Rozporządzenie 3288/94 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 40/94 w sprawie wspólnotowego znaku towarowego w celu wprowadzenia w życie porozumień zawartych w ramach Rundy Urugwajskiej

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 3288/94
z dnia 22 grudnia 1994 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 40/94 w sprawie wspólnotowego znaku towarowego w celu wprowadzenia w życie porozumień zawartych w ramach Rundy Urugwajskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 235,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

Porozumienie ustanawiające Światową Organizację Handlu (dalej "Porozumienie WTO") zostało podpisane w imieniu Wspólnoty; Porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (dalej zwane "Porozumieniem TRIPS") załączone do Porozumienia WTO, zawiera szczegółowe postanowienia dotyczące ochrony praw własności intelektualnej, których celem jest stworzenie międzynarodowych zasad w tym zakresie, służących promowaniu handlu międzynarodowego i zapobieganiu zakłóceniom i sporom w handlu, które mogłyby być spowodowane brakiem właściwej i skutecznej ochrony własności intelektualnej;

dla zapewnienia pełnej zgodności stosownego ustawodawstwa Wspólnoty z Porozumieniem TRIPS, Wspólnota musi przedsięwziąć określone środki w odniesieniu do obowiązujących aktów Wspólnoty odnoszących się do ochrony praw własności intelektualnej; środki te pociągają za sobą, w niektórych przypadkach, zmiany lub poprawki aktów Wspólnoty; środki te pociągają za sobą również dokonywanie uzupełnień w obowiązujących aktach Wspólnoty;

rozporządzenie (WE) nr 40/94 z dnia 20 grudnia 1993 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego(2); art. 5 rozporządzenia (WE) nr 40/94 określa "osoby, które mogą być posiadaczami wspólnotowego znaku towarowego" odnosząc się w znacznej mierze do Konwencji Paryskiej o ochronie własności przemysłowej i wymaga wzajemnego traktowania narodowego ze strony państw, które nie są stronami Konwencji Paryskiej; art. 29 rozporządzenia (WE) nr 40/94, dotyczący prawa pierwszeństwa także wymaga zmiany w tym względzie; w celu przestrzegania obowiązku traktowania narodowego zawartego w art. 3 Porozumienia TRIPS, przepisy te powinny być zmienione, aby zapewnić, że obywatele wszystkich członków WTO, nawet tych, którzy nie są członkami Konwencji Paryskiej, zostaną potraktowane nie mniej korzystnie niż obywatele Państw Członkowskich Wspólnoty;

artykuł 23 ust. 2 Porozumienia TRIPS przewiduje odmowę lub unieważnienie znaków towarowych, które zawierają lub składają się z fałszywych oznaczeń geograficznych win i wyrobów spirytusowych, bez konieczności spełniania przez nie warunku posiadania cech wprowadzających odbiorców w błąd, nowa lit. j) musi zostać dodana w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 40/94,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 40/94 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 5 ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) obywatele innych państw, które są stronami Konwencji Paryskiej o ochronie własności przemysłowej, zwanej dalej »Konwencją Paryską«, lub Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu;";

2) w art. 5 ust. 1 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) obywatele inni niż ci określeni w lit. c), z państwa, które nie jest stroną Konwencji Paryskiej ani Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu, a które zgodnie z opublikowanymi danymi przyznaje obywatelom wszystkich Państw Członkowskich taką samą ochronę znaków towarowych, jaką przyznaje własnym obywatelom, i które uznaje rejestrację wspólnotowego znaku towarowego za dowód, jeśli obywatele Państw Członkowskich są zobowiązani do udowodnienia rejestracji znaku towarowego w kraju pochodzenia.";

3) w art. 7 ust. 1 po lit. i) dodaje się, co następuje:

"j) znaki towarowe win, które zawierają lub składają się z oznaczeń geograficznych identyfikujących wina, lub wyrobów spirytusowych, które zawierają lub składają się z oznaczeńgeograficznych identyfikujących wyroby spirytusowe, w odniesieniu do takich win i wyrobów spirytusowych, które nie posiadają takiego pochodzenia.";

4) w art. 29 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Osoba, która należycie złożyła wniosek o znak towarowy w lub dla jakiegokolwiek państwa będącego stroną Konwencji Paryskiej lub Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu, lub jej następcy prawni, korzysta do celów związanych z złożeniem wniosku o rejestrację wspólnotowego znaku towarowego dla tego samego znaku towarowego w odniesieniu do towarów lub usług identycznych lub zawierających się w tych, dla których wniosek został złożony, z prawa pierwszeństwa przez okres sześciu miesięcy od daty złożenia pierwszego wniosku.";

5) w art. 29 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Jeśli pierwszy wniosek został złożony w państwie, które nie jest stroną Konwencji Paryskiej ani Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu, ust. 1-4 stosuje się tylko w takim zakresie, w jakim to państwo, zgodnie z opublikowanymi danymi, przyznaje na podstawie pierwszego wniosku złożonego w Urzędzie i spełniającego warunki równoważne do określonych w niniejszym rozporządzeniu, prawo pierwszeństwa o równoważnym skutku."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1995 r.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 1996 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 1994 r.

W imieniu Rady
H. SEEHOFER
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 14 grudnia 1994 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 11 z 14.1.1994, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.349.83

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3288/94 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 40/94 w sprawie wspólnotowego znaku towarowego w celu wprowadzenia w życie porozumień zawartych w ramach Rundy Urugwajskiej
Data aktu: 22/12/1994
Data ogłoszenia: 31/12/1994
Data wejścia w życie: 01/01/1995, 01/05/2004, 01/01/1996