Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zintegrowanego podejścia do sportu i aktywności fizycznej w kontekście edukacji

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zintegrowanego podejścia do sportu i aktywności fizycznej w kontekście edukacji
(C/2025/2987)

WPROWADZENIE
Wnosząc istotny wkład w rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny, sport i aktywność fizyczna odgrywają kluczową rolę w budowaniu zdrowego i inkluzywnego społeczeństwa oraz spójności międzypokoleniowej, a środowisko szkolne powinno być - w szczególności dla dzieci i młodzieży - oczywistym miejscem, gdzie się je praktykuje. Niniejsze konkluzje skupiają się na dzieciach i młodzieży w wieku szkolnym oraz na środowisku szkolnym, ale należy podkreślić, że sport i aktywność fizyczna stanowią integralne elementy edukacji, od najmłodszych lat do szkolnictwa wyższego, oraz w ramach uczenia się przez całe życie, i można je uprawiać w każdym dostępnym miejscu. Zintegrowane podejście w tym kontekście wzmacnia międzysektorową współpracę pomiędzy wszystkimi stosownymi sektorami.

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

PRZYWOŁUJĄC:

1. Artykuł 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który przyznaje Unii Europejskiej kompetencje do prowadzenia działań w obszarze sportu mających na celu wspieranie, koordynowanie lub uzupełnianie działań państw członkowskich, oraz artykuł 165, zgodnie z którym Unia przyczynia się do wspierania europejskich przedsięwzięć w zakresie sportu, uwzględniając jego szczególny charakter, jego struktury oparte na zasadzie dobrowolności oraz uwzględniając jego funkcję społeczną i edukacyjną.

2. Plan prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2024-2027 i wskazany w nim obszar priorytetowy "Uczciwość i wartości w sporcie" oraz kluczowe zagadnienie "Sport i edukacja" 1 .

3. Dokumenty nakreślające kontekst polityczny przedmiotowej kwestii przedstawione w załączniku do załącznika.

BIORĄC POD UWAGĘ, ŻE:

4. Poziom aktywności fizycznej w społeczeństwie i inne skorelowane czynniki, takie jak dobrostan psychiczny i poziom nadwagi lub otyłości, wykazują tendencję negatywną i w interesie państw członkowskich UE i Unii Europejskiej jako całości jest odwrócenie tej tendencji. Istnieją dowody, że te problemy dotyczą szczególnie dzieci i młodzieży 2 .

5. Jako główne powody nieuprawiania sportu i aktywności fizycznej w bardziej regularny sposób podaje się brak czasu, brak motywacji i brak zainteresowania 3 . Uatrakcyjnianie aktywności sportowych, prezentowanie ich różnorodnych form, promowanie sportu i aktywności fizycznej raczej jako rozrywki niż obowiązku, edukowanie dzieci i młodzieży na temat zdrowotnych, psychicznych i emocjonalnych korzyści płynących z aktywności fizycznej i tworzenie pozytywnej atmosfery w środowisku szkolnym mogą pomóc odwrócić negatywne tendencje w tym zakresie.

6. Podczas pandemii COVID-19 stan zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci i młodzieży pogorszył się, a ich aktywność fizyczna spadła 4 . Ponadto powiązane z pandemią negatywne skutki, takie jak słabsza socjalizacja, zwiększenie poziomu stresu i lęku oraz jeszcze większy brak aktywności fizycznej dodatkowo uwypuklają potrzebę odpowiedniego wspierania rozwoju umiejętności motorycznych, umiejętności społecznych, aktywności sportowej i zdrowia psychicznego.

7. Rozwój dzieci i młodzieży jest złożonym procesem, a różne czynniki, takie jak nawyki żywieniowe, czas spędzany przed ekranami i postrzeganie swojego ciała, mogą wpływać na poziom aktywności fizycznej i zachowań sedentarnych. Wskaźniki dotyczące dzieci i młodzieży w tym zakresie uwypuklają potrzebę wdrożenia kompleksowych środków 5 .

