Rozporządzenie 2887/2000 w sprawie uwolnionego dostępu do pętli lokalnej

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 2887/2000 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 18 grudnia 2000 r.
w sprawie uwolnionego dostępu do pętli lokalnej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 30 grudnia 2000 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konkluzje Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r. stwierdzają, że jeżeli Europa ma w pełni wykorzystać możliwości rozwojowe i potencjał zatrudnienia cyfrowej gospodarki opartej na wiedzy, przedsiębiorcy i obywatele muszą posiadać dostęp do niedrogiej infrastruktury komunikacyjnej o światowej jakości oraz szerokiego zakresu usług. Wzywa się Państwa Członkowskie i Komisję do działania na rzecz zwiększenia konkurencyjności w lokalnych sieciach dostępu przed końcem 2000 r. oraz uwolnienia pętli lokalnej w celu umożliwienia znacznej obniżki kosztów korzystania z Internetu. Na posiedzeniu Rady Europejskiej w Feira w dniu 20 czerwca 2000 r. przyjęto zaproponowany plan działań "e-Europe", który określa uwolniony dostęp do pętli lokalnej jako krótkookresowy priorytet.

(2) Uwolnienie pętli lokalnej powinno uzupełniać istniejące przepisy w prawie wspólnotowym gwarantujące usługę powszechną i dostęp, na który mogą sobie pozwolić wszyscy obywatele, poprzez zwiększanie konkurencji, zapewnianie efektywności gospodarczej i dostarczanie użytkownikom maksymalnych korzyści.

(3) "Pętla lokalna" to fizyczny obwód składający się z pary skręconych, metalowych przewodów w publicznej stacjonarnej sieci telefonicznej, łączący punkt zakończenia w lokalu abonenta z przełącznicą główną lub równorzędnym urządzeniem. Jak stwierdzono w piątym sprawozdaniu Komisji na temat wykonania pakietu regulacyjnego w dziedzinie telekomunikacji, lokalna sieć dostępu pozostaje najmniej konkurencyjnym fragmentem zliberalizowanego rynku telekomunikacyjnego. Nowi przedsiębiorcy nie posiadają rozpowszechnionej, alternatywnej infrastruktury sieciowej i nie są w stanie przy użyciu tradycyjnych technologii dorównać oszczędnościom skali i pokryciu operatorów uznanych za mających znaczącą pozycję rynkową na rynku stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych. Wynika to z faktu, iż operatorzy ci rozwijali swoją metalową lokalną infrastrukturę dostępu przez znaczny okres, chronieni prawami wyłączności i byli w stanie pokryć koszty inwestycyjne poprzez renty monopolowe.

(4) Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2000 r. w sprawie komunikatu Komisji na temat przeglądu sektora łączności w 1999 r. podkreśla znaczenie umożliwienia rozwoju w tym sektorze infrastruktury, która wspiera rozwój łączności elektronicznej i handlu elektronicznego, jak również znaczenie regulowania w taki sposób, który wspiera ten rozwój. Stwierdza się, że uwolnienie pętli lokalnej obecnie dotyczy głównie metalowej infrastruktury dominującego podmiotu i że inwestowanie w alternatywne infrastruktury musi mieć możliwość zapewnienia odpowiedniej stopy zwrotu, ponieważ może to ułatwić ekspansję tych infrastruktur w obszarach, gdzie penetracja jest w dalszym ciągu niska.

(5) Zapewnienie nowych pętli przy wykorzystaniu światłowodów o dużej przepustowości bezpośrednio dużym użytkownikom stanowi szczególny rynek, który rozwija się w warunkach konkurencji i obejmuje nowe inwestycje. W związku z tym niniejsze rozporządzenie dotyczy dostępu do metalowych pętli lokalnych, bez uszczerbku dla krajowych zobowiązań w zakresie innych rodzajów dostępu do infrastruktury lokalnej.

(6) Dla nowych przedsiębiorców dublowanie w całości istniejącej lokalnej, metalowej infrastruktury dostępu nie byłoby gospodarczo możliwe w rozsądnie krótkim czasie; infrastruktury alternatywne, takie jak telewizja kablowa, łączność satelitarna, bezprzewodowe pętle lokalne generalnie na razie nie oferują takiej samej funkcjonalności lub powszechności, chociaż sytuacja w poszczególnych Państwach Członkowskich może być różna.

