Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Bezpieczeństwo i higiena pracy: obecne i przyszłe wyzwania w kontekście tradycyjnych i nowych technologii, ze szczególnym uwzględnieniem sztucznej inteligencji (opinia rozpoznawcza na wniosek polskiej prezydencji Rady UE)

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Bezpieczeństwo i higiena pracy: obecne i przyszłe wyzwania w kontekście tradycyjnych i nowych technologii, ze szczególnym uwzględnieniem sztucznej inteligencji (opinia rozpoznawcza na wniosek polskiej prezydencji Rady UE)
(C/2025/2958)

Sprawozdawca: Carlos Manuel TRINDADE
Doradczynie i doradcy Paulo José FERNANDES PEDROSO (z ramienia sprawozdawcy)

Clemens 0RNSTRUP ETZERODT (z ramienia Grupy I)

Wniosek polskiej prezydencji Rady 6.9.2024
Podstawa prawna Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa
Data przyjęcia przez sekcję 11.3.2025
Data przyjęcia na sesji plenarnej 26.3.2025
Sesja plenarna nr 595
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 149/99/05

1. Wnioski i zalecenia

1.1. Dyrektywa Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy 1  (dyrektywa ramowa) miała strukturalny wpływ 2  na poprawę sytuacji w państwach członkowskich. Dyrektywa ramowa z przyjętym w niej podejściem opartym na zapobieganiu jest złotym standardem ochrony pracowników. Uwzględnia ona wszystkie rodzaje ryzyka dla ich bezpieczeństwa i zdrowia (...). Konieczne są jednak dalsze wysiłki, aby w pełni i skutecznie stosować jej przepisy, a także przepisy powiązanych dyrektyw, na szczeblu lokalnym 3 , jak podkreślono na szczycie podsumowującym zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) w maju 2023 r.

1.2. EKES zauważa ponadto, że podczas tego szczytu podsumowującego wskazano coraz istotniejsze wyzwania dotyczące BHP, takie jak potencjał sztucznej inteligencji i robotyki w zakresie tworzenia bezpieczniejszych i zdrowszych miejsc pracy dla wszystkich 4 . EKES ponownie podkreśla potrzebę skutecznego wdrożenia strategicznych ram UE w zakresie BHP w oparciu o zasady trójstronnego charakteru, tworzenia polityki opartej na solidnych dowodach naukowych oraz usprawnionych procedur i unikania powielania działań.

1.3. Charakter pracy zmienia się wraz z nowymi tendencjami dotyczącymi interakcji między ludźmi i maszynami, wraz z nowymi formami świadczenia i organizacji pracy w wyniku wprowadzenia algorytmów i sztucznej inteligencji (AI), jak również innymi trendami wpływającymi na miejsca pracy, takimi jak telepraca, której udział podwoił się od czasu pandemii 5 .

1.4. Cyfryzacja stwarza możliwości i wyzwania na wielu poziomach; może wyeliminować lub ograniczyć istniejące ryzyko, zmodyfikować obecne czy spowodować nowe zagrożenia, nad którymi trzeba zapanować. Wymaga to czujności regulacyjnej oraz przyjęcia w razie potrzeby środków prawnych i negocjacyjnych.

1.5. Transformacja cyfrowa stanowi dla UE okazję do zaradzenia niedociągnięciom w zakresie innowacyjności i wydajności oraz do odbudowy potencjału produkcyjnego. Jak wskazano w raporcie Draghiego, Europa musi stać się bardziej konkurencyjna, a przy tym wspierać europejski model społeczny i politykę spójności na wszystkich poziomach 6 . Niemniej Unia pozostaje w tyle pod względem technologii cyfrowych takich jak AI. Trudno będzie dogonić Stany Zjednoczone i Chiny 7 .

1.6. EKES podkreśla potrzebę działania na odpowiednim szczeblu, aby zapewnić pracownikom umiejętności cyfrowe niezbędne do funkcjonowania na nowoczesnym rynku pracy. Ma to duże znaczenie dla przeciwdziałania ryzyku deskillingu - utraty autonomii pracowników, utraty umiejętności do wykonywania zadań zawodowych oraz oddania tych zadań systemom zarządzania pracą opartym na algorytmach i AI.

1.7. EKES zaleca, by UE i państwa członkowskie przyjęły strategie polityczne gwarantujące wszystkim pracownikom, a zwłaszcza pracownikom platform internetowych, szkolenie przez całe życie dostosowane do wymogów transformacji cyfrowej, kontrolę człowieka nad algorytmami oraz prawo do informacji i konsultacji na temat wykorzystania AI w zarządzaniu pracą.

1.8. Zaleca się również, aby UE i państwa członkowskie zapewniły pracownikom odpowiednie szkolenie w zakresie BHP, zgodnie z wymogami dyrektywy ramowej 89/391/EWG, zwłaszcza w przypadku wprowadzenia nowego sprzętu roboczego lub zmiany sprzętu, która ma szczególne znaczenie dla AI w miejscu pracy.

1.9. EKES zauważa ponadto, że pracownicy muszą być w stanie wykonywać i rozumieć pisemne i ustne instrukcje dotyczące BHP. Jest bardzo niepokojące, że w krajach OECD średnio 18 % dorosłych nie ma nawet najbardziej podstawowych poziomów umiejętności w zakresie czytania i pisania, matematyki i adaptacyjnego rozwiązywania problemów 8 .

1.10. Sztuczna inteligencja i inne powstające technologie - jeżeli nie zostaną odpowiednio wyszkolone - odzwierciedlają uprzedzenia i utrwalają szkodliwe stereotypy płciowe i rasowe oraz związane z wiekiem i niepełnosprawnością, co stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa i higieny pracy.

1.11. EKES podkreśla, że - z myślą o egzekwowaniu ochronnych i możliwych do wdrożenia ram na szczeblu UE i państw członkowskich - w kilku aktach prawnych UE zawarto przepisy gwarantujące, że w przypadku wdrażania narzędzia AI w miejscu pracy zapewnione zostaną bezpieczne i uczciwe warunki pracy dla pracowników, a pracownicy będą zaangażowani w proces wdrażania. W agendzie cyfrowej UE na 2030 r. przewidziano łącznie 116 aktów prawnych 9 . Te ramy prawne to próba uwzględnienia wpływu, jaki AI w miejscu pracy może wywierać na pracowników, ich prawa podstawowe, prywatność, ochronę danych, ich autonomię, podporządkowanie pracowników systemom zarządzania pracą opartym na algorytmach i sztucznej inteligencji w oparciu o zasadę kontroli sprawowanej przez człowieka, a także ich warunki pracy.

1.12. EKES zwraca uwagę Komisji, Rady i partnerów społecznych na potrzebę dostosowania przepisów dotyczących pracy do ryzyka związanego z niepewnością zatrudnienia wynikającego z modeli biznesowych w sektorach, w których cyfryzacja już jest zaawansowana. Modele te mogą w przyszłości objąć całą gospodarkę, a niestety powszechne są w ich ramach nadmierne samozatrudnienie, umowy krótkoterminowe i brak perspektyw zawodowych.

1.13. Uważa, że konieczne jest zwiększenie zdolności do monitorowania, gromadzenia, porównywania i analizowania danych, aby zrozumieć wyzwania i możliwości związane ze zmianami zachodzącymi w BHP, i zaleca, aby UE i państwa członkowskie przyjęły odpowiednie przepisy.

1.14. Uważa, że włączenie pracowników w przyjmowanie nowych technologii zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego I Rady 2002/14/WE 10  (i wszelkimi innymi mającymi zastosowanie przepisami UE lub krajowymi) ma kluczowe znaczenie nie tylko dla pomyślnego zastosowania tych technologii, ale także dla podejścia skoncentrowanego na człowieku. Podkreśla, że partnerzy społeczni mogą negocjować i uzgadniać sposoby poprawy mechanizmów informowania i konsultacji, aby zapewnić to włączenie, i wzywa ich do podjęcia działań w celu wdrożenia i - jeśli uznają to za konieczne - dalszego rozwijania działań zalecanych w tym celu w umowie ramowej w sprawie cyfryzacji do 2020 r. EKES wzywa również KE do monitorowania jego wdrażania w ramach europejskiego dialogu społecznego.

1.15. EKES jest zaniepokojony kwestiami dotyczącymi prywatności, własności i bezpieczeństwa danych gromadzonych w kontekście pracy, choć zauważa, że UE zapewnia już wysoki poziom ochrony. Zaleca, aby Komisja, Rada i Parlament Europejski przyjęły stosowne przepisy na szczeblu UE, zwłaszcza w zakresie przejrzystości algorytmów. Nadzór elektroniczny zwiększa ryzyko cyberszykanowania.

1.16. EKES uważa, że w UE należy zakazać wszelkich form elektronicznego nadzoru nad pracownikami, które naruszają ich prywatność poprzez natarczywe monitorowanie. Podkreśla również, że nadzór elektroniczny przyczynia się do poprawy BHP, na przykład w dziedzinie transportu, a także do bezstronnej oceny ryzyka na placach budowy. W związku z tym zaleca monitorowanie skuteczności istniejących unijnych i krajowych instrumentów prawnych i - w razie potrzeby - rozważenie dalszych środków.

1.17. EKES uważa, że promowanie odpowiedzialnej i godnej zaufania sztucznej inteligencji w świecie pracy wymaga istnienia pozytywnego i sprzyjającego otoczenia dla dialogu społecznego.