8. Koncepcja alfabetu ruchowego, która obejmuje zdobywanie przez dzieci i młodzież wiedzy, rozwijanie umiejętności motorycznych oraz budowanie motywacji i pewności siebie, jest ważnym aspektem sportu i aktywności fizycznej w szkole. Podkreśla potrzebę jednoczesnego odwołania się do emocjonalnych, poznawczych, fizycznych i behawioralnych uwarunkowań aktywności fizycznej, aby wspierać zdrowie i umożliwiać angażowanie się w ćwiczenia fizyczne przez całe życie dzięki osobistej motywacji oraz radości płynącej ze sportu i aktywności fizycznej 6 .

PODKREŚLAJĄC, ŻE:

9. Sport i aktywność fizyczna mają ogromny potencjał edukacyjny i odgrywają istotną rolę we wspieraniu wspólnych wartości UE 7 , gdyż wywierają pozytywny wpływ na społeczeństwo obywatelskie, spójność społeczną i zdrowie publiczne. Mogą one również przyczynić się do wzmocnienia odporności państw członkowskich UE i przyszłych pokoleń ich obywateli.

10. Skuteczne promowanie sportu i aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży wymaga zintegrowanego podejścia, które obejmuje wzmocnienie współpracy międzysektorowej, zwłaszcza między obszarami sportu, edukacji, młodzieży i zdrowia, a także zaangażowanie władz i interesariuszy na wszystkich szczeblach.

11. Sport i aktywność fizyczna mają zasadnicze znaczenie dla holistycznego rozwoju jednostek, podnoszenia kompetencji kluczowych i umiejętności przekrojowych, takich jak umiejętności zwiększające szanse na zatrudnienie 8 , które można wykorzystywać poza środowiskiem szkolnym. Mogą one również stymulować procesy poznawcze, ułatwiać uczenie się i poprawiać ogólne wyniki edukacyjne 9 . Uczenie się aktywności fizycznej od najmłodszych lat to inwestycja w dobrze wykształcone, zdrowe, efektywne i szczęśliwe pokolenia.

12. Szkoły mogą być przestrzenią do uprawiania sportu i aktywności fizycznej oraz stać się lokalnymi ośrodkami aktywności fizycznej. Dzieci i młodzież można zachęcać do większej aktywności poprzez różnorodne działania mające na celu zwiększenie poziomu aktywności fizycznej i ograniczenie zachowań sedentarnych w szkole, w tym poprzez optymalne wykorzystanie infrastruktury szkolnej i jej otoczenia, zwłaszcza terenów zewnętrznych i, w miarę możliwości, środowiska naturalnego, wysokiej jakości zajęcia wychowania fizycznego, pozalekcyjne zajęcia sportowe, aktywność fizyczną podczas przerw, przed zajęciami, w ich trakcie i po ich zakończeniu oraz, w miarę możliwości, w weekendy i podczas wakacji i ferii szkolnych, a także poprzez ułatwianie aktywnego dojazdu do szkoły i z powrotem.

13. Współpraca między szkołami a ruchem sportowym, w szczególności klubami sportowymi, może przyczynić się do zwiększenia aktywności fizycznej i zaangażowania w sport, stwarzając więcej możliwości pozostania aktywnym. Może ona również służyć dzieciom i młodzieży za punkt wejścia do sportu zorganizowanego i wspiera podejście oddolne jako jedną z kluczowych cech europejskiego modelu sportu 10 .

14. Strategie i programy planowane na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym lub lokalnym powinny uwzględniać potrzeby dzieci i młodzieży oraz opierać się na wynikach badań dostarczających empirycznych dowodów. Ich wdrażanie powinno być regularnie monitorowane z wykorzystaniem wystandaryzowanych metodologii umożliwiających ocenę ich skuteczności i trafności.

15. Sport i aktywność fizyczna organizowane na lekcjach wychowania fizycznego lub poza nimi powinny być zróżnicowane, dostosowane do zdolności poszczególnych osób i prowadzone w sposób bezpieczny i etyczny. Czerpanie przyjemności ze sportu i aktywności fizycznej w szkole oraz pozytywne nastawienie do nich może sprzyjać kształtowaniu nawyków na całe życie i zdrowego stylu życia 11 .

