Rozporządzenie 811/2003 wykonujące rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do zakazu powtórnego przetwarzania wewnątrzgatunkowego ryb, składowania lub spopielania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz niektórych środków przejściowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 811/2003
z dnia 12 maja 2003 r.
wykonujące rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do zakazu powtórnego przetwarzania wewnątrzgatunkowego ryb, składowania lub spopielania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz niektórych środków przejściowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające przepisy sanitarne dotyczące produktów pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(1), zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 808/2003(2), w szczególności jego art. 22 ust. 2, art. 24 ust. 6 i art. 32 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 przewiduje zakaz karmienia zwierząt przetworzonym białkiem zwierzęcym pochodzącym od zwierząt tego samego gatunku. Odstępstwa mogą być przyznane w odniesieniu do ryb, po konsultacji z właściwym komitetem naukowym.

(2) Naukowy Komitet Sterujący w dniu 17 września 1999 r. wydał opinię w sprawie zagrożenia wynikającego z powtórnego przetwarzania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego używanych jako pasze w odniesieniu do pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (TSE) u nieprzeżuwających zwierząt hodowlanych. W dniach 6 i 7 marca 2003 r. Komitet wydał drugą opinię w sprawie karmienia ryb hodowlanych mączką rybną pozyskiwaną z ryb dziko żyjących i powtórnego przetwarzania ryb w związku z zagrożeniem TSE. Komitet Naukowy ds. Zdrowia Zwierząt i Ich Dobrostanu w dniu 26 lutego 2003 r. przyjął opinię w sprawie wykorzystania produktów ubocznych w akwakulturze. Zgodnie z tymi naukowymi opiniami potencjalne zagrożenie, jakie stwarza powtórne przetwarzanie ryb, może być zmniejszone poprzez spełnienie określonych warunków.

(3) W związku z powyższym, na mocy rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, należy przyznać odstępstwo od dotyczącego ryb zakazu powtórnego przetwarzania wewnątrzgatunkowego. W celu uniknięcia zagrożenia dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt, takie odstępstwo powinno być przyznane z zastrzeżeniem pewnych warunków.

(4) Należy przewidzieć środki przejściowe, by branża miała czas na dostosowanie się do nowych wymagań.

(5) Naukowy Komitet Sterujący wydał opinię w dniach 16 i 17 stycznia 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa TSE w odniesieniu do składowania i spopielania materiałów pochodzących od zwierząt potencjalnie zarażonych TSE.

(6) W celu uwzględnienia tej opinii należy, na podstawie art. 24 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, ustanowić środki wykonawcze odnoszące się do sposobów składowania i spopielania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Środki przejściowe w odniesieniu do zakazu powtórnego przetwarzania wewnątrzgatunkowego ryb

Na podstawie art. 32 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Państwa Członkowskie, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2003 r., mogą, w odniesieniu do ryb, nadal stosować obecne normy i zasady dotyczące karmienia ryb, bez konieczności wprowadzania w życie zakazu przewidzianego w art. 22 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia.

Artykuł  2

Odstępstwa od dotyczącego niektórych ryb zakazu powtórnego przetwarzania wewnątrzgatunkowego

1.
Na podstawie art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 przyznaje się odstępstwo Państwom Członkowskim w odniesieniu do karmienia ryb przetworzonym białkiem zwierzęcym uzyskanym z tusz lub części tusz zwierząt tego samego gatunku.
2.
Jednakże odstępstwo przewidziane w ust. 1 nie ma zastosowania do karmienia ryb hodowlanych przetworzonym białkiem zwierzęcym uzyskanym z ryb hodowlanych tego samego gatunku.
Artykuł  3

Produkty uboczne z ryb dziko żyjących

Ryby dziko żyjące i produkty uboczne z ryb dziko żyjących złowionych na otwartym morzu lub w jeziorach mogą być wykorzystane:

a) do produkcji pasz dla ryb; oraz

b) jako pasza dla ryb.