1.18. Ponieważ liczba układów zbiorowych uwzględniających kwestie etyczne związane ze stosowaniem AI jest niska 11 , EKES wzywa partnerów społecznych, by odgrywali aktywną rolę w przyjmowaniu ukierunkowanego na człowieka podejścia do AI w kontekście pracy. W szczególności wzywa do kontynuowania negocjacji dotyczących odpowiedniej regulacji AI w miejscu pracy.

1.19. EKES wzywa Komisję do zapewnienia partnerom społecznym niezbędnych środków, by mogli odpowiednio sprostać nowym wyzwaniom związanym z cyfryzacją, a zwłaszcza z AI, w tym do wzmocnienia ich zdolności oraz informowania i wiedzy na temat istniejących ram regulacyjnych.

2. Uwagi ogólne

2.1. Minister do spraw Unii Europejskiej Rzeczypospolitej Polskiej 6 września 2024 r. zwrócił się do EKES-u o przygotowanie opinii rozpoznawczych dotyczących obszarów polityki o szczególnym znaczeniu dla polskiej prezydencji.

2.2. Niniejsza opinia jest odpowiedzią na wniosek o sporządzenie opinii rozpoznawczej nt. "Bezpieczeństwo i higiena pracy - aktualne i przyszłe wyzwania w kontekście tradycyjnych i nowych technologii, ze szczególnym uwzględnieniem AI".

2.3. EKES ponownie potwierdza, że zgadza się z raportami Draghiego i Letty co do potrzeby podjęcia pilnych działań w celu zwiększenia konkurencyjności europejskiej gospodarki. Dostrzega rolę i znaczenie AI zarówno w kontekście tworzenia piątej swobody dotyczącej przepływu wiedzy, innowacji i badań naukowych, jak i - bardziej ogólnie - w kontekście potrzeby zwiększenia przyszłej wydajności europejskiej gospodarki poprzez pionowe włączenie AI w procesy przemysłowe 12 .

2.4. EKES powtarza swoją ocenę, że z uwagi na wszechobecność i potencjał systemów AI i nowych powstających technologii, potrzebne jest podejście zapobiegawcze, aby uniknąć negatywnych skutków dla pracowników, które wynikają ze stosowania tych technologii. Inicjatywy ustawodawcze powinny odnosić się do luk w ochronie praw pracowniczych w miejscach pracy 13 , a przepisy dotyczące BHP powinny zostać dostosowane do nowych wyzwań związanych z AI i gwarantować, że ludzie zachowają kontrolę nad wszystkimi interakcjami z maszyną.

2.5. Jak pokazuje analiza dotycząca BHP przeprowadzona przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) zwiększenie bezpieczeństwa i zdrowia pracowników dzięki nowym technologiom nie jest niczym nowym, gdyż na przestrzeni lat postęp technologiczny przyczynił się do poprawy BHP. Sposoby, w jakie AI może ograniczyć lub wyeliminować ryzyko, obejmują m.in.:

a) zapewnianie kadrze kierowniczej i przedstawicielom pracowników lepszych informacji umożliwiających wskazanie problemów związanych z BHP - w tym zagrożeń psychospołecznych - oraz obszarów, w których interwencje w zakresie BHP są niezbędne w celu ograniczenia różnych czynników ryzyka, takich jak molestowanie i przemoc, a także w celu wczesnego ostrzegania przed sytuacjami niebezpiecznymi, stresem, problemami zdrowotnymi i zmęczeniem w związku z zadaniami i działaniami wykonywanymi przez pracowników;

b) udzielanie personelowi i kadrze kierowniczej indywidualnych i szybkich porad wpływających na bezpieczniejsze zachowania;

c) wspieranie opartej na dowodach profilaktyki i wczesnej oceny ryzyka w miejscu pracy;

d) wspieranie opartych na konkretnych danych, skuteczniejszych i bardziej ukierunkowanych inspekcji BHP;

e) wykorzystanie zalet automatyzacji i robotyzacji w przemyśle, logistyce lub budownictwie w celu zmniejszenia ryzyka związanego z powtarzalnymi i niebezpiecznymi zadaniami;

f) wykorzystywanie urządzeń i czujników internetu rzeczy do monitorowania sprzętu roboczego w czasie rzeczywistym, co umożliwia wykrycie usterek lub awarii jeszcze przed ich wystąpieniem;

g) wykorzystywanie postępów w dziedzinie AI oraz rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej do wirtualnego testowania niektórych definicji i warunków bezpieczeństwa;

h) wykorzystanie badań nad egzoszkieletem w celu odciążenia pracowników przy przenoszeniu ciężkich ładunków; w tej dziedzinie poczyniono również znaczne postępy w odniesieniu do pracowników z niepełnosprawnościami;

i) włączenie zautomatyzowanych systemów do łańcuchów dostaw w celu ograniczenia zadań związanych z ręcznym manipulowaniem towarami;

j) wykorzystywanie przetwarzania danych wspomaganego AI do lepszego projektowania miejsc pracy i procesów logistycznych w celu ograniczenia narażenia pracowników na ryzyko 14 .

k) Ponadto badanie prognostyczne Europejskiego Obserwatorium Ryzyka wspomniane w punkcie 2.6 podkreśla ważną zaletę wynikającą z potencjału cyfryzacji do zwiększenia automatyzacji - ludzie nie musieliby pracować w niebezpiecznych warunkach.

2.6. Cyfryzacja ma ogromny wpływ na świat pracy. W przeprowadzonym w 2018 r. badaniu prognostycznym Europejskiego Obserwatorium Ryzyka (ERO) dotyczącym nowych i pojawiających się zagrożeń dla BHP związanych z cyfryzacją do 2025 r. 15  określono scenariusze pokazujące różne przyszłe warianty, opierające się na ocenie, w jaki sposób tendencje i czynniki zmian mogą wpływać na teraźniejszość i prowadzić do różnych alternatywnych opcji w przyszłości. Szereg wyzwań pojawia się w każdym scenariuszu rozwoju cyfryzacji. Wprowadza jednak nowe zagrożenia dla BHP, w szczególności w odniesieniu do charakteru pracy:

- psychospołeczne czynniki ryzyka związane z organizacją pracy po wprowadzeniu zarządzania algorytmicznego i AI, a także nowe modele biznesowe i hierarchie zatrudnienia, które również mogą mieć wpływ na obecne mechanizmy zarządzania BHP; ponadto w odniesieniu do zagrożeń psychospołecznych EU-OSHA przeprowadziła w 2024 r. metaanalizę swoich publikacji na temat zagrożeń psychospołecznych dla BHP związanych z cyfryzacją 16 . Podzielono je na sześć kategorii: (i) zakres obowiązków pracownika i rozwój kariery zawodowej, (ii) intensywność pracy i kontrola pracy, (iii) środowisko pracy i sprzęt, (iv) połączenie dom-praca, (v) rola w organizacji oraz (vi) relacje międzyludzkie.

- zwiększony stres związany z pracą;

- problemy ergonomiczne;

- ryzyko związane z nowymi interfejsami człowiek-maszyna;

- ryzyko w cyberprzestrzeni;

- utrata kontroli pracowników nad ich danymi, kwestie ochrony danych, kwestie etyczne, niepełne informacje dotyczące BHP i presja na wyniki pracowników.

2.7. Nowe zagrożenia zidentyfikowane przez Europejskie Obserwatorium Ryzyka obejmują wyzwania na rynku pracy wpływające na BHP, w tym takie jak:

- coraz większa liczba pracowników traktowanych (słusznie lub niesłusznie) jako osoby samozatrudnione, które mogą nie podlegać obowiązującym przepisom BHP;

- zmiany w modelach biznesowych i hierarchii zatrudnienia wynikające ze zwiększonej pracy przez internet i elastycznej organizacji pracy oraz z wprowadzenia zarządzania algorytmicznego i AI, które mogą zakłócić obecne mechanizmy zarządzania BHP;

- pracownicy, którzy nie mają umiejętności niezbędnych do wykorzystywania ICT, radzenia sobie ze zmianami i zarządzania równowagą między życiem zawodowym a prywatnym;

- częstsze zmiany miejsca pracy i dłuższe życie zawodowe.

2.8. Kobiety zajmują jedynie 33 % miejsc pracy w sektorze technologii i 8 % stanowisk kierowniczych. Oznacza to, że należy zająć się stereotypami płci, a także wyzwaniami, przed którymi stoją kobiety w środowiskach pracy zdominowanych przez mężczyzn, takimi jak molestowanie i brak dostępu do finansowania.

2.9. Jeżeli pracownicy nie wiedzą, że wchodzą w interakcję z systemami AI, może być niejasne, czy takie narzędzia poprawiają wydajność człowieka czy zachęcają do nadmiernego polegania na zautomatyzowanych sugestiach. W takim przypadku możliwości zaangażowania pracowników i negocjacji z ich przedstawicielami w sprawie wprowadzania AI są również ograniczone 17 .

