a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego dyrektywa Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych 4 oraz 22 dyrektywy szczególne przyjęte między 1974 a 1989 r. zharmonizowały specyfikacje techniczne w tej dziedzinie.
(2) W celu dalszego zabezpieczenia środowiska konieczne jest uzupełnienie środków przyjętych w dyrektywie Rady 77/537/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń z silników Diesla stosowanych w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych 5 (zadymienie gazów spalinowych), wraz z innymi środkami dotyczącymi w szczególności emisji fizykochemicznych. Odwołując się do przepisów dyrektywy 97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1997 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków dotyczących ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych montowanych w maszynach jezdnych nie poruszających się po drogach 6 , ta dyrektywa ustanawia wartości dopuszczalne emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych stosowanych w kolejnych etapach oraz procedurę badania dla silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do napędu ciągników rolniczych lub leśnych. Zgodność z przepisami dyrektywy Rady 88/77/EWG z dnia 3 grudnia 1987 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń gazowych z silników diesla w pojazdach 7 , może być również przyjęta jako zgodność z wymogami niniejszej dyrektywy;
(3) W celu ułatwienia dostępu do rynków państw trzecich konieczne jest ustanowienie równoważności między wymogami niniejszej dyrektywy dla pierwszego etapu a wymogami ustanowionymi w rozporządzeniu nr 96 Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) dotyczącym homologacji części silników wysokoprężnych przeznaczonych do wyposażenia ciągników rolniczych lub leśnych pod względem ich emisji zanieczyszczeń.
(4) W celu maksymalizacji korzyści dla środowiska europejskiego i równocześnie aby zapewnić jedność rynku, konieczne jest przyjęcie bardzo surowych obowiązkowych norm w regularnych odstępach czasu. Każda dalsza redukcja wartości dopuszczalnych i wszelkie zmiany w procedurze badania, mogą być przyjęte tylko na podstawie badań i studiów przeprowadzanych w ramach istniejącego i przewidywanego potencjału technologicznego oraz w ramach efektywności kosztowej w celu zapewnienia produkcji na skalę przemysłową ciągników rolniczych lub leśnych, które mogłyby spełnić te bardziej surowe wartości.
(5) Postęp techniczny wymaga szybkiego przystosowywania wymogów technicznych wymienionych w załącznikach do niniejszej dyrektywy. Komisja zaangażowana jest w bezzwłoczne dostosowanie wartości dopuszczalnych i dat niniejszej dyrektywy do przyszłych zmian w dyrektywie 97/68/WE. W każdym przypadku gdy Parlament Europejski i Rada upoważnią Komisję do wykonania reguł określonych dla ciągników rolniczych lub leśnych, powinna zostać wprowadzona poprzedzająca procedura konsultacji obejmująca posiedzenie Komisji i Państw Członkowskich w ramach komitetu.
(6) Wymogi niniejszej dyrektywy uzupełniają wymogi dyrektywy 77/537/EWG, określonej w załączniku II pozycja 2.8.1 do dyrektywy 74/150/EWG; zatem dyrektywa 74/150/EWG wymaga zmian w celu dodania w załączniku II nowej pozycji 2.8.2 obejmującej kwestie regulowane w niniejszej dyrektywie w połączeniu z odpowiednimi dyrektywami szczególnymi (DS);
(7) Państwo Członkowskie nie może samodzielnie osiągnąć w stopniu wystarczającym redukcji poziomu emisji zanieczyszczeń z ciągników rolniczych lub leśnych oraz prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, dlatego cel ten zostanie lepiej osiągnięty przez zbliżanie ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących środków, jakie mają zostać podjęte przeciwko zanieczyszczeniu powietrza przez takie pojazdy. Środki zawarte w niniejszej dyrektywie nie wychodzą poza to, co jest niezbędne, by osiągnąć cele Traktatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
1 Dz.U. C 303 z 2.10.1998, str. 9.
2 Dz.U. C 101 z 12.4.1999, str. 13.
3 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 1999 r. (Dz.U. C 279 z 1.10.1999, str. 209), wspólne stanowisko Rady z dnia 22 listopada 1999 r. (Dz.U. C 17 z 20.1.2000, str. 13) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 kwietnia 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
4 Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 97/54/WE (Dz.U. L 277 z 10.10.1997, str. 24).
5 Dz.U. L 220 z 29.8.1997, str. 38. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 97/54/WE.
6 Dz.U. L 59 z 27.2.1998, str. 1.
7 Dz.U. L 36 z 9.2.1988, str. 33. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 96/1/WE (Dz.U. L 40 z 17.02.1996, str. 1).
8 Art. 1:- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2011/72/UE z dnia 14 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.246.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 października 2011 r.
9 Art. 3 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r.
10 Art. 3a:- dodany przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/72/UE z dnia 14 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.246.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 października 2011 r.
11 Art. 4 ust. 2 lit. c) dodana przez art. 1 pkt 4 lit. a) dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r.
12 Art. 4 ust. 2 lit. d) dodana przez art. 1 pkt 4 lit. a) dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r.
13 Art. 4 ust. 2 lit. e) dodana przez art. 1 pkt 4 lit. a) dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r.
14 Art. 4 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b) dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r.
15 Art. 4 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. c) dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r.
16 Art. 4 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 4 lit. d) dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r.
17 Art. 4 ust. 7 dodany przez art. 1 pkt 4 lit. d) dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r.
18 Art. 4 ust. 8 dodany przez art. 1 pkt 4 lit. d) dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r.
19 Art. 4 ust. 9 dodany przez art. 1 dyrektywy nr 2011/87/UE z dnia 16 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.301.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 grudnia 2011 r.
20 Załącznik I zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2014/43/UE z dnia 18 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.82.12) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2014 r.
21 Załącznik I dodatek 1:- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2014/43/UE z dnia 18 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.82.12) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2014 r.
22 Załącznik I dodatek 2:- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2014/43/UE z dnia 18 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.82.12) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2014 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
23 Załącznik I dodatek 4:- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 5 dyrektywy Komisji nr 2010/22/UE z dnia 15 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.91.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 kwietnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Rady nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.
24 Załącznik II dodatek 1:- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2014/43/UE z dnia 18 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.82.12) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2014 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
25 Załącznik II dodatek 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
26 Załącznik III:-zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2014/43/UE z dnia 18 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.82.12) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2014 r.
27 Załącznik IV:- dodany przez art. 1 pkt 6 dyrektywy Komisji nr 2005/13/WE z dnia 21 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.55.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 2011/72/UE z dnia 14 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.246.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 października 2011 r.