Decyzja 2000/541/WE w sprawie kryteriów oceny krajowych planów zgodnie z art. 6 dyrektywy Rady 1999/13/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 września 2000 r.
w sprawie kryteriów oceny krajowych planów zgodnie z art. 6 dyrektywy Rady 1999/13/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 2473)

(2000/541/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 września 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 1999/13/WE z dnia 11 marca 1999 r. w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych, spowodowanej użyciem organicznych rozpuszczalników podczas niektórych czynności i w niektórych urządzeniach(1), a w szczególności jej art. 6 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa Członkowskie mogą określać i wdrażać krajowe plany redukcji poziomu emisji będącej skutkiem pewnych działań i instalacji objętych dyrektywą.

(2) Ważnym celem zastosowania kryteriów krajowych planów jest zapewnienie, aby efektem krajowych planów była redukcja emisji równoważna z redukcją emisji, którą można osiągnąć poprzez zastosowanie limitów emisji.

(3) Komisja ma zadecydować, w oparciu o wzmiankowane kryteria, czy krajowe plany przedłożone przez Państwa Członkowskie mają być uważane za wystarczające czy niewystarczające.

(4) Komisja poinformuje o kryteriach Komitet Doradczy ustanowiony na mocy art. 13 dyrektywy,

STANOWI:

Artykuł

W celu dokonania oceny krajowych planów zgodnie z art. 6 dyrektywy 1999/13/WE stosuje się kryteria przedstawione w załączniku do niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 września 2000 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 85 z 29.3.1999, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

Kryteria oceny krajowych planów zgodnie z art. 6 dyrektywy 1999/13/WE

A. KRYTERIA POZWALAJĄCE STWIERDZIĆ, ŻE PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE POSIADA SZCZEGÓŁOWĄ WIEDZĘ DOTYCZĄCĄ AKTUALNYCH POZIOMÓW EMISJI

1. Krajowy plan winien pokazać, że Państwo Członkowskie posiada szczegółową wiedzę dotyczącą aktualnych poziomów emisji.

Minimalny akceptowalny dowód

Państwo Członkowskie przedkłada deklarację na piśmie, która: identyfikuje działanie lub działania, do których plan ma zastosowanie; klasyfikuje zgodnie z udokumentowanym systemem; określa liczbę instalacji objętych planem; podaje wielkość całkowitej emisji z instalacji objętych planem; identyfikuje źródło każdego czynnika emisji oraz podaje statystykę działań wykorzystaną do oszacowania poziomu emisji; opisuje metody zastosowane do określenia czynników emisji, na przykład zastosowane metody pomiarowe.

B. KRYTERIA UZASADNIAJĄCE WPROWADZENIE KRAJOWEGO PLANU

2. Krajowy plan uzasadnia przyjęcie odmiennego podejścia do przepisów zawartych w art. 5 ust. 2 i 3 oraz w załączniku II.

Minimalny akceptowalny dowód

Państwo Członkowskie przedkłada deklarację na piśmie, która wyjaśnia korzyści wynikające z zastosowania krajowego planu zamiast zastosowania przepisów zawartych w art. 5 ust. 2 i 3 oraz w załączniku II.

C. KRYTERIA POZWALAJĄCE STWIERDZIĆ, ŻE KRAJOWY PLAN JEST ZGODNY Z PRAWEM I POLITYKĄ UE ORAZ Z AKTUALNYM ZOBOWIĄZANIAMI MIĘDZYNARODOWYMI

3. Krajowy plan potwierdza zgodność z dyrektywami, opublikowanymi politykami UE, traktatami dwustronnymi oraz międzynarodowymi traktatami i umowami.

Minimalny akceptowalny dowód

Państwo Członkowskie przedkłada deklarację na piśmie zawierającą dowody na to, że uwzględniono zgodność krajowego planu z całym stosownym prawodawstwem.

D. SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA MAJĄCE ZASTOSOWANIE W PRZYPADKU, JEŻELI KRAJOWY PLAN SPEŁNIA KRYTERIA PRZEDSTAWIONE W PUNKTACH A, B I C

Sugerowany minimalny akceptowalny dowód został szczegółowo przedstawiony poniżej pod częścią zawierającą kryteria 4-26.