2.10. Sztuczna inteligencja w dziedzinie robotyki niesie ze sobą ryzyko nadmiernego polegania na niej, jeżeli rola robota nie jest jasno określona lub jeżeli pracownicy nie są odpowiednio przeszkoleni, aby kwestionować lub odwracać jej decyzje. Zgodnie ze studiami przypadku Eurofound dotyczącymi automatyzacji kluczowym aspektem ujawnionym w wywiadach z pracownikami w różnych środowiskach pracy było nadmierne poleganie na technologii, co może przyczynić się do utraty możliwości tworzenia miejsc pracy i utraty umiejętności nabytych z czasem, ale już niepotrzebnych w wyniku automatyzacji zadań. Oznacza to, że pracownicy powinni podnosić swoje kwalifikacje i angażować się w uczenie się przez całe życie przez całą swoją karierę zawodową 18 . Ponadto nadmierne poleganie na AI może zwiększyć stres i wywołać poczucie utraty kontroli nad pracą. Jednak w sprawozdaniu Eurofound dotyczącym studiów przypadku i wywiadów z operatorami magazynów nie stwierdzono wzrostu intensywności pracy ani poziomu stresu. Wreszcie, jeżeli zastosowania robotyczne nie są projektowane i opracowywane w oparciu o zasadę kontroli sprawowanej przez człowieka, zagraża to centralnej roli człowieka.

2.11. EKES uważa, że jego zalecenie, by ustawodawstwo niwelowało luki w ochronie praw pracowniczych w miejscu pracy i utrzymywało kontrolę człowieka we wszystkich interakcjach człowiek-maszyna, ma również zastosowanie w kontekście zapobiegania zagrożeniom w zakresie BHP. Uważa również, że obecne przepisy prawne dotyczące wykorzystania AI w miejscu pracy powinny być poparte wyraźnymi wytycznymi dotyczącymi obowiązującego prawa 19 .

3. Uwagi szczegółowe

3.1. EKES uważa, że zapobieganie zagrożeniom dla BHP ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia godnych warunków pracy w perspektywie długoterminowej - zgodnie z zapisami w Traktatach i Karcie praw podstawowych. Jest także prawem określonym w zasadzie 10. Europejskiego filaru praw socjalnych i stanowi jeden z kluczowych elementów dla osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju ONZ 20 .

3.2. Ponownie wyraża zaniepokojenie brakiem zharmonizowanych informacji i wiedzy oraz porównywalnych danych, a także tym, że nie gromadzi się danych na temat rzeczywistej sytuacji w zakresie BHP w UE i państwach członkowskich. Jest przekonany, że taka wiedza jest niezbędna do poprawy zapobiegania zagrożeniom, lepszego opracowywania, stosowania i wdrażania polityki oraz sprawniejszego monitorowania wdrażania i postępów.

3.3. EKES jest zdania, że nowe wyzwania związane z cyfryzacją oznaczają konieczność wzmocnienia zasobów technicznych i ludzkich inspektoratów pracy, które w ostatnich latach uległy ograniczeniu w wielu państwach członkowskich, a także lepszej koordynacji, współpracy i szkoleń na szczeblu unijnym, co ma kluczowe znaczenie dla wydatnej poprawy egzekwowania przepisów BHP 21 .

3.4. Komitet odnotowuje, że w sprawozdaniu z 2021 r. w sprawie przyszłych priorytetów UE w zakresie BHP 22  Komitet Starszych Inspektorów Pracy (SLIC) przyznaje, że cyfryzacja i nowe formy pracy niosą ze sobą nowe wyzwania. SLIC zauważa, że cyfryzacja może zwiększyć skuteczność działań w zakresie egzekwowania prawa. Ponadto dostrzega potrzebę poszerzenia wiedzy i kompetencji inspektorów pracy.

3.5. EKES ponownie zaleca ulepszenie narzędzi statystycznych i badawczych, w szczególności w zakresie sztucznej inteligencji, zastosowania robotów przemysłowych i usługowych, internetu rzeczy oraz nowych modeli ekonomicznych 23 .

3.6. Komitet przypomina, że dialog społeczny jest podstawowym narzędziem realizacji trzech głównych celów: przewidywania zmian w świecie pracy wynikających z transformacji ekologicznej, cyfrowej i demograficznej oraz zarządzania tymi zmianami; poprawy zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym; oraz zwiększenia gotowości na ewentualne przyszłe kryzysy zdrowotne 24 .

3.7. Komitet nadal zaleca przeprowadzenie dogłębnej, zintegrowanej i perspektywicznej analizy wpływu transformacji cyfrowej na rynek pracy, aby przewidzieć związane z nią przemiany i opracować długoterminową strategię BHP 25 .

3.8. EKES jest świadom tego, że cyfrowe modele biznesowe będą w coraz większym stopniu definiować świat pracy i twierdzi, że należy je projektować z uwzględnieniem ludzi i wartości. W szerszym ujęciu społecznym wyzwaniem jest zagwarantowanie włączenia cyfrowego słabszych grup społecznych 26 .

3.9. Według EU-OSHA 27  sztuczna inteligencja w miejscu pracy budzi związane z BHP obawy dotyczące zdrowia psychicznego w miejscu pracy i zagrożeń psychospołecznych. EKES zaznacza, że strategiczne ramy Komisji dotyczące BHP na lata 2021-2027 koncentrują się m.in. na przewidywaniu zmian i zarządzaniu nimi w kontekście transformacji cyfrowej. Wzywa wszystkie zainteresowane strony do należytego uwzględnienia pojawiających się kwestii w dotyczących zdrowia psychicznego pracowników.

3.10. EKES potwierdza propozycję, by Komisja podjęła inicjatywy ustawodawcze dotyczące zdrowia psychicznego w miejscu pracy oraz zapobiegania zagrożeniom psychospołecznym w pracy 28 . Podkreśla potrzebę rozszerzenia koncepcji BHP, aby odpowiednio określić dobre samopoczucie i zarządzanie ryzykiem psychospołecznym.

3.11. Mając na uwadze bezpośredni związek między AI a BHP, EKES ponownie stwierdza, że akt w sprawie sztucznej inteligencji - którego przyjęcie aprobuje - powinien przewidywać, że niektóre decyzje pozostaną w gestii człowieka, zwłaszcza w dziedzinach, w których decyzje te obejmują aspekt moralny i konsekwencje prawne lub wpływ na społeczeństwo, takich jak: sądownictwo, egzekwowanie prawa, usługi społeczne, opieka zdrowotna, mieszkalnictwo, usługi finansowe, stosunki pracy i edukacja 29 . EKES podkreśla, że przyjęty akt w sprawie sztucznej inteligencji, a także inne obowiązujące prawodawstwo UE - takie jak RODO oraz dyrektywy 89/391/EWG i 2002/14/KE - uwzględniają przepisy dotyczące wdrażania narzędzi AI w miejscu pracy. Ma to na celu z jednej strony ochronę bezpiecznych i sprawiedliwych warunków pracy pracowników, a z drugiej strony zaangażowanie pracowników w proces wdrażania narzędzia AI.

3.12. Komitet ponownie zaleca, by szkolić programistów sztucznej inteligencji w zakresie etyki, aby zapobiec pojawianiu się nowych form tzw. cyfrowego tayloryzmu, gdy zadania ludzi będą się sprowadzały do wykonywania instrukcji wydawanych przez maszyny 30 .

3.13. EKES ponawia swoje zalecenie, zgodnie z którym wszystkie systemy AI wysokiego ryzyka, w tym niektóre systemy mające zastosowanie do pracy, muszą obowiązkowo podlegać ocenie zgodności przeprowadzanej przez osoby trzecie 31 .

3.14. EKES uważa, że niski poziom umiejętności cyfrowych i cyfryzacja rynku pracy, wraz z zastępowaniem mniej wymagających miejsc pracy rozwiązaniami w zakresie AI, mogą zwiększyć wykluczenie społecznoekonomiczne osób z niepełnosprawnościami, jeżeli przepaść cyfrowa nie zostanie zniwelowana.

3.15. EKES zwraca uwagę na zasadę niedyskryminacji. Wnioski o rekrutację i ocenę pracy oparte na AI mogą być dyskryminujące, jeżeli nie uwzględniają specyficznych kwestii mających zastosowanie do osób z niepełnosprawnościami oraz barier w edukacji i pracy, jakie osoby te napotykają. Należy przyspieszyć wdrażanie racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami.

3.16. Wykorzystanie technologii AI w zasobach ludzkich może szkodzić kobietom i innym grupom, które często napotykają dyskryminację, gdy stosowane są narzędzia AI oparte na starych praktykach i danych. Z drugiej strony AI może być wykorzystywana do analizy nierówności płci i dyskryminacji.

3.17. Przemoc ułatwiana technologią i cybernękanie w miejscu pracy stanowią zagrożenia dla BHP. Obecne przepisy już ograniczają tego rodzaju zagrożenia, a ich egzekwowanie musi być priorytetem. Tam, gdzie ocena skuteczności stosowania i egzekwowania istniejących przepisów jest niewystarczająca, należy ją ulepszyć.

3.18. EKES powtarza swoje zalecenie dotyczące przeprowadzenia jak najszybciej badania z udziałem Komisji, ekspertek i ekspertów oraz partnerów społecznych w celu znalezienia najlepszego rozwiązania zapewniającego osobom samozatrudnionym bezpieczne i zdrowe środowisko pracy 32 .

3.19. Mając na uwadze, że transformacja cyfrowa oznacza zwiększenie wydajności i skuteczności procesów pracy, EKES zaleca, by Rada, Komisja i partnerzy społeczni monitorowali ten proces oraz przyjęli środki ustawodawcze i negocjacyjne w celu zapewnienia ludzkiej kontroli nad pracą i utrzymania metod pracy opartych na zaangażowaniu ludzi.

