RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,
PRZYWOŁUJĄC:
1. Artykuł 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który przyznaje Unii Europejskiej kompetencje do prowadzenia działań w obszarze sportu mających na celu wspieranie, koordynowanie lub uzupełnianie działań państw członkowskich, oraz artykuł 165, zgodnie z którym Unia przyczynia się do wspierania europejskich przedsięwzięć w zakresie sportu, uwzględniając jego szczególny charakter, jego struktury oparte na zasadzie dobrowolności oraz uwzględniając jego funkcję społeczną i edukacyjną.
2. Plan prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2024-2027 i wskazany w nim obszar priorytetowy "Uczciwość i wartości w sporcie" oraz kluczowe zagadnienie "Sport i edukacja" 1 .
3. Dokumenty nakreślające kontekst polityczny przedmiotowej kwestii przedstawione w załączniku do załącznika.
BIORĄC POD UWAGĘ, ŻE:
4. Poziom aktywności fizycznej w społeczeństwie i inne skorelowane czynniki, takie jak dobrostan psychiczny i poziom nadwagi lub otyłości, wykazują tendencję negatywną i w interesie państw członkowskich UE i Unii Europejskiej jako całości jest odwrócenie tej tendencji. Istnieją dowody, że te problemy dotyczą szczególnie dzieci i młodzieży 2 .
5. Jako główne powody nieuprawiania sportu i aktywności fizycznej w bardziej regularny sposób podaje się brak czasu, brak motywacji i brak zainteresowania 3 . Uatrakcyjnianie aktywności sportowych, prezentowanie ich różnorodnych form, promowanie sportu i aktywności fizycznej raczej jako rozrywki niż obowiązku, edukowanie dzieci i młodzieży na temat zdrowotnych, psychicznych i emocjonalnych korzyści płynących z aktywności fizycznej i tworzenie pozytywnej atmosfery w środowisku szkolnym mogą pomóc odwrócić negatywne tendencje w tym zakresie.
6. Podczas pandemii COVID-19 stan zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci i młodzieży pogorszył się, a ich aktywność fizyczna spadła 4 . Ponadto powiązane z pandemią negatywne skutki, takie jak słabsza socjalizacja, zwiększenie poziomu stresu i lęku oraz jeszcze większy brak aktywności fizycznej dodatkowo uwypuklają potrzebę odpowiedniego wspierania rozwoju umiejętności motorycznych, umiejętności społecznych, aktywności sportowej i zdrowia psychicznego.
7. Rozwój dzieci i młodzieży jest złożonym procesem, a różne czynniki, takie jak nawyki żywieniowe, czas spędzany przed ekranami i postrzeganie swojego ciała, mogą wpływać na poziom aktywności fizycznej i zachowań sedentarnych. Wskaźniki dotyczące dzieci i młodzieży w tym zakresie uwypuklają potrzebę wdrożenia kompleksowych środków 5 .
8. Koncepcja alfabetu ruchowego, która obejmuje zdobywanie przez dzieci i młodzież wiedzy, rozwijanie umiejętności motorycznych oraz budowanie motywacji i pewności siebie, jest ważnym aspektem sportu i aktywności fizycznej w szkole. Podkreśla potrzebę jednoczesnego odwołania się do emocjonalnych, poznawczych, fizycznych i behawioralnych uwarunkowań aktywności fizycznej, aby wspierać zdrowie i umożliwiać angażowanie się w ćwiczenia fizyczne przez całe życie dzięki osobistej motywacji oraz radości płynącej ze sportu i aktywności fizycznej 6 .
PODKREŚLAJĄC, ŻE:
9. Sport i aktywność fizyczna mają ogromny potencjał edukacyjny i odgrywają istotną rolę we wspieraniu wspólnych wartości UE 7 , gdyż wywierają pozytywny wpływ na społeczeństwo obywatelskie, spójność społeczną i zdrowie publiczne. Mogą one również przyczynić się do wzmocnienia odporności państw członkowskich UE i przyszłych pokoleń ich obywateli.
