Decyzja 2001/677/WE w sprawie formularza sprawozdania do wypełnienia przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 9 dyrektywy 1999/94/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 10 sierpnia 2001 r.
w sprawie formularza sprawozdania do wypełnienia przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 9 dyrektywy 1999/94/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2001) 1883)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2001/677/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 września 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 1999/94/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 1999 r. odnoszącą się do dostępności dla konsumentów informacji o zużyciu paliwa i emisjach CO2 w odniesieniu do obrotu nowymi samochodami osobowymi(1), w szczególności jej art. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa Członkowskie przekażą Komisji do dnia 31 grudnia 2003 r. sprawozdanie o skuteczności przepisów dyrektywy 1999/94/WE, odnoszącej się do okresu od dnia 18 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2002 r.

(2) Format tego sprawozdania winien być ustalony najpóźniej do dnia 18 stycznia 2001 r.

(3) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu utworzonego na podstawie art. 10 dyrektywy 1999/94/WE.

(4) Odpowiedzi na pytania zawarte w formularzu sprawozdania powinny opierać się na danych krajowych i zebranych informacjach, stosując odpowiednie metodologie krajowe, i powinny być możliwie jak najbardziej kompletne,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie przekażą Komisji swoje sprawozdania wymagane na mocy art. 9 dyrektywy 1999/94/WE zgodnie z formatem podanym w Załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 sierpnia 2001 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 12 z 18.1.2000, str. 16.

ZAŁĄCZNIK

Formularz sprawozdania do wypełnienia przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 9 dyrektywy 1999/94/WE

GLOSARIUSZ

Następujące definicje są podane jako przewodnik do wykładni wyłącznie do celów tego sprawozdania.

System klasyfikacyjny pojazdów: system klasyfikowania samochodów np. w zależności od ich typu lub klasy (np. rodzinny, mini, kompakt, limuzyna, użytkowy pojazd sportowy lub według innych parametrów).

Konsument handlowy: podmiot handlowy lub osoba prywatna, która płaci za leasing lub zakup pojazdu, który będzie używany głównie w celach zarobkowych.

Przedstawiciel handlowy: osoba reprezentująca przedstawicielstwo handlowe, przez którą konsument nabywa pojazd lub bierze go w leasing.

Przedstawicielstwo handlowe: podmiot handlowy, od którego konsument nabywa pojazd lub bierze go w leasing.

Firma wielofranszyzowa: przedstawicielstwo handlowe, które sprzedaje więcej niż jedną franszyzę (tzn. sprzedaje samochody więcej niż jednego producenta).

Punkt sprzedaży: miejsce, takie jak salon samochodowy lub parking, gdzie nowe samochody osobowe są wystawiane lub oferowane potencjalnym klientom do sprzedaży lub leasingu. Włączamy do tego określenia również targi handlowe, gdzie nowe samochody osobowe są prezentowane publiczności.

Konsument indywidualny: osoba prywatna, która płaci za leasing lub kupno pojazdu, który nie ma być używany do celów zarobkowych.

Firma jednofranszyzowa: przedstawicielstwo handlowe, które sprzedaje pojedynczą franszyzę (tzn. sprzedaje samochody jednego producenta).

Skróty

(M) Obowiązkowy

(O) Nieobowiązkowy

A. SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE INSTYTUCJI PRZEDKŁADAJĄCEJ(-YCH) SPRAWOZDANIE(*)

WSZYSTKIE DANE OBOWIĄZKOWE

1. Nazwisko osoby wypełniającej formularz:

2. Oficjalny tytuł osoby wypełniającej formularz:

3. Nazwa organizacji i dział organizacji:

4. Typ organizacji:

5. Adres:

6. Międzynarodowy telefon:

7. Międzynarodowy telefax:

8. E-mail:

9. Czy ta instytucja została wyznaczona na podstawie art. 8 dyrektywy?

B. KONTEKST WYPEŁNIENIA

1. Podać szczegóły rozporządzenia lub uzgodnień rynkowych posiadających znaczenie co do wyboru nowych samochodów osobowych albo mogących w inny sposób wpływać na reakcję na informacje wymienione w dyrektywie. (M)

1.1. Proszę krótko opisać politykę ekonomiczną Waszego Państwa Członkowskiego dotyczącą samochodów osobowych lub paliw. Proszę podać szczegóły tej polityki i jak jest stosowana w praktyce. Podaj przejrzyście, czy i jak którykolwiek z tych środków ekonomicznych różni się w zastosowaniu do organizacji handlowych i konsumentów indywidualnych, którzy biorą nowy samochód(-ody) osobowy(-e) w leasing lub kupują go (np. ulga podatkowa w przypadku samochodu służbowego). (M)

1.2. Czy jakakolwiek polityka ekonomiczna opisana w odpowiedzi na pytanie 1.1 jest związana z etykietą, informatorem lub plakatem? Jeżeli tak, podaj szczegóły. (M)

1.3. Czy istnieją, w uzupełnieniu do powyższych, ustalenia jakiekolwiek przepisy rządowe lub rynkowe dotyczące samochodów osobowych, mogące wpływać na wybór nowych samochodów osobowych lub wpływać na reakcję na informacje wymienione w dyrektywie? Jeżeli tak, podaj szczegóły. (M)

1.4. Czy zdajesz sobie sprawę z istnienia jakichkolwiek pozarządowych ustaleń rynkowych w sprawach samochodów osobowych, w uzupełnieniu do powyższych, które mogą wpływać na wybór nowych samochodów osobowych lub wpływać na reakcję na informacje wymienione w dyrektywie? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły. (M)