3.20. EKES jest zaniepokojony zwiększonym ryzykiem dla BHP wynikającym z oddzielenia pracy od fizycznego miejsca pracy. Sądzi, że zapewnienie zgodności z normami ergonomicznymi i adekwatności sprzętu należy do obowiązków pracodawców, które w kontekście nowych form pracy powinny być nadal wymagane na takich samych standardach, jak w przypadku pracy konwencjonalnej. Jest nadal przekonany, że europejskie porozumienie ramowe z 2002 r. nie uwzględnia nowych wyzwań związanych z telepracą, w związku z czym nalega na opracowanie nowych wytycznych, ze szczególnym uwzględnieniem zapobiegania zagrożeniom psychospołecznym i zaburzeniom układu mięśniowo- szkieletowego 33 .

3.21. Badanie Eurofound wykazało, że osoby pracujące w biurze domowym zgłaszały znacznie lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym niż pracownicy stacjonarni 34 . Z perspektywy płci EKES odnotowuje, że zgodnie z dokumentem roboczym EU-OSHA 35  telepraca i elastyczność pracy zdalnej mogą polepszyć równowagę między życiem zawodowym a prywatnym i poprawić sytuację kobiet na rynku pracy. Jednocześnie telepraca ma niewspółmiernie negatywny wpływ na kobiety pod względem konfliktów między pracą a życiem prywatnym, stresu i skutków zdrowotnych, co grozi wzmocnieniem tradycyjnych ról płciowych i zwiększeniem nieodpłatnej pracy opiekuńczej kobiet.

3.22. Badanie reprezentacyjne Eurofound dotyczące warunków pracy podczas pandemii COVID-19 wykazało, że pracownicy zdalni częściej doświadczają stresujących czynników, które mogą prowadzić do niższego poziomu dobrostanu fizycznego i psychicznego. Przy stałej obecności technologii pracownicy zdalni często mają trudności z odłączeniem od pracy 36 . Chociaż nie dotyczą one bezpośrednio BHP, EKES zwraca uwagę na wytyczne polityczne Komisji, w których wskazała, że zamierza zaproponować wprowadzenie prawa do bycia offline.

3.23. Prawo do bycia offline nie jest panaceum. EKES uważa, że uregulowanie prawa do bycia offline powinno być powiązane z działaniami promującymi kulturę elastyczności i autonomii wśród pracodawców i pracowników i tworzyć zasoby i wsparcie dla pracowników zdalnych oraz zachęcać do zdrowej równowagi między ich życiem osobistym, rodzinnym i zawodowym. Wzywa Komisję do uruchomienia środków na wspieranie tego celu.

Bruksela, dnia 26 marca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Następujące poprawki, które uzyskały poparcie co najmniej jednej czwartej oddanych głosów, zostały odrzucone w trakcie debaty (art. 75 ust. 3 regulaminu wewnętrznego):

POPRAWKA 1

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 2.4

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
EKES powtarza swoją ocenę, że z uwagi na wszechobecność i potencjał systemów AI i nowych powstających technologii, potrzebne jest podejście zapobiegawcze, aby uniknąć negatywnych skutków dla pracowników, które wynikają ze stosowania tych technologii. Inicjatywy ustawodawcze powinny odnosić się do luk w ochronie praw pracowniczych w miejscach pracy[1], a przepisy dotyczące BHP powinny zostać dostosowane do nowych wyzwań związanych z AI i gwarantować, że ludzie zachowają kontrolę nad wszystkimi interakcjami z maszyną.

[1] Opinia EKES-u "Ocena sprawozdań Letty i Draghiego na temat funkcjonowania i konkurencyjności jednolitego rynku UE" (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

EKES powtarza swoją ocenę, że z uwagi na wszechobecność i potencjał systemów AI i nowych powstających technologii, potrzebne jest podejście zapobiegawcze, aby uniknąć negatywnych skutków dla pracowników, które wynikają ze stosowania tych technologii. W razie konieczności inicjatywy powinny odnosić się do udowodnionych luk w ochronie praw pracowniczych w miejscach pracy[1], a przepisy dotyczące BHP powinny zostać zastosowane do nowych wyzwań związanych z AI i należy zagwarantować, że ludzie zachowają kontrolę nad wszystkimi interakcjami z maszyną, zgodnie z porozumieniem ramowym w sprawie cyfryzacji z 2020 r.

[1] Opinia EKES-u "Ocena sprawozdań Letty i Draghiego na temat funkcjonowania i konkurencyjności jednolitego rynku UE" (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

Uzasadnienie

Dyrektywa ramowa obejmuje wszystkie zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy, w tym zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją. Celem musi być zatem skuteczne stosowanie przepisów oraz wspieranie państw członkowskich i partnerów społecznych w tych wysiłkach.

Wynik głosowania:

Za: 88

Przeciw: 130

Wstrzymało się: 10

POPRAWKA 2

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 2.7

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
Nowe zagrożenia zidentyfikowane przez Europejskie Obserwatorium Ryzyka obejmują wyzwania na rynku pracy wpływające na BHP, w tym takie jak:

- coraz większa liczba pracowników traktowanych (słusznie lub niesłusznie) jako osoby samozatrudnione, które mogą nie podlegać obowiązującym przepisom BHP;

W badaniu prognostycznym Europejskiego Obserwatorium Ryzyka [1] wymieniono niektóre wyzwania, które prawdopodobnie wystąpią - choć ich zakres i wpływ mogą się różnić - w czterech scenariuszach określonych na potrzeby badania wpływające na BHP, w tym takie jak:

- pracownicy traktowani niesłusznie jako osoby samozatrudnione, które powinny, ale mogą nie podlegać obowiązującym przepisom BHP;

- zmiany w modelach biznesowych i hierarchii zatrudnienia wynikające ze zwiększonej pracy przez internet i elastycznejorganizacji pracy oraz z wprowadzenia zarządzania algorytmicznego i AI, które mogą zakłócić obecne mechanizmy zarządzania BHP;

- pracownicy, którzy nie mają umiejętności niezbędnych do wykorzystywania ICT, radzenia sobie ze zmianami i zarządzania równowagą między życiem zawodowym a prywatnym;

- częstsze zmiany miejsca pracy i dłuższe życie zawodowe.

- zmiany w modelach biznesowych i hierarchii zatrudnienia wynikające ze zwiększonej pracy przez internet i elastycznejorganizacji pracy oraz z wprowadzenia zarządzania algorytmicznego i AI, które mogą zakłócić obecne mechanizmy zarządzania BHP;

- pracownicy, którzy nie mają umiejętności niezbędnych do wykorzystywania ICT, radzenia sobie ze zmianami i zarządzania równowagą między życiem zawodowym a prywatnym;

- częstsze zmiany miejsca pracy i dłuższe życie zawodowe.

[1] Stacey, N.; Ellwood, P.; Bradbrook, S.; Reynolds, J.; Williams, H.; i Lye, D. (2018), Foresight on new and emerging occupational safety and health risks associated with digitalisation by 2025. Europejskie Obserwatorium Ryzyka, s. 6

Uzasadnienie

Proponuje się, aby wyjaśnić, że lista obejmuje kwestie wymienione w badaniu prognostycznym ERO jako wyzwania, które prawdopodobnie będą obecne - chociaż ich zakres i wpływ mogą się różnić - w czterech scenariuszach zdefiniowanych na potrzeby badania prognostycznego ERO, które mogą mieć wpływ na OSHD. Proponuje się również użycie dokładnego sformułowania z badania prognostycznego ERO. Nie bez powodu osoby samozatrudnione nie są objęte zakresem przepisów BHP. Zmiana pracy i dłuższe życie zawodowe nie stanowią ryzyka.

Wynik głosowania:

Za: 91

Przeciw: 132

Wstrzymało się: 8

POPRAWKA 3

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 2.8

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
Kobiety zajmują jedynie 33 % miejsc pracy w sektorze technologii i 8 % stanowisk kierowniczych. Oznacza to, że należy zająć się stereotypami płci, a także wyzwaniami., przed którymi stoją kobiety w środowiskach pracy zdominowanych przez mężczyzn, takimi jak molestowanie i brak dostępu do finansowania. . Kobiety zajmują jedynie 33 % miejsc pracy w sektorze technologii i 8 % stanowisk kierowniczych. Według artykułu McKinsey[1] kobiety zajmują tylko 22 % wszystkich stanowisk technicznych w europejskich firmach. Wskazuje się w nim dwa główne punkty spadku odsetka kobiet w STEM: podczas przejścia z edukacji podstawowej i średniej na uniwersytet, kiedy spada on o 18 %, oraz podczas przejścia z uniwersytetu do siły roboczej, kiedy to spada o kolejne 15 %. Oznacza to, że należy zająć się stereotypami płci i różnymi wyzwaniami związanymi ze zwiększeniem udziału kobiet w tych zawodach i na tych stanowiskach.
[1] https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey- digital/our-insights/women-in-tech-the-best-bet-to- solve-europes-talent-shortage#/

Uzasadnienie

Szkoda, że tekst nie zawiera odniesienia do pierwszego zdania. Proponujemy dodanie tekstu (wraz ze źródłem) w celu uzyskania dodatkowych informacji na temat sytuacji kobiet w sektorze technologicznym w Europie. Na zakończenie - ostatnie zdanie powinno być sformułowane bardziej ogólnie (i neutralnie), aby odnieść się do różnych wyzwań związanych ze zwiększeniem udziału kobiet w tych zawodach. Należy też zaznaczyć, że rzekomy brak dostępu do finansowania dla kobiet nie jest związany ani z AI, ani z BHP.