Artykuł  4

Wymagania dotyczące pasz dla ryb hodowlanych

Ryby i produkty pochodzenia zwierzęcego oraz produkty z nich uzyskane, przeznaczone na pasze dla ryb hodowlanych na podstawie art. 2, spełniają wymagania określone w załączniku I.

Artykuł  5

Środki kontroli

Właściwy organ podejmuje niezbędne środki w celu kontroli:

a) właściwego przetwarzania i wykorzystania pasz zawierających przetworzone białko zwierzęce uzyskane z tusz lub części tusz zwierząt tego samego gatunku;

b) zwierząt karmionych paszami określonymi w lit. a), włącznie ze ścisłą kontrolą stanu zdrowia tych zwierząt;

c) zgodności z wymaganiami określonymi w załączniku I.

Artykuł  6

Usuwanie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w wypadku pojawienia się ognisk choroby

1.
W przypadku gdy właściwy organ odmawia zgody na transport produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego do najbliżej położonej spalarni lub zakładu przetwórczego, zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, ten właściwy organ może wydać zgodę na usunięcie tych produktów ubocznych:

a) jako odpadów poprzez spopielenie lub składowanie w obiektach, z których pochodzą produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego;

b) na składowisku odpadów zatwierdzonym na mocy dyrektywy 1999/31/WE; lub

c) jako odpadów poprzez spopielenie lub składowanie w takim miejscu, by zagrożenie dla zdrowia zwierząt, zdrowia publicznego oraz środowiska naturalnego było ograniczone do minimum, pod warunkiem że miejsce, o którym mowa, znajduje się w takiej odległości, że właściwy organ ma możliwość zapobiegać zagrożeniu dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego oraz dla środowiska naturalnego.

2.
Przy spopielaniu lub składowaniu w miejscu określonym w ust. 1 lit. a) i c) należy uwzględniać prawodawstwo Wspólnoty i ustawodawstwo krajowe oraz wytyczne dotyczące środowiska naturalnego i zdrowia publicznego.
3.
Właściwy organ nadzoruje spopielanie i składowanie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i podejmuje środki niezbędne do zapewnienia, że spełnione są wymagania określone w załączniku II.
4.
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicję "spopielania i składowania na miejscu" podaną w załączniku II pkt A.
Artykuł  7

Monitorowanie terenów odosobnionych wykorzystywanych do celów spopielania i składowania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego

W przypadku usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, pochodzących z terenów odosobnionych, jak przewidziano w art. 24 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, właściwy organ monitoruje, w określonych ostępach czasu, tereny zaliczone do kategorii odosobnionych celem zapewnienia, że są spełnione warunki załącznika II do niniejszej decyzji.

Artykuł  8

Spopielanie i składowanie pszczół i produktów pszczelarskich

W przypadku pszczół i produktów pszczelarskich, na mocy art. 5 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, właściwy organ może, w miarę potrzeby i przy uwzględnieniu prawodawstwa Wspólnoty i ustawodawstwa krajowego oraz wytycznych dotyczących środowiska naturalnego i zdrowia publicznego, podjąć decyzję o ich usunięciu jako odpadów poprzez spopielenie lub składowanie na miejscu, pod warunkiem że są podjęte wszelkie niezbędne środki mające na celu zapewnienie, aby spopielanie lub składowanie pszczół i produktów pszczelarskich nie stwarzało zagrożenia dla zdrowia zwierząt lub ludzi oraz dla środowiska naturalnego.

Artykuł  9

Prowadzenie rejestrów

W przypadku spopielania i składowania przewidzianego w art. 6, 7 i 8 osoba odpowiedzialna za spopielanie i składowanie prowadzi rejestr z podaniem:

a) ilości, kategorii i gatunków produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego składowanych i spopielanych;

b) daty i miejsca składowania i spopielania.

Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 maja 2003 r.

