Wspólne działanie 2005/556/WPZiB w sprawie mianowania Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Sudanie

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2005/556/WPZiB
z dnia 18 lipca 2005 r.
w sprawie mianowania Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Sudanie

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14, art. 18 ust. 5 i art. 23 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia Europejska jest aktywnie zaangażowana na szczeblu dyplomatycznym i politycznym od początków działań międzynarodowych mających na celu opanowanie i rozwiązanie kryzysu w Darfurze.

(2) Unia wyraża chęć wzmocnienia swojej roli politycznej w kryzysie wraz z wieloma podmiotami lokalnymi, regionalnymi i międzynarodowymi oraz utrzymania spójności między pomocą Unii w zarządzaniu kryzysem w Darfurze pod kierownictwem Unii Afrykańskiej (UA) z jednej strony a ogólnymi stosunkami politycznymi z Sudanem z drugiej strony, w tym w związku z wprowadzeniem w życie całościowego porozumienia pokojowego (CPA) między rządem Sudanu i Ludowym Ruchem/Armią Wyzwolenia Sudanu (SPLM/A).

(3) Unia udziela coraz większej pomocy misji UA w regionie Darfur w Sudanie (AMIS) w zakresie wsparcia planowania i zarządzania, jak i finansowania i logistyki.

(4) UA zdecydowała się zwiększyć liczbę personelu AMIS do 6.171 wojskowych i 1.560 cywilnych pracowników policyjnych, natomiast Unia, wspierając UA, proponuje w związku z tym rozszerzeniem szereg środków określonych we wspólnym działaniu 2005/557/WPZiB z dnia 18 lipca 2005 r.(1) w sprawie cywilno-wojskowego działania Unii Europejskiej wspierającego misję Unii Afrykańskiej w regionie Darfur w Sudanie, które wymagają odpowiedniego zaangażowania politycznego wraz z UA i rządem Sudanu oraz określonych zdolności koordynacyjnych.

(5) Dnia 31 marca 2005 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) przyjęła rezolucję 1593(2005) w sprawie sprawozdania Międzynarodowej Komisji Śledczej dotyczącego łamania międzynarodowego prawa humanitarnego i praw człowieka w Darfurze.

(6) SPUE będzie wykonywał swój mandat w sytuacji, która może się pogorszyć i zaszkodzić celom WPZiB określonym w art. 11 Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Pan Pekka HAAVISTO zostaje niniejszym mianowany Specjalnym Przedstawicielem Unii Europejskiej (SPUE) w Sudanie.

Artykuł  2

Mandat SPUE opiera się na celach polityki Unii w Sudanie, w szczególności dotyczących:

a) działań w ramach społeczności międzynarodowej, służących wspieraniu UA oraz ONZ i mających na celu osiągnięcie politycznego rozwiązania konfliktu w Darfurze, jak również ułatwienie wprowadzenia w życie CPA oraz działanie na rzecz wspierania dialogu Południe-Południe, z należytym uwzględnieniem konsekwencji tych kwestii dla regionu oraz zasadą afrykańskiej odpowiedzialności; oraz

b) zapewnienia maksymalnej skuteczności i widoczności wkładu Unii do AMIS.

Artykuł  3
1.
Dla osiągnięcia celów polityki mandat SPUE obejmuje:

a) współdziałanie z UA, rządem Sudanu i innymi stronami sudańskimi, jak również organizacjami pozarządowymi oraz utrzymanie ścisłej współpracy z ONZ i innymi właściwymi podmiotami międzynarodowymi, mając na celu realizację celów polityki Unii;

b) reprezentowanie Unii podczas rozmów politycznych w Abudży, podczas posiedzeń wysokiego szczebla wspólnej komisji, jak również, jeśli będzie to wymagane, na innych właściwych posiedzeniach;

c) zapewnianie spójności między wkładem Unii do zarządzania kryzysem w Darfurze oraz ogólnymi stosunkami politycznymi Unii z Sudanem;

d) w zakresie praw człowieka, w tym praw dzieci i kobiet, oraz walki z bezkarnością w Sudanie, śledzenie sytuacji i utrzymanie stałych kontaktów z władzami sudańskimi, UA i ONZ, w szczególności z biurem Wysokiego Komisarza ds. Praw Człowieka, obserwatorami praw człowieka działającymi w regionie oraz z biurem Prokuratora Międzynarodowego Trybunału Karnego.

2.
Wypełniając swój mandat, SPUE, między innymi:

a) śledzi wszelkie działania Unii;

b) zapewnia koordynację i spójność wkładów Unii do AMIS;

c) wspiera proces polityczny oraz działania związane z wprowadzaniem w życie CPA; oraz

d) śledzi zgodność działań stron sudańskich z odpowiednimi rezolucjami RB ONZ, mianowicie nr 1556(2004), 1564(2004), 1591(2005) i 1593(2005) oraz składa sprawozdania w tej sprawie.

