Restrukturyzacja Complexul Energetic Oltenia SA (CE Oltenia)Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2021/C 94/02)
(Dz.U.UE C z dnia 19 marca 2021 r.)
Pismem z dnia 5 lutego 2021 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Faks + 32 22961242
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Rumunii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Complexul Energetic Oltenia SA jest przedsiębiorstwem publicznym prowadzącym działalność w zakresie wydobycia węgla brunatnego, wytwarzania energii elektrycznej i lokalnego zaopatrzenia w ciepło w południowozachodnim regionie Oltenia.
Przedsiębiorstwo CE Oltenia powstało w 2011 r. w następstwie połączenia czterech przedsiębiorstw publicznych, które obecnie stanowią odrębne działy i składają się z czterech elektrowni i jednego działu wydobycia węgla brunatnego. CE Oltenia sprzedaje energię elektryczną we wszystkich segmentach rynku krajowego/na platformach zarządzanych przez operatora rynku (OPCOM) lub operatora systemu przesyłowego (Transelectrica).
CE Oltenia eksploatuje obecnie cztery starsze elektrownie o łącznej mocy 3 570 MW znajdujące się w miejscowościach: Rovinari, Turceni, Isalnita i Craiova. Elektrownie te są zasilane węglem brunatnym, wydobywanym w dziewięciu odkrywkach. Przedsiębiorstwo zatrudnia 12 350 pracowników, w tym 7 451 w górnictwie i 3 821 w produkcji energii elektrycznej.
W następstwie decyzji Komisji z dnia 24 lutego 2020 r. zatwierdzającej pożyczkę na ratowanie w wysokości 251 mln EUR. Rumunia zgłosiła pomoc restrukturyzacyjną w wysokości 1,33 mld EUR, składającą się z 0,77 mld EUR w formie dotacji, 0,31 mld EUR pożyczki gwarantowanej przez państwo oraz niezwróconej pożyczki na ratowanie w wysokości 0,25 mld EUR.
Plan restrukturyzacji obejmuje lata 2021-2030, ale okres pomocy na restrukturyzację obejmuje jedynie lata od 20212025. Plan restrukturyzacji przewiduje następujące środki, które mają zostać wdrożone w okresie restrukturyzacji:
Kwota środków finansowych potrzebnych na pokrycie kosztów restrukturyzacji, które mają zostać poniesione w pięcioletniej fazie wdrażania, wynosi 3,5 mld EUR.
Na obecnym etapie istnieją wątpliwości, czy spełnione zostały warunki dotyczące zgodności z rynkiem wewnętrznym zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do pomocy na restrukturyzację, określone w Wytycznych dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji 1 . Władze rumuńskie nie zgłosiły ważnego planu restrukturyzacji, który gwarantowałby długoterminową rentowność przedsiębiorstwa na koniec trwania planu (2025 r.), potwierdzoną zadowalającym zwrotem z kapitału. Wobec braku zewnętrznego finansowania ze strony inwestorów rynkowych lub instytucji finansowych pojawiają się również wątpliwości co do tego, czy przedsiębiorstwo CE Oltenia wnosi wystarczający i dostrzegalny wkład własny w pokrycie kosztów restrukturyzacji, składający się z rzeczywistych i pewnych zasobów finansowych wykraczających poza oczekiwane przychody ze sprzedaży, tak aby zapewnić proporcjonalność pomocy. Aktualnie akcjonariusze mniejszościowi nie mają wkładu w realizację planu - odnieśliby jednak korzyść z ewentualnych dodatkowych środków pomocy na restrukturyzację. Na obecnym etapie odpowiednie środki ograniczające zakłócenia konkurencji, poza zamknięciem działalności przynoszącej straty, nie są ponadto jasno sprecyzowane.
1 Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1.
2 Cursul de schimb utilizat în prezenta decizie este de 1 RON = 0,215 EUR ș i, dacă este cazul, 1 RON = 0,26 USD ș i 1 USD = 0,83 EUR. Datele în EUR sunt furnizate doar cu titlu informativ.
4 Comunicarea Comisiei - Orientări privind ajutoarele de stat pentru salvarea ș i restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate, JO C 249, 31.7.2014, p. 1.