10. Skuteczne promowanie sportu i aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży wymaga zintegrowanego podejścia, które obejmuje wzmocnienie współpracy międzysektorowej, zwłaszcza między obszarami sportu, edukacji, młodzieży i zdrowia, a także zaangażowanie władz i interesariuszy na wszystkich szczeblach.
11. Sport i aktywność fizyczna mają zasadnicze znaczenie dla holistycznego rozwoju jednostek, podnoszenia kompetencji kluczowych i umiejętności przekrojowych, takich jak umiejętności zwiększające szanse na zatrudnienie 8 , które można wykorzystywać poza środowiskiem szkolnym. Mogą one również stymulować procesy poznawcze, ułatwiać uczenie się i poprawiać ogólne wyniki edukacyjne 9 . Uczenie się aktywności fizycznej od najmłodszych lat to inwestycja w dobrze wykształcone, zdrowe, efektywne i szczęśliwe pokolenia.
12. Szkoły mogą być przestrzenią do uprawiania sportu i aktywności fizycznej oraz stać się lokalnymi ośrodkami aktywności fizycznej. Dzieci i młodzież można zachęcać do większej aktywności poprzez różnorodne działania mające na celu zwiększenie poziomu aktywności fizycznej i ograniczenie zachowań sedentarnych w szkole, w tym poprzez optymalne wykorzystanie infrastruktury szkolnej i jej otoczenia, zwłaszcza terenów zewnętrznych i, w miarę możliwości, środowiska naturalnego, wysokiej jakości zajęcia wychowania fizycznego, pozalekcyjne zajęcia sportowe, aktywność fizyczną podczas przerw, przed zajęciami, w ich trakcie i po ich zakończeniu oraz, w miarę możliwości, w weekendy i podczas wakacji i ferii szkolnych, a także poprzez ułatwianie aktywnego dojazdu do szkoły i z powrotem.
13. Współpraca między szkołami a ruchem sportowym, w szczególności klubami sportowymi, może przyczynić się do zwiększenia aktywności fizycznej i zaangażowania w sport, stwarzając więcej możliwości pozostania aktywnym. Może ona również służyć dzieciom i młodzieży za punkt wejścia do sportu zorganizowanego i wspiera podejście oddolne jako jedną z kluczowych cech europejskiego modelu sportu 10 .
14. Strategie i programy planowane na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym lub lokalnym powinny uwzględniać potrzeby dzieci i młodzieży oraz opierać się na wynikach badań dostarczających empirycznych dowodów. Ich wdrażanie powinno być regularnie monitorowane z wykorzystaniem wystandaryzowanych metodologii umożliwiających ocenę ich skuteczności i trafności.
15. Sport i aktywność fizyczna organizowane na lekcjach wychowania fizycznego lub poza nimi powinny być zróżnicowane, dostosowane do zdolności poszczególnych osób i prowadzone w sposób bezpieczny i etyczny. Czerpanie przyjemności ze sportu i aktywności fizycznej w szkole oraz pozytywne nastawienie do nich może sprzyjać kształtowaniu nawyków na całe życie i zdrowego stylu życia 11 .
16. Sport i aktywność fizyczna mają pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne. Mogą przyczynić się do zmniejszenia stresu, lęku i depresji, a jednocześnie poprawiać jakość życia. Ponadto mogą służyć jako naturalne i skuteczne narzędzie zapobiegania tym problemom i ich leczenia poprzez budowanie poczucia własnej wartości, samoakceptacji, pewności siebie i pozytywnej samooceny. Regularne uczestnictwo w aktywności fizycznej poprawia nastrój, pomagając złagodzić objawy zaburzeń zdrowia psychicznego.
