Sprawa T-67/23: Skarga wniesiona w dniu 13 lutego 2023 r. - UH/EBC

Skarga wniesiona w dniu 13 lutego 2023 r. - UH/EBC
(Sprawa T-67/23)

Język postępowania: niemiecki

(2023/C 164/60)

(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca: UH (przedstawiciele: M. Burianski, R. Janjuah i W. Häring, Rechtsanwälte)

Strona pozwana: Europejski Bank Centralny

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji strony pozwanej z dnia 13 grudnia 2022 r. w sprawie cofnięcia skarżącej zezwolenia na prowadzenie działalności udzielonego instytucji kredytowej (ECB-SSM-2022-DE-22 WHD-2022-0001);

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący formalnej niezgodności z prawem decyzji

- W swoim rozstrzygnięciu decyzja EBC opiera się na innych podstawach prawnych niż te, które zostały przedstawione w uzasadnieniu. Tym samym doszło do naruszenia obowiązku uzasadnienia wynikającego z § 39 Verwaltungsverfahrensgesetz (ustawy o postępowaniu administracyjnym), art. 296 ust. 2 TFUE oraz art. 41 ust. 2 lit. c) karty praw podstawowych.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia prawa do bycia wysłuchanym

- EBC nie uwzględnił stanowiska skarżącej w trakcie postępowania wyjaśniającego. Stanowi to naruszenie art. 41 ust. 2 lit. a) karty praw podstawowych.

3. Zarzut trzeci dotyczący braku przesłanek z § 35 ust. 2 pkt 4 lit. a) Kreditwesengesetz (ustawy o bankowości)

- Przesłanki podstawy prawnej przyjętej w uzasadnieniu decyzji EBC na podstawie § 35 ust. 2 pkt 4 lit. a) Kreditwesengesetz (ustawy o bankowości) nie są spełnione. Domniemanie przewidziane w tej podstawie prawnej nie istnieje lub w pozostałym zakresie zostało obalone.

4. Zarzut czwarty dotyczący braku przesłanek z § 35 ust. 2 pkt 6 Kreditwesengesetz (ustawy o bankowości)

- Przesłanki podstawy prawnej przyjętej w uzasadnieniu decyzji EBC na podstawie § 35 ust. 2 pkt 6 Kreditwesengesetz (ustawy o bankowości) nie są spełnione. EBC nie uwzględnił dynamicznej definicji funduszy własnych tej podstawy prawnej. Ponadto odniesienie do wymogów w zakresie funduszy własnych zwiększonych przez Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht (federalny urząd nadzoru usług finansowych) stanowi naruszenie art. 41 ust. 1 karty praw podstawowych.

5. Zarzut piąty dotyczący błędu w ocenie i nadużycia swobodnego uznania przez EBC

- Cofnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności bankowej jest nieproporcjonalne. Po pierwsze, doszło do przekroczenia zakresu uznania, ponieważ EBC uzasadnił cofnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności bankowej także w ten sposób, że należało wyjaśnić jakoby "poważne" naruszenia wymogów nadzorczych. W ten sposób EBC przyznał swojej decyzji nieprzewidziany prawem charakter sankcji, który nie wynika z § 35 Kreditwesengesetz (ustawy o bankowości). Stanowi to naruszenie § 40 Verwaltungsverfahrensgesetz (ustawy o postępowaniu administracyjnym), art. 5 ust. 1 zdanie drugie TUE oraz art. 263 ust. 2 TFUE.

- Ponadto nastąpiło przekroczenie swobodnego uznania. Cofnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności bankowej nie jest odpowiednie do osiągnięcia celu, jakiemu ma służyć ten środek. Cofnięcie zezwolenia miałoby wysoce negatywne konsekwencje w szczególności dla wierzycieli skarżącej i gwarantowania depozytów, jakich można byłoby uniknąć w ramach zamierzonej przez skarżącą likwidacji własnej.

- Cofnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności bankowej nie jest też konieczne, ponieważ w koncepcji likwidacji własnej skarżącej jest do dyspozycji równie skuteczny, jednak mniej ingerujący środek do osiągnięcia celu zamierzonego poprzez owo cofnięcie zezwolenia. Ta koncepcja likwidacji własnej stała się podstawą decyzji Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht (federalnego urzędu nadzoru usług finansowych).

- Cofnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności bankowej nie jest również proporcjonalne. Nie zachodzi uzasadniona ingerencja w prawo podstawowe z art. 12 ust. 1 w związku z art. 19 ust. 3 Grundgesetz (ustawy zasadniczej). Działania następcze grożące z tytułu cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności bankowej na podstawie § 38 Kreditwesengesetz (ustawy o bankowości) są nieproporcjonalne. Ponadto powstałyby wysoce negatywne konsekwencje dla wierzycieli i akcjonariuszy skarżącej, których można byłoby uniknąć poprzez likwidację własną z zezwoleniem na prowadzenie działalności bankowej.

- Ponadto zachodzi brak skorzystania ze swobodnego uznania, ponieważ § 35 ust. 2 pkt 4 lit. a) Kreditwesengesetz (ustawy o bankowości) wymaga podwójnego badania proporcjonalności, czego strona pozwana nie przeprowadziła.

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.164.43

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-67/23: Skarga wniesiona w dniu 13 lutego 2023 r. - UH/EBC
Data aktu: 08/05/2023
Data ogłoszenia: 08/05/2023