Uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, a w szczególności jego art. 49,
Mając na uwadze, iż:
(1) Republika Czeska, Estonia, Cypr, Łotwa, Litwa, Węgry, Malta, Polska, Słowenia i Słowacja wystąpiły z wnioskiem o uzyskanie członkostwa w Unii Europejskiej.
(2) W opiniach z dnia 30 czerwca 1993 roku w sprawie Republiki Cypryjskiej i Malty (uaktualnionej dla Malty w dniu 17 lutego 1999 roku), oraz z dnia 15 lipca 1997 roku w sprawie Republiki Czeskiej, Estonii, Łotwy, Litwy, Węgier, Polski, Słowenii i Słowacji, Komisja wyraziła już swoje zdanie w sprawie niektórych zasadniczych aspektów problemów wynikających ze złożenia tych wniosków.
(3) Rada Europejska na spotkaniu w Kopenhadze w grudniu 1993 roku ustanowiła po raz pierwszy polityczne, gospodarcze i dotyczące dorobku kryteria dla członkostwa, które stanowiły wytyczne w procesie rozszerzenia jak również dla regularnych ocen dokonywanych przez Komisję, oceniających gotowość państw, ubiegających się o członkostwo. Kryteria polityczne wymagają od państw ubiegających się o członkostwo zapewnienie stabilności instytucji gwarantujących demokrację, państwo prawa, poszanowanie praw człowieka, jak również poszanowanie i ochronę mniejszości narodowych; wymagania te stanowią zasady konstytucyjne ustanowione w Traktacie o Unii Europejskiej i zostały one podkreślone w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Kryteria gospodarcze wymagają istnienia funkcjonującej gospodarki rynkowej jak również możliwości sprostania naciskowi konkurencji i siłom rynkowym wewnątrz Unii. Kryterium dotyczące dorobku odnosi się zdolnością do podjęcia zobowiązań członkostwa wynikających z ustawodawstwa Unii, dorobku wspólnotowego, w tym przystąpienia do celów unii politycznej, gospodarczej i walutowej.
(4) Warunki przyjęcia tych państw oraz dostosowania Traktatów konieczne ze względu na przystąpienie tych państw zostały wynegocjowane podczas konferencji między Państwami Członkowskimi a państwami ubiegającymi się o członkostwo.
(5) Komisja, w swoim Dokumencie Strategicznym oraz Raporcie w sprawie postępu poczynionego przez każde z krajów kandydujących w kierunku przystąpienia, przyjętych w dniu 9 października 2002 roku, uznała, że Republika Czeska, Estonia, Cypr, Łotwa, Litwa, Węgry, Malta, Polska, Słowenia i Słowacja spełniają kryteria polityczne członkostwa i że z początkiem 2004 roku spełniać będą kryteria gospodarcze i kryterium dorobku i będą gotowe do członkostwa na początku 2004 roku; na tej podstawie Komisja zaleciła zakończenie negocjacji o przystąpieniu z tymi państwami do końca 2002 roku, w celu podpisania Traktatu o Przystąpieniu na wiosnę 2003 roku.
(6) Negocjacje te zostały zakończone podczas spotkania Rady Europejskiej w Kopenhadze w dniu 13 grudnia 2002 roku, i jest widoczne, iż uzgodnione postanowienia są słuszne i stosowne oraz, że w takich warunkach rozszerzenie Unii, przy zachowaniu jej wewnętrznej spójności i dynamizmu, umożliwi jej pełniejsze uczestnictwo w rozwoju stosunków międzynarodowych.
(7) Komisja ma nadzieję na to, iż do Unii Europejskiej przystąpi ponownie zjednoczony Cypr, na podstawie osiągniętego wszechstronnego porozumienia, co stanowi najlepsze rozwiązanie dla wszystkich zainteresowanych stron.
(8) Traktat o Przystąpieniu przenosi zasady dotyczące równowagi instytucjonalnej Unii piętnastu na Unię dwudziestu pięciu; postanowienia te są możliwe do przyjęcia na okres do czasu wykonania postanowień, które będą rezultatem konferencji międzyrządowej przewidzianej w deklaracji w sprawie przyszłości Unii, dołączonej do Traktatu z Nicei.
(9) Przystępując do Unii Europejskiej, państwa ubiegające się o członkostwo akceptują, bez zastrzeżeń, Traktat o Unii Europejskiej i wszystkie jego cele, wszystkie decyzje podjęte od chwili wejścia w życie Traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie i Traktatu o Unii Europejskiej oraz programy dotyczące rozwoju i umacniania tych Wspólnot i Unii.
(10) Zasadniczą cechą systemu prawnego wprowadzonego przez Traktaty ustanawiające Wspólnoty Europejskie jest: bezpośrednie stosowanie określonych postanowień oraz określonych aktów instytucji, wyższość prawa Wspólnoty nas wszelkimi stojącymi z nim w sprzeczności postanowieniami krajowymi oraz istnienie procedur zapewniających jednolitą interpretację prawa Wspólnoty; przystąpienie do Unii Europejskiej zawiera uznanie wiążącego charakteru tych reguł, których przestrzeganie jest niezbędne w celu zapewnienia skuteczności i jedności prawa Wspólnoty.
(11) Komisja wzywa państwa przystępujące do dalszych intensywnych działań, które są nadal konieczne w kontekście spełnienia kryteriów politycznych i gospodarczych członkostwa oraz w odniesieniu do przyjęcia, wprowadzenia w życie oraz wykonania dorobku; Komisja będzie nadal monitorować wykonanie zobowiązań i obowiązków podjętych przez państwa przystępujące oraz będzie udzielać im wsparcia za pomocą dostępnych instrumentów.
(12) Jednym z celów Unii Europejskiej jest pogłębianie solidarności między jej narodami, respektując ich historię, kulturę oraz tradycje.
(13) Rozszerzenie Unii Europejskiej poprzez przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji przyczyni się do umocnienia gwarancji pokoju i wolności w Europie.
(14) Rozszerzenie jest procesem ciągłym, jednolitym i nieodwracalnym; negocjacje w sprawie przystąpienia z Bułgarią i Rumunią powinny być kontynuowane na podstawie takich samych zasad, jakie do tej pory obowiązywały w negocjacjach. Rezultaty dotychczas uzyskane w negocjacjach nie powinny zostać poddane w wątpliwość.
WYDAJE NINIEJSZYM POZYTYWNĄ OPINIĘ:
w sprawie przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej.
Niniejsza opinia skierowana jest do Rady Unii Europejskiej.
| Günter VERHEUGEN | Za Komisję |
| Członek Komisji odpowiedzialny za rozszerzenie | Romano PRODI |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.236.3 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w sprawie wniosków Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej o przystąpienie do Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 19/02/2003 |
| Data ogłoszenia: | 23/09/2003 |
| Data wejścia w życie: | 19/02/2003 |