17. Sport i aktywność fizyczna mogą być skutecznymi narzędziami promowania integracji i zapobiegania wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży, niezależnie od ich pochodzenia, płci, orientacji seksualnej, religii, języka, statusu społecznoekonomicznego, niepełnosprawności i zdolności fizycznych, poprzez wspieranie interakcji społecznych, pracy zespołowej, współpracy, zaufania, odporności i poczucia przynależności. Zintegrowane podejście może przyczynić się do zapewnienia włączenia wszystkich dzieci i młodzieży w aktywność sportową, promowania dostępności oraz pielęgnowania wartości sportowych.
18. Programy, wydarzenia i przedsięwzięcia organizowane w szkołach mogą również promować dialog międzykulturowy i stanowić wartość dodaną, umożliwiając uczestnikom poznawanie różnorodności kulturowej poprzez wspólne aktywności sportowe oraz tradycyjne sporty i gry. Umożliwienie dzieciom i młodzieży współtworzenia i prowadzenia zajęć i gier daje możliwości niwelowania różnic kulturowych, wspierania inkluzywności i większego poczucia odpowiedzialności.
19. Sport i aktywność fizyczna w kontekście promowania aktywnego dojazdu do szkół i aktywności fizycznej na świeżym powietrzu, takiej jak chodzenie pieszo, bieganie lub jazda na rowerze, nie tylko poprawiają zdrowie, ale również przyczyniają się do zmniejszenia śladu węglowego i budowania świadomości ekologicznej. Dostęp do odpowiedniej infrastruktury dla aktywnych form dojazdu na zajęcia szkolne i edukacja ekologiczna poprzez sport wspierają zdrowie fizyczne i psychiczne oraz promują odpowiedzialność społeczną i zrównoważony rozwój.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY NA ODPOWIEDNIM SZCZEBLU:
20. Promowały korzyści wynikające z regularnej aktywności fizycznej i zwiększały świadomość na temat zintegrowanego podejścia do edukacji dzieci i młodzieży w tym zakresie, uwzględniając aspekty fizyczne, społeczne, etyczne i psychiczne, a także jego pozytywny wpływ na uprawianie sportu i aktywności fizycznej, a tym samym na rozwijanie umiejętności przekrojowych i ułatwianie uczenia się.
21. Tworzyły dzieciom i młodzieży warunki do uprawiania sportu i aktywności fizycznej, przy zachowaniu odpowiedniej elastyczności we wdrażaniu działań. Optymalnie aktywność ta powinna trwać co najmniej jedną godzinę dziennie i być promowana jako integralna część kontekstu edukacji, w miarę możliwości poprzez zwiększenie ilości ruchu i dążenie do ograniczenia zachowań sedentarnych 12 . Można to osiągnąć poprzez zwiększenie dostępności infrastruktury szkolnej i jej otoczenia, zwłaszcza terenów zewnętrznych i, w miarę możliwości, środowiska naturalnego, na przykład poprzez udział we współprojektowaniu przestrzeni, wysokiej jakości zajęcia wychowania fizycznego, pozalekcyjne zajęcia sportowe, aktywność fizyczną podczas przerw, przed zajęciami, w ich trakcie i po ich zakończeniu, w tym, w miarę możliwości, w weekendy i podczas wakacji i ferii szkolnych, a także poprzez promowanie i ułatwianie aktywnego dojazdu do szkoły i z powrotem.
22. Oferowały oparte na dowodach strategie i programy w dziedzinie sportu i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży zgodnie z wiedzą naukową i danymi statystycznymi uzyskanymi we współpracy z uczelniami i z instytucjami badawczymi. Osiągnięcia w tej dziedzinie powinny być szeroko rozpowszechniane i promowane.
23. Rozważyły monitorowanie poziomu aktywności fizycznej, sprawności fizycznej i kompetencji ruchowych dzieci i młodzież, w tym barier utrudniających im aktywność fizyczną. Należy przy tym rozważyć opracowanie w tej dziedzinie wystandaryzowanych narzędzi diagnostycznych, które umożliwią porównywanie danych i zapewnią gromadzenie informacji zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych. Wyniki takiego monitorowania mogłyby w miarę możliwości służyć zaoferowaniu dzieciom i młodzieży specjalistycznego wsparcia i dostępu do sportu i aktywności fizycznej dostosowanych do ich potrzeb.