2. Szczegóły pokrywających się lub poprzednich inicjatyw informacyjnych mających na celu podniesienie świadomości odnośnie do spraw związanych z oszczędzaniem paliw przez pojazdy. (M)

2.1. Proszę krótko opisać szczegóły jakichkolwiek inicjatyw lub programów, które weszły w życie przed tym, jak przepisy dyrektywy zostały wprowadzone w Waszym Państwie Członkowskim w celu podniesienia świadomości wśród zmotoryzowanych odnośnie do spraw związanych z oszczędzaniem paliw (np. plan oszczędzania paliw przez etykietowanie, kampanie telewizyjne i radiowe). (M)

2.1.1. W przypadku wprowadzenia takich programów proszę wyszczególnić okres, w którym te inicjatywy były wprowadzone w życie. (M)

2.1.2. W przypadku wprowadzenia takich programów proszę krótko napisać, czy te inicjatywy wywarły wpływ, i wyrazić umożliwiły wyciągnąć wnioski, które mówiłyby, dlaczego te inicjatywy wywarły lub nie wywarły wpływu (patrz wyżej).

Ewentualnie można złożyć jakiekolwiek istniejące sprawozdania dotyczące oceny, które odpowiadają wyżej opisanym potrzebom informacji. (M)

2.2. Czy jakiekolwiek dodatkowe "narzędzia" informacyjne były użyte w uzupełnieniu przepisów wymienionych w dyrektywie 1999/94/WE (np. kampanie telewizyjne, radiowe lub prasowe; dni podnoszenia uświadomienia, konferencje)? Dla każdego narzędzia proszę wymienić rodzaj użytego narzędzia(-dzi), jakie media zostały użyte, czas użycia, przybliżone koszty i przybliżoną ilość osób poddanych ich działaniu. (M)

3. Opisz krótko strukturę rynku samochodów osobowych. (M)

3.1. Liczba przedstawicielstw handlowych zarejestrowanych w Państwie Członkowskim. (M)

3.2. Procent przedstawicielstw handlowych, które są niezależne (tzn. nie są własnością producenta) i zależne (tzn. są własnością producenta). (M)

3.3. Procent przedstawicielstw handlowych, które są pojedynczą franszyzą, i procent przedstawicielstw handlowych, które są wielofranszyzowe. (M)

3.4. Procent nowych samochodów, które są zarejestrowane (kupione lub w leasingu) przez indywidualnych konsumentów. (O)

3.5. Procent nowych samochodów, które są zarejestrowane (kupione lub w leasingu) przez konsumentów handlowych. (O)

C. OCENA EFEKTYWNOŚCI PRZEPISÓW DYREKTYWY I ICH STOSOWANIA

1. Czy przeprowadziłeś badania dotyczące efektywności dyrektywy 1999/94/WE w odniesieniu do redukcji całkowitej emisji CO2 lub specyficznej emisji CO2 pochodzącej z samochodów osobowych? Proszę przekazać wyniki i szczegóły badań. (O)

2. Czy przeprowadziłeś badania dotyczące kosztów oraz świadczeń związanych ze stosowaniem tej dyrektywy (np. dla przedstawicieli handlowych, rządu lub producentów samochodowych), jeżeli chodzi o produkcję, dystrybucję przewodnika, etykiet i plakatów? (O)

2.1. Proszę podać wyniki analiz przybliżonych kosztów i analiz kosztów oraz korzyści wyraźnie przyjęte założenia oraz stosowane metodologie. Przybliżone koszty muszą być koniecznie dodatkowymi kosztami do tych, które byłyby poniesione, gdyby dyrektywy nie było. (O)

2.2. Czy wszystkie organy uważają, że koszty są do zaakceptowania? Jeżeli nie, podaj szczegóły. (O)

2.3. Jak się przewiduje, że można by zredukować koszty, jeżeli jest to w ogóle możliwe? (O)

3. Ocena efektywności dyrektywy w odniesieniu do informowania i wpływania na konsumentów. (M)

Metody oceny

3.1. Czy Wasze Państwo Członkowskie oceniało uświadomienie konsumentów w dziedzinie oszczędzania paliw przed wprowadzeniem przepisów dyrektywy? Jeżeli tak, proszę podać wyniki, wyciągniete wnioski, szczegóły dotyczące zastosowanych metod oceny i przybliżony stopień dokładności. Jeżeli były przeprowadzone badania, proszę podać szczegóły dotyczące liczby badanych, przybliżony stopień dokładności i przybliżoną reprezentatywność. Proszę również podać okres, w którym ocena była przeprowadzana. (M)

3.2. Czy badałeś różne formy przewodnika, etykiety lub plakatu w warunkach terenowych? Jeżeli tak, proszę przekazać szczegóły dotyczące metod badania oraz warunki, jak również wyniki badania. (M)

3.3. Czy Wasze Państwo Członkowskie oceniało efektywność przepisów dyrektywy (tzn. etykiety, przewodnika, plakatu i materiałów promocyjnych) w odniesieniu do umożliwienia konsumentowi dokonania świadomego wyboru? Czy Wasze Państwo Członkowskie oceniało percepcję konsumenta odnośnie do i reakcję na informacje dotyczące oszczędzania paliwa zawarte w dyrektywie? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły przeprowadzonych ocen, zastosowanych metod i przybliżony stopień dokładności. Jeżeli były przeprowadzone badania, proszę podać przybliżoną dokładność i przybliżoną reprezentatywność, włączając w to liczbę badanych. Proszę również podać okres, w którym ocena była przeprowadzana. (M)