Kryteria pozwalające stwierdzić zgodność ze szczegółowymi wymogami zawartymi w art. 6 dyrektywy 1999/13/WE

4. Krajowy plan ma zastosowanie jedynie do istniejących instalacji (art. 6 ust. 1).

5. Krajowy plan nie ma zastosowania do działań 4 i 11 opisanych w załączniku II (A) (art. 6 ust. 1).

6. Krajowy plan nie wyłącza z zakresu zastosowania Dyrektywy 1999/13/WE żadnych działań wymienionych w załączniku I (art. 6 ust. 1).

7. Krajowy plan nie wyłącza istniejących instalacji z zakresu zastosowania przepisów przedstawionych w Dyrektywie 96/61/WE (art. 6 ust. 1).

8. Krajowy plan zawiera listę działań podjętych lub planowanych w celu zapewnienia, że cel określony w art. 6 ust. 1 zostanie osiągnięty (art. 6 ust. 2).

9. Krajowy plan zawiera szczegółowy opis proponowanego mechanizmu monitoringu realizacji planu (art. 6 ust. 2).

10. Krajowy plan ustala obowiązujące cele tymczasowe, w odniesieniu do których można mierzyć postęp prac prowadzących do osiągnięcia celu określonego w art. 6 ust. 1 (art. 6 ust. 2).

11. Krajowy plan identyfikuje działanie lub działania, do których się odnosi (art. 6 ust. 2).

12. Krajowy plan określa poziom redukcji emisji, który ma być osiągnięty poprzez podjęcie tych działań, odpowiadający poziomowi, który zostałby osiągnięty poprzez zastosowanie limitów emisji i/lub wartości emisji nieprzechwyconej zgodnie z art. 5 ust. 2 i 3 oraz załącznikiem II (art. 6 ust. 2).

13. Krajowy plan zawiera listę instalacji objętych planem oraz łączną wielkość pochodzącej z nich emisji oraz łączną wartość emisji pochodzącej z każdego z działań z osobna (art. 6 ust. 2).

14. Krajowy plan zawiera opis zakresu instrumentów, z pomocą których zostaną spełnione jego wymogi, dowody na to, iż opisane instrumenty będą miały moc wykonawczą, oraz szczegóły dotyczące sposobów wykazania zgodności z założeniami planu (art. 6 ust. 2).

Kryteria pozwalające stwierdzić zgodność z innymi stosownymi przepisami dyrektywy 1999/13/WE

15. Krajowy plan identyfikuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia, aby instalacje objęte planem spełniały wymogi art. 5 (z wyjątkiem, tam gdzie plan na to zezwala, ustępów 2 i/lub 3), art. 8 i 9 oraz wszelkie wymogi planu nie później niż w dniu 31 października 2007 r. (art. 4 ust. 1).

16. Krajowy plan identyfikuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia, aby instalacje objęte planem zostały zarejestrowane lub uzyskały autoryzację nie później niż dnia 31 października 2007 r. (art. 4 ust. 2).

17. Krajowy plan identyfikuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia, aby instalacje objęte planem spełniały wymogi monitoringu ustanowione w art. 8.

18. Krajowy plan identyfikuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia zgodności instalacji objętych planem z limitami emisji i/lub wartościami emisji nieprzechwyconych ustanowionych w krajowym planie zgodnie z art. 9.

19. Krajowy plan identyfikuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia, aby instalacje objęte planem spełniały wymogi art. 10, w przypadku gdy zostanie stwierdzone naruszenie wymogów dyrektywy lub planu.

20. Krajowy plan zawiera wskazówki dotyczące reprezentatywnych danych zawartych w raportach przesyłanych przez Państwa Członkowskie do Komisji zgodnie z art. 11 w zakresie wystarczającym do stwierdzenia, że wymogi zawarte w art. 6 zostały spełnione (art. 11 ust. 2).

21. Krajowy plan opisuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia ogólnego dostępu do informacji odnoszących się do instalacji objętych planem zgodnie z art. 12.

Kryteria pozwalające stwierdzić, że realizacja planu przyniesie równoważną redukcję emisji rocznej

22. Krajowy plan podaje wartość aktualnej emisji rocznej pochodzącej z instalacji objętych planem.

23. Krajowy plan podaje poziom redukcji emisji rocznej z instalacji objętych planem, która zostałaby osiągnięta poprzez zastosowanie limitów emisji dla gazów i/lub wartości emisji nieprzechwyconej zgodnie z art. 5 ust. 2 i 3 oraz załącznikiem II.