5 OPCOM este un operator pe piaț a de gaze ș i energie electrică din România, care gestionează ș i administrează pieț ele de comercializare a energiei electrice, cum ar fi piaț a pentru ziua următoare, piaț a intrazilnică, cadrul organizat pentru tranzacț ionarea concurenț ială a contractelor bilaterale de energie electrică prin licitaț ie extinsă (PCCB-LE) ș i prin negociere continuă (PCCBNC), piaț a de echilibrare etc.: https://www.opcom.ro/tranzactii_produse/tranzactii_produse.php?lang=en&id=137
* Informaț ii confidenț iale
6 Fondul pentru modernizare este un program de finanț are dedicat sprijinirii statelor membre Bulgaria, Croaț ia, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia ș i Ungaria, în tranziț ia lor către neutralitatea climatică, contribuind la modernizarea sistemelor lor energetice ș i la îmbunătăț irea eficienț ei energetice. Mai multe detalii sunt disponibile la adresa: https://ec.europa.eu/clima/policies/budget/modernisation-fund_ro
7 A se vedea pagina 144 din planul de restructurare.
8 Pentru o lungă perioadă de timp, legislaț ia naț ională a prevăzut că încheierea contractelor se putea face numai prin intermediul platformei specializate a operatorului pieț ei de energie electrică ș i gaze naturale OPCOM. Pe segmentul dedicat pieț ei centralizate a contractelor bilaterale de energie electrică (PCCB), numai contractele standard puteau fi încheiate la preț uri ș i cantităț i fixe, fără o limitare a duratei contractului. Această rigiditate ș i lipsa de diversificare a instrumentelor de piaț ă au condus la situaț ia în care toț i participanț ii la piaț ă, vânzători ș i cumpărători totodată, au adoptat o abordare prudentă, pentru a gestiona riscul de preț într-un mediu de piaț ă destul de volatil, ș i au limitat durata contractelor la o medie de 1-1,5 ani.
9 Secț iunea 10 din planul de restructurare, pagina 194.
10 A se vedea hotărârea din 4 iunie 2015, Comisia/MOL, C-15/14 P, EU:C:2015:362, punctul 60.
11 A se vedea în special Hotărârea Curț ii de Justiț ie din 17 septembrie 1980 Philip Morris Holland BV/Comisia Comunităț ilor Europene, Cauza 730/79, EU:C:1980:209, punctul 11; hotărârea Curț ii (camera a ș asea) din 22 noiembrie 2001, Ferring SA/Agence centrale des organismes de sécurité sociale (ACOSS), Cauza C53/00, EU:C:2001:627, punctul 21; hotărârea Curț ii de Justiț ie (Camera a ș asea), 29 aprilie 2004, Republica Italiană/Comisia Comunităț ilor Europene, C372/97, ECLI:EU:C:2004:234, punctul 44.
12 A se vedea cauza C-364/90, Republica Italiană/Comisia Comunităț ilor Europene, ECLI:EU:C:1993:157, punctul 20.
14 Bugetul Fondului pentru modernizare este format din resurse de stat, fiind îndeplinit ș i criteriul imputabilităț ii, deoarece, la fel ca în cazul fondurilor structurale ș i de investiț ii europene, investiț iile sunt selectate de statele membre ș i, după procedura de selecț ie, statele membre sunt libere să continue sau nu proiectul, inclusiv prin alte finanț ări. Totodată sunt îndeplinite, în mod evident, criteriul privind avantajele ș i alte criterii de ajutor de stat. A se vedea, printre altele, articolul 10d din Directiva 2003/87/CE din 13 octombrie 2003, JO L 275 25.10.2003, p. 32, astfel cum a fost modificată.
15 O primă de risc a capitalului propriu de 8,46 % în România se adaugă la randamentele obligaț iunilor guvernamentale pe 10 ani, de 4,06 % în iulie 2020 (http://pages.stern.nyu.edu). Estimarea costului capitalului propriu este o estimare de piaț ă pentru toate societăț ile româneș ti, bazată pe modelul de stabilire a preț ului activelor de capital, fără a se ț ine seama de volatilitatea acț iunilor individuale. O estimare mai detaliată pentru CE Oltenia ar trebui să se bazeze pe un indicator de volatilitate specific societăț ii (p). Remunerarea acț iunilor volatile, adică cu p > 1, ar trebui, în mod normal, să fie mai mare de 12,5 % (de exemplu, 16,25 % cu P = 1,3), iar remunerarea acț iunilor mai puț in volatile ar trebui să fie mai mică, cu p > 1.
16 A se vedea pagina 177 din planul de restructurare.
17 A se vedea pagina 169 din planul de restructurare.
18 În previziunile sale privind preț urile certificatelor de CO2, CE Oltenia subliniază că preț ul certificatelor de CO2 se va situa între 25,3 EUR în 2020 ș i 31,2 EUR în 2030. Începând din 24 ianuarie 2021, preț ul a crescut deja la 33 EUR. (https://ember-climate.org)
19 A se vedea pagina 161 din planul de restructurare.