Jednakże art. 2-5 nie stosuje się do dnia 1 stycznia 2004 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 maja 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 273 z 10.10.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 117 z 13.5.2003, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wymagania dotyczące pasz i rejestrów prowadzonych w zakładach przetwórstwa oraz przedsiębiorstwach produkujących pasze, zaangażowanych w przetwarzanie produktów ubocznych z ryb i produktów z nich uzyskanych, przeznaczonych na pasze dla ryb

A. Wymagania dla ryb i produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych na pasze dla ryb

Ryby i produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego oraz produkty z nich uzyskane przeznaczone na pasze dla ryb spełniają następujące wymagania:

a) muszą być obrabiane i przetwarzane odrębnie od materiału niezatwierdzonego w tym celu;

b) muszą pochodzić od zwierząt dziko żyjących lub innych zwierząt morskich niezaliczających się do ssaków złowionych na otwartym morzu lub w jeziorach do celów produkcji mączki rybnej lub być uzyskiwane ze świeżych produktów ubocznych z ryb dziko żyjących, przetworzonych w zakładach wytwarzających produkty z ryb spożywane przez ludzi;

c) muszą być przetworzone w zakładzie przetwórczym zatwierdzonym na mocy art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, odpowiadającym normom, które zapewniają bezpieczeństwo mikrobiologiczne produktu;

d) muszą być zapakowane po obróbce i przed dystrybucją w opakowanie zbiorcze, które jest w sposób wyraźny i czytelny oznakowane nazwą (nazwiskiem) i adresem przedsiębiorstwa produkującego i które posiada adnotację: "produkt może być wykorzystywany wyłącznie do karmienia ryb".

B. Rejestry, które należy prowadzić w zakładach przetwórstwa i przedsiębiorstwach produkujących pasze, zaangażowanych w przetwarzanie produktów ubocznych z ryb i wytwarzanie produktów z nich uzyskiwanych, przeznaczonych jako pasze dla ryb

Zakłady przetwórstwa i przedsiębiorstwa produkujące pasze muszą prowadzić następujące rejestry odnoszące się do produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub produktów z nich uzyskanych, z podaniem:

a) pochodzenia, ilości i daty otrzymania każdej przesyłki produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub mączki rybnej;

b) dziennej ewidencji wyprodukowanej i wysłanej mączki rybnej lub paszy.

ZAŁĄCZNIK  II

Środki wykonawcze na podstawie art. 24 ust. 6 w związku z odstępstwami w odniesieniu do usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego

A. Definicja

Do celów niniejszego rozporządzenia "spopielanie i składowanie na miejscu" oznacza spopielanie i składowanie w obiektach, z których pochodzą produkty pochodzenia zwierzęcego, lub, jeżeli są stosowane właściwe środki bezpieczeństwa biologicznego dla zapobiegania rozprzestrzenianiu się chorób przy transporcie produktów pochodzenia zwierzęcego, na składowisku zatwierdzonym na mocy dyrektywy 1999/31/WE, lub w miejscu, w którym zagrożenie dla zdrowia zwierząt, zdrowia publicznego i dla środowiska naturalnego byłoby ograniczone do minimum, położonym w takiej odległości, by właściwy organ miał możliwość prowadzenia stałego nadzoru, i odpowiednim dla zarządzania rozprzestrzeniającym się zagrożeniem, przy uwzględnieniu prawodawstwa Wspólnoty i ustawodawstwa krajowego oraz wytycznych dotyczących środowiska naturalnego i zdrowia publicznego.

