Decyzja 2003/709/WE ustanawiająca Europejską Grupę Konsultacyjną ds. Konsumentów

DECYZJA KOMISJI
z dnia 9 października 2003 r.
ustanawiająca Europejską Grupę Konsultacyjną ds. Konsumentów

(2003/709/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 października 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W ramach ochrony konsumentów przewidzianej w art. 153 Traktatu jest właściwe, aby Komisja zasięgnęła opinii konsumentów w sprawie problemów dotyczących ochrony ich interesów na poziomie wspólnotowym.

(2) Od 1973 r. Komisja była wspomagana przez forum utworzone w tym celu przez kolejne decyzje, z których ostatnią jest decyzja Komisji 2000/323/WE z dnia 4 maja 2000 r. ustanawiająca Komitet Konsumentów(1).

(3) Należy dostosować tę decyzję do ewolucji ram politycznych i prawnych ze względu na przystąpienie nowych Państw Członkowskich i konieczność harmonizacji definicji organizacji konsumenckich z tymi używanymi w prawodawstwie wspólnotowym. Jednocześnie należy zapewnić możliwość stowarzyszenia przedstawicieli innych organizacji. Ponadto, zgodnie z zasadami dotyczącymi tworzenia Komitetów(2), należy zmienić nazwę obecnego Komitetu Konsumentów na "Europejską Grupę Konsultacyjną ds. Konsumentów".

(4) Właściwe jest również zwiększenie przejrzystości oraz skuteczności działania Grupy, w szczególności poprzez zmianę procedury nominacji kandydatów, poprzez odnawianie mandatu członków reprezentujących krajowe organizacje konsumenckie tylko jeden raz, poprzez wprowadzenie skutecznych mechanizmów sprawozdawczych oraz poprzez zapewnienie przyjęcia regulaminu Grupy.

(5) Biorąc pod uwagę szeroki charakter zmian, ze względu na zrozumiałość tekstu należy zmienić decyzję 2000/323/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Komisja niniejszym ustanawia Europejską Grupę Konsultacyjną ds. Konsumentów, zwaną dalej "Grupą".
2.
Grupa może być konsultowana przez Komisję w sprawie wszystkich problemów odnoszących się do ochrony interesów konsumentów na poziomie wspólnotowym.
Artykuł  2
1.
Grupa złożona jest z:

a) jednego członka reprezentującego krajowe organizacje konsumenckie z każdego Państwa Członkowskiego;

b) jednego członka z każdej europejskiej organizacji konsumenckiej.

2.
Do celów niniejszej decyzji "krajowe organizacje konsumenckie" oznaczają organizacje konsumenckie, które reprezentują, zgodnie z przepisami krajowymi lub praktyką, konsumentów oraz działają na poziomie krajowym.
3.
Do celów niniejszej decyzji "europejskie organizacje konsumenckie" oznaczają organizacje konsumenckie spełniające jedno lub dwa z następujących zbiorów kryteriów:

a) 1) muszą być pozarządowe, o celu niezarobkowym, niezależne od przemysłowych, handlowych i gospodarczych lub innych sprzecznych interesów oraz mają za główne cele i czynności promowanie i ochronę zdrowia, bezpieczeństwa i interesy gospodarcze konsumentów wspólnotowych, oraz

2) muszą mieć mandat do reprezentowania interesów konsumentów na poziomie wspólnotowym przez krajowe organizacje konsumenckie, co najmniej w połowie Państw Członkowskich, które reprezentują, zgodnie z przepisami krajowymi lub praktyką, konsumentów i działają na poziomie regionalnym lub krajowym, oraz

3) dostarczyły Komisji wystarczające wyjaśnienia ich członkostwa, regulaminy oraz źródła finansowania; lub

b) 1) muszą być pozarządowe, nienastawione na przynoszenie dochodu, niezależne od przemysłowych, handlowych i gospodarczych lub innych sprzecznych interesów oraz mają za główne cele i czynności reprezentowanie interesów konsumentów na poziomie wspólnotowym w procesie standaryzacji, oraz

2) mieć mandat do reprezentowania interesów konsumentów na poziomie wspólnotowym co najmniej w dwóch trzecich Państw Członkowskich przez:

– organy przedstawicielskie, zgodnie z przepisami krajowymi lub praktyką, krajowych organizacji konsumenckich w Państwach Członkowskich, lub

– w przypadku braku takich organów, przez krajowe organizacje konsumenckie w Państwach Członkowskich, które reprezentują konsumentów, zgodnie z przepisami krajowymi i praktyką, oraz działają na poziomie krajowym.