24. Krajowy plan podaje poziom redukcji emisji rocznej z instalacji objętych planem, która zostanie osiągnięta dzięki jego realizacji.

25. Krajowy plan wykazuje, że poziom redukcji określonej w kryterium 24 jest przynajmniej tak wysoki, jak poziom redukcji określonej w kryterium 23.

Kryteria zatwierdzania instrumentów, z pomocą których zostanie potwierdzona zgodność z planem zgodnie z kryterium 14 i art. 6 ust. 2

26. Krajowy plan pokazuje, że instrumenty, z pomocą których zostanie potwierdzona zgodność z jego wymogami, są wystarczające, aby strona trzecia mogła tę zgodność zweryfikować.

Minimalne akceptowalne dowody dla kryteriów 4 do 26

Istnieją cztery główne obszary, które wymagają przedstawienia dowodów. Ich skrócony opis przedstawia się następująco.

i) Państwo Członkowskie przedkłada listę wyznaczonych instalacji, które mają być objęte krajowym planem, z podziałem przynajmniej na poziomie działań (jak to zostało określone w załączniku II A; pożądane: Corinair/EMEP SNAP poziom 2).

ii) Państwo Członkowskie przedkłada szczegółowe informacje na temat sposobu wdrożenia krajowego planu przez właściwe organy, w tym:

– określenie właściwych organów,

– ustalenie ram czasowych oraz sposobu ich monitoringu przez właściwe organy,

– sposób prowadzenia przez właściwe organy dokumentacji dotyczącej każdej z instalacji objętej krajowym planem,

– określenie, że dokumentacja dotycząca instalacji będzie zawierała: szczegółowe informacje na temat działań, które są objęte planem; podjęte działania; godziny eksploatacji urządzeń; limity emisji i/lub wartości emisji nieprzechwyconej i/lub obowiązujące cele tymczasowe, które należy osiągnąć; instrumenty stosowane do monitoringu i/lub w celu stwierdzenia zgodności z limitami emisji i/lub wartościami emisji nieprzechwyconej,

– metody monitoringu, sprawozdawczości oraz sposoby wykazania zgodności z planem. Państwo Członkowskie stosuje albo metodę bilansu masy zgodnie z załącznikiem III, albo procedury pomiarowe dla stężeń masy i wielkości przepływu zgodnie z uznanymi normami międzynarodowymi lub Europejskimi. Jeśli Państwo Członkowskie zaproponuje alternatywne metody w celu wykazania zgodności, krajowy plan winien przedstawić dowód porównywalnej wartości.

iii) Państwo Członkowskie przedkłada wykaz emisji dla wszystkich instalacji objętych krajowym planem. Państwo Członkowskie dostarcza dowód w formie reprezentatywnych danych oraz udokumentowanych metodologii w celu umożliwienia niezależnej weryfikacji przedmiotowych emisji. Wykaz emisji winien być podstawą do stwierdzenia równoważności z Dyrektywą i Państwo Członkowskie dostarcza reprezentatywne obliczenia dotyczące poziomu redukcji emisji rocznych będących przedmiotem sprawozdania zgodnie z kryterium 23 i 24 w celu umożliwienia niezależnej weryfikacji metod obliczeniowych.

iv) Państwo Członkowskie opisuje, w jaki sposób ogół społeczeństwa zostanie poinformowany o planie, jego celach oraz postępie w realizacji celów poprzez poszczególne instalacje. Niektóre informacje mogą zostać uznane za poufne i z tego względu nie zostaną publicznie udostępnione. Przykładem mogą być:

– dane pozwalające na identyfikację instalacji natury militarnej,

– szczegóły dotyczące niektórych instalacji, gdzie wskaźniki produkcji, takie jak zastosowanie rozpuszczalników, godziny eksploatacji oraz wielkości przepływów, mogą być wrażliwe na informację rynkową.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.230.16

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/541/WE w sprawie kryteriów oceny krajowych planów zgodnie z art. 6 dyrektywy Rady 1999/13/WE
Data aktu: 06/09/2000
Data ogłoszenia: 12/09/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/09/2000