24. Tworzyły dla wszystkich dzieci i młodzieży, w tym osób z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami oraz dla tych najmniej aktywnych fizycznie, sprzyjające warunki na przykład poprzez zbadanie potencjalnych synergii i komplementarności z interesariuszami z sektora sportu. Może temu służyć dostosowanie infrastruktury, sprzętu sportowego, działań i kompetencji opiekunów 13 .
25. Zacieśniały współpracę międzysektorową i rozwijały partnerstwa między sektorem sportu, władzami lokalnymi, szkołami i innymi podmiotami społeczeństwa obywatelskiego w celu opracowania skutecznych strategii i programów włączających sport i aktywność fizyczną do kontekstu edukacji. Działania te mogą być wspierane poprzez wymianę dobrych praktyk 14 .
26. W stosownych przypadkach wspierały inicjatywy na rzecz budowy i modernizacji infrastruktury sportowej, w szczególności w szkołach i w ich otoczeniu, oraz zakup sprzętu sportowego, w celu zwiększenia dostępu do bezpiecznych i nowoczesnych miejsc do ćwiczeń dla wszystkich dzieci i młodzieży. Ułatwiły ten dostęp poprzez planowanie rozwoju bezpiecznych pasów ruchu, aby umożliwić łatwy i bezpieczny ruch niezmotoryzowany. W związku z tym należy zwrócić uwagę na dzieci i młodzieży z obszarów defaworyzowanych i wykluczonych społecznie lub z innych względów zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, a także na intensyfikację działań podejmowanych w tym zakresie.
27. Uznały znaczenie kompetencji nauczycieli, trenerów i innych osób, które włączają elementy sportu i aktywności fizycznej do pracy z dziećmi i młodzieżą, oraz wzmacniały ich działania poprzez:
- uznanie potrzeby ich wspierania poprzez zapewnienie im ciągłego szkolenia i narzędzi niezbędnych do prowadzenia działań w oparciu o najnowszą wiedzę naukową i z wykorzystaniem technologii cyfrowych;
- wspieranie specjalistycznych szkoleń umacniających wartości sportowe i podnoszących świadomość ich kluczowej roli we wzmacnianiu integracji społecznej, aktywności obywatelskiej i wspólnych wartości UE;
- promowanie wykorzystywania elementów sportu i aktywności fizycznej w nauczaniu przedmiotów innych niż zajęcia wychowania fizycznego w celu wspierania fizycznych i przekrojowych umiejętności dzieci i młodzieży;
- wspieranie odpowiednich szkoleń w zakresie aspektów emocjonalnych i etycznych w celu ochrony i utrzymania zdrowia psychicznego i dobrostanu dzieci i młodzieży, a także zapobiegania przemocy na boiskach sportowych i innym destrukcyjnym zachowaniom w sporcie;
- promowanie projektowania bezpiecznych, chronionych, dostępnych i inkluzywnych przestrzeni oraz opracowywanie protokołów mających na celu zagwarantowanie integralności fizycznej, psychicznej, emocjonalnej i społecznej małoletnich, a także zapewnienie - podczas uprawiania sportu - bezpieczeństwa osób znajdujących się w trudnej sytuacji;
- uznawanie ich umiejętności i wiedzy nabytych w ramach kształcenia formalnego i poza nim, w stosownych przypadkach zgodnie z wytycznymi zawartymi w europejskich ramach kwalifikacji.
28. Uznawały szczególne zaangażowanie szkół w promowanie sportu i aktywności fizycznej we właściwy sposób, na przykład poprzez rozważenie stworzenia specjalnego znaku lub innych form uznania. Mogłoby to ułatwić i wzmocnić powiązania między szkołami a ruchem sportowym, a także władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi, jednak nie powinno prowadzić do konkurencji między szkołami.
