Dyrektywa 2003/53/WE zmieniająca po raz dwudziesty szósty dyrektywę Rady 76/769/EWG odnoszącą się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (nonylofenolu, etoksylowanego nonylofenolu i cementu)

DYREKTYWA 2003/53/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 18 czerwca 2003 r.
zmieniająca po raz dwudziesty szósty dyrektywę Rady 76/769/EWG odnoszącą się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (nonylofenolu, etoksylowanego nonylofenolu i cementu)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 2003 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zagrożenie dla środowiska stwarzane przez nonylofenol (NP) i etoksylowany nonylofenol (NPE) zostało ocenione zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 793/93 z dnia 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyka stwarzanego przez istniejące substancje(4). Ocena ta określiła potrzebę zmniejszenia tych zagrożeń; w swej opinii z dnia 6 i 7 marca 2001 r. Komitet Naukowy ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska (CSTEE) potwierdził ten wniosek.

(2) NP jest klasyfikowany jako "priorytetowa substancja niebezpieczna" w dyrektywie 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy dla wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej(5). Na podstawie art. 16 ust. 6 tej dyrektywy Komisja ma przedstawić propozycję kontroli zaprzestania lub wygaśnięcia zrzutów, emisji i strat tych substancji.

(3) Zalecenia Komisji 2001/838/WE z dnia 7 listopada 2001 r. w sprawie wyników oceny ryzyka i strategii zmniejszania ryzyka stwarzanego przez: aldehyd akrylowy; siarczan dwumetylu; nonylofenol, 4-nonyl-, rozgałęziony; tertbutylometyloeter(6), przyjętych w ramach rozporządzenia (EWG) nr 793/93, zaproponowały strategię ograniczania ryzyka dla NP i NPE, zalecając w szczególności zastosowanie ograniczeń w ich wprowadzaniu do obrotu i użytku.

(4) W celu ochrony środowiska Komisja jest proszona o rozważenie zmiany dyrektywy Rady 86/278/EWG z dnia 12 czerwca 1986 r. sprawie ochrony środowiska, w szczególności gleby, w przypadku wykorzystywania osadów ściekowych w rolnictwie(7), mającej na celu ustanowienie wartości granicznej dla NP i NPE w osadach ściekowych przeznaczonych do rozpryskiwania na gruncie.

(5) Dla dalszego zwiększenia ochrony środowiska wprowadzanie do obrotu i stosowanie NP i NPE powinno być ograniczone do szczególnych zastosowań, których wynikiem są zrzuty, emisje lub straty trafiające do środowiska. Jednakże ograniczenia dotyczące składników obojętnych w pestycydach i biocydach nie powodują uszczerbku dla ważności istniejących krajowych zezwoleń na pestycydy lub produkty biobójcze zawierające NPE jako składniki obojętne, jakie zostały przyznane przed wejściem w życie niniejszej dyrektywy, aż do ich wygaśnięcia.

(6) Badania naukowe wykazały również, że produkty o charakterze cementu zawierające chrom VI mogą w pewnych warunkach być przyczyną reakcji alergicznych, jeżeli będą pozostawać w bezpośrednim lub długotrwałym kontakcie ze skórą człowieka. Wszystkie zastosowania cementu stwarzają ryzyko bezpośredniego i długotrwałego kontaktu ze skórą człowieka, z wyjątkiem procesów kontrolowanych, zamkniętych i całkowicie zautomatyzowanych.

(7) CSTEE potwierdził negatywne skutki dla zdrowia chromu VI w cemencie.

(8) Indywidualne środki ochronne są konieczne, ale nie są wystarczające, dla zapobiegania kontaktom cementu ze skórą. Ponadto, zgodnie z przepisami dotyczącymi hierarchii zapewniania ochrony w dyrektywie Rady 98/24/WE z dnia 7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (czternasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/931/EWG)(8), priorytetowym zadaniem pracodawcy jest zapewnienie narażenia na możliwie najniższym poziomie, jeżeli zastąpienie nie jest możliwe, a stosowanie środków ochrony osobistej może mieć miejsce tylko wtedy, kiedy narażenia nie da się zapobiec innymi sposobami.

