGE, BADGE.H2O i BADGE.2H2O. Można zatem ustanowić wyższy limit migracji specyficznej SML(T) dla BADGE BADGE.H2O i BADGE.2H2O. W odniesieniu do chlorohydryn BADGE Urząd uważa, że ze względu na brak genotoksyczności obecny limit migracji specyficznej wynoszący 1 mg/kg żywności lub płynów modelowych imitujących żywność jest właściwy.

(4) Należy zatem zezwolić na obrót i wykorzystywanie we Wspólnocie materiałów i wyrobów zawierających BADGE zgodnych z niniejszym rozporządzeniem, począwszy od dnia 1 stycznia 2006 r.

(5) Dane toksykologiczne wymagane dla NOGE i BFDGE nie zostały dostarczone w czasie pozwalającym Urzędowi na dokonanie ich oceny i ich dalszego wykorzystywania. Zatem nie zezwala się na dalsze wykorzystanie i/lub obecność BFDGE i NOGE, począwszy od dnia 1 stycznia 2005 r., zgodnie z dyrektywą 2002/16/WE. Jednakże należy zezwolić na wyczerpanie istniejących zapasów.

(6) W przypadku dużych pojemników zezwala się na wykorzystanie i/lub obecność BADGE, NOGE i BFDGE. Duży współczynnik objętości do powierzchni dla tych pojemników, ich powtarzalne wykorzystywanie w trakcie długiego czasu żywotności, co redukuje migrację, oraz kontakt z żywnością w temperaturze otoczenia w większości zastosowań sugerują, że nie jest konieczne ustalanie limitów migracji dla BADGE, NOGE i BFDGE w tych pojemnikach.

(7) Na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1935/2004 do materiałów i wyrobów objętych szczególnymi środkami prawnymi powinna być dołączona pisemna deklaracja stwierdzająca, iż są one zgodne z przepisami mającymi wobec nich zastosowanie. Wymóg ten nie został jeszcze określony w dyrektywie 2002/16/WE. Należy zatem wprowadzić wspomniany wymóg oraz przewidzieć okres przejściowy.

(8) Uwzględniając wymagane zmiany oraz w trosce o zachowanie przejrzystości dyrektywę 2002/16/WE należy zastąpić nowym rozporządzeniem.

(9) Dyrektywa 2002/16/WE przewiduje, że wymogi dotyczące BADGE, BFDGE i NOGE nie mają zastosowania do materiałów i wyrobów, które miały kontakt z żywnością przed dniem 1 marca 2003 r. Te materiały i wyroby mogą być wprowadzone do obrotu pod warunkiem, że data napełnienia jest podana na materiałach i wyrobach. Na mocy dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych(3) data ta może zostać zastąpiona datą przydatności do spożycia lub innymi wskazówkami, takimi jak np. numer partii, zgodnie z dyrektywą Rady 89/396/EWG z dnia 14 czerwca 1989 r. w sprawie wskazówek lub oznakowań identyfikacyjnych partii artykułów, do których należy dany środek spożywczy(4), w przypadku żywności pakowanej w takie materiały i wyroby, pod warunkiem że można ustanowić związek między taką wskazówką i datą napełnienia, aby ta ostatnia mogła być zawsze określona.

(10) Należy zatem uchylić dyrektywę 2002/16/WE.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres zastosowania

1.
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do materiałów i wyrobów, włączając w to aktywne i inteligentne materiały i wyroby do kontaktu z żywnością, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 1935/2004, które są wytworzone z wykorzystaniem jednej lub więcej z poniższych substancji lub je zawierają:

a) 2,2-bis (4-hydroksyfenylo)propano bis (2,3-epoksypropylo) eter (zwany dalej "BADGE") oraz niektóre z jego pochodnych;

b) Vbis(hydroksyfenylo)metano bis(2,3-epoksypropylo)eter, zwany dalej "BFDGE" (Nr CAS 039817-09-9);

c) pozostałe etery nowolakoglicydowe, zwane dalej "NOGE".

2.
Do celów niniejszego rozporządzenia jako "materiały i wyroby" traktuje się:

a) materiały i wyroby wykonane z każdego rodzaju tworzyw sztucznych;

b) materiały i wyroby pokryte powłokami powierzchniowymi; oraz

c) kleje.

3.
Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do kontenerów lub zbiorników o pojemności większej niż 10 000 litrów oraz do rurociągów należących do nich lub z nimi połączonych, pokrytych specjalnymi powłokami zwanymi "powłokami o wysokiej odporności".
Artykuł  2

BADGE

Materiały i wyroby nie mogą uwalniać substancji określonych w załączniku I w ilości przekraczającej limity ustanowione we wspomnianym załączniku.

Artykuł  3

BFDGE

Wykorzystanie i/lub obecność BFDGE przy wytwarzaniu materiałów i wyrobów są zakazane.

Artykuł  4

NOGE

Wykorzystanie i/lub obecność NOGE przy wytwarzaniu materiałów i wyrobów są zakazane.

