Decyzja 2003/268/WE dotycząca pokrycia kosztów poniesionych przez Europejski Bank Inwestycyjny w związku z zarządzaniem instrumentem inwestycyjnym Umowy z Kotonu i decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim

DECYZJA RADY
z dnia 8 kwietnia 2003 r.
dotycząca pokrycia kosztów poniesionych przez Europejski Bank Inwestycyjny w związku z zarządzaniem instrumentem inwestycyjnym Umowy z Kotonu i decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim

(2003/268/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 kwietnia 2003 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.(1), zwaną dalej "Umową z Kotonu",

uwzględniając Umowę wewnętrzną z dnia 12 września 2000 r. między przedstawicielami rządów Państw Członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania i zarządzania pomocą wspólnotową w ramach Protokołu finansowego do Umowy o partnerstwie między państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi, podpisanej w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r. oraz przyznania pomocy finansowej przeznaczonej dla krajów i terytoriów zamorskich, w odniesieniu do których mają zastosowanie postanowienia części czwartej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(2), w szczególności jego art. 8 ust. 2,

uwzględniając decyzję Rady 2001/822/WE z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspólnotą Europejską, zwaną dalej "decyzją o Stowarzyszeniu Zamorskim"(3),

uwzględniając wniosek Komisji opracowany w porozumieniu z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, zwanym dalej "Bankiem",

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Obecnie Umowa z Kotonu i decyzja o Stowarzyszeniu Zamorskim nie zawierają żadnych postanowień, dotyczących pokrycia kosztów poniesionych przez Bank w związku z zarządzaniem instrumentem inwestycyjnym.

(2) Bank przeznacza cały dochód uzyskany ze standardowych opłat za dokonanie oceny poniesionych przez klientów instrumentu inwestycyjnego na pokrycie zwykłych kosztów, z wyłączeniem opłat szczególnych, pokrywających poniesione koszty specjalne,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Prowizje od opłat poniesionych przez Bank w związku z zarządzaniem instrumentem inwestycyjnym oraz dopłaty do oprocentowania, włączając zasoby zarezerwowane dla krajów i terytoriów zamorskich (zwanych dalej KTZ), są równe maksymalnie 10 % kwoty 2.200 milionów EUR przez okres pięciu lat. Opłaty przeznaczone są na pełne pokrycie kosztów zarządzania instrumentem inwestycyjnym, włączając zarządzanie kwotami przyznanymi na finansowanie dopłat do oprocentowania operacji w państwach AKP oraz w KTZ, w ciągu pięciu lat od pierwszego protokołu finansowego do Umowy z Kotonu.

Artykuł  2

W stopniu, w jakim misja Banku określona w załączniku II do Umowy z Kotonu oraz w wytycznych operacyjnych instrumentu inwestycyjnego pozostaje bez zmian, maksymalna kwota określona na podstawie art. 1 stanowi górną granicę.

Artykuł  3

Każdego roku, najpóźniej do dnia 1 września, Bank przedstawi Komitetowi ds. Instrumentu Inwestycyjnego szacunkowe koszty na kolejny rok i odpowiadający im poziom wymaganych opłat. Dane są zawarte w planie operacyjnym instrumentu inwestycyjnego, zatwierdzonym przez Komitet ds. Instrumentu Inwestycyjnego. Przedstawienie kosztów za pierwszy rok zależy od dnia wejścia w życie Umowy z Kotonu.

Artykuł  4

Każdego roku w rocznym sprawozdaniu instrumentu inwestycyjnego Bank przedstawia faktycznie poniesione koszty w trakcie poprzedniego roku do zatwierdzenia przez Komitet ds. Instrumentu Inwestycyjnego, jak również kwotę szacowanych opłat uzyskanych od klientów instrumentu inwestycyjnego w ciągu tego samego roku. Projekt rocznego sprawozdania zawierający te dane jest przedstawiany Komitetowi ds. Instrumentu Inwestycyjnego, najpóźniej do 28 lutego, natomiast sprawozdanie końcowe najpóźniej do dnia 30 czerwca.

Artykuł  5

Jeżeli koszty poniesione przez Bank w ciągu danego roku są niższe lub wyższe niż przedstawione w odnośnym planie operacyjnym, Bank zwraca się do Komitetu ds. Instrumentu Inwestycyjnego z wnioskiem o podjęcie decyzji w sprawie niezbędnych ustaleń.

Artykuł  6

Prowizje od opłat określonych w art. 1 powinny zostać pokryte z przyznanych Państwom Członkowskim zwrotów płatności związanych z obsługą długu, wygenerowanych z operacji związanych z kapitałem ryzyka i pożyczkami specjalnymi, podjętych na podstawie kolejnych Konwencji AKP-WE. Kwota należna od każdego Państwa Członkowskiego będzie ustalana przez względny udział we wkładzie na 9 Europejski Fundusz Rozwoju. W przypadku Państw Członkowskich nieotrzymujących jeszcze wystarczających zwrotów, Bank obciąży ich rachunki i nałoży roczną stopę procentową równą obowiązującej stopie EONIA pomniejszonej o dwanaście i pół punktu bazowego.

Artykuł  7

Rada, stanowiąc na wniosek Komisji, przygotowany w porozumieniu z Bankiem, podejmie decyzje w sprawie sposobu finansowania opłat Banku uzgodnionych w art. 1, jeżeli wpływy z obsługi długu byłyby niewystarczające w tym celu.

Artykuł  8

Państwa Członkowskie niniejszym upoważniają Bank do odliczenia opłat bezpośrednio z ich rachunków prowadzonych przez Bank, na których kredytowane są spłaty określone na mocy art. 6. Opłaty są odliczane pierwszego dnia roboczego każdego kwartału i wypłacane według stopy rocznej równej obowiązującej stopie EONIA, pomniejszonej o dwanaście i pół punktu bazowego.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem wejścia w życie Umowy wewnętrznej i jest stosowana przez okres pięciu lat, chyba że zostanie zastąpiona innymi umowami.

Artykuł  10

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 8 kwietnia 2003 r.

W imieniu Rady
G. DRYS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3.

(2) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 355.

(3) Dz.U. L 314 z 30.11.2000, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.99.45

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/268/WE dotycząca pokrycia kosztów poniesionych przez Europejski Bank Inwestycyjny w związku z zarządzaniem instrumentem inwestycyjnym Umowy z Kotonu i decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim
Data aktu: 08/04/2003
Data ogłoszenia: 17/04/2003
Data wejścia w życie: 01/04/2003, 15/04/2003, 01/05/2004