Dyrektywa 94/1/WE dostosowująca pewne szczegóły techniczne dyrektywy Rady 75/324/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dozowników aerozoli

DYREKTYWA KOMISJI 94/1/WE
z dnia 6 stycznia 1994 r.
dostosowująca pewne szczegóły techniczne dyrektywy Rady 75/324/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dozowników aerozoli

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 75/324/EWG z dnia 20 maja 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dozowników aerozoli(1), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Hiszpanii i Portugalii, w szczególności jej art. 10 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

klauzula ochronna przewidziana w art. 10 dyrektywy 75/324/EWG została zastosowana przez jedno z Państw Członkowskich;

przyjęte środki ochronne są usprawiedliwione, w związku z ryzykiem związanym ze zwiększającym się użyciem w dozownikach aerozolowych skrajnie łatwopalnych propelentów aerozolowych jako namiastki chlorofluorowęgli (CFC);

niektóre substancje i/lub preparaty stosowane w niektórych dozownikach aerozoli są szczególnie łatwopalne;

obecnie obowiązujące przepisy nie wystarczają do wykluczenia ryzyka związanego z dozownikami aerozoli; dlatego też przepisy te należy dostosować;

niektóre dozowniki aerozolowe zawierają wprawdzie łatwopalne substancje i/lub preparaty, nie stwarzają jednakże ryzyka zapłonu; dlatego należy przewidzieć odstępstwo w przypadku niektórych przepisów dotyczących etykietowania;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 75/324/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 8 ust. 1 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) dane określone w ppkt 2.2 i 2.3 Załącznika;";

2) po art. 9 dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 9a

Jeśli osoba odpowiedzialna za obrót dozownikami aerozoli jest w posiadaniu wyników badań lub innych danych, wskazujących, że chociaż te dozowniki aerozoli zawierają składniki łatwopalne, to w normalnych lub rozsądnie przewidywalnych warunkach użytkowania nie stwarzają ryzyka zapłonu, to może ona na swoją odpowiedzialność zadecydować o niestosowaniu przepisów ppkt 2.2 lit. b) oraz ppkt 2.3 lit. b) Załącznika.

Osoba ta sporządza kopię takich dokumentów do dyspozycji Państw Członkowskich.

W takim przypadku na etykiecie musi być podana w sposób widoczny, czytelny i nieusuwalny ilość łatwopalnych materiałów zawartych w dozowniku aerozolu, w następującej formie: 'X % masy składników jest łatwopalne'";

3) Załącznik zostaje zmieniony zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 października 1994 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Wspomniane przepisy zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Państwa Członkowskie stosują niniejsze przepisy od dnia 1 kwietnia 1995 r.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 stycznia 1994 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 40.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do dyrektywy 75/324/EWG wprowadza się następujące zmiany:

a) podpunkt 1.8 otrzymuje brzmienie:

"1.8. Składniki łatwopalne

»Składnikami łatwopalnymi« są substancje i preparaty, które odpowiadają kryteriom ustanowionym dla kategorii »skrajnie łatwopalne«, »bardzo łatwopalne« i »łatwopalne« oraz wymienionym w Załączniku do dyrektywy Rady 67/548/EWG.

Palność i temperatura zapłonu zawartości opakowania jest określana przy użyciu szczególnych metod opisanych w załączniku V część A do powyższej dyrektywy.";

b) podpunkt 2.2 otrzymuje brzmienie:

"2.2. Oznaczanie

Bez uszczerbku dla dyrektyw odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i oznaczania substancji i preparatów niebezpiecznych, w szczególności w związku z zagrożeniami dla zdrowia i/lub środowiska naturalnego, każdy dozownik aerozoli musi w sposób widoczny posiadać następujące, czytelne i nieścieralne oznakowanie:

a) niezależnie od zawartości: »Pojemnik pod ciśnieniem. Chronić przed słońcem i temperaturą powyżej 50 ºC. Nie przekłuwać i nie palić - nawet po zużyciu.«;

b) w przypadku składników palnych w rozumieniu ppkt 1.8: gdzie stosowne, symbol łatwopalności, wskazanie, że substancje i/lub preparaty zawarte w dozowniku aerozoli, wraz z propelentem aerozolowym, są łatwopalne, oraz odpowiednie stawki R ustalone zgodnie z kryteriami w ppkt 2.2.3, 2.2.4 lub 2.2.5 Załącznika VI do dyrektywy 67/548/EWG, w zakresie symbolu łatwopalności oraz określenia niebezpieczeństwa zgodnie z przepisami załącznika II powyższej dyrektywy.

2.3. Szczególne deklaracje dotyczące użycia

Bez uszczerbku dla dyrektyw odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i oznakowania substancji i preparatów niebezpiecznych, w szczególności w związku z zagrożeniem dla zdrowia i/lub środowiska naturalnego, dozownik aerozoli musi w sposób widoczny posiadać następujące czytelne i nieścieralne określenie:

a) niezależnie od zawartości: dodatkowe zapobiegawcze instrukcje użytkowania, informujące konsumenta o specyficznych zagrożeniach związanych z produktem;

b) w przypadku składników łatwopalnych następujące ostrzeżenia:

- 'Nie rozpylać w kierunku płomienia lub rozgrzanych materiałów.'

- 'Trzymać z dala od źródeł zapłonu - Palenie wzbronione.'

- 'Trzymać w miejscu niedostępnym dla dzieci'.".

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.23.28

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 94/1/WE dostosowująca pewne szczegóły techniczne dyrektywy Rady 75/324/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dozowników aerozoli
Data aktu: 06/01/1994
Data ogłoszenia: 28/01/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/02/1994