(7) Uwolniony dostęp do pętli lokalnej umożliwia nowym przedsiębiorcom konkurowanie z notyfikowanymi operatorami w oferowaniu usług w zakresie szybkiego przesyłania danych dla stałego dostępu do Internetu oraz aplikacji multimedialnych w oparciu o technologię cyfrowej linii abonenckiej (DSL), jak również usług telefonii głosowej. Uzasadnione żądanie uwolnionego dostępu oznacza, iż dostęp ten jest niezbędny w celu świadczenia usług i odrzucenie tego żądania uniemożliwi, ograniczy lub zakłóci konkurencję w tym sektorze.

(8) Niniejsze rozporządzenie przewiduje uwolniony dostęp do metalowych pętli lokalnych tylko dla tych notyfikowanych operatorów, którzy zostali uznani przez swoje krajowe organy regulacyjne za mających znaczącą pozycję rynkową na rynku stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych na podstawie odpowiednich przepisów wspólnotowych (zwanych dalej "notyfikowanymi operatorami"). Państwa Członkowskie przekazały już Komisji nazwy tych operatorów stacjonarnej sieci publicznej, którzy mają znaczącą pozycję rynkową na mocy części I załącznika I do dyrektywy 97/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 czerwca 1997 r. w sprawie wzajemnych połączeń w telekomunikacji ze względu na zapewnienie usług powszechnych i interoperacyjności poprzez zastosowanie zasad otwartej sieci (ONP) 3  oraz dyrektywy 98/10/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 1998 r. w sprawie zastosowania zasady otwartej sieci (ONP) w telefonii głosowej oraz w sprawie usług powszechnych w telekomunikacji w konkurencyjnym środowisku 4 .

(9) Od notyfikowanego operatora nie można żądać zapewniania rodzajów dostępu, których nie jest w stanie zapewnić, na przykład jeżeli spełnienie żądania spowodowałoby naruszenie praw niezależnej strony trzeciej. Obowiązek zapewnienia uwolnionego dostępu do pętli lokalnej nie oznacza, że notyfikowani operatorzy muszą specjalnie instalować całkowicie nową lokalną infrastrukturę sieciową w celu spełnienia żądań beneficjentów.

(10) Chociaż negocjacje handlowe stanowią preferowaną metodę osiągnięcia porozumienia w sprawach technicznych i cenowych dotyczących dostępu do pętli lokalnej, doświadczenie pokazuje, że w większości przypadków konieczna jest interwencja regulacyjna wobec nierównowagi pozycji negocjacyjnej między nowym przedsiębiorcą i notyfikowanym operatorem oraz braku alternatywnych rozwiązań. W niektórych okolicznościach krajowy organ regulacyjny może, zgodnie z prawem wspólnotowym, interweniować z własnej inicjatywy w celu zapewnienia uczciwej konkurencji, efektywności gospodarczej i maksymalnych korzyści dla użytkowników końcowych. Niedotrzymanie wyznaczonych terminów przez notyfikowanego operatora uprawnia beneficjenta do otrzymania odszkodowania.

(11) Zasady szacowania kosztów i ustalania cen w odniesieniu do pętli lokalnych i związanych udogodnień są przejrzyste, niedyskryminacyjne i obiektywne w celu zapewnienia sprawiedliwego traktowania. Zasady ustalania cen zapewniają, że operator pętli lokalnej jest w stanie pokryć odpowiednie, związane z tym koszty i osiągnąć odpowiedni zysk w celu zapewnienia długookresowego rozwoju i ulepszania infrastruktury lokalnego dostępu. Zasady ustalania cen dla pętli lokalnych sprzyjają uczciwej i trwałej konkurencji, przy uwzględnieniu konieczności zainwestowania w alternatywną infrastrukturę, oraz zapewniają, że nie nastąpi zakłócenie konkurencji, w szczególności nie ulegnie zawężeniu marża notyfikowanego operatora między cenami hurtowymi i detalicznymi usług. W tym względzie ważne jest przeprowadzenie konsultacji z władzami odpowiedzialnymi za sprawy konkurencji.

(12) Notyfikowani operatorzy przekazują informacje i uwolniony dostęp stronom trzecim na tych samych warunkach i o tej samej jakości, jaką zapewniają dla własnych usług lub swoim podmiotom powiązanym. W tym celu ogłoszenie przez notyfikowanego operatora odpowiedniej oferty ramowej dla uwolnionego dostępu do pętli lokalnej, w krótkich ramach czasowych i najlepiej w Internecie oraz pod nadzorem krajowego organu regulacyjnego, przyczynia się to utworzenia przejrzystych i niedyskryminacyjnych warunków rynkowych.