Świadomość konsumenta i zrozumienie spraw związanych z oszczędzaniem paliw

3.4. Jak rozwinięta jest u konsumentów świadomość spraw związanych z oszczędzaniem paliw? (O)

3.4.1. Jak indywidualni i handlowi konsumenci oceniają różnorodne czynniki, włączając w to oszczędzanie paliw, gdy dokonują wyboru nowego samochodu do leasingu lub zakupu? (O)

3.4.2. Jak istotne mogą być różnice w zużyciu paliwa samochodów tej samej wielkości w opinii konsumentów indywidualnych i handlowych? (O)

3.4.3. Jak różni się u konsumentów handlowych waga przywiązywana do oszczędzania paliw w zależności od zamierzonego sposobu używania samochodu, kierowcy, czynników ekonomicznych innych niż koszty paliwa, polityki ochrony środowiska danej organizacji lub jakichkolwiek innych ważnych czynników? (O)

3.4.4. Jak uświadomieni są konsumenci indywidualni i handlowi w sprawach globalnego ocieplenia i zmian klimatycznych i ich związku z używaniem paliw (paliw kopalnych)? (O)

3.4.5. Jak różni się konsumenckie uświadomienie i zrozumienie spraw związanych z oszczędzaniem paliw w zależności od klasy społeczno-ekonomicznej konsumenta, jego wieku, płci, wagi przywiązywanej przez konsumenta do kosztów paliwa i podatków samochodowych i innych czynników, które mogą wchodzić w zakres zainteresowania? (O)

3.4.6. W opinii przedstawicieli handlowych, jak istotne jest zużycie paliwa dla konsumentów indywidualnych i handlowych? (O)

3.4.7. W opinii przedstawicieli handlowych, jak często indywidualni i handlowi konsumenci pytają o zużycie paliwa? (O)

Stosunek konsumentów do źródeł informacji na temat zużycia paliwa

3.5. Jak odnoszą się konsumenci indywidualni i handlowi do źródeł informacji na temat zużycia paliw? (O)

3.5.1. Które źródła informacji uważane są przez konsumentów indywidualnych i handlowych za istotne przy dokonywaniu wyboru nowego samochodu osobowego do nabycia lub wzięcia w leasing, włączając w to źródła informacji na temat zużycia paliwa przewidziane w dyrektywie? (O)

3.5.2. Jak łatwe było dla indywidualnych i handlowych konsumentów otrzymanie danych na temat zużycia paliwa i porównania zużycia paliwa różnych samochodów? (O)

3.5.3. Jak łatwe było dla konsumentów indywidualnych i handlowych uzyskanie danych odnośnie do wpływu na środowisko naturalne i porównanie wpływu na środowisko naturalne różnych samochodów? (O)

Ogólna efektywność przepisów dyrektywy

3.6. Jak efektywne są przepisy dyrektywy (tzn. etykiet, przewodników, plakatów, materiałów promocyjnych), branych całościowo, w umożliwieniu podjęcia świadomej decyzji przez konsumenta? (M)

3.6.1. Jak, patrząc całościowo, bogaty jest w informacje plan informacyjny dotyczący oszczędzania paliw w opinii konsumentów indywidualnych i handlowych (i przedstawicieli handlowych)? Jak się to różni w zależności od uświadomienia konsumenta na temat spraw związanych z oszczędzaniem paliw, klasy społeczno-ekonomicznej konsumenta, wieku konsumenta, płci konsumenta, wagi, którą konsument przywiązuje do kosztów paliwa i podatków samochodowych oraz jakichkolwiek innych czynników mogących stanowić przedmiot zainteresowania? (O)

3.7. Jaki wpływ, biorąc całościowo, mają przepisy dyrektywy na zachowanie konsumenta? (M)

3.7.1. Jaki jest wpływ planu informacyjnego, dotyczącego oszczędzania paliw (tzn. etykiet, przewodników, plakatów, literatury promocyjnej) w opinii konsumentów indywidualnych i handlowych (i przedstawicieli handlowych), biorąc całościowo? Jak zmienia się reakcja konsumentów w zależności od uświadomienia konsumenta na temat spraw związanych z oszczędzaniem paliwa, klasy społeczno-ekonomicznej konsumenta, wieku konsumenta, płci konsumenta, wagi, którą konsument przywiązuje do kosztów paliwa i podatków samochodowych oraz jakichkolwiek innych czynników, które mogą stanowić przedmiot zainteresowania? (O)

3.7.2. Jak konsumenci indywidualni zmieniają swoje zachowanie podczas dokonywania wyboru samochodu, w wyniku informacji otrzymanych dzięki planowi informacyjnemu na temat oszczędzania paliwa, jak wymieniono w przepisach dyrektywy? Jak zmienia się reakcja konsumenta w zależności od uświadomienia konsumenta w sprawach dotyczących oszczędzania paliwa, opinii konsumenta co do wpływu przepisów dyrektywy, klasy społeczno-ekonomicznej konsumenta, wieku konsumenta, płci konsumenta, wagi, jaką konsument przywiązuje do kosztów paliwa i podatków samochodowych oraz jakichkolwiek innych czynników, które mogą stanowić przedmiot zainteresowania? (O)

Efektywność przewodnika

3.8. Jak efektywny jest przewodnik w umożliwieniu konsumentowi dokonania świadomego wyboru? (M)

3.8.1. Jaki procent konsumentów indywidualnych i handlowych jest świadomy istnienia przewodnika i jak są, co do tego informowani? (O)