Wynik głosowania:

Za: 100

Przeciw: 128

Wstrzymało się: 12

POPRAWKA 4

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 2.9

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
Jeżeli pracownicy nie wiedzą, że wchodzą w interakcję z systemami AI, może być niejasne, czy takie narzędzia poprawiają wydajność człowieka czy zachęcają do.

nadmiernego polegania na zautomatyzowanych sugestiach. W takim przypadku możliwości zaangażowania pracowników i negocjacji z ich przedstawicielami w sprawie wprowadzania narzędzi AI są również ograniczone[1].

Według raportu Eurofound[1], w którym przeanalizowano studia przypadków w trzech różnych firmach, wbrew oczekiwaniom przyjęcie technologii nie zwiększyło intensywności pracy w żadnym z trzech zakładów. Jeśli chodzi o poziom autonomii na hali produkcyjnej, wyniki były zróżnicowane[2]. W raporcie stwierdza się również, że "choć uznaje się, że nowe technologie cyfrowe mogą potencjalnie poprawić produktywność, wydajność i dokładność, istnieją coraz większe obawy dotyczące negatywnych skutków ubocznych nowych i powstających technologii dla pracy i zatrudnienia, jeśli nie są one projektowane, rozwijane i wykorzystywane w miejscu pracy w sposób etyczny"[3].
[1] Eurofound, Ethical digitalisation at work: From theory to practice, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2023. [1] Eurofound, Ethical digitalisation at work: From theory to practice, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2023.

[2] W fińskim zakładzie wdrożenie zaawansowanych technologii zwiększyło również zależność operatorów hali produkcyjnej od inżynierów automatyki lub techników w zakresie rozwiązywania problemów technicznych, co jest postrzegane jako ograniczenie autonomii operatorów. Przyczyniło się to również do poczucia bezsilności wśród operatorów w przypadku wystąpienia problemów technicznych, ponieważ rozwiązania mają charakter techniczny, a zatem wykraczają poza ich kompetencje. Z kolei w Wicro Plastics, wraz z przesunięciem zadań operatorów hali

produkcyjnej na te związane z kontrolą jakości, postrzegają oni indywidualny proces decyzyjny jako zwiększony, ponieważ częściej muszą oceniać, czy produkt spełnia standardy jakości. Spowodowało to również więcej interakcji między operatorami a ich kierownikami liniowymi w odniesieniu do kontroli jakości produktów. Zob. Eurofound, Ethical digitalisation at work: From theory to practice, Urząd. Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2023.

[3] Eurofound, Ethical digitalisation at work: From theory to practice, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2023. s. 49.

Uzasadnienie

Nadal nie uważamy, aby ten ustęp był powiązany z BHP. Niemniej jeśli jakiś tekst z raportu cytowany przez sprawozdawcę zostanie użyty w tym akapicie, powinien on wyraźnie opierać się na ustaleniach raportu (opartych na studiach przypadku).

Wynik głosowania:

Za: 105

Przeciw: 131

Wstrzymało się: 6

POPRAWKA 6

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 2.11

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
EKES uważa, że jego zalecenie, by ustawodawstwo niwelowało luki w ochronie praw pracowniczych w miejscu pracy i utrzymywało kontrolę człowieka we wszystkich interakcjach człowiek-maszyna, ma również zastosowanie w kontekście zapobiegania zagrożeniom w zakresie BHP. Uważa również, że obecne przepisy prawne dotyczące wykorzystania AI w miejscu pracy powinny być poparte wyraźnymi wytycznymi dotyczącymi obowiązującego prawa[1].

[1] Opinia EKES-u "Sztuczna inteligencja sprzyjająca pracownikowi: narzędzia pozwalające wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji i zminimalizować związane z nią zagrożenia w kontekście polityki zatrudnienia i rynku pracy" (jeszcze nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).

EKES, mając na uwadze efektywne wspieranie zwiększonego wykorzystania sztucznej inteligencji, w szczególności w MŚP, uważa, że należy skutecznie stosować i wdrażać ustawodawstwo i wytyczne w celu ochrony praw pracowniczych w miejscu pracy i utrzymywania kontroli człowieka we wszystkich interakcjach człowiek-maszyna, przy jednoczesnym unikaniu za wszelką cenę wprowadzania dodatkowych i często sprzecznych wymogów, a także powielania sprawozdawczości, które prowadzi do niejasności. Ma to również zastosowanie w kontekście zapobiegania zagrożeniom w zakresie BHP[1].

Uzasadnienie

W pierwszym rozdziale opinii wyraźnie stwierdzono, że musimy zająć się słabnącą konkurencyjnością Europy poprzez większe wykorzystanie sztucznej inteligencji. W związku z tym tekst ten został zmieniony, aby odzwierciedlić podwójny cel: przyspieszenie wdrażania sztucznej inteligencji i zapewnienie, że ramy prawne i wytyczne w tym zakresie są wykorzystywane do zapewnienia BHP, przy jednoczesnym unikaniu niepotrzebnych obciążeń. Proponujemy usunięcie odniesienia do SOC/803, ponieważ opinia ta jest szczególnie kontrowersyjna, gdyż na końcu dołączono do niej opinię przeciwną (głosy za opinią przeciwną 112/136/11, głosy za opinią 142/103/14).

Wynik głosowania:

Za: 101

Przeciw: 140

Wstrzymało się: 11

POPRAWKA 7

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 3.10

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
EKES potwierdza propozycję, by Komisja podjęła inicjatywy ustawodawcze dotyczące zdrowia psychicznego w miejscu pracy oraz zapobiegania zagrożeniom psychospołecznym w pracy[1]. Podkreśla potrzebę rozszerzenia koncepcji BHP, aby odpowiednio określić dobre samopoczucie i zarządzanie ryzykiem psychospołecznym.

[1] Dz.U. C 105 z 4.3.2022, s. 114 oraz Dz.U. C 194

z 12.5.2022, s. 50.

EKES potwierdza swoje poparcie dla tego, by Komisja podjęła inicjatywę nieustawodawczą dotyczącą zdrowia psychicznego w miejscu pracy oraz zapobiegania zagrożeniom psychospołecznym w pracy, zgodnie ze strategicznymi ramami UE dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2021-2027[1].

[1] Dz.U. C 105 z 4.3.2022, s. 114 oraz Dz.U. C 194 z 12.5.2022, s. 50.

Uzasadnienie

Komisja planuje uruchomienie inicjatywy nielegislacyjnej w kontekście strategicznych ram BHP. Ponadto uruchomiła już kompleksowe podejście do zdrowia psychicznego, w tym zobowiązanie do uruchomienia inicjatywy na rzecz zdrowia psychicznego w pracy. Zobowiązania te powinny uzyskać poparcie EKES-u. Ponadto, ponieważ celem opinii jest wydanie opinii na temat BHP zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie ramowej i jak wskazano w pkt 1.1 niniejszej opinii, dyrektywa ramowa jest złotym standardem postępowania w zakresie zapobiegania. W związku z tym nie należy proponować zmiany definicji BHP.

Wynik głosowania:

Za: 107

Przeciw: 132

Wstrzymało się: 10

POPRAWKA 8

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 3.13

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
EKES ponawia swoje zalecenie, zgodnie z którym wszystkie systemy AI wysokiego ryzyka, w tym niektóre systemy mające zastosowanie do pracy, muszą obowiązkowo podlegać ocenie zgodności przeprowadzanej przez osoby trzecie[1].

[1] Dz.U. C 517 z 22.12.2022, s. 61 oraz Dz.U. C 194

z 12.5.2022, s. 50.

EKES przypomina, że systemy AI wysokiego ryzyka, w tym niektóre systemy mające zastosowanie do pracy, podlegają ocenie zgodności przeprowadzanej przez osoby trzecie lub przeprowadzanej wewnętrznie[1].

[1] Dz.U. C 517 z 22.12.2022, s. 61 oraz Dz.U. C 194 z 12.5.2022, s. 50.

Uzasadnienie

Biorąc pod uwagę, że ustawa o sztucznej inteligencji została przyjęta, ustęp ten powinien odzwierciedlać przepisy ustawy o sztucznej inteligencji. Dopóki nie zostanie to wykazane, nie ma powodu, aby sądzić, że wewnętrzne oceny zgodności nie są wystarczające.

Wynik głosowania:

Za: 102

Przeciw: 137

Wstrzymało się: 11

POPRAWKA 9

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 3.16

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
Wykorzystanie technologii AI w zasobach ludzkich może szkodzić kobietom i innym grupom, które często napotykają dyskryminację, gdy stosowane są narzędzia AI oparte na starych praktykach i danych. Z drugiej strony AI może być wykorzystywana do analizy nierówności płci i dyskryminacji. Wykorzystanie technologii AI w zasobach ludzkich, jeśli nie będzie przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, może szkodzić kobietom i innym grupom, które mogą napotykać dyskryminację, gdy stosowane są narzędzia AI oparte na starych praktykach i danych. Z drugiej strony AI może być wykorzystywana do analizy nierówności płci i dyskryminacji.