(13) W swoim zaleceniu 2000/417/WE z dnia 25 maja 2000 r. w sprawie uwolnionego dostępu do pętli lokalnej umożliwiającego konkurencyjne świadczenie pełnego zakresu usług łączności elektronicznej, w tym szerokopasmowych usług multimedialnych i szybkiego Internetu 5 , oraz w swoim komunikacie z dnia 26 kwietnia 2000 r. 6  Komisja przedstawiła szczegółowe zalecenia mające na celu pomoc dla krajowych organów regulacyjnych w sprawiedliwym uregulowaniu różnych form uwolnionego dostępu do pętli lokalnej.

(14) Zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu osiągnięcie zharmonizowanych ram dla uwolnionego dostępu do pętli lokalnej w celu umożliwienia konkurencyjnego dostarczania niedrogiej infrastruktury komunikacyjnej światowej jakości i szerokiego zakresu usług dla wszystkich przedsiębiorców i obywateli we Wspólnocie jest celem niemożliwym do zrealizowania przez poszczególne Państwa Członkowskie w sposób bezpieczny, zharmonizowany i terminowy i lepiej może być zrealizowany przez Wspólnotę. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu. Przyjmuje się je bez uszczerbku dla przepisów krajowych zgodnych z prawem wspólnotowym, które przewidują bardziej szczegółowe środki, na przykład dotyczące kolokacji wirtualnej.

(15) Niniejsze rozporządzenie uzupełnia ramy regulacyjne dla telekomunikacji, w szczególności dyrektywy 97/33/WE i 98/10/WE. Nowe ramy regulacyjne dla łączności elektronicznej powinny zawierać odpowiednie przepisy zastępujące niniejsze rozporządzenie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel i zakres stosowania

1. 
Niniejsze rozporządzenie ma na celu wzmocnienie konkurencji i pobudzenie technologicznych innowacji na rynku dostępu lokalnego poprzez ustanowienie zharmonizowanych warunków dla uwolnionego dostępu do pętli lokalnej sprzyjających konkurencyjnemu świadczeniu szerokiego zakresu usług łączności elektronicznej.
2. 
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do uwolnionego dostępu do pętli lokalnej i związanych udogodnień operatorów notyfikowanych zdefiniowanych w art. 2 lit. a).
3. 
Niniejsze rozporządzenie obowiązuje bez uszczerbku dla obowiązków notyfikowanych operatorów dotyczących przestrzegania zasady niedyskryminacji w użytkowaniu stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej w celu świadczenia usług szybkiego dostępu i transmisji stronom trzecim w ten sam sposób, w jaki są one świadczone na użytek własny i podmiotów powiązanych zgodnie z przepisami wspólnotowymi.
4. 
Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla praw Państw Członkowskich do utrzymania lub wprowadzenia środków zgodnych z prawem wspólnotowym, które zawierają przepisy bardziej szczegółowe od określonych w niniejszym rozporządzeniu i/lub nieobjęte zakresem tego rozporządzenia, między innymi w odniesieniu do innych rodzajów dostępu do infrastruktur lokalnych.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"notyfikowany operator" oznacza operatorów stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej, którzy zostali uznani przez swoje krajowe organy regulacyjne za mających znaczącą pozycję rynkową w świadczeniu dostępu do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej i usług na mocy części I załącznika I do dyrektywy 97/33/WE lub dyrektywy 98/10/WE;
b)
"beneficjent" oznacza stronę trzecią, posiadającą odpowiednie zezwolenie zgodnie z dyrektywą 97/13/WE 7  lub uprawnioną do świadczenia usług komunikacyjnych na mocy ustawodawstwa krajowego, która jest uprawniona do uwolnionego dostępu do pętli lokalnej;
c)
"pętla lokalna" oznacza fizyczny obwód składający się z pary skręconych, metalowych przewodów, łączący punkt zakończenia sieci w lokalu abonenta z przełącznicą główną lub równorzędnym urządzeniem w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej;
d)
"podpętla lokalna" oznacza częściową pętlę lokalną łączącą punkt zakończenia sieci w lokalu abonenta z koncentratorem lub określonym pośrednim punktem dostępu do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej;
e)
"uwolniony dostęp do pętli lokalnej" oznacza pełny uwolniony dostęp do pętli lokalnej i współdzielony dostęp do pętli lokalnej; nie oznacza zmiany własności pętli lokalnej;
f)
"pełny uwolniony dostęp do pętli lokalnej" oznacza zapewnienie beneficjentowi dostępu do pętli lokalnej lub podpętli lokalnej notyfikowanego operatora upoważniające do wykorzystania pełnego pasma częstotliwości pary skręconych metalowych przewodów;
g)
"współdzielony dostęp do pętli lokalnej" oznacza zapewnienie beneficjentowi dostępu do pętli lokalnej lub podpętli lokalnej notyfikowanego operatora, upoważniające do wykorzystania niegłosowego pasma częstotliwości pary skręconych metalowych przewodów; notyfikowany operator w dalszym ciągu korzysta z pętli lokalnej w celu świadczenia publicznych usług telefonicznych;
h)
"kolokacja" oznacza zapewnienie przestrzeni fizycznej i udogodnień technicznych niezbędnych do odpowiedniego zainstalowania i podłączenia odpowiednich urządzeń beneficjenta, zgodnie z sekcją B Załącznika;
i)
"związane udogodnienia" oznaczają udogodnienia związane z zapewnianiem uwolnionego dostępu do pętli lokalnej, w szczególności kolokację, połączenia kablowe oraz odpowiednie systemy technologii informatycznych, do których dostęp jest niezbędny, aby beneficjent mógł świadczyć usługi na rzetelnych i konkurencyjnych zasadach.
Artykuł  3

