Rozporządzenie 804/94 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2158/92 w odniesieniu do systemów informacji o pożarach lasów

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 804/94
z dnia 11 kwietnia 1994 r.
ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2158/92 w odniesieniu do systemów informacji o pożarach lasów

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2158/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie ochrony lasów wspólnotowych przed pożarami(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2158/92 utworzenie przez Państwa Członkowskie systemu informacji o pożarach lasów ma na celu wspieranie wymiany informacji o pożarach lasów, ocenianie w sposób ciągły wpływu środków podjętych przez Państwa Członkowskie i Komisję w dziedzinie ochrony lasów przed pożarami, ocenianie okresów, stopnia i przyczyn ryzyka oraz rozwijanie strategii dotyczących ochrony lasów przed pożarami, ze szczególnym naciskiem na wyeliminowanie lub zmniejszenie ich przyczyn;

informacje o ocenie skuteczności środków przewidzianych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2158/92 muszą pozwolić na udział w opracowaniu sprawozdania dotyczącego postępu przewidzianego w art. 10 ust. 3;

aby odpowiedzieć na wyżej wymienione cele, Państwa Członkowskie muszą co najmniej zgromadzić zbiór danych, składający się z informacji porównywalnych na poziomie wspólnotowym i dostępnych w określonych, regularnych odstępach czasu, zwany "minimalną podstawą informowania o pożarach lasów";

dane takie muszą być stopniowo harmonizowane na poziomie wspólnotowym, a wspólna podstawa powinna mieć charakter ewolucyjny, wynikający w szczególności ze ścisłej współpracy w tej dziedzinie między Państwami Członkowskimi i Komisją w ramach Stałego Komitetu ds. Leśnictwa, w taki sposób, aby uniknąć zakłócenia istniejących krajowych systemów gromadzenia danych o pożarach lasów; z tego względu należy w szczególności określić etapy chronologiczne gromadzenia niektórych danych tej wspólnej podstawy;

w celu udziału Wspólnoty w tworzeniu systemów informacji, Państwa Członkowskie powinny co najmniej zrealizować minimalną wspólną podstawę informowania o pożarach lasów;

należy określić warunki dopuszczalności wniosków o udział w świetle celów ustanowionych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2158/92;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Leśnictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie przystępują do gromadzenia zbioru informacji o pożarach lasów, pozwalającego realizować cele ustanowione w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2158/92.
2.
Zbiór informacji zawiera co najmniej pewną liczbę danych tego samego rodzaju i porównywalnych na poziomie wspólnotowym, zwaną dalej "minimalną wspólną podstawą informowania o pożarach lasów", jak określono w załączniku I.
3.
Gromadzenie takiego zbioru informacji może być ograniczone do obszarów o wysokim i średnim ryzyku w Państwach Członkowskich.
4.
Każdego roku, począwszy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, Państwa Członkowskie udostępniają Komisji dane wspólnej podstawy.
5.
Na wniosek Państw Członkowskich w uzasadnionych przypadkach terminy na udostępnienie informacji wspólnej podstawy mogą zostać przedłużone.
6.
Szczegółowe techniczne zasady stosowania niniejszego artykułu określone są w załączniku I.
Artykuł  2
1.
Wnioski o pomoc finansową na realizację gromadzenia zespołu informacji określonego w art. 1 ust. 1, udoskonalenie takiego gromadzenia lub jego poszerzenie na obszary dotychczas nieobjęte muszą zawierać dane i dokumenty wymienione w załączniku II.
2.
Wnioski, które nie spełniają warunków ustanowionych w ust. 1 nie są rozpatrywane.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 kwietnia 1994 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 217 z 31.7.1992, str. 3.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

SZCZEGÓŁOWE TECHNICZNE ZASADY STOSOWANIA ART. 1

Minimalna wspólna podstawa informowania o pożarach lasów określona w art. 1 ust. 2 niniejszego rozporządzenia musi zawierać w odniesieniu do każdego oficjalnie zarejestrowanego pożaru lasu szczegółowe dane wymienione w pkt 1 poniżej oraz, począwszy od dnia 1 stycznia 1994 r., szczegółowe dane wymienione w pkt 2.

Krajowe definicje wyrażeń "las", "pożar lasu", "obszar zalesiony" lub "obszar niezalesiony" określone poniżej stosuje się.

1. Dane, które należy zgromadzić począwszy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia

a) Data pierwszego alarmu

Należy wskazać datę lokalną (dzień, miesiąc, rok) poinformowania oficjalnych służb ochrony lasów przed pożarami o wybuchu pożaru.

Przykład: 21 czerwca 1990 r. → 21.6.1990.

b) Godzina pierwszego alarmu

Należy wskazać godzinę lokalną (godzina i minuta) poinformowania oficjalnych służb ochrony lasów przed pożarami o wybuchu pożaru.

Przykład: godzina 13 minut 10 → 13.10.

c) Data pierwszej interwencji

Należy wskazać datę lokalną (dzień, miesiąc, rok) przybycia na miejsce pożaru lasu pierwszych jednostek przeciwpożarowych.

Przykład: 21 czerwca 1990 r. → 21.6.1990.

d) Godzina pierwszej interwencji

Należy wskazać godzinę lokalną (godzina i minuty) przybycia na miejsce pożaru lasu pierwszych jednostek przeciwpożarowych.