Artykuł  5

Pisemna deklaracja

Na etapach wprowadzania do obrotu innych niż sprzedaż detaliczna, do materiałów i wyrobów zawierających BADGE i jego pochodne załącza się pisemną deklarację zgodnie z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1935/2004.

Należy udostępnić odpowiednią dokumentację wykazującą ich zgodność. Dokumentacja ta zostaje przekazana na żądanie właściwych organów.

Artykuł  6

Przepisy przejściowe

1.
Artykuły 2, 3 i 4 nie mają zastosowania do materiałów i wyrobów, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. b) i c), które miały kontakt z żywnością przed dniem 1 marca 2003 r.
2.
Artykuły 3 i 4 nie mają zastosowania do materiałów i wyrobów, które są zgodne z dyrektywą 2002/16/WE i które miały kontakt z żywnością przed dniem 1 stycznia 2005 r.
3.
Artykuł 5 nie ma zastosowania do materiałów i wyrobów, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a), b) i c), które miały kontakt z żywnością przed dniem 1 stycznia 2007 r.
4.
Materiały i wyroby określone w art. 1, 2 i 3 mogą zostać wprowadzone do obrotu, pod warunkiem że data napełnienia jest podana na materiałach i wyrobach. Jednak data napełnienia może być zastąpiona inną wskazówką, pod warunkiem że wskazówka ta umożliwia określenie daty napełnienia. Na wniosek, data napełnienia jest udostępniana właściwym organom i każdej osobie wypełniającej wymogi niniejszego rozporządzenia.
5.
Ustępy 1-4 stosuje się, nie naruszając wymogów dyrektywy 2000/13/WE.
Artykuł  7

Uchylenie

Dyrektywa 2002/16/WE traci moc.

Odniesienia do uchylonej dyrektywy traktuje się jako odniesienia do niniejszego rozporządzenia i odczytuje się je zgodnie z tabelą korelacji przedstawioną w załączniku II.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2006 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 listopada 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 338 z 13.11.2004, str. 4.

(2) Dz.U. L 51 z 22.2.2002, str. 27. Rozporządzenie zmienione dyrektywą 2004/13/WE (Dz.U. L 27 z 30.1.2004, str. 46).

(3) Dz.U. L 109 z 6.5.2000, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/89/WE (Dz.U. L 308 z 25.11.2003, str. 15).

(4) Dz.U. L 186 z 30.6.1989, str. 21. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/11/EWG (Dz.U. L 65 z 11.3.1992, str. 32).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Limity migracji specyficznej dla BADGE i niektórych jego pochodnych

1. Suma migracji dla poniższych substancji:

a) BADGE (= 2,2-bis (4-hydroksyfenylo) propano bis (2,3-epoksypropylo) eter (Nr CAS = 001675-54-3)),

b) BADGE.H2O (Nr CAS = 076002-91-0)

c) BADGE.2H2O (Nr CAS = 005581-32-8),

nie przekracza następujących limitów:

– 9 mg/kg w żywności lub płynach modelowych imitujących żywność, lub

– 9 mg/6 dm2 zgodnie z przypadkami przewidzianymi w art. 7 dyrektywy Komisji 2002/72/EWG(1).

2. Suma migracji dla poniższych substancji:

a) BADGE.HCl (Nr CAS = 013836-48-1);

b) BADGE.2HCl (Nr CAS = 004809-35-2),

c) BADGE.H2O.HCl (Nr CAS = 227947-06-0)

nie przekracza następujących limitów:

– 1 mg/kg w żywności lub płynach modelowych imitujących żywność, lub

– 1 mg/6 dm2 zgodnie z przypadkami przewidzianymi w art. 7 dyrektywy Komisji 2002/72/WE.

3. Badanie migracji jest przeprowadzane zgodnie z zasadami ustalonymi w dyrektywie Rady 82/711/EWG(2) oraz w dyrektywie 2002/72/WE.

______

(1) Dz.U. L 39 z 13.2.2003, str. 1.

(2) Dz.U. L 297 z 23.10.1982, str. 26.

ZAŁĄCZNIK  II

Tabela korelacji

Dyrektywa 2002/16/WE zmieniona dyrektywą 2004/13/WE Niniejsze rozporządzenie
Artykuł 1 Artykuł 1
Artykuł 2 Artykuł 2
Artykuł 3 Artykuł 3
Artykuł 4 Artykuł 4
- Artykuł 5
Artykuł 5 Artykuł 6
Artykuł 6 Artykuł 7
Artykuł 7 Artykuł 8
Artykuł 8 Artykuł 8
Artykuł 9 -
Załącznik I Załącznik I
Załącznik II -
Załącznik III Załącznik II

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.302.28

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1895/2005 w sprawie ograniczenia wykorzystania niektórych pochodnych epoksydowych w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością
Data aktu: 18/11/2005
Data ogłoszenia: 19/11/2005
Data wejścia w życie: 09/12/2005, 01/01/2006