Zapewnianie uwolnionego dostępu

1. 
Od dnia 31 grudnia 2000 r. notyfikowani operatorzy publikują i aktualizują ofertę ramową dla uwolnionego dostępu do swoich pętli lokalnych i związanych udogodnień, która obejmuje co najmniej pozycje wymienione w Załączniku. Oferta jest dostatecznie uwolniona, aby beneficjent nie musiał płacić za te elementy sieci lub urządzenia, które nie są niezbędne do świadczenia jego usług oraz zawiera opis elementów oferty, stosowanych w niej terminów i warunków, w tym opłat.
2. 
Od dnia 31 grudnia 2000 r. notyfikowani operatorzy realizują uzasadnione wnioski beneficjentów dotyczące uwolnionego dostępu do ich pętli lokalnych i związanych udogodnień na przejrzystych, uczciwych i niedyskryminacyjnych warunkach. Wnioski odrzuca się wyłącznie na podstawie obiektywnych kryteriów odnoszących się do możliwości technicznych lub konieczności zachowania integralności sieci. Jeżeli następuje odmowa dostępu, poszkodowany może wszcząć procedurę rozstrzygania sporów określoną w art. 4 ust. 5. Notyfikowani operatorzy zapewniają beneficjentom udogodnienia równoważne do tych, jakie stosują na użytek własny lub swoich przedsiębiorstw powiązanych, oraz na takich samych warunkach i w takich samych terminach.
3. 
Bez uszczerbku dla art. 4 ust. 4, notyfikowani operatorzy pobierają opłaty za uwolniony dostęp do pętli lokalnej i związanych udogodnień ustalone na podstawie kosztów.
Artykuł  4

Nadzór krajowego organu regulacyjnego

1. 
Krajowy organ regulacyjny zapewnia, że opłaty za uwolniony dostęp do pętli lokalnej sprzyjają uczciwej i trwałej konkurencji.
2. 
Krajowy organ regulacyjny jest uprawniony do:
a)
wprowadzenia zmian do oferty ramowej na uwolniony dostęp do pętli lokalnej i związanych udogodnień, w tym cen, jeżeli zmiany takie są uzasadnione; oraz
b)
żądania od notyfikowanych operatorów informacji związanych z wykonaniem niniejszego rozporządzenia.
3. 
Krajowy organ regulacyjny może, w uzasadnionych przypadkach, interweniować z własnej inicjatywy w celu zapewnienia niedyskryminacyjnej, uczciwej konkurencji, efektywności gospodarczej i maksymalnych korzyści dla użytkowników.
4. 
Jeżeli krajowy organ regulacyjny uznaje, że rynek dostępu lokalnego jest dostatecznie konkurencyjny, zwalnia notyfikowanych operatorów z obowiązku ustanowionego w art. 3 ust. 3 ustalania cen opartych na podstawie kosztów.
5. 
Spory między przedsiębiorstwami dotyczące zagadnień zawartych w niniejszym rozporządzeniu poddane są krajowej procedurze rozstrzygania sporów wprowadzonej zgodnie z dyrektywą 97/33/WE i są rozstrzygane szybko, uczciwie i przejrzyście.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 grudnia 2000 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
N. FONTAINE D. VOYNET
Przewodniczący Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 