16. Sport i aktywność fizyczna mają pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne. Mogą przyczynić się do zmniejszenia stresu, lęku i depresji, a jednocześnie poprawiać jakość życia. Ponadto mogą służyć jako naturalne i skuteczne narzędzie zapobiegania tym problemom i ich leczenia poprzez budowanie poczucia własnej wartości, samoakceptacji, pewności siebie i pozytywnej samooceny. Regularne uczestnictwo w aktywności fizycznej poprawia nastrój, pomagając złagodzić objawy zaburzeń zdrowia psychicznego.

17. Sport i aktywność fizyczna mogą być skutecznymi narzędziami promowania integracji i zapobiegania wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży, niezależnie od ich pochodzenia, płci, orientacji seksualnej, religii, języka, statusu społecznoekonomicznego, niepełnosprawności i zdolności fizycznych, poprzez wspieranie interakcji społecznych, pracy zespołowej, współpracy, zaufania, odporności i poczucia przynależności. Zintegrowane podejście może przyczynić się do zapewnienia włączenia wszystkich dzieci i młodzieży w aktywność sportową, promowania dostępności oraz pielęgnowania wartości sportowych.

18. Programy, wydarzenia i przedsięwzięcia organizowane w szkołach mogą również promować dialog międzykulturowy i stanowić wartość dodaną, umożliwiając uczestnikom poznawanie różnorodności kulturowej poprzez wspólne aktywności sportowe oraz tradycyjne sporty i gry. Umożliwienie dzieciom i młodzieży współtworzenia i prowadzenia zajęć i gier daje możliwości niwelowania różnic kulturowych, wspierania inkluzywności i większego poczucia odpowiedzialności.

19. Sport i aktywność fizyczna w kontekście promowania aktywnego dojazdu do szkół i aktywności fizycznej na świeżym powietrzu, takiej jak chodzenie pieszo, bieganie lub jazda na rowerze, nie tylko poprawiają zdrowie, ale również przyczyniają się do zmniejszenia śladu węglowego i budowania świadomości ekologicznej. Dostęp do odpowiedniej infrastruktury dla aktywnych form dojazdu na zajęcia szkolne i edukacja ekologiczna poprzez sport wspierają zdrowie fizyczne i psychiczne oraz promują odpowiedzialność społeczną i zrównoważony rozwój.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY NA ODPOWIEDNIM SZCZEBLU:

20. Promowały korzyści wynikające z regularnej aktywności fizycznej i zwiększały świadomość na temat zintegrowanego podejścia do edukacji dzieci i młodzieży w tym zakresie, uwzględniając aspekty fizyczne, społeczne, etyczne i psychiczne, a także jego pozytywny wpływ na uprawianie sportu i aktywności fizycznej, a tym samym na rozwijanie umiejętności przekrojowych i ułatwianie uczenia się.

21. Tworzyły dzieciom i młodzieży warunki do uprawiania sportu i aktywności fizycznej, przy zachowaniu odpowiedniej elastyczności we wdrażaniu działań. Optymalnie aktywność ta powinna trwać co najmniej jedną godzinę dziennie i być promowana jako integralna część kontekstu edukacji, w miarę możliwości poprzez zwiększenie ilości ruchu i dążenie do ograniczenia zachowań sedentarnych 12 . Można to osiągnąć poprzez zwiększenie dostępności infrastruktury szkolnej i jej otoczenia, zwłaszcza terenów zewnętrznych i, w miarę możliwości, środowiska naturalnego, na przykład poprzez udział we współprojektowaniu przestrzeni, wysokiej jakości zajęcia wychowania fizycznego, pozalekcyjne zajęcia sportowe, aktywność fizyczną podczas przerw, przed zajęciami, w ich trakcie i po ich zakończeniu, w tym, w miarę możliwości, w weekendy i podczas wakacji i ferii szkolnych, a także poprzez promowanie i ułatwianie aktywnego dojazdu do szkoły i z powrotem.