29. Uznawały i promowały umiejętności nabyte przez dzieci i młodzież dzięki ich zaangażowaniu w organizacyjne aspekty sportu i aktywności fizycznej oraz zachęcały dzieci i młodzież do włączania się w procesy decyzyjne przy planowaniu swojej aktywności sportowej.
30. Włączały aspekty bezpieczeństwa, zarówno własnego, jak i bezpieczeństwa innych, do umiejętności i kompetencji związanych ze sportem i aktywnością fizyczną w celu zwiększania wiedzy o odpowiedzialności społecznej i działaniach ratujących życie.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI I W RAMACH ICH ODNOŚNYCH DZIEDZIN KOMPETENCJI, BY:
31. Współpracowały, unikając przy tym obciążeń administracyjnych, przy opracowywaniu systemów monitorowania sportu i aktywności fizycznej, w tym danych dotyczących zajęć wychowania fizycznego i pozalekcyjnych zajęć sportowych, oraz rozpowszechniały informacje dotyczące metod włączania sportu i aktywności fizycznej do kontekstu edukacji.
32. Rozważyły - unikając obciążeń administracyjnych i wykorzystując synergie wynikające z podjętych już wysiłków - gromadzenie materiałów, metod i odpowiednich studiów przypadku w zakresie podnoszenia poziomu sportu i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym, wśród przedstawicieli władz unijnych, krajowych, regionalnych i lokalnych, a także nauczycieli, trenerów i innych osób zaangażowanych w ten proces, na przykład poprzez współpracę, partnerstwa i wzajemne uczenie się, oraz rozważyły ich publiczne rozpowszechnianie w internecie. Należy to realizować zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych.
33. Zbadały, w jaki sposób skutecznie promować międzysektorowe podejścia i synergie między obszarami sportu, edukacji, młodzieży, zdrowia 15 i planowania przestrzeni miejskiej, w szczególności te, które służą zwiększaniu aktywności fizycznej i ograniczaniu zachowań sedentarnych wśród dzieci i młodzieży, a także opracowaniu elastycznych strategii radzenia sobie z obecnymi wyzwaniami w tej dziedzinie, na przykład w ramach ewentualnego przeglądu zalecenia w sprawie prozdrowotnej aktywności fizycznej 16 .
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:
34. Uwzględniła kwestie sportu i aktywności fizycznej w kontekście edukacji w stosownych politykach UE i w ramach dyskusji przygotowawczej na temat unijnego dokumentu strategicznego dotyczącego sportu, który ma zostać sporządzony do 2026 r.
35. Podkreśliła znaczenie programu Erasmus+ w dziedzinie sportu dla promowania aktywności sportowej wśród dzieci i młodzieży, rozwijania kompetencji personelu sportowego, wymiany wiedzy i najlepszych praktyk oraz udoskonalania rezultatów programu.
36. Promowała możliwości finansowania projektów dotyczących sportu i aktywności fizycznej w ramach programów UE i unijnych instrumentów finansowych na rzecz polityki spójności i rozwoju regionalnego, a także innych stosownych inicjatyw w dziedzinie sportu i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, mając na względzie ich wymiar międzysektorowy.
37. Rozważyła opracowanie wytycznych dotyczących monitorowania różnych aspektów aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży, w tym możliwość zastosowania dokładnej, wiarygodnej i obiektywnej wystandaryzowanej metodologii umożliwiającej porównywanie danych między państwami członkowskimi UE, oraz rozważyła wykorzystanie wiarygodnych narzędzi do analizy poszczególnych wymiarów aktywności fizycznej, a także promowała badania nad kompetencjami fizycznymi dzieci i młodzieży, niezależnie od poziomu ich sprawności, których wyniki mogą stanowić podstawę do opracowania dla UE strategii monitorowania i zharmonizowanego systemu w tej dziedzinie, które powinny być wdrażane zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych.