Uzasadnienie

Należy zauważyć, że dyskryminacja ze względu na płeć lub inne arbitralne czynniki nie jest dozwolona w obecnych ramach regulacyjnych. Domniemana szkoda może wynikać jedynie z nieprzestrzegania obowiązujących przepisów i należy to podkreślić.

Wynik głosowania:

Za: 110

Przeciw: 137

Wstrzymało się: 5

POPRAWKA 10

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 3.18

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
EKES powtarza swoje zalecenie dotyczące przeprowadzenia tak szybko, jak jest to możliwe, badania z udziałem Komisji, ekspertek i ekspertów oraz partnerów społecznych w celu znalezienia najlepszego rozwiązania zapewniającego osobom samozatrudnionym bezpieczne i zdrowe środowisko pracy[1]. EKES zauważa, że zalecenie Rady z 2003 r. [1] stwierdza w swoich motywach, że co do zasady osoby samoza- trudnione nie są objęte dyrektywami wspólnotowymi w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności dyrektywą ramową 89/391/EWG, a zatem nie są objęte

przepisami BHP w niektórych państwach członkowskich. Rada zaleca, by państwa członkowskie promowały, w kontekście swoich polityk zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, bezpieczeństwo i zdrowie osób prowadzących działalność na własny rachunek, przy jednoczesnym uwzględnieniu szczególnych zagrożeń występujących w określonych sektorach i szczególnego charakteru relacji między przedsiębiorstwami zamawiającymi a osobami prowadzącymi działalność na własny rachunek.

[1] Zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2003 r. dotyczące poprawy ochrony zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy osób samozatrudnionych.

[1] Dz.U. C 105 z 4.3.2022, s. 114.

Uzasadnienie

Osoby samozatrudnione nie są objęte zakresem dyrektywy ramowej, co zostało również jasno określone w zaleceniu Rady z 2003 r. dotyczącym poprawy ochrony zdrowia i bezpieczeństwa w pracy osób samozatrudnionych https://eur- lex.europa.eu/eli/reco/2003/134/oj/eng?eliuri=eli%3Areco%3A2003%3A134%3Aoj&locale=pl. Należy zauważyć, że Rada zaleca, by państwa członkowskie promowały, w kontekście swoich polityk zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, bezpieczeństwo i zdrowie osób prowadzących działalność na własny rachunek, przy jednoczesnym uwzględnieniu szczególnych zagrożeń występujących w określonych sektorach i szczególnego charakteru relacji między przedsiębiorstwami zamawiającymi a osobami prowadzącymi działalność na własny rachunek.

Wynik głosowania:

Za: 110

Przeciw: 140

Wstrzymało się: 4

POPRAWKA 11

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 3.19

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
Mając na uwadze, że transformacja cyfrowa oznacza zwiększenie wydajności i skuteczności procesów pracy, EKES zaleca, by Rada, Komisja i partnerzy społeczni monitorowali ten proces oraz przyjęli środki ustawodawcze i negocjacyjne w celu zapewnienia ludzkiej kontroli nad pracą i utrzymania metod pracy opartych na zaangażowaniu ludzi. Mając na uwadze, że transformacja cyfrowa oznacza zwiększenie wydajności i skuteczności procesów pracy, EKES zaleca, by Rada, Komisja i partnerzy społeczni monitorowali ten proces oraz wspierali i umożliwiali rozwój cyfrowy, a jednocześnie stosowali podejście oparte na ryzyku określone w dyrektywie ramowej (89/391/EWG) w celu zapobiegania powszechnie uznanym zagrożeniom dla BHP, które mogą wynikać z rozwoju cyfrowego. EKES zaleca gromadzenie informacji na temat różnych środków ustawodawczych i negocjacyjnych w celu zapewnienia ludzkiejkontroli nad pracą i utrzymania metod pracy opartych na zaangażowaniu ludzi.

Uzasadnienie

Należy podkreślić, że konieczne jest podejście, które wspiera i umożliwia rozwój cyfrowy, zapewniając jednocześnie skuteczne stosowanie dyrektywy ramowej w sprawie BHP w celu ograniczenia ryzyka.

Wynik głosowania:

Za: 103

Przeciw: 136

Wstrzymało się: 7

POPRAWKA 12

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 3.20

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
EKES jest zaniepokojony zwiększonym ryzykiem dla BHP wynikającym z oddzielenia, pracy od fizycznego miejsca pracy. Sądzi, że zapewnienie zgodności z normami ergonomicznymi i adekwatności sprzętu należy do obowiązków pracodawców, które w kontekście nowych form pracy powinny być nadal wymaganie na takich samych standardach, jak w przypadku pracy konwencjonalnej. Jest nadal przekonany, że europejskie porozumienie ramowe z 2002 r. nie uwzględnia nowych wyzwań związanych z telepracą, w związku z czym nalega na opracowanie nowych wytycznych, ze szczególnym uwzględnieniem zapobiegania zagrożeniom psychospołecznym

i zaburzeniom układu mięśniowo-szkieletowego[1].

[1] Dz.U. C 194 z 12.5.2022, s. 50.

EKES zauważa, że niektórzy pracownicy mogą podczas telepracy spędzać czas na niekonwencjonalnych stanowiskach pracy (w domu, w miejscach publicznych nieprzeznaczonych specjalnie do pracy itp.), które nie są zgodne z normami ergonomicznymi EKES podkreśla, że pracodawca ponosi ogólną odpowiedzialność za ocenę ryzyka związanego z BHP i zapobieganie mu, niezależnie od tego, czy pracownik znajduje się w miejscu pracy, czy też pracuje zdalnie na podstawie porozumienia między stronami. Jednak stanowi to wyzwanie w iytuacji, gdy pracownik wykonuje pracę z domu lub innego miejsca, do którego pracodawca nie ma dostępu i nad którym nie ma kontroli Jest nadal przekonany, że europejskie porozumienie ramowe z 2002 r. jest nadal aktualne, aby sprostać nowym wyzwaniom związanym z telepracą.

Uzasadnienie

Proponowane zmiany mają na celu odpowiednie odzwierciedlenie różnych wymogów, które pracodawca musi spełnić, a tym samym nadają kontekst ocenie, że w połączeniu z pozostałymi obowiązującymi ramami, porozumienie ramowe z 2002 r. w sprawie telepracy jest wystarczające.

Wynik głosowania:

Za: 101

Przeciw: 136

Wstrzymało się: 6

POPRAWKA 14

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 3.22

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
Badanie reprezentacyjne Eurofound dotyczące warunków pracy podczas pandemii COVID-19 wykazało, że pracownicy zdalni częściej doświadczają stresujących czynników, które mogą prowadzić do niższego poziomu dobrostanu fizycznego

i psychicznego. Przy stałej obecności technologii pracownicy zdalni często mają trudności z odłączeniem od pracy [1]. Chociaż nie dotyczą one bezpośrednio BHP, EKES zwraca uwagę na wytyczne polityczne Komisji, w których wskazała, że zamierza zaproponować wprowadzenie prawa do bycia offline.

Badanie reprezentacyjne Eurofound dotyczące warunków pracy podczas pandemii COVID-19 wykazało, że pracownicy zdalni częściej doświadczają stresujących czynników, które mogą prowadzić do niższego poziomu dobrostanu fizycznego i psychicznego. Chociaż nie dotyczą one bezpośrednio BHP, EKES zwraca uwagę na wytyczne polityczne Komisji, w których wskazała, że zamierza zaproponować wprowadzenie prawa do bycia offline.
[1] Eurofound (2023), Zagrożenia psychospołeczne mające wpływ na dobrostan pracowników: wnioski z pandemii COVID-19, seria badań telefonicznych z 2021 r. dotyczących warunków pracy w Europie, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg. [1] Eurofound (2023), Zagrożenia psychospołeczne mające wpływ na dobrostan pracowników: wnioski z pandemii COVID-19, seria badań telefonicznych z 2021 r. dotyczących warunków pracy w Europie, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg.

Uzasadnienie

Proponujemy usunięcie tego zdania, ponieważ paragraf 3.21 pokazuje, że osoby pracujące z domu mają znacznie lepszą równowagę między pracą a życiem prywatnym - podczas gdy 3.22 wskazuje na fakt, że próba z COVID-19 doświadczyła czynników stresowych. W związku z tym nie możemy powiedzieć, że trudności z "odłączeniem się" od pracy utrzymują się po pandemii COVID-19, kiedy to telepraca jest w znacznie większym stopniu dobrowolna.

Wynik głosowania:

Za: 106

Przeciw: 138

Wstrzymało się: 2

POPRAWKA 15

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 3.23

Skreślić punkt

Opinia sekcji Poprawka
Prawo do bycia offline nie jest panaceum. EKES uważa, że uregulowanie prawa do bycia, offline powinno być powiązane z działaniami promującymi kulturę elastyczności i autonomii wśród pracodawców i pracowników i tworzyć zasoby i wsparcie dla pracowników zdalnych oraz zachęcać do zdrowej równowagi między ich życiem osobistym, rodzinnym i zawodowym. Wzywa Komisję do uruchomienia, środków na wspieranie tego celu.

Uzasadnienie

Proponujemy usunięcie tego punktu, ponieważ nie jest związany z BHP. Ponadto prawo do bycia offline zostało już ujęte w punkcie 3.22. Stwierdza się w nim, że chociaż bycie offline nie dotyczy bezpośrednio BHP, EKES zwraca uwagę na wytyczne polityczne Komisji, w których wskazała, że zamierza zaproponować wprowadzenie prawa do bycia offline.