22. Oferowały oparte na dowodach strategie i programy w dziedzinie sportu i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży zgodnie z wiedzą naukową i danymi statystycznymi uzyskanymi we współpracy z uczelniami i z instytucjami badawczymi. Osiągnięcia w tej dziedzinie powinny być szeroko rozpowszechniane i promowane.

23. Rozważyły monitorowanie poziomu aktywności fizycznej, sprawności fizycznej i kompetencji ruchowych dzieci i młodzież, w tym barier utrudniających im aktywność fizyczną. Należy przy tym rozważyć opracowanie w tej dziedzinie wystandaryzowanych narzędzi diagnostycznych, które umożliwią porównywanie danych i zapewnią gromadzenie informacji zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych. Wyniki takiego monitorowania mogłyby w miarę możliwości służyć zaoferowaniu dzieciom i młodzieży specjalistycznego wsparcia i dostępu do sportu i aktywności fizycznej dostosowanych do ich potrzeb.

24. Tworzyły dla wszystkich dzieci i młodzieży, w tym osób z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami oraz dla tych najmniej aktywnych fizycznie, sprzyjające warunki na przykład poprzez zbadanie potencjalnych synergii i komplementarności z interesariuszami z sektora sportu. Może temu służyć dostosowanie infrastruktury, sprzętu sportowego, działań i kompetencji opiekunów 13 .

25. Zacieśniały współpracę międzysektorową i rozwijały partnerstwa między sektorem sportu, władzami lokalnymi, szkołami i innymi podmiotami społeczeństwa obywatelskiego w celu opracowania skutecznych strategii i programów włączających sport i aktywność fizyczną do kontekstu edukacji. Działania te mogą być wspierane poprzez wymianę dobrych praktyk 14 .

26. W stosownych przypadkach wspierały inicjatywy na rzecz budowy i modernizacji infrastruktury sportowej, w szczególności w szkołach i w ich otoczeniu, oraz zakup sprzętu sportowego, w celu zwiększenia dostępu do bezpiecznych i nowoczesnych miejsc do ćwiczeń dla wszystkich dzieci i młodzieży. Ułatwiły ten dostęp poprzez planowanie rozwoju bezpiecznych pasów ruchu, aby umożliwić łatwy i bezpieczny ruch niezmotoryzowany. W związku z tym należy zwrócić uwagę na dzieci i młodzieży z obszarów defaworyzowanych i wykluczonych społecznie lub z innych względów zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, a także na intensyfikację działań podejmowanych w tym zakresie.

27. Uznały znaczenie kompetencji nauczycieli, trenerów i innych osób, które włączają elementy sportu i aktywności fizycznej do pracy z dziećmi i młodzieżą, oraz wzmacniały ich działania poprzez:

- uznanie potrzeby ich wspierania poprzez zapewnienie im ciągłego szkolenia i narzędzi niezbędnych do prowadzenia działań w oparciu o najnowszą wiedzę naukową i z wykorzystaniem technologii cyfrowych;

- wspieranie specjalistycznych szkoleń umacniających wartości sportowe i podnoszących świadomość ich kluczowej roli we wzmacnianiu integracji społecznej, aktywności obywatelskiej i wspólnych wartości UE;

- promowanie wykorzystywania elementów sportu i aktywności fizycznej w nauczaniu przedmiotów innych niż zajęcia wychowania fizycznego w celu wspierania fizycznych i przekrojowych umiejętności dzieci i młodzieży;

- wspieranie odpowiednich szkoleń w zakresie aspektów emocjonalnych i etycznych w celu ochrony i utrzymania zdrowia psychicznego i dobrostanu dzieci i młodzieży, a także zapobiegania przemocy na boiskach sportowych i innym destrukcyjnym zachowaniom w sporcie;

- promowanie projektowania bezpiecznych, chronionych, dostępnych i inkluzywnych przestrzeni oraz opracowywanie protokołów mających na celu zagwarantowanie integralności fizycznej, psychicznej, emocjonalnej i społecznej małoletnich, a także zapewnienie - podczas uprawiania sportu - bezpieczeństwa osób znajdujących się w trudnej sytuacji;

- uznawanie ich umiejętności i wiedzy nabytych w ramach kształcenia formalnego i poza nim, w stosownych przypadkach zgodnie z wytycznymi zawartymi w europejskich ramach kwalifikacji.