Artykuł  3
1.
Członkowie Grupy reprezentujący krajowe organizacje konsumenckie są wyznaczani przez Komisję na wniosek organów krajowych reprezentujących organizacje konsumenckie ustanowione w Państwach Członkowskich, w przypadku gdy istnieją, lub na wniosek właściwych organów krajowych.
2.
Członkowie reprezentujący europejskie organizacje konsumenckie są wyznaczani przez Komisję na wniosek europejskich organizacji konsumenckich.
3.
Liczba zastępców równa liczbie członków Grupy jest wyznaczana na takich samych zasadach, jak członkowie. Zastępca automatycznie zastępuje członka, który jest nieobecny lub niedysponowany.
4.
Komisja ogłasza listę członków i zastępców, w celach informacyjnych, w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, Seria C.
Artykuł  4

Kadencja członków wynosi trzy lata i jest odnawialna, tylko raz dla członków reprezentujących krajowe organizacje konsumenckie, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 3.

Na koniec trzyletniego okresu członkowie pełnią swoje funkcje do czasu zastąpienia lub do odnowienia ich kadencji.

Kadencja członków upływa przed końcem trzyletniego okresu w przypadku ich rezygnacji, dymisji lub śmierci. Może także zostać zakończona, jeżeli organizacja, organ lub władze, które przedstawiły ich jako kandydatów, zażądają ich zastąpienia. Są oni zastępowani na okres pozostający do końca trzyletniego okresu zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 3.

Artykuł  5

Członkostwo nie nadaje uprawnienia do wynagrodzenia.

Artykuł  6
1.
Na wniosek Komisji Grupa może wezwać przedstawicieli innych organizacji, których jednym z głównych celów jest promowanie interesów konsumentów i które w tym celu działają aktywnie na poziomie europejskim, w celu włączenia do jej prac.
2.
Grupa może wezwać każdą osobę posiadającą specjalne doświadczenie w kwestii porządku dziennego w celu udziału w jej pracach jako ekspert.
Artykuł  7
1.
Grupa zbiera się w formie i zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Komisję. Komisja prowadzi zebrania Grupy. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu dla Grupy i organizację jego pracy.
2.
Dyskusje w Grupie są oparte na wnioskach o opinię złożonych przez Komisję. Jeżeli występuje o opinię, Komisja może ustalić nieprzekraczalny termin, w ciągu którego opinia ma być wydana.
3.
Grupa przyjmuje swój własny regulamin na podstawie propozycji złożonych przez Komisję.
4.
Członkowie Grupy reprezentujący krajowe organizacje konsumenckie informują i konsultują stowarzyszenia, które reprezentują w Grupie. Każdy członek wprowadza skuteczne mechanizmy sprawozdawcze w celu systematycznego informowania wszystkich organizacji konsumenckich na krajowym poziomie na temat pracy Grupy oraz przekazuje w zamian ich opinie.
5.
Grupa przedstawia sprawozdanie w sprawie jej działania w celu zebrania organizacji konsumenckich zwoływanych corocznie przez Komisję.
Artykuł  8

Bez uszczerbku dla postanowień art. 287 Traktatu, członkowie Grupy oraz zastępcy nie ujawniają żadnych informacji uzyskanych z ich pracy w Grupie lub jej grup roboczych, jeżeli Komisja informuje ich, że żądana opinia lub postawione pytanie jest poufnego charakteru.

Artykuł  9

Decyzja 2000/323/WE traci moc.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 października 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 111 z 9.5.2000, str. 30.

(2)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23); decyzja Komisji z dnia 24 lipca 2000 r., SEC(2000) 1230.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.258.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/709/WE ustanawiająca Europejską Grupę Konsultacyjną ds. Konsumentów
Data aktu: 09/10/2003
Data ogłoszenia: 10/10/2003
Data wejścia w życie: 09/10/2003, 01/05/2004