Należy przypomnieć, że kumulacja diagonalna może być stosowana tylko wówczas, gdy strony końcowej produkcji i końcowego miejsca przeznaczenia zawarły umowy o wolnym handlu ze wszystkimi stronami uczestniczącymi w uzyskaniu statusu pochodzenia, tj. ze wszystkimi stronami, z których pochodzą użyte materiały. Materiał pochodzący ze strony, która nie zawarła umowy ze stronami końcowej produkcji lub końcowego przeznaczenia, jest traktowany jako materiał niepochodzący. Konkretne przykłady podano w Wyjaśnieniach dotyczących paneurośródziemnomorskich protokołów w sprawie reguł pochodzenia 2 .
Na podstawie informacji przekazanych Komisji Europejskiej przez strony w załączonych tabelach określono:
W tabeli 1 - uproszczony przegląd możliwości kumulacji.
W tabelach 2 i 3 - datę, od której kumulacja diagonalna ma zastosowanie.
Litera "C" występująca w tabeli 1 wskazuje na fakt, że między dwoma partnerami zawarta jest umowa o wolnym handlu zawierająca reguły pochodzenia pozwalające na kumulację w oparciu o reguły z 2012 r 3 . Aby możliwa była diagonalna kumulacja z udziałem trzech partnerów, "C" powinno występować w komórkach tabeli znajdujących się na wszystkich przecięciach kolumn i wierszy reprezentujących tych trzech partnerów.
Litera "R" występująca w tabeli 1 wskazuje na fakt, że między dwoma partnerami zawarta jest umowa o wolnym handlu zawierająca reguły pochodzenia pozwalające na kumulację w oparciu o reguły z 2023 r 4 . Aby możliwa była diagonalna kumulacja z udziałem trzech partnerów, "R" powinno występować w komórkach tabeli znajdujących się na wszystkich przecięciach kolumn i wierszy reprezentujących tych trzech partnerów.
Do celów stosowania przepisów przejściowych wprowadzonych decyzją Wspólnego Komitetu 2/2024 mających zastosowanie między dwoma punktami kontaktowymi materiały pochodzące z innych punktów kontaktowych zgodnie z regułami z 2012 r. mogą być wykorzystywane w kumulacji na podstawie reguł z 2023 r. poprzez zastosowanie zasady przenikalności przewidzianej w jedynym artykule ust. 2 tej decyzji.
W kumulacji diagonalnej istnieją jednak pewne wyjątki. W takich przypadkach na istnienie wyjątku wskazują (1), (2) lub (*).
Daty wymienione w tabeli 2 odnoszą się do:
- daty rozpoczęcia stosowania kumulacji diagonalnej na podstawie art. 3 dodatku I do konwencji, jeżeli dana umowa o wolnym handlu odnosi się do konwencji. W tym przypadku data poprzedzona jest oznaczeniem "(C)";
- daty rozpoczęcia stosowania protokołów w sprawie reguł pochodzenia poprzedzających konwencję przewidujących kumulację diagonalną, załączonych do danej umowy o wolnym handlu, w pozostałych przypadkach;
- daty rozpoczęcia stosowania kumulacji diagonalnej na podstawie art. 7 dodatku I do konwencji, zgodnie ze zmianami wprowadzonymi decyzją nr 1/2023 Wspólnego Komitetu Regionalnej Konwencji w sprawie Paneurośródziemno- morskich Preferencyjnych Reguł Pochodzenia z dnia 7 grudnia 2023 r. 5 W tym przypadku data poprzedzona jest oznaczeniem "(R)".
Podane w tabeli 3 daty odnoszą się do daty rozpoczęcia stosowania protokołów w sprawie reguł pochodzenia przewidujących diagonalną kumulację, załączonych do umów o wolnym handlu między UE, Turcją oraz uczestnikami procesu stabilizacji i stowarzyszenia Unii Europejskiej. Za każdym razem gdy w danej umowie o wolnym handlu pomiędzy stronami wymienionymi w tej tabeli zamieszczone zostaje odniesienie do konwencji, data poprzedzona symbolem, odpowiednio, "(C)" lub "(R)" została dodana w tabeli 2.
Należy również przypomnieć, że materiały pochodzące z Turcji objęte unią celną UE-Turcja mogą być stosowane jako materiały pochodzące do celu diagonalnej kumulacji pomiędzy Unią Europejską i krajami uczestniczącymi w procesie stabilizacji i stowarzyszenia, wobec których obowiązuje protokół w sprawie reguł pochodzenia.
Kody umawiających się stron wymienionych w tabelach są następujące:
- Unia Europejska UE
- Państwa EFTA:
- Islandia IS
- Szwajcaria (w tym również Liechtenstein) 6 H (+ LI)
- Norwegia NO
- Wyspy Owcze FO
- Uczestnicy procesu barcelońskiego:
- Algieria DZ
- Egipt EG
- Izrael IL
- Jordania JO
- Liban LB
- Maroko MA
- Palestyna * PS
- Syria SY
- Tunezja TN
- Turcja TR
- Uczestnicy procesu stabilizacji i stowarzyszenia UE:
- Albania AL
- Bośnia i Hercegowina BA
- Macedonia Północna MK
- Czarnogóra ME
- Serbia RS
- Kosowo * KO
- Republika Mołdawii MD
- Gruzja GE
- Ukraina UA
Niniejsze zawiadomienie zastępuje zawiadomienie opublikowane w Dz.U. C, C/2024/7561 z 30.12.2024.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.465 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Zawiadomienie Komisji dotyczące stosowania Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia lub protokołów w sprawie reguł pochodzenia przewidujących kumulację diagonalną pomiędzy umawiającymi się stronami tej konwencji |
| Data aktu: | 22/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/01/2025 |