28. Uznawały szczególne zaangażowanie szkół w promowanie sportu i aktywności fizycznej we właściwy sposób, na przykład poprzez rozważenie stworzenia specjalnego znaku lub innych form uznania. Mogłoby to ułatwić i wzmocnić powiązania między szkołami a ruchem sportowym, a także władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi, jednak nie powinno prowadzić do konkurencji między szkołami.

29. Uznawały i promowały umiejętności nabyte przez dzieci i młodzież dzięki ich zaangażowaniu w organizacyjne aspekty sportu i aktywności fizycznej oraz zachęcały dzieci i młodzież do włączania się w procesy decyzyjne przy planowaniu swojej aktywności sportowej.

30. Włączały aspekty bezpieczeństwa, zarówno własnego, jak i bezpieczeństwa innych, do umiejętności i kompetencji związanych ze sportem i aktywnością fizyczną w celu zwiększania wiedzy o odpowiedzialności społecznej i działaniach ratujących życie.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI I W RAMACH ICH ODNOŚNYCH DZIEDZIN KOMPETENCJI, BY:

31. Współpracowały, unikając przy tym obciążeń administracyjnych, przy opracowywaniu systemów monitorowania sportu i aktywności fizycznej, w tym danych dotyczących zajęć wychowania fizycznego i pozalekcyjnych zajęć sportowych, oraz rozpowszechniały informacje dotyczące metod włączania sportu i aktywności fizycznej do kontekstu edukacji.

32. Rozważyły - unikając obciążeń administracyjnych i wykorzystując synergie wynikające z podjętych już wysiłków - gromadzenie materiałów, metod i odpowiednich studiów przypadku w zakresie podnoszenia poziomu sportu i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym, wśród przedstawicieli władz unijnych, krajowych, regionalnych i lokalnych, a także nauczycieli, trenerów i innych osób zaangażowanych w ten proces, na przykład poprzez współpracę, partnerstwa i wzajemne uczenie się, oraz rozważyły ich publiczne rozpowszechnianie w internecie. Należy to realizować zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych.

33. Zbadały, w jaki sposób skutecznie promować międzysektorowe podejścia i synergie między obszarami sportu, edukacji, młodzieży, zdrowia 15  i planowania przestrzeni miejskiej, w szczególności te, które służą zwiększaniu aktywności fizycznej i ograniczaniu zachowań sedentarnych wśród dzieci i młodzieży, a także opracowaniu elastycznych strategii radzenia sobie z obecnymi wyzwaniami w tej dziedzinie, na przykład w ramach ewentualnego przeglądu zalecenia w sprawie prozdrowotnej aktywności fizycznej 16 .

ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:

34. Uwzględniła kwestie sportu i aktywności fizycznej w kontekście edukacji w stosownych politykach UE i w ramach dyskusji przygotowawczej na temat unijnego dokumentu strategicznego dotyczącego sportu, który ma zostać sporządzony do 2026 r.

35. Podkreśliła znaczenie programu Erasmus+ w dziedzinie sportu dla promowania aktywności sportowej wśród dzieci i młodzieży, rozwijania kompetencji personelu sportowego, wymiany wiedzy i najlepszych praktyk oraz udoskonalania rezultatów programu.

36. Promowała możliwości finansowania projektów dotyczących sportu i aktywności fizycznej w ramach programów UE i unijnych instrumentów finansowych na rzecz polityki spójności i rozwoju regionalnego, a także innych stosownych inicjatyw w dziedzinie sportu i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, mając na względzie ich wymiar międzysektorowy.