Artykuł  4
1.
SPUE jest odpowiedzialny za wykonywanie mandatu, działając pod zwierzchnictwem i kierownictwem operacyjnym Wysokiego Przedstawiciela. SPUE jest odpowiedzialny przed Komisją za wszelkie wydatki.
2.
Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPB) utrzymuje uprzywilejowany kontakt z SPUE i jest podstawowym punktem kontaktowym z Radą. KPB ukierunkowuje działania SPUE pod względem strategicznym i politycznym w ramach mandatu.
3.
SPUE regularnie składa sprawozdania KPB z realizacji pomocy UE dla AMIS oraz z rozwoju sytuacji w Darfurze, jak i w całym Sudanie.
Artykuł  5
1.
Kwota referencyjna przewidziana na pokrycie wydatków związanych z mandatem SPUE na okres 6 miesięcy wynosi 675.000 EUR. W razie konieczności Rada decyduje o kwocie referencyjnej przeznaczonej na kontynuację niniejszego wspólnego działania.
2.
Wydatkami finansowanymi w ramach kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami Wspólnoty Europejskiej stosowanymi do budżetu z zastrzeżeniem, że jakiekolwiek finansowanie wstępne nie pozostaje własnością Wspólnoty.
3.
Zarządzanie wydatkami podlega umowie pomiędzy SPUE a Komisją. Wydatki kwalifikują się od dnia przyjęcia niniejszego wspólnego działania.
4.
Wsparcie logistyczne w regionie jest zapewniane przez Prezydencję, Komisję lub Państwa Członkowskie, w zależności od sytuacji.
Artykuł  6
1.
W granicach swojego mandatu i udostępnionych środków finansowych SPUE odpowiada za powołanie własnego zespołu w porozumieniu z Prezydencją, przy wsparciu ze strony Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela oraz przy pełnym udziale Komisji. SPUE powiadamia Prezydencję i Komisję o ostatecznym składzie swojego zespołu.
2.
Państwa Członkowskie i instytucje Unii Europejskiej mogą zaproponować oddelegowanie pracowników do współpracy z SPUE. Wynagrodzenie ewentualnych pracowników oddelegowanych przez Państwo Członkowskie lub instytucję Unii Europejskiej do SPUE jest wypłacane odpowiednio przez dane Państwo Członkowskie lub daną instytucję Unii Europejskiej.
3.
Wszystkie stanowiska kategorii A, które nie zostaną obsadzone w drodze oddelegowania, są w odpowiedni sposób ogłaszane przez Sekretariat Generalny Rady, a informacja o nich jest przekazywana Państwom Członkowskim oraz instytucjom Unii Europejskiej, w celu pozyskania kandydatów o najbardziej odpowiednich kwalifikacjach.
4.
Przywileje, immunitety i dalsze gwarancje niezbędne do wykonania i zapewnienia sprawnego działania misji SPUE i jego pracowników ustala się między stronami. Państwa Członkowskie i Komisja zapewniają wszelkie niezbędne wsparcie w tym względzie.
Artykuł  7
1.
W koordynacji z wkładami Unii do AMIS, SPUE jest wspomagany przez komórkę koordynacyjną ad hoc utworzoną w Addis Abebie (KKA) działającą pod jego zwierzchnictwem, o której mowa w art. 5 ust. 2 wspólnego działania 2005/557/WPZiB.
2.
W skład KKA wchodzą doradca polityczny, wojskowy i policyjny.
3.
Doradcy policyjny i wojskowy w KKA działają jako doradcy SPUE w związku z, odpowiednio, policyjnymi i wojskowymi elementami działań wspierających Unii, o których mowa w ust. 1. W tym zakresie podlegają oni SPUE.
4.
Doradcy policyjny i wojskowy nie otrzymują od SPUE instrukcji dotyczących zarządzania wydatkami w związku z, odpowiednio, policyjnymi i wojskowymi elementami działań wspierających Unii, o których mowa w ust. 1. SPUE nie ponosi odpowiedzialności w tym zakresie.
Artykuł  8

Co do zasady SPUE składa osobiście sprawozdania Wysokiemu Przedstawicielowi oraz KPB i może również składać sprawozdania odpowiedniej grupie roboczej. Sprawozdania pisemne są regularnie przekazywane Wysokiemu Przedstawicielowi, Radzie i Komisji. Na zalecenie Wysokiego Przedstawiciela i KPB SPUE może złożyć sprawozdanie Radzie ds. Ogólnych i Stosunków Zewnętrznych.

Artykuł  9

W celu zapewnienia spójności działań zewnętrznych Unii Europejskiej SPUE koordynuje swoje działania z działaniami Wysokiego Przedstawiciela, Prezydencji i Komisji. SPUE regularnie dostarcza informacji przedstawicielstwom Państw Członkowskich i delegaturom Komisji. W terenie utrzymywane są bliskie kontakty z Prezydencją, Komisją i szefami misji, którzy dokładają wszelkich starań, aby wspierać SPUE w wykonywaniu jego mandatu. SPUE utrzymuje również kontakty z innymi obecnymi na miejscu podmiotami międzynarodowymi i regionalnymi.

Artykuł  10

Wprowadzanie w życie niniejszego wspólnego działania i zapewnienie jego spójności z innymi działaniami Unii Europejskiej w regionie jest przedmiotem regularnych kontroli. Dwa miesiące przed wygaśnięciem swojego mandatu SPUE składa Wysokiemu Przedstawicielowi, Radzie i Komisji wyczerpujące pisemne sprawozdanie z realizacji mandatu. Na podstawie tego sprawozdania wspólne działanie jest poddawane ocenie przez odpowiednie grupy robocze oraz przez KPB. W kontekście ogólnych priorytetów dotyczących rozmieszczania Wysoki Przedstawiciel przedstawia KPB zalecenia dotyczące decyzji Rady w sprawie odnowienia, zmiany lub zakończenia mandatu.

Artykuł  11

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie w dniu jego przyjęcia.

Stosuje się je do czasu zakończenia działań wspierających Unii, zgodnie z decyzją Rady podjętą na podstawie art. 16 ust. 2 wspólnego działania 2005/557/WPZiB.

Artykuł  12

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lipca 2005 r.
W imieniu Rad
J. STRAW
Przewodniczący

______

(1) Patrz str. 46 Dz.U.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.188.43

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 2005/556/WPZiB w sprawie mianowania Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Sudanie
Data aktu: 18/07/2005
Data ogłoszenia: 20/07/2005
Data wejścia w życie: 18/07/2005