(9) W celu ochrony zdrowia ludzkiego ograniczenie we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu cementu jest konieczne. W szczególności wprowadzanie do obrotu i stosowanie cementu lub preparatów cementowych zawierających więcej niż 2 ppm chromu VI powinno być ograniczone w przypadku działań, w których istnieje możliwość kontaktu ze skórą. W zamkniętych, kontrolowanych i całkowicie zautomatyzowanych procesach nie zachodzi ten przypadek i dlatego powinny one być wyłączone. Czynniki redukujące należy stosować na możliwie najwcześniejszym etapie, tzn. na etapie produkcji cementu.

(10) W celu dalszej ochrony zdrowia ludzkiego, Komisja jest proszona o rozważenie zmiany załącznika I do dyrektywy 98/24/WE w celu ustanowienia obowiązujących dopuszczalnych norm narażenia w pracy dla pyłu.

(11) Stosowanie chromu VI zostało już zabronione dyrektywą 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji(9) oraz dyrektywą 2002/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 2003 r. sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym(10). Inne zastosowania chromu VI są badane w ramach oceny ryzyka, a Komisja została poproszona o zaproponowanie, jak najszybciej, właściwych działań legislacyjnych uwzględniających wszystkie zidentyfikowane ryzyka.

(12) Dyrektywa Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(11) powinna zostać odpowiednio zmieniona.

(13) Celem niniejszej dyrektywy jest wprowadzenie zharmonizowanych przepisów w odniesieniu to NP, NPE i cementu, w celu ochrony w ten sposób rynku wewnętrznego, a równocześnie zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia i środowiska, zgodnie z wymogami art. 95 Traktatu.

(14) Dla stosowania niniejszej dyrektywy w odniesieniu do zawartości chromu VI w cemencie wskazane jest przyjęcie zharmonizowanej metody badań, nie może to jednak opóźniać wejścia w życie niniejszej dyrektywy. Dlatego też, zgodnie z art. 2a dyrektywy 76/769/EWG, Komisja ustanowi taką metodę. Preferowane jest opracowanie metody na poziomie europejskim, jeżeli jest to właściwe, przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN).

(15) Niniejsza dyrektywa nie wpływa na prawodawstwo wspólnotowe ustanawiające minimalne wymagania dla ochrony pracowników, takie jak dyrektywa Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(12), dyrektywy szczegółowe na niej oparte, w szczególności dyrektywa Rady 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)(13) oraz dyrektywa 98/24/WE,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.
2.
Niniejsza dyrektywa nie wpływa na ważność istniejących zezwoleń krajowych na pestycydy lub produkty biobójcze zawierające NPE jako składniki obojętne, które zostały przyznane przed wejściem w życie niniejszej dyrektywy, do czasu wygaśnięcia zezwoleń.
Artykuł  2

Zharmonizowana metoda badania w celu zastosowania pkt 47, cement, załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG zostanie przyjęta przez Komisję zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 2a tej dyrektywy.

Artykuł  3

Przed dniem 17 lipca 2004 r. Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 17 stycznia 2005 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienia do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 18 czerwca 2003 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX G. DRYS
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Wniosek z dnia 16 sierpnia 2002 r. (dotychczas niepublikowany w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. C 133 z 6.6.2003, str. 13.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 27 marca 2003 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 19 maja 2003 r.

(4) Dz.U. L 84 z 5.4.1993, str. 1.

(5) Dz.U. l 327 z 22.12.2000, str. 1. Dyrektywa zmieniona decyzją nr 2455/2001/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2001. str. 1).

(6) Dz.U. L 319 z 4.12.2001, str. 30.

