Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33

Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33
(2023/C 6/05)

Niniejsza informacja zostaje opublikowana zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 1 .

INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ

"Tintilia del Molise"

PDO-IT-A0677-AM02

Data przekazania informacji: 26.10.2022

OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY

1. Odstępstwo od wymogu produkcji i leżakowania win na wyznaczonym obszarze geograficznym

W specyfikacji produktu objętego ChNP "Tintilia del Molise" przewidziano następującą zmianę:

W pkt 5 - "Normy produkcji wina" ppkt 1:

"1. Czynności związane z produkcją wina, w tym leżakowanie rodzajów wina, o których mowa w pkt 1, muszą być przeprowadzane na obszarze produkcji, o którym mowa w pkt 3.",

otrzymuje brzmienie:

"1. Czynności związane z produkcją wina, w tym leżakowanie rodzajów wina, o których mowa w pkt 1, muszą być przeprowadzane na obszarze produkcji, o którym mowa w pkt 3.

Ponadto, biorąc pod uwagę lokalne tradycje, dopuszczalne jest prowadzenie takich działań na terytorium sąsiednich gmin Campomarino i Termoli w prowincji Campobasso.".

UZASADNIENIE:

Zgodnie z odstępstwem przewidzianym w art. 5 ust. 1 akapit pierwszy lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2019/33 czynności związane z produkcją wina, w tym leżakowanie, mogą być prowadzone - obok wyznaczonego obszaru produkcji - również w zakładach znajdujących się w bliskim sąsiedztwie, na całym terytorium administracyjnym sąsiednich gmin Campomarino i Termoli w prowincji Campobasso.

Zmiana ta została wprowadzona w celu uwzględnienia produkcji prowadzonej zgodnie z tradycją przez podmioty gospodarcze na wyżej wymienionych obszarach gminnych.

Zmiana dotyczy pkt 5 ppkt 1 specyfikacji produktu i pkt 9 jednolitego dokumentu - DODATKOWE WYMOGI ZASADNICZE (PAKOWANIE, ETYKIETOWANIE I INNE WYMOGI).

2. Zmiana jednostki certyfikującej

Doszło do zmiany jednostki certyfikującej, którą jest Società Agroqualità S.p.A. - przedsiębiorstwo kontroli jakości w sektorze rolno-spożywczym. Wspomniana jednostka certyfikująca jest upoważniona przez Ministerstwo Polityki Rolnej, Żywnościowej i Leśnej, zgodnie z art. 64 ustawy nr 238/2016, do przeprowadzania corocznej kontroli zgodności z przepisami specyfikacji produktu.

Zmiana ta dotyczy pkt 10 specyfikacji produktu i nie ma wpływu na jednolity dokument.

JEDNOLITY DOKUMENT

1. Nazwa produktu

"Tintilia del Molise"

2. Rodzaj oznaczenia geograficznego

ChNP - chroniona nazwa pochodzenia

3. Kategorie produktów sektora wina

1. Wino

4. Opis wina lub win

1. "Tintilia del Molise" rosso

ZWIĘZŁY OPIS SŁOWNY

Barwa: rubinowa, niekiedy z odcieniami fioletu;

Aromat: winny, intensywny, przyjemny, charakterystyczny;

Smak: wytrawny, harmonijny, miękki, charakterystyczny;

Minimalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu: 11,5 % obj.;

Minimalna zawartość ekstraktu bezcukrowego: 21 g/l.

Wszelkie parametry analityczne nieprzedstawione w poniższej tabeli są zgodne z przedziałami określonymi w przepisach krajowych i unijnych.

Ogólne analityczne cechy charakterystyczne
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna kwasowość ogólna 4,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr)
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr)

2. "Tintilia del Molise" rosato

ZWIĘZŁY OPIS SŁOWNY

Barwa: różowa o różnej intensywności;

Aromat: lekko owocowy;

Smak: wytrawny, świeży, harmonijny, owocowy;

Minimalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu: 11,5 % obj.;

Minimalna zawartość ekstraktu bezcukrowego: 18 g/l.

Wszelkie parametry analityczne nieprzedstawione w poniższej tabeli są zgodne z przedziałami określonymi w przepisach krajowych i unijnych.