Wynik głosowania:

Za: 108

Przeciw: 135

Wstrzymało się: 5

POPRAWKA 16

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 1.4

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
Cyfryzacja stwarza możliwości i wyzwania na wielu poziomach; może wyeliminować lub ograniczyć istniejące ryzyko, zmodyfikować obecne lub spowodować nowe zagrożenia, nad którymi trzeba zapanować. Wymaga to czujności regulacyjnej oraz przyjęcia w razie potrzeby środków prawnych i negocjacyjnych. Cyfryzacja stwarza możliwości i wyzwania na wielu poziomach; może wyeliminować lub ograniczyć istniejące ryzyko, zmodyfikować obecne lub spowodować nowe zagrożenia, nad którymi trzeba zapanować. Wymaga to czujności regulacyjnej, wdrożenia i właściwego stosowania istniejących ram regulacyjnych i może prowadzić do konieczności oceny, czy potrzebne są środki prawne i/lub dodatkowe środki wynegocjowane.

Uzasadnienie

Proponuje się utrzymanie tekstu na bardziej ogólnym poziomie, odnosząc się jednocześnie do wdrażania i stosowania istniejących przepisów. Ponadto, zamiast odnosić się do przyjęcia nowych środków prawnych lub wynegocjowanych, tekst powinien odnosić się do oceny, czy nowe środki prawne i/lub wynegocjowane mogą być potrzebne.

Wynik głosowania:

Za: 107

Przeciw: 136

Wstrzymało się: 4

POPRAWKA 17

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 1.6

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
EKES podkreśla potrzebę działania na odpowiednim szczeblu, aby zapewnić pracownikom umiejętności cyfrowe niezbędne do funkcjonowania na nowoczesnym rynku pracy. Ma to duże znaczenie dla przeciwdziałania ryzyku deskillingu - utraty autonomii pracowników, utraty umiejętności do wykonywania zadań zawodowych oraz oddania tych zadań systemom zarządzania pracą opartym na algorytmach i AI. EKES podkreśla potrzebę działania na odpowiednim szczeblu, aby zapewnić pracownikom umiejętności cyfrowe niezbędne do funkcjonowania na nowoczesnym rynku pracy. Ma to duże znaczenie dla przeciwdziałania ryzyku deskillingu i utraty umiejętności pracowników do wykonywania zadań zawodowych. Powszechne wdrażanie sztucznej inteligencji przyczyni się również do poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) przez kadrę kierowniczą i pracowników dzięki wzmocnieniu obiektywnej i opartej na dowodach oceny ryzyka i ukierunkowanych inspekcji BHP, a także pomoże lepiej identyfikować problemy (w tym zagrożenia psychospołeczne), w przypadku których wymagana jest interwencja. Obejmuje to lepsze zapobieganie wypadkom przy pracy[1]. Jednocześnie szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji w świecie pracy łączy się z obawami. Obejmują one na przykład intensyfikację pracy prowadzącą do zwiększonego stresu, zwiększone monitorowanie i kontrolę, brak nadzoru ze strony człowieka, utratę autonomii i fakt, że umiejętności szybko stają się przestarzałe.

[1] EU-OSHA (2021) Impact of artificial intelligence on occupational safety and health.

Uzasadnienie

O ile można uzasadnić odniesienie do znaczenia umiejętności cyfrowych w tym kontekście, należy jednak wyjaśnić, że niniejsza opinia koncentruje się na BHP i kwestii objętej dyrektywą ramową w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy 89/391/EWG 37  (dyrektywa ramowa) oraz korzyściach płynących ze sztucznej inteligencji w dziedzinie BHP. Proponowane zmiany odnoszą się również, na poziomie ogólnym, do zagrożeń i obaw związanych z szerszym wykorzystaniem sztucznej inteligencji w świecie pracy.

Wynik głosowania:

Za: 109

Przeciw: 135

Wstrzymało się: 3

POPRAWKA 18

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 1.7

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
EKES zaleca, by UE i państwa członkowskie przyjęły strategie polityczne gwarantujące wszystkim pracownikom, a zwłaszcza pracownikom platform internetowych, szkolenie przez całe życie dostosowane do wymogów transformacji cyfrowej, kontrolę człowieka nad algorytmami oraz prawo do informacji i konsultacji na temat wykorzystania AI w zarządzaniu pracą. EKES zaleca, by UE, państwa członkowskie i partnerzy społeczni działali na rzecz zapewnienia, że wszyscy pracownicy - w tym pracownicy platform internetowych (którzy są przez nie zatrudnieni) będą mieli dostęp do skutecznych szkoleń wysokiej jakości na rzecz zmiany i podnoszenia kwalifikacji., dostosowanych do stawienia czoła wyzwaniom transformacji cyfrowej. Oznacza to zapewnienie dostępu do odpowiednich szkoleń odpowiadających potrzebom pracodawców i pracowników, w szczególności pomagających im w jak najlepszym wykorzystaniu wprowadzonych technologii cyfrowych. Jest to również ważne, aby zapewnić, że rozwój, wdrażanie i wykorzystywanie sztucznej inteligencji zawsze odbywa się zgodnie z zasadą ludzkiej kontroli.

Uzasadnienie

Po pierwsze tekst musi odnosić się do roli partnerów społecznych w zakresie szkoleń, zmiany i podnoszenia kwalifikacji. Ponieważ poprawka zaproponowana do poprzedniego ustępu (1.6) odnosi się na poziomie ogólnym do zagrożeń i obaw związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w życiu zawodowym, proponuje się również podkreślenie w tym ustępie znaczenia odpowiednich szkoleń dla zapewnienia ogólnego celu, jakim jest to, aby rozwój, wdrażanie i wykorzystywanie sztucznej inteligencji zawsze odbywało się zgodnie z zasadą ludzkiej kontroli.

Wynik głosowania:

Za: 108

Przeciw: 126

Wstrzymało się: 7

POPRAWKA 19

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 1.12

Skreślić punkt

Opinia sekcji Poprawka
EKES zwraca uwagę Komisji, Rady i partnerów społecznych na potrzebę dostosowania przepisów dotyczących pracy do ryzyka związanego z niepewnością zatrudnienia wynikającego z modeli biznesowych w sektorach, w których cyfryzacja już jest zaawansowana. Modele te mogą w przyszłości objąć całą gospodarkę, a niestety powszechne są w ich ramach nadmierne samozatrudnienie, umowy krótkoterminowe i brak perspektyw zawodowych.

Uzasadnienie

Proponuje się usunięcie całego punktu, ponieważ nie jest on związany z BHP. Zgodnie z wnioskiem polskiej prezydencji o wydanie opinii rozpoznawczej wynik opinii został opisany w następujący sposób: "Rozwój kwestii BHP musi odbywać się równolegle z postępem naukowym i technicznym. Zwracamy się do EKES-u o przedstawienie opinii na temat możliwych kierunków rozwoju kwestii bezpieczeństwa i higieny pracy w świetle zmieniającego się świata pracy związanego z postępem naukowym i technicznym".

Wynik głosowania:

Za: 99

Przeciw: 132

Wstrzymało się: 5

POPRAWKA 20

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 1.13

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
Uważa, że konieczne jest zwiększenie zdolności do monitorowania, gromadzenia, porównywania i analizowania danych, aby zrozumieć wyzwania i możliwości związane ze zmianami zachodzącymi w BHP, i zaleca, aby UE i państwa członkowskie przyjęły odpowiednie przepisy. Uważa, że konieczne jest zwiększenie zdolności do monitorowania, gromadzenia i analizowania porównywalnych danych, aby zrozumieć wyzwania i możliwości związane ze zmianami zachodzącymi w BHP, i zaleca, aby UE i państwa członkowskie wspierały odpowiednie agencje w ich pracy w oparciu o odpowiednie przepisy.

Uzasadnienie

Proponujemy sprecyzować, że potrzebne są porównywalne dane, a UE i państwa członkowskie powinny wspierać odpowiednie agencje w ich pracy w oparciu o przyjęcie odpowiednich przepisów.

Wynik głosowania:

Za: 108

Przeciw: 136

Wstrzymało się: 4

POPRAWKA 22

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 1.15

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
EKES jest zaniepokojony kwestiami dotyczącymi prywatności, własności i bezpieczeństwa danych gromadzonych w kontekście pracy, choć zauważa, że UE zapewnia już wysoki poziom ochrony. Zaleca, aby Komisja, Rada i Parlament Europejski przyjęły stosowne przepisy na szczeblu UE, zwłaszcza w zakresie przejrzystości algorytmów. Nadzór elektroniczny zwiększa ryzyko cyberszykanowania. EKES odnotowuje obawy w związku z kwestiami dotyczącymi prywatności, własności i bezpieczeństwa danych gromadzonych w kontekście pracy, choć zauważa, że UE zapewnia już wysoki poziom ochrony. Zaleca, aby istniejące przepisy były właściwie i skutecznie wdrażane i stosowane, w tym przepisy ustawy o sztucznej inteligencji, które dotyczą kwestii przejrzystości algorytmów. Nadzór elektroniczny może zwiększać ryzyko cyberszykanowania, co zostało uwzględnione w dyrektywie ramowej.

Uzasadnienie

Tekst powinien wskazywać, że przepisy prawodawstwa UE, takie jak ustawa o sztucznej inteligencji, powinny być właściwie i skutecznie stosowane.