3.8.2. Jak konsumenci indywidualni i handlowi otrzymują swój przewodnik? Dlaczego konsumenci indywidualni i handlowi, którzy wiedzą o istnieniu przewodnika nie otrzymują go? Jaki procent konsumentów indywidualnych i handlowych mówi, że nie dostał przewodnika, prosząc o niego w punkcie sprzedaży? (O)

3.8.3. Jaki procent konsumentów indywidualnych i handlowych zauważa informacje w przewodniku? (O)

3.8.4. Jak przejrzysty i zrozumiały jest przewodnik w opinii konsumentów indywidualnych i handlowych (i przedstawicieli handlowych)? (O)

3.8.5. Czy konsumenci indywidualni i handlowi (i przedstawiciele handlowi) uważają, że przewodnik jest użyteczny? (O)

3.8.6. Czy konsumenci indywidualni i handlowi (i przedstawiciele handlowi) uważają, że można by ulepszyć przewodnik? Jakie ulepszenia zalecają? (O)

3.9. Jak duży wpływ wywiera przewodnik? (M)

3.9.1. Jak duży wpływ wywiera przewodnik w sprawach promocji samochodów paliwowo oszczędnych w opinii konsumentów indywidualnych i handlowych (i przedstawicieli handlowych)? (O)

Efektywność etykiety

3.10. Jak efektywna jest etykieta w umożliwieniu konsumentowi dokonania świadomego wyboru? (M)

3.10.1. Jaki procent konsumentów indywidualnych i handlowych widzi etykietę na samochodzie lub w jego pobliżu? (O)

3.10.2. Jaki procent konsumentów indywidualnych i handlowych mówi, że sprzedawca wskazał na etykietę? Jaki procent konsumentów indywidualnych i handlowych mówi, że sprzedawca wyjaśnił im etykietę? Jaki procent tych konsumentów prosiło sprzedawcę o wyjaśnienie im etykiety? (O)

3.10.3. Jaki procent konsumentów indywidualnych i handlowych czyta etykietę? (O)

3.10.4. Jak przejrzysta i zrozumiała jest etykieta w opinii konsumentów indywidualnych i handlowych (i przedstawicieli handlowych)? (O)

3.10.5. Jak użyteczna jest etykieta w opinii konsumentów indywidualnych i handlowych (i przedstawicieli handlowych)? (O)

3.10.6. Czy konsumenci indywidualni i handlowi woleliby etykietę dla porównywania zużycia paliwa różnych samochodów? Jakie metody porównywania woleliby konsumenci? (O)

3.10.7. Czy konsumenci indywidualni są świadomi istnienia europejskiej etykiety energetycznej dla urządzeń? Czy konsumenci indywidualni wolą format europejskiej etykiety energetycznej dla urządzeń od formatu używanego etykiecie zużycia paliwa? Czy konsumenci indywidualni wolą, aby etykiety wszystkich produktów zużywających energię były podobnego formatu? (O)

3.10.8. Czy konsumenci indywidualni i handlowi (i przedstawiciele handlowi) uważają, że etykieta mogłaby być ulepszona? Jakie ulepszenia zalecają? (O)

3.11. Jak duży wpływ ma etykieta? (M)

3.11.1. Jak duży wpływ ma etykieta odnośnie do promowania samochodów paliwowo oszczędnych, w opinii konsumentów indywidualnych i handlowych (i przedstawicieli handlowych)? (O)

Efektywność plakatów (ekspozycja)

3.12. Jak efektywny jest plakat (ekspozycja) w umożliwieniu konsumentowi dokonania świadomego wyboru? (M)

3.12.1. Jaki procent konsumentów indywidualnych i handlowych spostrzega plakaty (ekspozycje)? (O)

3.12.2. Czego dowiadują się konsumenci indywidualni i handlowi z plakatu (ekspozycji)? (O)

3.12.3. Jak przejrzysty i zrozumiały jest plakat (ekspozycja) w opinii konsumentów indywidualnych i handlowych (i przedstawicieli handlowych)? (O)

3.12.4. Jak użyteczny jest plakat (ekspozycja) w opinii konsumentów indywidualnych i handlowych (i przedstawicieli handlowych)? (O)

3.12.5. Czy konsumenci indywidualni i handlowi (i przedstawiciele handlowi) uważają, że można ulepszyć plakat (ekspozycję)? Jakie ulepszenia zalecają? (O)

3.13. Jak duży wpływ ma plakat (ekspozycja)? (M)

3.13.1. Jak duży wpływ ma plakat (ekspozycja) w odniesieniu do promowania samochodów paliwowo-oszczędnych w opinii konsumentów indywidualnych i handlowych (i przedstawicieli handlowych)? (O)

Efektywność innej literatury promocyjnej

3.14. Jak efektywne są przepisy dyrektywy dla innej literatury promocyjnej w odniesieniu do umożliwienia konsumentowi dokonania świadomego wyboru? (M)

3.14.1. Jak bardzo informacje dotyczące zużycia paliwa są zauważane przez konsumentów indywidualnych i handlowych w innej promocyjnej literaturze? (O)

3.14.2. Jak użyteczne jest w opinii konsumentów indywidualnych i handlowych posiadanie przejrzystych danych dotyczących zużycia paliwa w całej literaturze promocyjnej? (O)

3.15. Jak bardzo przepisy dyrektywy wpływają na inną literaturę promocyjną? (M)

3.15.1. Jak bardzo przepisy dyrektywy wpływają w opinii konsumentów indywidualnych i handlowych (i przedstawicieli handlowych) na inną literaturę promocyjną w celu promowania samochodów paliwowo-oszczędnych? (O)

