Rozporządzenie 3122/94 ustanawiające kryteria analiz ryzyka w odniesieniu do produktów rolnych otrzymujących refundacje

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 3122/94
z dnia 20 grudnia 1994 r.
ustanawiające kryteria analiz ryzyka w odniesieniu do produktów rolnych otrzymujących refundacje

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 386/90 z dnia 12 lutego 1990 r. w sprawie monitorowania wywozu produktów rolnych otrzymujących refundacje lub inne kwoty(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 163/94,(2) w szczególności jego art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł. 3 ust. 2 akapit drugi wspomnianego rozporządzenia stanowi, że wskaźnik w wysokości 5 % sektora produkcji można zastąpić wskaźnikiem wynoszącym 5 % obejmującym wszystkie sektory, o ile Państwo Członkowskie stosuje system selekcji towarów do kontroli bezpośredniej w oparciu o analizy ryzyka, przestrzegając minimalnego wskaźnika 2 %; uzasadnione jest ograniczenie wskaźnika zakresu kontroli w odniesieniu do produktów nieobjętych załącznikiem II;

kryteria selekcji muszą zostać zdefiniowane zgodnie z procedurą określoną w art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 386/90;

przyjęcie kryteriów jest konieczne do 1 stycznia 1995 r., ponieważ nowa wersja art. 3 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 386/90 przewiduje stosowanie analizy ryzyka od tego terminu;

strategiczny program zwalczania nadużyć finansowych opracowany przez Komisję podkreśla wzmożone stosowanie analiz ryzyka, kładąc szczególny nacisk na wykorzystanie baz danych; program ten podkreśla współpracę między Komisją a Państwami Członkowskimi, przy czym taka współpraca ma przebiegać w pełnej dyskrecji;

środki te są konieczne i właściwe oraz powinny być stosowane jednolicie;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią właściwych komitetów zarządzających,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Analizy ryzyka mają na celu skierowanie kontroli bezpośrednich na towary, osoby fizyczne i prawne oraz sektory stanowiące największe ryzyko. W tym celu rozpoznaje ona ryzyka i ocenia ich poziom w celu wyselekcjonowania towarów do kontroli bezpośredniej.

Jeżeli, na podstawie przepisów art. 3 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (EWG) nr 386/90, Państwa Członkowskie stosują analizy ryzyka, mogą w szczególności wziąć pod uwagę niektóre z następujących kryteriów, w celu wyselekcjonowania zgłoszeń wywozowych odnoszących się do towarów, które zostaną poddane kontroli bezpośredniej:

1) w zakresie produktów:

– pochodzenie,

– rodzaj,

– cechy produktów w odniesieniu do nomenklatury taryfowej,

– wartość,

– status celny,

– ryzyko zmiany klasyfikacji taryfowej,

– stawka refundacji związana z cechami technicznymi i prezentacją towarów (zawartość tłuszczu, wody, mięsa, popiołu, opakowanie itd.),

– nowy produkt uprawniony do refundacji,

– ilość,

– analizy wcześniejszych próbek,

– wiążące informacje taryfowe (WIT);

2) w zakresie handlu:

– częstotliwość wymiany handlowej,

– pojawienie się nienormalnego handlu i/lub rozwój nowych przypadków handlu,

– nadużycia w handlu;

3) w zakresie nomenklatury refundacji:

– stawka refundacji,

– pozycje nomenklatury, w odniesieniu do których są najczęściej wypłacane refundacje wywozowe,

– ryzyko zmiany klasyfikacji taryfowej stawek refundacji w zakresie cech technicznych i prezentacji towarów (zawartość tłuszczu, wody, mięsa, popiołu, opakowanie itd.);

4) w odniesieniu do eksportera:

– jego reputacja i wiarygodność,

– jego sytuacja finansowa,

– pojawienie się nowych eksporterów,

– wywóz nieuzasadniony ekonomicznie,

– poprzednie przypadki sporne, w szczególności nadużycia finansowe;

5) w zakresie nieprawidłowości:

– wykrytych lub przypuszczalnych w niektórych sektorach produktów;

6) w zakresie stosowanych regulacji celnych:

– normalna procedura zgłoszenia,

– uproszczona procedura zgłoszenia,

– przyjęcie zgłoszenia przywozowego zgodnie z art. 790 i 791 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93(3);

7) 1 w zakresie ustaleń dotyczących przyznawania refundacji wywozowych:

– (skreślone),

– wywóz bezpośredni,

– zaopatrzenie.

Artykuł  2

W przypadku stosowania kryteriów określonych w art. 1 właściwe władze zapewniają przestrzeganie tajemnicy służbowej i zapewniają poufność danych osobowych, którymi dysponują lub z którymi się zapoznają w jakiejkolwiek formie. W szczególności zapewniają, by dane te podlegały ochronie zagwarantowanej podobnym danym na podstawie ustawodawstwa krajowego i odpowiednich przepisów prawa wspólnotowego.

Dane te nie mogą zostać użyte do celów innych niż przewidziane w niniejszym rozporządzeniu.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie i Komisja wspólnie oceniają wiarygodność i przydatność kryteriów w oparciu o nabyte doświadczenie, aby w razie potrzeby dokonać niezbędnych dostosowań w systemie i parametrach selekcji pozwalających na zwiększenie skuteczności i celności kontroli fizycznych.
2.
Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o:

– zastosowanych środkach, włącznie z instrukcjami dla służb krajowych, w celu stosowania selekcji w oparciu o analizę ryzyka, w świetle kryteriów określonych w ust. 1,

– poszczególnych przypadkach mogących zainteresować inne Państwa Członkowskie.

3.
Państwa Członkowskie zapewniają, by organ centralny koordynował informacje dotyczące analiz ryzyka.
Artykuł  4 2

(skreślony)

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 1995 r. w odniesieniu do zgłoszeń wywozowych przyjmowanych od tej daty.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 grudnia 1994 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 16.2.1990, str. 6.

(2) Dz.U. L 24 z 29. 1.1994, str. 2.

(3) Dz.U. nr L 253 z 11.10.1993, str. 1.

1 Art. 1 pkt 7 zmieniony przez art. 5 rozporządzenia nr 1713/2006 z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.321.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
2 Art. 4 skreślony przez art. 2 rozporządzenia nr 2655/1999 z dnia 16 grudnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.325.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2000 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.330.31

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3122/94 ustanawiające kryteria analiz ryzyka w odniesieniu do produktów rolnych otrzymujących refundacje
Data aktu: 20/12/1994
Data ogłoszenia: 21/12/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 28/12/1994, 01/01/1995