B. Usuwanie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w wypadku pojawienia się ognisk choroby

1. Właściwy organ musi nadzorować spopielanie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i podejmować środki niezbędne dla zapewnienia, że te produkty zostały spopielone:

a) na prawidłowo ułożonym stosie oraz że produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego zostały zredukowane do popiołu;

b) bez zagrożenia dla zdrowia ludzi;

c) bez stosowania procesów lub metod, które mogłyby wyrządzać szkodę środowisku naturalnemu, przy uwzględnieniu prawodawstwa Wspólnoty i ustawodawstwa krajowego oraz wytycznych, w celu ograniczenia do minimum, do zakresu zgodnego ze względami porządku publicznego:

i) zagrożenia dla wody, powietrza, gleby, roślin i zwierząt;

ii) niedogodności wywołanych hałasem lub nieprzyjemnym zapachem; oraz

iii) niekorzystnego wpływu na tereny wiejskie lub miejsca objęte szczególnym zainteresowaniem.

2. Właściwy organ musi nadzorować składowanie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i podejmować środki niezbędne w celu zapewnienia, że te produkty są składowane:

a) w taki sposób, że zwierzęta mięsożerne nie mają do nich dostępu; oraz

b) na:

i) terenie składowisk zatwierdzonych na mocy dyrektywy 1999/31/WE; lub

ii) innym terenie bez stwarzania zagrożenia dla zdrowia ludzi.

3. W przypadku składowania na terenie innym niż zatwierdzone składowisko właściwy organ musi podjąć niezbędne środki w celu zapewnienia, że produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego są składowane bez stosowania procesów lub metod, które mogą wyrządzać szkodę środowisku naturalnemu, przy uwzględnieniu prawodawstwa Wspólnoty i ustawodawstwa krajowego oraz wytycznych dotyczących środowiska naturalnego i zdrowia publicznego, w celu ograniczenia do minimum, do zakresu zgodnego z względami porządku publicznego:

a) zagrożenia dla wody, powietrza, gleby, roślin i zwierząt;

b) niedogodności wywołanych hałasem lub nieprzyjemnym zapachem; oraz

c) niekorzystnego wpływu na tereny wiejskie lub miejsca objęte szczególnym zainteresowaniem.

4. Jeżeli produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego należy przemieścić z obiektów ich pochodzenia, właściwy organ musi zapewnić, że:

a) produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego są przewożone w zabezpieczonych, niecieknących pojemnikach lub pojazdach;

b) załadunek i wyładunek produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego jest nadzorowany przez właściwy organ;

c) koła pojazdu są poddawane dezynfekcji, środkami dezynfekcyjnymi zatwierdzonymi przez właściwy organ, przy opuszczeniu miejsca pochodzenia produktów;

d) pojemniki i pojazdy wykorzystywane do transportu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego są dokładnie czyszczone i dezynfekowane, środkami dezynfekcyjnymi zatwierdzonymi przez właściwy organ, po wyładowaniu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego; oraz

e) są zapewnione właściwa eskorta, sprawdzenie pod kątem wycieku i podwójne pokrycie.

C. Usuwanie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego na terenach odosobnionych

W przypadku usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego na terenach odosobnionych, zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1774/2002:

a) właściwy organ regularnie monitoruje tereny zaliczone do kategorii odosobnionych celem zapewnienia, że te tereny oraz operacje usuwania przewidziane w art. 24 ust. 1 lit. b) są właściwie kontrolowane;

b) spopielanie i składowanie odbywa się przy uwzględnieniu prawodawstwa Wspólnoty i ustawodawstwa krajowego oraz wytycznych dotyczących środowiska naturalnego i zdrowia publicznego, w celu ograniczenia do minimum, do zakresu zgodnego z względami porządku publicznego:

i) zagrożenia dla wody, powietrza, gleby, roślin i zwierząt;

ii) niedogodności wywołanych hałasem lub nieprzyjemnym zapachem; oraz

iii) niekorzystnego wpływu na tereny wiejskie lub miejsca objęte szczególnym zainteresowaniem.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.117.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 811/2003 wykonujące rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do zakazu powtórnego przetwarzania wewnątrzgatunkowego ryb, składowania lub spopielania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz niektórych środków przejściowych
Data aktu: 12/05/2003
Data ogłoszenia: 13/05/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2003, 16/05/2003, 02/01/2004, 01/05/2004