3.16. Proszę podać wyciągnięte wnioski odnośnie do efektywności przepisów dyrektywy w odniesieniu do informowania i wpływania na konsumentów. (M)

D. FORMA I ZASTOSOWANIE NARZĘDZI INFORMACYJNYCH

Forma etykiety

1. Jaka jest forma etykiety używanej w Waszym Państwie Członkowskim? Proszę przedłożyć przykłady. (M)

1.1. Czy etykieta porównuje zużycie paliwa samochodu, do którego się odnosi, do zużycia paliwa innych samochodów? Jeżeli tak, proszę wyjaśnić, jak dokonywane jest porównanie (np. samochody są porównywane przez normalizowanie zużycia paliwa; samochody są klasyfikowane według systemu klasyfikacyjnego, aby samochód mógł być porównywany do innych samochodów w obrębie tej samej klasy). (M)

1.2. Jeżeli samochody są uszeregowane z uwagi na ich zużycie paliwa, wyjaśnij, jak system rankingowy jest stosowany do zakresu modeli na rynku. Jak często rankingi są uaktualniane? Jaki jest ranking przeciętnego zużycia paliwa całego parku? (M)

1.3. Jeżeli koszty paliwa są zamieszczone na etykiecie, wyszczególnij podstawę do ich kalkulacji (tzn. przyjęty dystans i koszt paliwa za l litr lub galon dla każdego typu paliwa i liczby lat itd.). (M)

1.4. Jeżeli "indeks lub klasa środowiskowa" jest zamieszczony na etykiecie w celu porównania wpływu na środowisko naturalne jednego pojazdu z wpływem innych pojazdów, proszę podać, jak dane są uzyskane i wyrażone. (M)

1.5. Jeżeli dane o hałasie są zamieszczone na etykiecie, proszę podać, jak są one uzyskane i wyrażone. Jeżeli dane o hałasie są porównywane z innymi samochodami, proszę podać, jak je sporządzono. (M)

1.6. Jeżeli toksyczne emisje i dane są zamieszczone na etykiecie, proszę podać, jak dane są uzyskane i wyrażone. Jeżeli te dane są porównywane z innymi samochodami, proszę podać, jak je sporządzono. (M)

1.7. Czy system klasyfikacyjny przyporządkowania samochodów osobowych do poszczególnych klas został stworzony w celu zamieszczenia na etykiecie? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły obrazujące, jak ten system działa. (M)

1.8. Czy adnotacje co do plusów lub minusów ekonomicznych związanych z pojazdem, takich jak podatki - mogące wpłynąć na wybór typu samochodu i w ten sposób łączące się ze sprawą zużycia paliwa - są zawarte na etykiecie? Proszę wyjaśnić, jak te informacje są przedstawione. (M)

1.9. W uzupełnieniu do powyższego, czy istnieją inne sposoby, według których Wasza etykieta dotycząca zużycia paliwa wychodzi poza minimalne specyfikacje załącznika 1 do dyrektywy 1999/94/WE? Proszę wyjaśnić, jak dane są uzyskiwane. Podaj również uzasadnienie, według którego etykieta została zaprojektowana w ten sposób(-oby). (M)

1.10. Czy istnieją plany wprowadzenia poprawek formy etykiety w przyszłości? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły, włączając w to przewidywaną datę (daty) oraz informacje, jak dane, które zostaną umieszczone, są uzyskiwane, i podać uzasadnienie planowanych zmian. (M)

Forma przewodnika

2. Jaka jest forma przewodnika używanego w Waszym Państwie Członkowskim? Proszę przedłożyć przykład(-ady). (M)

2.1. Czy istnieje jedynie jedna wersja przewodnika dotyczącego zużycia paliwa dla całego Waszego Państwa Członkowskiego (nie licząc innych wersji językowych)? (M)

2.2. Jeżeli koszty paliwa są zawarte w przewodniku, proszę podać podstawę do ich kalkulacji (tzn. dystans przyjęty i koszt paliwa za litr lub galon dla każdego typu paliwa i liczby lat itd.) (proszę podać, czy taka sama jak w przypadku etykiety). (M)

2.3. Jeżeli "indeks lub klasa środowiskowa" jest użyta dla porównania wpływu na środowisko naturalne jednego pojazdu do wpływu innych pojazdów, proszę podać, jak to jest uzyskiwane (proszę podać, czy tak samo jak w przypadku etykiety). (M)

2.4. Jeżeli dane dotyczące hałasu są zawarte w przewodniku, proszę podać, jak dane są uzyskane i wyrażone. Jeżeli te dane są porównywane do danych innych samochodów, proszę podać, jak to jest sporządzone (proszę podać, czy tak samo jak w przypadku etykiety). (M)

2.5. Jeżeli dane o toksycznych emisjach są wymienione w przewodniku, proszę podać, jak te dane są wyrażone? Jeżeli te dane są porównywane do danych innych samochodów, proszę podać, jak to jest sporządzone. (M)

2.6. Czy system klasyfikacyjny przyporządkowania samochodów osobowych do poszczególnych klas został zaprojektowany dla wykorzystania w przewodniku? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły obrazujące, jak ten system działa (proszę podać, czy tak samo jak w przypadku etykiety). (M)

2.7. Czy związane z samochodem plusy i minusy ekonomiczne, takie jak podatki - co może wpłynąć na wybór typu samochodu i w ten sposób powiązać ze sprawą zużycia paliwa - są zawarte w przewodniku? Proszę podać, jak informacje są przedstawione. (M)