Ogólne analityczne cechy charakterystyczne
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna kwasowość ogólna 4,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr)
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr)

3. "Tintilia del Molise" rosso riserva

ZWIĘZŁY OPIS SŁOWNY

Barwa: barwa owocu granatu z refleksami przypominającymi barwę dachówek;

Aromat: korzenny, intensywny, charakterystyczny;

Smak: wytrawny, harmonijny, miękki, charakterystyczny;

Minimalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu: 13 % obj.;

Minimalna zawartość ekstraktu bezcukrowego: 23 g/l.

Wszelkie parametry analityczne nieprzedstawione w poniższej tabeli są zgodne z przedziałami określonymi w przepisach krajowych i unijnych.

Ogólne analityczne cechy charakterystyczne
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna kwasowość ogólna 4,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr)
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr)

5. Praktyki enologiczne

5.1. Szczególne praktyki enologiczne

1. Praktyka związana z produkcją wina

Szczególne praktyki enologiczne

W przypadku wina "Tintilia del Molise" rosso riserva okres dojrzewania wynosi obowiązkowo dwa lata. Okres dojrzewania rozpoczyna się dnia 1 listopada roku, w którym wyprodukowano winogrona.

5.2. Maksymalna wydajność

1. "Tintilia del Molise" rosso e rosato

56 hektolitrów z hektara

2. "Tintilia del Molise" rosso e rosato

8 000 kg winogron z hektara

3. "Tintilia del Molise" rosso riserva

44 hektolitry z hektara

4. "Tintilia del Molise" rosso riserva

8 000 kg winogron z hektara

6. Wyznaczony obszar geograficzny

Obszar geograficzny określony w pkt 3 specyfikacji produktu obejmuje wzgórza i podgórze Molise położone między pasmami górskimi Frentani i Matese, przechodząc w kierunku Morza Adriatyckiego przez doliny rzek Trigno, Biferno i Fortore. Obszar produkcji "Tintilia del Molise" obejmuje w całości lub w części obszary o odpowiedniej jakości na terytorium 76 gmin położonych w prowincjach Campobasso i Isernia.

7. Odmiany winorośli

Tintilia N.

8. Opis związku lub związków

"Tintilia del Molise"

Przedmiotowy obszar, który stanowi około jednej trzeciej regionu, choć charakteryzuje się dość jednorodną topografią i pedologią, ma dość zróżnicowany klimat, gdzie średnia roczna temperatura wynosi 13,5-14,8 °C a średnie roczne opady wynoszą 696,8-1 067 mm, co w połączeniu z odmiennym charakterem gleby i wystawą wywiera znaczący wpływ na jakość winogron i odmian winorośli. Rodzima odmiana winorośli Tintilia ma wyraźnie określone i łatwe do zidentyfikowania właściwości, które dzięki wzajemnym oddziaływaniom środowiska, praktyk uprawy i praktyk enologicznych nadają winom wyrazisty charakter i sprawiają, że wina te są łatwo rozpoznawalne.

9. Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)

Odstępstwo od wymogu produkcji i leżakowania win na wyznaczonym obszarze geograficznym

Ramy prawne:

Określone w prawodawstwie UE

Rodzaj wymogów dodatkowych:

odstępstwo dotyczące produkcji na określonym obszarze geograficznym

Opis wymogu:

Zgodnie z odstępstwem przewidzianym w art. 5 ust. 1 akapit pierwszy lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2019/33 czynności związane z produkcją wina, w tym leżakowanie, mogą być prowadzone - obok wyznaczonego obszaru produkcji - również w zakładach znajdujących się w bliskim sąsiedztwie, na całym terytorium administracyjnym sąsiednich gmin Campomarino i Termoli w prowincji Campobasso.

Ma to na celu uwzględnienie produkcji prowadzonej zgodnie tradycją przez podmioty gospodarcze na tych obszarach.

Link do specyfikacji produktu

https://www.politicheagricole.it/flex/cm/pages/ServeBLOB.php/L/IT/IDPagina/18602

1 Dz.U. L 9 z 11.1.2019, s. 2.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.6.5

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33
Data aktu: 09/01/2023
Data ogłoszenia: 09/01/2023