37. Rozważyła opracowanie wytycznych dotyczących monitorowania różnych aspektów aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży, w tym możliwość zastosowania dokładnej, wiarygodnej i obiektywnej wystandaryzowanej metodologii umożliwiającej porównywanie danych między państwami członkowskimi UE, oraz rozważyła wykorzystanie wiarygodnych narzędzi do analizy poszczególnych wymiarów aktywności fizycznej, a także promowała badania nad kompetencjami fizycznymi dzieci i młodzieży, niezależnie od poziomu ich sprawności, których wyniki mogą stanowić podstawę do opracowania dla UE strategii monitorowania i zharmonizowanego systemu w tej dziedzinie, które powinny być wdrażane zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych.

38. Uwzględniła kwestię sportu i aktywności fizycznej w kontekście edukacji, mając na względzie ewentualny przegląd zalecenia w sprawie prozdrowotnej aktywności fizycznej we wszystkich sektorach.

39. W ramach prac nad strategią na rzecz sprawiedliwości międzypokoleniowej zadbała o to, by szczególną uwagę poświęcono także sportowi i aktywności fizycznej w kontekście edukacji poprzez wzmocnienie powiązań między pokoleniami, mając na względzie również ułatwienie aktywności fizycznej przez całe życie.

40. Kontynuowała promocję sportu i aktywności fizycznej w kontekście edukacji poprzez kampanię #BeActive i Europejski Tydzień Sportu w całej Europie, zachęcając do wykorzystywania sportu i aktywności fizycznej jako narzędzia edukacyjnego na szczeblu lokalnym.

ZWRACAJĄ SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO I INNYCH ODPOWIEDNICH INTERESARIUSZY, Z POSZANOWANIEM ICH AUTONOMII, BY:

41. Współpracowali ze szkołami, opracowując specjalne inicjatywy sportowe i oferując istotne wsparcie, w celu umożliwienia dzieciom i młodzieży udziału w zajęciach, w tym w zajęciach rekreacyjnych, w stosownych przypadkach, prowadzonych przez odpowiednio wykwalifikowanych trenerów sportowych. Działania te powinny pomagać dzieciom i młodzieży odkrywać różne formy aktywności fizycznej dostosowane do ich umiejętności motorycznych, wspierając ich zdrowie i rozwój osobisty w bezpiecznym, chronionym, dostępnym i inkluzywnym środowisku.

42. Organizowali imprezy sportowe i inne rodzaje aktywności fizycznej, w tym na terenach zewnętrznych i, w miarę możliwości, w środowisku naturalnym, angażujące dzieci, młodzież, opiekunów, społeczności szkolne i zawodowych sportowców w celu promowania aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzież, stymulowania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, wolontariatu sportowego i zachęcania młodych ludzi do dołączania do lokalnych klubów sportowych.

43. Rozważyli zaangażowanie najlepszych sportowców, by - wykorzystując ich pozytywny wizerunek - poprzez ich udział w imprezach sportowych, warsztatach, wykładach, obozach i kampaniach informacyjnych w kontekście edukacji promować sport i aktywność fizyczną oraz wartości sportowe wśród dzieci i młodzieży. Publiczne wystąpienia takich osób, oparte na ich osobistych historiach i doświadczeniu łączenia aktywności sportowej z edukacją, mogą inspirować dzieci do postrzegania ich jako wzorów do naśladowania.

44. Rozważyli rozwijanie partnerstw ze szkołami, władzami regionalnymi i lokalnymi oraz sektorem prywatnym w celu wzmocnienia sportu i aktywności fizycznej w kontekście edukacji dzięki kampaniom informacyjnym, imprezom sportowym i wspieraniu inkluzywnej, dostępnej, bezpiecznej i chronionej infrastruktury sportowej.

45. Ułatwiali odpowiednie formy szkolenia wolontariuszy sportowych, stwarzając dzieciom, młodzieży i całym rodzinom możliwość angażowania się w rozwój sportu i aktywności fizycznej w bezpiecznym, chronionym, dostępnym i inkluzywnym środowisku szkolnym, również poprzez uczestnictwo w działalności lokalnych klubów sportowych.