2.8. Czy wskaźniki zużycia paliwa są zawarte w przewodniku? Proszę wyjaśnić, jak informacje są przedstawione. (M)

2.9. Czy istnieją inne sposoby, w uzupełnieniu do wyżej wymienionych, w rezultacie których Wasz przewodnik(-niki) wychodzi poza minimalne specyfikacje podane w załączniku II do dyrektywy 1999/94/WE? Jeżeli tak, proszę opisać jak przewodnik wychodzi poza specyfikacje dyrektywy i podać uzasadnienie dla dodatkowych przepisów. (M)

2.10. Czy istnieje wersja elektroniczna przewodnika? Proszę podać adres internetowy, czas trwania strony w sieci i liczbę wejść na stronę do dnia dzisiejszego. Czy narzędzia sortowania i przeglądania są dostępne? Jak często przewodnik jest uaktualniany? Proszę krótko opisać jego zawartość i formę. (M)

2.11. Czy istnieją plany przyszłościowego poprawiania formy papierowej lub internetowego przewodnika? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły, włączając w to przewidywaną datę (daty), sposób, w jaki dane planowane do włączenia będą uzyskane i uzasadnienie planowanych zmian. (M)

Forma plakatu (ekspozycji)

3. Jaki jest format plakatu (ekspozycji) używany w Waszym Państwie Członkowskim? Proszę przedłożyć przykłady. (M)

3.1. Czy Wasze Państwo Członkowskie określiło jakieś przepisy w uzupełnieniu do tych w dyrektywie 1999/94/WE dla plakatów (ekspozycji) dotyczących zużycia paliwa? Jeżeli tak, proszę poinformować nas o dodatkowych przepisach określonych w Waszym ustawodawstwie lub polityce i podać uzasadnienie dla tych dodatkowych przepisów. (M)

3.2. Czy istnieją plany skorygowania formy plakatu (ekspozycji) w przyszłości? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły, włączając w to przewidywaną datę(daty), sposób, w jaki dodatkowe dane są uzyskane, i uzasadnienie planowanych zmian. (M)

Forma literatury promocyjnej

4. Jaką formę stosuje się w literaturze promocyjnej? (M)

4.1. Czy Wasze Państwo Członkowskie określiło jakieś przepisy w uzupełnieniu do tych w dyrektywie 1999/94/WE dla "innej literatury promocyjnej"? Jeżeli tak, proszę poinformować nas o dodatkowych przepisach określonych w Waszym ustawodawstwie lub polityce i podać uzasadnienie dla tych dodatkowych przepisów. (M)

4.2. Czy Wasze Państwo Członkowskie posiada jakieś przepisy dotyczące materiałów promocyjnych innych niż literatura (np. internet, telewizja, radio)? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły. (M)

4.3. Czy istnieją plany skorygowania w przyszłości istniejących przepisów dotyczących literatury promocyjnej lub materiałów innych niż literatura? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły, włączając w to przewidywaną datę (daty), sposób, w jaki dodatkowe dane są uzyskiwane, i uzasadnienie planowanych zmian. (M)

Korekty formy od czasu wprowadzenia w życie dyrektywy

5. Czy któryś z przepisów dyrektywy wprowadzonych w życie w Waszym Państwie Członkowskim (np. plakat, przewodnik, etykieta) zostało zmodyfikowane w trakcie okresu oceniania (tzn. od czasu gdy przepisy dyrektywy zostały początkowo wprowadzone w życie w Waszym kraju)? (M)

5.1. Wymień, które przepisy dyrektywy 1999/94/WE, wprowadzone w życie od dnia 18 stycznia 2001 r., uległy od tego czasu modyfikacji. Podaj przykłady, jeżeli to możliwe (np. etykiety, przewodnika). (M)

5.2. Proszę podać uzasadnienie dla różnych modyfikacji. (M)

E. ZAGADNIENIA ZWIĄZANE ZE STOSOWANIEM

Ogólne

1. Jak rozdzielone są obowiązki między rząd, przedstawicieli handlowych, producentów i importerów? (M)

1.1. Kto jest odpowiedzialny za nadzór nad projektem, produkcją i dystrybucją przewodnika? (M)

1.2. Kto jest odpowiedzialny za nadzór nad projektem, produkcją i dystrybucją etykiet? (M)

1.3. Kto płaci za produkcję i dystrybucję przewodnika, etykiety i plakatu? (M)

2. Jakie systemy stworzono w celu produkcji, administrowania i dystrybucji informacji? (M)

2.1. Ile przewodników drukuje się rocznie. Jak i komu przydziela się przewodniki? (M)

2.2. Jak przedstawiciele handlowi otrzymują etykiety? (M)

2.3. Jak przedstawiciele handlowi otrzymują plakaty? (M)

2.4. Jaki jest, według przedstawicieli handlowych, skuteczniejszy sposób otrzymywania etykiet, przewodników i plakatów (ekspozycji) i jakie są według nich bariery blokujące przyjęcie takich lepszych systemów? (O)

3. Czy macie zamiar stosować Wasze obecne systemy produkcji i dystrybucji przewodnika, etykiety i plakatu? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły i uzasadnienie zamiaru wprowadzenia korekt oraz kiedy przewidziano wprowadzenie w życie modyfikacji. (M)

4. Podać datę wprowadzenia w życie przez Wasze Państwo Członkowskie przepisów dyrektywy 1999/94/WE? Proszę podać czy różne przepisy zostały wprowadzone w życie w różnym czasie. (M)