38. Uwzględniła kwestię sportu i aktywności fizycznej w kontekście edukacji, mając na względzie ewentualny przegląd zalecenia w sprawie prozdrowotnej aktywności fizycznej we wszystkich sektorach.
39. W ramach prac nad strategią na rzecz sprawiedliwości międzypokoleniowej zadbała o to, by szczególną uwagę poświęcono także sportowi i aktywności fizycznej w kontekście edukacji poprzez wzmocnienie powiązań między pokoleniami, mając na względzie również ułatwienie aktywności fizycznej przez całe życie.
40. Kontynuowała promocję sportu i aktywności fizycznej w kontekście edukacji poprzez kampanię #BeActive i Europejski Tydzień Sportu w całej Europie, zachęcając do wykorzystywania sportu i aktywności fizycznej jako narzędzia edukacyjnego na szczeblu lokalnym.
ZWRACAJĄ SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO I INNYCH ODPOWIEDNICH INTERESARIUSZY, Z POSZANOWANIEM ICH AUTONOMII, BY:
41. Współpracowali ze szkołami, opracowując specjalne inicjatywy sportowe i oferując istotne wsparcie, w celu umożliwienia dzieciom i młodzieży udziału w zajęciach, w tym w zajęciach rekreacyjnych, w stosownych przypadkach, prowadzonych przez odpowiednio wykwalifikowanych trenerów sportowych. Działania te powinny pomagać dzieciom i młodzieży odkrywać różne formy aktywności fizycznej dostosowane do ich umiejętności motorycznych, wspierając ich zdrowie i rozwój osobisty w bezpiecznym, chronionym, dostępnym i inkluzywnym środowisku.
42. Organizowali imprezy sportowe i inne rodzaje aktywności fizycznej, w tym na terenach zewnętrznych i, w miarę możliwości, w środowisku naturalnym, angażujące dzieci, młodzież, opiekunów, społeczności szkolne i zawodowych sportowców w celu promowania aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzież, stymulowania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, wolontariatu sportowego i zachęcania młodych ludzi do dołączania do lokalnych klubów sportowych.
43. Rozważyli zaangażowanie najlepszych sportowców, by - wykorzystując ich pozytywny wizerunek - poprzez ich udział w imprezach sportowych, warsztatach, wykładach, obozach i kampaniach informacyjnych w kontekście edukacji promować sport i aktywność fizyczną oraz wartości sportowe wśród dzieci i młodzieży. Publiczne wystąpienia takich osób, oparte na ich osobistych historiach i doświadczeniu łączenia aktywności sportowej z edukacją, mogą inspirować dzieci do postrzegania ich jako wzorów do naśladowania.
44. Rozważyli rozwijanie partnerstw ze szkołami, władzami regionalnymi i lokalnymi oraz sektorem prywatnym w celu wzmocnienia sportu i aktywności fizycznej w kontekście edukacji dzięki kampaniom informacyjnym, imprezom sportowym i wspieraniu inkluzywnej, dostępnej, bezpiecznej i chronionej infrastruktury sportowej.
45. Ułatwiali odpowiednie formy szkolenia wolontariuszy sportowych, stwarzając dzieciom, młodzieży i całym rodzinom możliwość angażowania się w rozwój sportu i aktywności fizycznej w bezpiecznym, chronionym, dostępnym i inkluzywnym środowisku szkolnym, również poprzez uczestnictwo w działalności lokalnych klubów sportowych.
46. Zintensyfikowali wymianę dobrych praktyk oraz podejmowali działania na rzecz podniesienia poziomu sportu i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży poprzez organizowanie imprez i różnorodnych zajęć oraz wspierali organizację wizyt studyjnych w miejscach, w których z powodzeniem wdrożono środki mające na celu zwiększenie aktywności sportowej dzieci i młodzieży.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2987 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zintegrowanego podejścia do sportu i aktywności fizycznej w kontekście edukacji |
| Data aktu: | 26/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 26/05/2025 |