46. Zintensyfikowali wymianę dobrych praktyk oraz podejmowali działania na rzecz podniesienia poziomu sportu i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży poprzez organizowanie imprez i różnorodnych zajęć oraz wspierali organizację wizyt studyjnych w miejscach, w których z powodzeniem wdrożono środki mające na celu zwiększenie aktywności sportowej dzieci i młodzieży.

ZAŁĄCZNIK

Kontekst polityczny

- Wytyczne UE dotyczące aktywności fizycznej: Zalecane działania polityczne wspierające aktywność fizyczną wpływającą pozytywnie na zdrowie, zatwierdzone przez unijnych ministrów sportu w listopadzie 2008 r.

- Konkluzje Rady w sprawie roli wolontariatu sportowego w propagowaniu aktywności obywatelskiej, Dz.U. C 372 z 20.12.2011, s. 24-26.

- Zalecenie Rady z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej, Dz.U. C 354 z 4.12.2013, s. 1-5.

- Konkluzje Rady w sprawie maksymalizowania roli sportu powszechnego w rozwijaniu umiejętności przekrojowych, zwłaszcza wśród młodzieży, Dz.U. C 172 z 27.5.2015, s. 8-12.

- Konkluzje Rady w sprawie promowania zajęć w zakresie sprawności ruchowej, aktywności fizycznej i zajęć sportowych dla dzieci, Dz.U. C 417 z 15.12.2015, s. 46-51.

- Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat propagowania wspólnych wartości UE poprzez sport, Dz.U. C 196 z 8.6.2018, s. 23-26.

- Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie pt. "Ochrona dzieci w sporcie", Dz.U. C 419 z 12.12.2019, s. 1-5.

- Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie promowania współpracy międzysektorowej na rzecz sportu i aktywności fizycznej w społeczeństwie, Dz.U. C 419 z 4.12.2020, s. 18-22.

- Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie sportu i aktywności fizycznej jako obiecujących czynników zmiany zachowań sprzyjającej zrównoważonemu rozwojowi, Dz.U. C 170 z 25.4.2022, s. 1-6.

- Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie kluczowych cech europejskiego modelu sportu, Dz.U. C 501 z 13.12.2021, s. 1-7.

- Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat aktywności fizycznej przez całe życie, Dz.U. C 501I z 13.12.2021, s. 1-6.

- Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2021 r. w sprawie polityki UE w dziedzinie sportu: ocena i możliwe kierunki dalszych działań (2021/2058(INI)), Dz.U. C 224 z 8.6.2022, s. 2-10.

- Zalecenie Rady z dnia 28 listopada 2022 r. w sprawie dróg do sukcesu szkolnego, zastępujące zalecenie Rady z dnia 28 czerwca 2011 r. w sprawie polityk na rzecz ograniczania zjawiska przedwczesnego kończenia nauki, Dz.U. C 469 z 9.12.2022, s. 1-15.

- Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie wspierania trwałego dziedzictwa dużych imprez sportowych, Dz.U. C/2024/7401, 9.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/7401/ oj.