5. Czy oceniano stopień zgodności z przepisami dyrektywy? Jeżeli tak, podaj szczegóły dotyczące zastosowanych metod oceniania i przybliżony poziom dokładności. Proszę zaznaczyć jasno czy aspekty oceny różnią się dla etykiety, plakatu, przewodnika i literatury promocyjnej. Jeżeli przeprowadzono badania, podaj szczegóły dotyczące ilości przebadanej, przybliżonej dokładności i przybliżonej reprezentatywności. Podaj również okres czasu, kiedy ocenianie było przeprowadzone. (M)

6. Jaki jest stopień zgodności z przepisami dyrektywy? (M)

Zgodność etykiety

6.1. Czy zawartość formy etykiety jest zgodna z przepisami dyrektywy i czy etykieta jest eksponowana w zgodzie z przepisami dyrektywy? (M)

6.1.1. Czy etykiety są zgodne ze standaryzowaną formą, pozwalając na większą rozpoznawalność przez konsumentów? (M)

6.1.2. Czy wszystkie etykiety są rozmiaru A4 (tzn. 297 mm na 210 mm)? (M)

6.1.3. Czy etykiety zawierają informację o zużyciu paliwa i emisji CO2 zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy? (M)

6.1.4. Czy etykiety zawierają tekst, jak wyszczególniono w załączniku I do dyrektywy, w odniesieniu do dostępności przewodnika i emisji CO2? (M)

6.1.5. Jaki procent samochodów ma odpowiednią etykietę zgodną ze wszystkimi przepisami dyrektywy? (O)

6.1.6. W jakim procencie etykieta jest przymocowana do samochodu? (O)

6.1.7. W jakim procencie etykieta jest przymocowana wystarczająco blisko samochodu? (O)

6.1.8. Jaki procent samochodów nie ma przymocowanej etykiety lub etykiety eksponowanej w pobliżu? W opinii przedstawicieli handlowych, jakie są powody, dla których etykiety nie są eksponowane na samochodach lub obok nich? (O)

6.1.9. Jaki procent samochodów ma etykietę zasłoniętą? (O)

6.1.10. Jaki procent samochodów ma etykietę uszkodzoną? (O)

6.1.11. Jaki procent samochodów ma etykiety, które nie są całkowicie zgodne z parametrami samochodu? (O)

6.1.12. Jaki procent samochodów ma etykiety, których zawartość nie jest zgodna z dyrektywą? W przypadkach gdzie zawartość etykiety nie jest zgodna z dyrektywą, jaki jest powód, dla którego zawartość nie jest zgodna? (O)

6.1.13. Jaki procent samochodów ma etykiety, których forma nie jest zgodna z dyrektywą? W przypadkach gdzie format etykiety nie jest zgodny z dyrektywą, jakie są powody, dla których forma nie jest zgodna? (O)

6.1.14. Proszę podać szczegóły dotyczące przypadków etykiet z mylącymi znakami, symbolami i napisami na etykietach odnoszącymi się do zużycia paliwa lub emisji CO2, w których nie ma zgodności z wymogami dyrektywy. (M)

6.1.15. Czy są przypadki konkurujących etykiet eksponowanych na samochodach, które zawierają informacje dotyczące zużycia paliwa i które stoją w sprzeczności z informacją na oficjalnej etykiecie? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły takich przypadków. (O)

6.2. Proszę podać wyciągnięte wnioski odnośnie do etykiety i zgodności z przepisami dyrektywy. (M)

Zgodność przewodnika

6.3. Czy zawartość i format przewodnika są zgodne z przepisami dyrektywy oraz czy przewodnik jest również dystrybuowany zgodnie z przepisami dyrektywy? (M)

6.3.1. Jaki jest rozmiar przewodnika i ile ma stron? (M)

6.3.2. Czy modele samochodów są pogrupowane w zależności od marki i w porządku alfabetycznym? (M)

6.3.3. W uzupełnieniu do pogrupowania w porządku alfabetycznym, czy modele samochodów są pogrupowane w inny sposób? Proszę opisać jak modele są pogrupowane. (M)

6.3.4. Jak często uaktualniany jest przewodnik? (M)

6.3.5. Po uaktualnieniu, czy przewodnik zawiera wykaz wszystkich nowych samochodów dostępnych w dniu publikacji tego uaktualnienia? (M)

6.3.6. Czy dla każdego modelu w wykazie typ paliwa, liczbowa wartość oficjalnego zużycia paliwa i oficjalna specyficzna emisja CO2 są zamieszczone prawidłowo zgodnie z przepisami dyrektywy? (M)

6.3.7. Czy wszelkie inne dane, w addycji do tych wymienionych w dyrektywie, są podane dla każdego modelu na liście? Jeżeli tak, proszę podać i uzasadnić powód ich włączenia do przewodnika. (M)

6.3.8. Czy inne mylące znaki, symbole i napisy odnoszące się do zużycia paliwa lub emisji CO2, które nie są zgodne z przepisami dyrektywy, zostały użyte w przewodniku? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły. (M)

6.3.9. Czy istnieją przypadki konkurujących przewodników eksponowanych w salonach, które zawierają informacje odnoszące się do zużycia paliwa i które stoją w sprzeczności z informacjami w oficjalnym przewodniku? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły takich przypadków. (O)

6.3.10. Jaki procent przedstawicielstw handlowych ma bezpłatne przewodniki dostępne w punkcie sprzedaży i jaki procent nie ma żadnych? Jakie są przyczyny tego, że bezpłatne przewodniki nie są dostępne w punkcie sprzedaży? (O)