(7) Dz.U. L 181 z 4.7.1986, str. 6. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.

(8) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.

(9) Dz.U. L 269 z 21.10.2000, str. 34. Dyrektywa zmieniona decyzją Komisji 2002/525/WE (Dz.U. L 170 z 29.6.2002, str. 81.

(10) Dz.U. L 37 z 13.2.2003, str. 19.

(11) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 156 z 25.6.2003, str. 26).

(12) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.

(13) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/38/WE (Dz.U. L 138 z 1.6.1999, str. 66).

ZAŁĄCZNIK

Punkty 46 i 47 dodaje się do załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG:
"46.
(1) Nonylofenol C6H4(OH)C9H19
(2) Etoksylowany nonylofenol (C2H4O)nC15H24O Nie może być wprowadzany do obrotu lub stosowany jako substancja lub składnik preparatu w stężeniach równych lub wyższych od 0,1 % wagowego dla następujących celów:
1) oczyszczania w przemyśle i budynkach

użyteczności publicznej z wyjątkiem:

- kontrolowanych, zamkniętych systemów

czyszczenia na sucho, gdzie roztwór

piorący jest używany powtórnie lub

spalany,

- systemów oczyszczania ze specjalnym

uzdatnianiem, gdzie roztwór piorący

jest używany powtórnie lub spalany;

2) czyszczenia w warunkach domowych;
3) w procesach przetwarzania wyrobów

włókienniczych i skóry z wyjątkiem:

- przetwarzania bez odprowadzania do

ścieków,

- systemów ze specjalnym uzdatnianiem, w

których woda stosowana w procesie jest

wstępnie uzdatniona do całkowitego

usunięcia frakcji organicznej przed

biologicznym oczyszczaniem ścieków

(odtłuszczanie skór owczych);

4) emulgatorów w kąpielach strzyków

wymienia;

5) w obróbce metali z wyjątkiem:
- zastosowań w kontrolowanych,

zamkniętych systemach, gdzie roztwór

oczyszczający jest używany powtórnie

lub spalany;

6) produkcji masy celulozowej i papieru;
7) produktów kosmetycznych;
8) innych produktów do pielęgnacji ciała z

wyjątkiem:

- spermicydów;
9) jako składniki obojętne w pestycydach i

biocydach.

47. Cement 1) Cement i preparaty zawierające cement nie

mogą być stosowane lub wprowadzane do

obrotu, jeżeli zawierają, w stanie

uwodnionym, więcej niż 0,0002 %

rozpuszczalnego chromu VI w stosunku do

całkowitej suchej masy cementu.

2) Jeżeli stosowane są czynniki redukujące,

wówczas - bez uszczerbku dla stosowania

innych przepisów wspólnotowych w sprawie

klasyfikacji, pakowania i etykietowania

substancji i preparatów niebezpiecznych -

opakowania cementu lub preparatów

zawierających cement muszą być wyraźnie i

w sposób trwały oznakowane informacją

zawierającą datę pakowania, a także

określającą warunki i okres składowania

zapewniające utrzymanie aktywności

czynnika redukującego i utrzymania

zawartości rozpuszczalnego chromu VI

poniżej wartości granicznej określonej

w ust. 1.

3) W drodze odstępstwa ust. 1 i 2 nie mają

zastosowania do wprowadzania do obrotu i

stosowania w kontrolowanych, zamkniętych

i całkowicie zautomatyzowanych procesach,

w których cement i preparaty zawierające

cement są obrabiane wyłącznie przez

maszyny i w których nie ma możliwości

kontaktu ze skórą."

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.178.24

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2003/53/WE zmieniająca po raz dwudziesty szósty dyrektywę Rady 76/769/EWG odnoszącą się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (nonylofenolu, etoksylowanego nonylofenolu i cementu)
Data aktu: 18/06/2003
Data ogłoszenia: 17/07/2003
Data wejścia w życie: 17/07/2003, 01/05/2004