MINIMALNY WYKAZ POZYCJI, JAKIE MUSI ZAWIERAĆ OPUBLIKOWANA PRZEZ OPERATORÓW NOTYFIKOWANYCH OFERTA RAMOWA NA UWOLNIONY DOSTĘP DO PĘTLI LOKALNEJ

A.
Warunki uwolnionego dostępu do pętli lokalnej
1.
Elementy sieci, do których oferowany jest dostęp, obejmujące w szczególności następujące elementy:
a)
dostęp do pętli lokalnych;
b)
dostęp do niegłosowych pasm częstotliwości pętli lokalnej, w przypadku współdzielonego dostępu do pętli lokalnej.
2.
Informacje dotyczące lokalizacji fizycznych miejsc dostępu 8 , dostępności pętli lokalnych w konkretnych częściach sieci dostępu.
3.
Techniczne warunki związane z dostępem i wykorzystaniem pętli lokalnych, w tym techniczne parametry pary skręconych metalowych przewodów w pętli lokalnej.
4.
Procedura zamówień i realizacji, ograniczenia w wykorzystaniu.
B.
Usługi kolokacyjne
1.
Informacje dotyczące odpowiednich lokalizacji istniejącego operatora 9 .
2.
Opcje kolokacji w lokalizacjach wskazanych w pkt 1 (w tym fizyczna kolokacja i ewentualnie kolokacja odległa i kolokacja wirtualna).
3.
Charakterystyka urządzeń: ewentualne ograniczenia dotyczące podłączanych urządzeń.
4.
Kwestie bezpieczeństwa: środki wprowadzone przez operatorów notyfikowanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa ich lokalizacji.
5.
Warunki dostępu dla pracowników konkurencyjnych operatorów.
6.
Normy bezpieczeństwa.
7.
Zasady alokacji powierzchni tam, gdzie powierzchnia kolokacji jest ograniczona.
8.
Warunki dla beneficjentów związane z inspekcją lokalizacji, w których możliwa jest fizyczna kolokacja, lub lokalizacji, gdzie taki układ nie może być zrealizowany ze względu na brak możliwości.
C.
Systemy informatyczne

Warunki dostępu do pomocniczych systemów operacyjnych, systemów informatycznych lub baz danych notyfikowanego operatora, w celu składania zamówień wstępnych, realizacji, zamawiania, konserwacji i napraw oraz naliczania opłat.

D.
Warunki realizacji
1.
Termin odpowiedzi na wnioski o świadczenie usług i zapewnianie udogodnień; umowy o poziomie usług, usuwanie awarii, procedury przywracania do normalnego poziomu usług i jakości parametrów usług.
2.
Standardowe warunki umowne, w tym, gdzie stosowne, odszkodowanie za niedotrzymanie terminów realizacji.
3.
Ceny lub formuły cenowe dla każdej w wymienionych powyżej cech, funkcji i udogodnień.
1 Opinia wydana dnia 19 października 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 26 października 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 5 grudnia 2000 r.
3 Dz.U. L 199 z 26.7.1997, str. 32. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 98/61/WE (Dz.U. L 268 z 3.10.1998, str. 37).
4 Dz.U. L 101 z 1.4.1998, str. 24.
5 Dz.U. L 156 z 29.6.2000, str. 44.
6 Dz.U. C 272 z 23.9.2000, str. 55.
7 Dyrektywa 97/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 kwietnia 1997 r. w sprawie wspólnych postanowień ramowych dotyczących ogólnych zezwoleń i indywidualnych licencji w dziedzinie usług telekomunikacyjnych (Dz.U. L 117 z 7.5.1997, str. 15).
8 Dostępność tych informacji może być ograniczona tylko w odniesieniu do stron zainteresowanych w celu uniknięcia problemów związanych z bezpieczeństwem publicznym.
9 Dostępność tych informacji może być ograniczona tylko w odniesieniu do stron zainteresowanych w celu uniknięcia problemów związanych z bezpieczeństwem publicznym.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024