1 Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (na okres 1 lipca 2024 r. - 31 grudnia 2027 r.), Dz.U. C/2024/3527, 3.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/ 2024/3527/oj.
2 Cosma A., Abdrakhmanova S., Taut D., Schrijvers K., Catunda C., Schnohr C.: A focus on adolescent mental health and wellbeing in Europe, central Asia and Canada. Health Behaviour in School-Aged Children. International report from the 2021/2022 survey [Nacisk na zdrowie psychiczne i dobrostan młodzieży w Europie, Azji Środkowej i Kanadzie. Zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej. Sprawozdanie międzynarodowe z badania w latach 2021/2022]. Część 1. Kopenhaga, Biuro Regionalne WHO dla Europy (2023).
3 Badanie przeprowadzone przez Kantar na zlecenie Komisji Europejskiej, Specjalne badanie Eurobarometr nr 525: Sport i aktywność fizyczna. Pełne prace w terenie: kwiecień-maj 2022.
4 OECD / Unia Europejska (2022), Health at a Glance: State of Health in the EU Cycle [Zdrowie w zarysie: Europa 2022. Cykl "Stan zdrowia w UE"], OECD Publishing, Paryż. Podczas pandemii COVID-19 odsetek osób w wieku 15-24 lat, które zgłosiły objawy depresji, był o co najmniej 50 % wyższy od średniej w populacji w niemal wszystkich państwach europejskich.
5 WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour: overview [Wytyczne WHO w sprawie aktywności fizycznej i zachowań sedentarnych: streszczenie]. Kopenhaga, Biuro Regionalne WHO dla Europy (2021). Report on the fifth round of data collection, 20182020: WHO European Childhood Obesity Surveillance Initiative (COSI) [Sprawozdanie z piątej rundy gromadzenia danych, lata 20182020: Europejska Inicjatywa Kontroli Otyłości Dziecięcej (COSI)]. Kopenhaga, Biuro Regionalne WHO dla Europy (2022).
6 Cornish K., Fox G., Fyfe T. i in.: Understanding physical literacy in the context of health: a rapid scoping review [Zrozumieć kompetencje ruchowe w kontekście zdrowotnym: szybki przegląd], BMC Public Health 20, 1569 (2020).
7 Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat propagowania wspólnych wartości UE poprzez sport, Dz.U. C 196 z 8.6.2018, s. 23-26.
8 Di Cola, G.: Developing skills and competences in sporting value chains [Rozwijanie umiejętności i kompetencji w sportowych łańcuchach wartości]. Genewa, Międzynarodowa Organizacja Pracy. Dokument końcowy konferencji MINEPS VII. Baku, UNESCO, 2023.
9 Barbosa A., Whiting S., Simmonds P., Scotini Moreno R., Mendes R., Breda J.: Physical Activity and Academic Achievement: An Umbrella Review [Aktywność fizyczna a osiągnięcia akademickie: przegląd]. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020; 17(16):5972.
10 Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie kluczowych cech europejskiego modelu sportu, Dz.U. C 501 z 13.12.2021, s. 1-7.
11 Komisja Europejska, Europejska Agencja Wykonawcza ds. Edukacji i Kultury, Eurydice: Wychowanie fizyczne i sport w szkołach w Europie, Urząd Publikacji (2013). Zazwyczaj liczba godzin wychowania fizycznego stanowi mniej niż 10 % całkowitej liczby godzin zajęć szkolnych; Sprawozdanie WHO dla Europy: Health-enhancing physical activity in the European Union [Prozdrowotna aktywność fizyczna w Unii Europejskiej], 2024.
12 WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour: at a glance [Wytyczne WHO w sprawie aktywności fizycznej i zachowań sedentarnych: zarys]. Genewa, Światowa Organizacja Zdrowia, 2020; Dyrekcja Generalna ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury, Wellbeing and mental health at school - Guidelines for education policymakers [Dobrostan i zdrowie psychiczne w szkole - Wytyczne dla decydentów w dziedzinie edukacji], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2024.
13 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury, Mapping on access to sport for people with disabilities - A report to the European Commission [Rozeznanie w zakresie dostępności sportu dla osób z niepełnosprawnościami - Sprawozdanie dla Komisji Europejskiej], Urząd Publikacji, 2018, https://data.europa.eu/doi/10.2766/061635.
14 Takich jak sprawozdanie przygotowane przez francuskie Ministerstwo Edukacji i Młodzieży The European dimension of the 2024 Olympic and Paralympic Games - European initiatives for the development of sport in schools [Europejski wymiar igrzysk olimpijskich i paralimpijskich w 2024 r. - Europejskie inicjatywy na rzecz rozwoju sportu w szkołach].
15 Np. Komisja Europejska: Dyrekcja Generalna ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury, Wellbeing and mental health at school - Guidelines for education policymakers [Dobrostan i zdrowie psychiczne w szkole - Wytyczne dla decydentów w dziedzinie edukacji], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2024.
16 Zalecenie Rady z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej, Dz.U. C 354 z 4.12.2013, s. 1-5.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2987

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zintegrowanego podejścia do sportu i aktywności fizycznej w kontekście edukacji
Data aktu: 26/05/2025
Data ogłoszenia: 26/05/2025