Dyrektywa 94/1/WE dostosowująca pewne szczegóły techniczne dyrektywy Rady 75/324/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dozowników aerozoli

DYREKTYWA KOMISJI 94/1/WE
z dnia 6 stycznia 1994 r.
dostosowująca pewne szczegóły techniczne dyrektywy Rady 75/324/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dozowników aerozoli

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 75/324/EWG z dnia 20 maja 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dozowników aerozoli(1), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Hiszpanii i Portugalii, w szczególności jej art. 10 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

klauzula ochronna przewidziana w art. 10 dyrektywy 75/324/EWG została zastosowana przez jedno z Państw Członkowskich;

przyjęte środki ochronne są usprawiedliwione, w związku z ryzykiem związanym ze zwiększającym się użyciem w dozownikach aerozolowych skrajnie łatwopalnych propelentów aerozolowych jako namiastki chlorofluorowęgli (CFC);

niektóre substancje i/lub preparaty stosowane w niektórych dozownikach aerozoli są szczególnie łatwopalne;

obecnie obowiązujące przepisy nie wystarczają do wykluczenia ryzyka związanego z dozownikami aerozoli; dlatego też przepisy te należy dostosować;

niektóre dozowniki aerozolowe zawierają wprawdzie łatwopalne substancje i/lub preparaty, nie stwarzają jednakże ryzyka zapłonu; dlatego należy przewidzieć odstępstwo w przypadku niektórych przepisów dotyczących etykietowania;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 75/324/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 8 ust. 1 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) dane określone w ppkt 2.2 i 2.3 Załącznika;";

2) po art. 9 dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 9a

Jeśli osoba odpowiedzialna za obrót dozownikami aerozoli jest w posiadaniu wyników badań lub innych danych, wskazujących, że chociaż te dozowniki aerozoli zawierają składniki łatwopalne, to w normalnych lub rozsądnie przewidywalnych warunkach użytkowania nie stwarzają ryzyka zapłonu, to może ona na swoją odpowiedzialność zadecydować o niestosowaniu przepisów ppkt 2.2 lit. b) oraz ppkt 2.3 lit. b) Załącznika.

Osoba ta sporządza kopię takich dokumentów do dyspozycji Państw Członkowskich.

W takim przypadku na etykiecie musi być podana w sposób widoczny, czytelny i nieusuwalny ilość łatwopalnych materiałów zawartych w dozowniku aerozolu, w następującej formie: 'X % masy składników jest łatwopalne'";

3) Załącznik zostaje zmieniony zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 października 1994 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Wspomniane przepisy zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Państwa Członkowskie stosują niniejsze przepisy od dnia 1 kwietnia 1995 r.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 stycznia 1994 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 40.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do dyrektywy 75/324/EWG wprowadza się następujące zmiany:

a) podpunkt 1.8 otrzymuje brzmienie:

"1.8. Składniki łatwopalne

»Składnikami łatwopalnymi« są substancje i preparaty, które odpowiadają kryteriom ustanowionym dla kategorii »skrajnie łatwopalne«, »bardzo łatwopalne« i »łatwopalne« oraz wymienionym w Załączniku do dyrektywy Rady 67/548/EWG.

Palność i temperatura zapłonu zawartości opakowania jest określana przy użyciu szczególnych metod opisanych w załączniku V część A do powyższej dyrektywy.";

b) podpunkt 2.2 otrzymuje brzmienie:

"2.2. Oznaczanie

Bez uszczerbku dla dyrektyw odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i oznaczania substancji i preparatów niebezpiecznych, w szczególności w związku z zagrożeniami dla zdrowia i/lub środowiska naturalnego, każdy dozownik aerozoli musi w sposób widoczny posiadać następujące, czytelne i nieścieralne oznakowanie:

a) niezależnie od zawartości: »Pojemnik pod ciśnieniem. Chronić przed słońcem i temperaturą powyżej 50 ºC. Nie przekłuwać i nie palić - nawet po zużyciu.«;

b) w przypadku składników palnych w rozumieniu ppkt 1.8: gdzie stosowne, symbol łatwopalności, wskazanie, że substancje i/lub preparaty zawarte w dozowniku aerozoli, wraz z propelentem aerozolowym, są łatwopalne, oraz odpowiednie stawki R ustalone zgodnie z kryteriami w ppkt 2.2.3, 2.2.4 lub 2.2.5 Załącznika VI do dyrektywy 67/548/EWG, w zakresie symbolu łatwopalności oraz określenia niebezpieczeństwa zgodnie z przepisami załącznika II powyższej dyrektywy.

2.3. Szczególne deklaracje dotyczące użycia

Bez uszczerbku dla dyrektyw odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i oznakowania substancji i preparatów niebezpiecznych, w szczególności w związku z zagrożeniem dla zdrowia i/lub środowiska naturalnego, dozownik aerozoli musi w sposób widoczny posiadać następujące czytelne i nieścieralne określenie:

a) niezależnie od zawartości: dodatkowe zapobiegawcze instrukcje użytkowania, informujące konsumenta o specyficznych zagrożeniach związanych z produktem;

b) w przypadku składników łatwopalnych następujące ostrzeżenia:

- 'Nie rozpylać w kierunku płomienia lub rozgrzanych materiałów.'

- 'Trzymać z dala od źródeł zapłonu - Palenie wzbronione.'

- 'Trzymać w miejscu niedostępnym dla dzieci'.".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.23.28

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 94/1/WE dostosowująca pewne szczegóły techniczne dyrektywy Rady 75/324/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dozowników aerozoli
Data aktu: 06/01/1994
Data ogłoszenia: 28/01/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/02/1994