Przykład: godzina 13 minut 10 → 13.10.

e) Data wygaszenia pożaru

Należy wskazać datę lokalną (dzień, miesiąc, rok) całkowitego wygaszenia pożaru, tj. kiedy ostatnie jednostki przeciwpożarowe opuściły miejsce pożaru lasu.

Przykład: 21 czerwca 1990 r. → 21.6.1990.

f) Godzina wygaszenia pożaru

Należy wskazać godzinę lokalną (godzina i minuty) całkowitego wygaszenia pożaru, tj. kiedy ostatnie jednostki przeciwpożarowe opuściły miejsce pożaru lasu.

Przykład: godzina 17 minut 50 → 17.50.

g) Lokalizacja wybuchu pożaru

Należy wskazać gminę i przynależne jej podrzędne jednostki terytorialne (prowincja lub departament, region, państwo), w których został zarejestrowany wybuch pożaru.

Przykład: gmina → Grasse,

departament lub prowincja → Alpes-Maritimes,

region → Province, Alpes, Côte d'Azur,

państwo → Francja.

h) Całkowita powierzchnia spalona

Należy wskazać całkowitą powierzchnię objętą pożarem oraz używaną jednostkę powierzchni. Ta jednostka powierzchni i precyzja miary są tymi, które są zwyczajowo używane w Państwie Członkowskim.

Przykład: 121,28 hektarów → 121,28 ha.

i) Podział powierzchni spalonej na obszar zalesiony i niezalesiony

Należy wskazać obszar zalesiony i niezalesiony objęty pożarem oraz używaną jednostkę powierzchni lub odpowiednie udziały procentowe obszarów zalesionych i niezalesionych w całej powierzchni objętej pożarem. Jednostka powierzchni i precyzja miary są tymi, które są zwyczajowo używane w Państwie Członkowskim.

Przykład: obszar zalesiony → 91,28 ha,

obszar niezalesiony → 30,00 ha,

lub

obszar zalesiony → 75,26 %,

obszar niezalesiony → 24,74 %.

j) Przypuszczalna przyczyna pożaru lasu

Należy wskazać przypuszczalną przyczynę pożaru według czterech kategorii:

1. pożar nieznanego pochodzenia;

2. pożar naturalnego pochodzenia, na przykład piorun;

3. pożar pochodzenia przypadkowego lub spowodowany zaniedbaniem, tj. którego pochodzenie związane jest z działalnością bezpośrednią lub pośrednią człowieka, ale tak, że nie miał on zamiaru zniszczyć obszaru leśnego (np.: wypadki spowodowane przez linie elektryczne, kolej, prace, grill, wypalanie, które wydostało się spod kontroli tego, który je wzniecił itp.);

4. pożar wzniecony świadomie, tj. przez osobę zamierzającą zniszczyć przestrzeń leśną z jakiegokolwiek powodu.

Przykład: przypuszczalna przyczyna → 4.

2. Dodatkowe dane szczegółowe, które należy zgromadzić najpóźniej począwszy od dnia 1 stycznia 1995 r.

k) Kod gminy

Należy wskazać europejski kod gminy, w której wybuchł pożar. Kod ten składa się z dziewięciu cyfr reprezentujących kod Państwa Członkowskiego, regionu, prowincji oraz gminy. Za pomocą kodu lokalizacja pożaru do celów administracyjnych może być od razu ustalona. Państwa Członkowskie będą mogły otrzymać od Komisji wykaz europejskich kodów gmin przy użyciu środka do przechowywania danych.

Przykład: 01 05 02 789
Państwo Członkowskie region prowincja gmina

ZAŁĄCZNIK  II

DANE I DOKUMENTY, KTÓRE MAJĄ BYĆ DOSTARCZONE PRZY WNIOSKU O POMOC WSPÓLNOTOWĄ NA MOCY ART. 2 UST. 1 NINIEJSZEGO ROZPORZĄDZENIA

Złożone wnioski o pomoc musza zawierać szczegółowe dane ustalone poniżej porządku.

1. Wnioskodawca

2. Ogólne szczegółowe dane wniosku

2.1 Tytuł projektu

2.2 Opis kontekstu i celów wniosku

2.3 Szczegółowy opis wniosku (wszystkie dokumenty, mapy itp. mogące pomóc w lepszym zrozumieniu wniosku powinny zostać załączone)

2.4 Zasięg geograficzny wniosku i stopień ryzyka dla regionów objętych projektem

2.5 Daty przewidziane na rozpoczęcie i zakończenie projektu

2.6 Udział projektu w celach art. 5 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2158/92

3. Wnioskowane finansowanie

3.1 Całkowity koszt projektu (w walucie krajowej)

3.2 Koszty, dla których wnioskuje się o pomoc (w walucie krajowej)

3.3 Wnioskowana pomoc (w walucie krajowej)

3.4 Agencja, do której będą dokonywane przelewy oraz rachunek bankowy

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.93.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 804/94 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2158/92 w odniesieniu do systemów informacji o pożarach lasów
Data aktu: 11/04/1994
Data ogłoszenia: 12/04/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/04/1994