Wynik głosowania:

Za: 109

Przeciw: 140

Wstrzymało się: 1

POPRAWKA 23

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 1.16

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
EKES uważa, że w UE należy zakazać wszelkich form elektronicznego nadzoru nad pracownikami, które naruszają ich prywatność poprzez natarczywe monitorowanie. Podkreśla również, że nadzór elektroniczny przyczynia się do poprawy BHP, na przykład w dziedzinie transportu, a także do bezstronnej oceny ryzyka na placach budowy. W związku z tym zaleca monitorowanie skuteczności istniejących unijnych i krajowych instrumentów prawnych i - w razie potrzeby - rozważenie dalszych środków. EKES odnotowuje, że w UE zakazane są wszelkie formy elektronicznego nadzoru nad pracownikami, które nie są prowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, na przykład poprzez nielegalne naruszanie ich prywatności poprzez natarczywe monitorowanie. EKES zauważa, że obowiązujące w UE przepisy już odnoszą się do tej kwestii, na przykład w art. 7 i 8 Karty praw podstawowych oraz w przepisach rozporządzenia RODO (2016/679) dotyczących uzasadnionego interesu, zgody i przejrzystości, a także w art. 4 dyrektywy 2002/14/WE w sprawie informowania i przeprowadzania konsultacji, zawierającym wymóg informowania i konsultowania decyzji, które mogą prowadzić do istotnych zmian w organizacji pracy. Podkreśla również, że nadzór elektroniczny przyczynia się do poprawy BHP, na przykład w dziedzinie transportu, a także do bezstronnejoceny ryzyka na placach budowy. W związku z tym zaleca monitorowanie skuteczności istniejących unijnych i krajowych instrumentów prawnych i - w razie potrzeby - rozważenie dalszych środków wsparcia.

Uzasadnienie

Błędem byłoby sugerowanie, że natarczywe monitorowanie jest obecnie dozwolone w UE, ponieważ Karta Praw Podstawowych gwarantuje prawo do prywatności, a rozporządzenie RODO zawiera ścisłe przepisy dotyczące tego, kiedy dane mogą być gromadzone i przetwarzane. Ponadto, jeśli zaproponowane zostaną istotne zmiany w organizacji pracy, będzie to przedmiotem informacji i konsultacji zgodnie z dyrektywą 2002/14/WE. Proponowana zmiana to odzwierciedla.

Wynik głosowania:

Za: 104

Przeciw: 137

Wstrzymało się: 4

POPRAWKA 24

SOC/818 - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Punkt 1.18

Zmienić

Opinia sekcji Poprawka
Ponieważ liczba układów zbiorowych uwzględniających kwestie etyczne związane ze stosowaniem AI jest niska[1], EKES wzywa partnerów społecznych, by odgrywali aktywną rolę w przyjmowaniu ukierunkowanego na człowieka podejścia do AI w kontekście pracy. W szczególności wzywa do kontynuowania negocjacji dotyczących odpowiedniej regulacji AI w miejscu pracy. Według Eurofound "potrzebne są większe wysiłki w celu budowania zdolności krajowych partnerów społecznych do skutecznego radzenia sobie z kwestiami wynikającymi z cyfryzacji pracy". Zawarte przez europejskich partnerów społecznych porozumienie ramowe w sprawie cyfryzacji z 2020 r.jest ważnym instrumentem koordynacji takich wysiłków i promowania wymiany informacji w celu włączenia etyki cyfrowej do negocjacji zbiorowych i dialogu społecznego"[1]. EKES wzywa partnerów społecznych, by nadal odgrywali aktywną rolę w przyjmowaniu ukierunkowanego na człowieka podejścia do AI w kontekście pracy. W szczególności wzywa do kontynuowania negocjacji dotyczących regulacji AI w miejscu pracy na odpowiednim szczeblu - jeśli partnerzy społeczni uznają to za konieczne.
[1] Eurofound, Ethical digitalisation at work: From theory to practice, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2023. [1] Eurofound, Ethical digitalisation at work: From theory to practice, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2023.

Uzasadnienie

Proponujemy wykorzystać bezpośredni cytat z raportu Eurofound, który potwierdza, że umowa ramowa partnerów społecznych określa zasady uzgodnione przez partnerów społecznych w kwestii wdrażania sztucznej inteligencji w miejscu pracy. Poprawka podkreśla również znaczenie budowania potencjału.

Wynik głosowania:

Za: 111

Przeciw: 131

Wstrzymało się: 5

1 Dz.U. L 183 z 29.6.1989, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1989/391/oj.
2 Komisja Europejska, COM(2004) 0062 final.
3 Komisja Europejska, Occupational safety and health (OSH) stocktaking summit conclusions.
4 Komisja Europejska, Occupational safety and health (OSH) stocktaking summit conclusions.
5 Eurofound, The changing structure of employment in the EU: Annual review 2023, Eurofound research paper, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2024.
6 Zob. wkład Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w program prac Komisji Europejskiej na 2025 r.
7 Komisja Europejska, The future of European competitiveness part B - In-depth analysis of recommendations, 2024, s. 232.
8 OECD (2024), Do Adults Have the Skills They Need to Thrive in a Changing World? Survey of Adult Skills 2023[Czy osoby dorosłe mają odpowiednie umiejętności, by odnosić sukcesy w zmieniającym się świecie?: Badanie umiejętności osób dorosłych za 2023 r.], OECD Skills Studies, OECD Publishing, Paryż, 2024.
10 Dyrektywa 2002/14/WE Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia 11 marca 2002 r. ustanawiająca ogólne ramowe warunki informowania i przeprowadzania konsultacji z pracownikami we Wspólnocie Europejskiej (Dz.U. L 80 z 23.3.2002, s. 29, ELI: http:// data.europa.eu/eli/dir/2002/14/oj).
11 Eurofound, Ethical digitalisation at work: From theory to practice, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2023.
12 Opinia EKES-u "Ocena sprawozdań Letty i Draghiego na temat funkcjonowania i konkurencyjności jednolitego rynku UE" (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
13 Opinia EKES-u "Ocena sprawozdań Letty i Draghiego na temat funkcjonowania i konkurencyjności jednolitego rynku UE" (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
14 Zob. także: Work organisation and job quality in the digital age, Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy.
15 Stacey, N.; Ellwood, P.; Bradbrook, S.; Reynolds, J.; Williams, H.; i Lye, D. (2018), Foresight on new and emerging occupational safety and health risks associated with digitalisation by 2025. Europejskie Obserwatorium Ryzyka.
16 Moja, F., Digitalisation and psychosocial risks, 2024, dostępne online: https://oshwiki.osha.europa.eu/en/themes/digitalisation-and- psychosocial-risks.
17 Eurofound, Ethical digitalisation at work: From theory to practice, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2023.
18 Eurofound (2024), Human-robot interaction: What changes in the workplace?, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, s. 35 i 36 oraz inne cytowane tam badania Eurofound.
19 Dz.U. C, C/2025/1185, 21.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/1185/oj.
20 Dz.U. C 105 z 4.3.2022, s. 114.
21 Dz.U. C 105 z 4.3.2022, s. 114.
22 Senior Labour Inspectors' Committee, Opinion on future EU OSH enforcement priorities contributing to a renewed EU OSH Strategy.
23 Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 1.
24 Dz.U. C 194 z 12.5.2022, s. 50.
25 Dz.U. C 194 z 12.5.2022, s. 50.
26 Dz.U. C 374 z 16.9.2021, s. 6.
27 Stacey, N.; Ellwood, P.; Bradbrook, S.; Reynolds, J.; Williams, H.; i Lye, D. (2018), Foresight on new and emerging occupational safety and health risks associated with digitalisation by 2025. Europejskie Obserwatorium Ryzyka.
28 Dz.U. C 105 z 4.3.2022, s. 114 oraz Dz.U. C 194 z 12.5.2022, s. 50.
29 Dz.U. C 517 z 22.12.2021, s. 61.
30 Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 1.
31 Dz.U. C 517 z 22.12.2022, s. 61 oraz Dz.U. C 194 z 12.5.2022, s. 50.
32 Dz.U. C 105 z 4.3.2022, s. 114.
33 Dz.U. C 194 z 12.5.2022, s. 50.
34 Eurofound (2022), Warunki pracy w czasach pandemii COVID 19: wnioski na przyszłość, seria badań telefonicznych z 2021 r. dotyczących warunków pracy w Europie, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, zob. rys. 76.
35 Dokument roboczy EU-OSHA Exploring the gender dimension of telework: implications for occupational safety and health, https://osha.europa. eu/en/publications/exploring-gender-dimension-telework-implications-occupational-safety-and-health.
36 Eurofound (2023), Zagrożenia psychospołeczne mające wpływ na dobrostan pracowników: wnioski z pandemii COVID-19, seria badań telefonicznych z 2021 r. dotyczących warunków pracy w Europie, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg.
37 Dyrektywa Rady z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (Dz.U. L 183 z 29.6.1989, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1989/391/oj).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2958

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Bezpieczeństwo i higiena pracy: obecne i przyszłe wyzwania w kontekście tradycyjnych i nowych technologii, ze szczególnym uwzględnieniem sztucznej inteligencji (opinia rozpoznawcza na wniosek polskiej prezydencji Rady UE)
Data aktu: 16/06/2025
Data ogłoszenia: 16/06/2025