6.3.11. Czy przedstawicielstwa handlowe mają problemy z dostawami przewodników? (O)

6.3.12. Czy przewodniki są eksponowane w punkcie sprzedaży? Dlaczego przedstawiciele handlowi nie eksponują przewodnika? (O)

6.4. Proszę podać wnioski wyciągnięte odnośnie do przewodnika i zgodności z przepisami dyrektywy. (M)

Zgodność plakatu (ekspozycji)

6.5. Czy zawartość i forma plakatu (ekspozycji) są zgodne z przepisami dyrektywy i czy jest on również eksponowany zgodnie z przepisami dyrektywy? (M)

6.5.1. Jaki procent przedstawicieli handlowych nie eksponuje plakatu (ekspozycji) w punkcie sprzedaży? (O)

6.5.2. Jaki procent przedstawicieli handlowych nie eksponuje plakatu (ekspozycji) na widocznym stanowisku w punkcie sprzedaży? (O)

6.5.3. W jakim sensie plakaty (ekspozycje), które są eksponowane w punkcie sprzedaży, nie są zgodne z dyrektywą? (O)

6.5.4. Jakie powody podawane są przez przedstawicieli handlowych na nie eksponowanie plakatu (ekspozycji) odnoszącego się do zużycia paliwa? (O)

6.5.5. Jakie powody podawane są przez przedstawicieli handlowych na nie eksponowanie plakatu (ekspozycji) odnoszącego się do zużycia paliwa na widocznym stanowisku? (O)

6.5.6. Jakie powody podawane są przez przedstawicieli handlowych w przypadkach, gdy format lub zawartość plakatu (ekspozycji) nie jest zgodna z dyrektywą? (O)

6.6. Proszę podać wyciągnięte wnioski odnośnie do plakatu (ekspozycji) i zgodności z przepisami dyrektywy. (M)

Zgodność innej literatury promocyjnej

6.7. Czy literatura promocyjna jest zgodna z przepisami dyrektywy? (M)

6.8. Proszę podać przykłady przypadków, gdzie literatura promocyjna nie była zgodna z przepisami dyrektywy? (M)

6.9. Proszę podać wyciągnięte wnioski odnośnie do zgodności literatury promocyjnej z przepisami dyrektywy. (M)

Ocena zgodności trendów

6.10. Jak zgodność przedstawicielstwa handlowego (w odniesieniu do eksponowania etykiety i plakatu i dystrybuowania przewodnika zgodnie z przepisami dyrektywy) różni się w zależności od regionu i typu przedstawicielstwa handlowego (tzn. niezależny lub zależny, pojedyńcza franszyza lub wielofranszyzowy; w zależności od producenta)? (O)

6.11. Jak zgodność przedstawicielstwa handlowego (odnośnie do eksponowania etykiety i plakatu i dystrybuowania przewodnika zgodnie z przepisami dyrektywy) zmienia się w zależności od systemów premii (prowizji) stosowanych do nagradzania sprzedawców? (O)

6.12. Jak stopień zgodności Waszego Państwa Członkowskiego zmienia się w zależności od uświadomienia konsumentów co do zagadnień zużycia paliwa i przybliżonego wpływu przepisów dyrektywy na zachowanie konsumenta. (O)

System kar

6.13. Jaki system kar stworzyło Wasze Państwo Członkowskie do zastosowania w przypadkach łamania krajowych przepisów uchwalonych na mocy niniejszej dyrektywy? (M)

6.13.1. Czy Wasze Państwo Członkowskie ustaliło kary do zastosowania w przypadkach łamania krajowych przepisów uchwalonych na mocy niniejszej dyrektywy? (M)

6.13.2. Proszę podać szczegóły dotyczące systemu kar. (M)

6.13.3. Czy wymierzono już jakieś kary? Jeżeli tak, kto został ukarany i jaka była forma kary? (M)

System grupowania

7. Artykuł 2 ust. 5 i 6 dyrektywy stanowi, że wersje i odmiany typu pojazdu mogą być grupowane jako jeden model. Czy taki system grupowania został utworzony? Proszę podać podstawę, na której system grupowania został utworzony. Proszę podać, jak system grupowania został dostosowany do przepisów dyrektywy. (O)

F. ROZSZERZENIE NA INNE MEDIA

1. Czy już rozszerzyłeś system informacyjny dalej np. na inne media, lub czy masz taki zamiar? Jeżeli tak, to jak to zrobiłeś i w jakim celu? (O)

2. Czy przetestowałeś alternatywne formy mediów w warunkach terenowych? Jeżeli tak, proszę podaj szczegóły metod testowania i warunki oraz wyniki testów. (O)

3. Czy ustaliłeś, jakie są bariery prawne i instytucjonalne na drodze do rozszerzenia zapotrzebowania na materiały promocyjne na inne media? Jeżeli tak, podaj szczegóły. (O)

G. OCENA OGÓLNA

1. Proszę wskazać na główne nauki wyniesione podczas stosowania dyrektywy (i Waszych dodatkowych przepisów prawa krajowego). (O)

2. Proszę wskazać na działania, które uważasz za najpilniejsze w celu podniesienia efektywności dyrektywy zarówno w Waszym własnym Państwie Członkowskim, jak i w UE. (O)

______

(*) Jeżeli więcej niż jedna osoba (lub organizacje/wydziały) wypełniają ten formularz, proszę podać wyżej wymienione szczegółowe dane dla każdej z nich.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024